Synnytyksessä pelkään eniten ettei minua kuunnella
vaan tuntemuksiani vähätellään, enkä saa tarvitsemaani hoitoa jolloin lapsi tai minä voimme vammautua.Esikoisen synnytys meni sairaalan omien kaavojen mukaan, minulta ei juurikaan kysytty mitään mutta se ei haittaa.Seuraavan synnytys taas meni niin, että sain vaatia kätilöä toimimaan ja siitä jäi pieni pelko, ettei minua kuunnella.Lisäksi kätilö teki varoittamatta kivuliaita toimenpiteitä.
Puhuin tästä lääkärin kanssa, joka sanoi ettei me voida kaikkia synnyttäjän toiveita täyttää.En minä sitä tarkoittanut, vaan ylipäänsä kuunnellaan äitiä, jos äiti tuntee että jotain on huonosti tai väärin, tai että avautuminen on loppusuoralla, niin kätilö ottaa äidin puheet tosissaan, eikä vähättele.Siinä tilanteessa ollaan kuitenkin sen kätilön toiminnan armoilla.
Kommentit (81)
mistä kivuliaista toimenpiteistä puhut ap?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:24"]
Se on kyllä sellanen juttu että kätilön pitää ottaa synnyttäjön toiveet huomioon ja kuunnella, se on nimittäin sitä ammattitaitoa. Synnyttävä äiti on pääosassa, ei kätilö. Se on sitäpaitsi aina kumma juttu että varsinkin synnytyspelkoisille ensisynnyttäjille sanotaan että voit itse vaikuttaa synnytykseesi tekemällä synnytyssuunnitelman. No sitten kun jotain menee pieleen tai synnytys ei mene suunnitelman mukaan, äitiä syyllistetään epärealistisista toiveista.
[/quote]
Kuule, voit joutua perustelemaan mielipidettäsi jopa Elisan laajakaistan myyjälle. Ei synnytyksessä tai missään muuallakaan toimita vain ja ainoastaan synnyttäjän mielipiteen ja tuntemuksien mukaan. Tietenkin ne otetaan huomioon, kuten tässäkin on otettu. AP:n lähtökohta on ollut, että kätilön tulisi kyseenalaistamatta toimia kuten hän sanoo. No, voin kertoa, että ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia mutu-tuntemuksia, mutta kätilö toimii silti oman koulutuksensa ja ammattitaitonsa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:47"]
vaan tuntemuksiani vähätellään, enkä saa tarvitsemaani hoitoa jolloin lapsi tai minä voimme vammautua.Esikoisen synnytys meni sairaalan omien kaavojen mukaan, minulta ei juurikaan kysytty mitään mutta se ei haittaa.Seuraavan synnytys taas meni niin, että sain vaatia kätilöä toimimaan ja siitä jäi pieni pelko, ettei minua kuunnella.Lisäksi kätilö teki varoittamatta kivuliaita toimenpiteitä.
Puhuin tästä lääkärin kanssa, joka sanoi ettei me voida kaikkia synnyttäjän toiveita täyttää.En minä sitä tarkoittanut, vaan ylipäänsä kuunnellaan äitiä, jos äiti tuntee että jotain on huonosti tai väärin, tai että avautuminen on loppusuoralla, niin kätilö ottaa äidin puheet tosissaan, eikä vähättele.Siinä tilanteessa ollaan kuitenkin sen kätilön toiminnan armoilla.
[/quote]
Tätä varten sinne otetaan mukaan se isä tai muu tukihenkilö. Kerrot hänelle miten haluat että toimitaan missäkin tilanteessa, jolloin, kun et itse ole siinä kunnossa että pystyt, hänen tehtävänsä on edustaa siellä sitä sinun mielipidettä ja vaatia että se otetaan huomioon. Tämä on se syy miksi hän on siellä mukana, ei se mikään hupireissu ole.
[/quote]
Onko multa jäänyt jotain neuvolassa kuulematta? :O En tiennyt että tukihenkilö otetaan varoiksi, mikäli kätilö ei kuuntele synnyttäjää.Ja sulle jankkaajalle: Kaikki meni hyvin ja kätilö toimi lopulta niinkuin pitikin, mutta se jätti pelon takaraivoon.Ja sen tunteen kun täytyy olla avuttomana toisen ihmisen varassa.Mutta näistä ei saisi puhua. ap
[/quote]
Koita nyt vaan niellä se, että jopa synnytyksessä pätevät normaalit kanssakäymisen lait. Voit joutua perustelemaan näkökantaasi, jos se ei vaikuuta ammattihenkilöitä. Kaikki toimivat kuitenkin vauvasi hyväksi ja kaikilla on sama päämäärä, saada vauva terveenä ulos. Jos sinulla on eriäviä näkemyksiä heidän kanssaan siitä, miten ja millä tavalla vauva tulee turvallisinta tapaa ulos, varaudu perustelemaan se. Terveydenhuollon henkilöt eivät ole mitenkään sinun palvelijoitasi, vaan toimitte yhdessä tilanteessa.
Minne olet menossa synnyttämään? Olin lukevinani että otat mukaan miehen sekä ystäväsi, luinko oikein? Missä päin voi olla useampi tukih.mukana?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:35"]Hei rakas kanssasisko! :)
Pelkosi ei ole suinkaan turhaa. On todella harmillista kuulla aiemmista kokemuksista ja myös nämä vähättelevät kommentit tuntuvat pahalta. Sinulla on kaksi tervettä lasta, mutta synnytyksestä voi silti jäädä kauhea kokemus. Synnytys voi parhaimmillaan olla naiselle voimaannuttava ja kaunis kokemus. On ikävää miten monet pelkäävät synnytystä nimenomaan kätilöiden takia, ei niinkään itse synnyttämisen takia. Osaksi tästä syystä valitsin kotisynnytyksen. Halusin itse päättää keiden kanssa synnytän ja että voin luottaa kätilöihini.
Oletko siis nyt raskaana vai pohditko "muuten vain" aiempia kokemuksia? Tukihenkilön läsnäoloa synnytyksessä ei voi vähätellä! Yleensä mies, mutta myös (tai molemmat) doula on loistava. Joku joka osaisi "puolustaa" sinua tarpeen tullen ja joku johon luotat täysin.
Jos haluat jakaa ajatuksia, voit heittää minua sähköpostilla joyofbirth@hotmail.com
Kaikkea hyvää sinulle!
[/quote]
Vitun hihhuli
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:36"]
Se on kyllä sellanen juttu että kätilön pitää ottaa synnyttäjön toiveet huomioon ja kuunnella, se on nimittäin sitä ammattitaitoa. Synnyttävä äiti on pääosassa, ei kätilö. Se on sitäpaitsi aina kumma juttu että varsinkin synnytyspelkoisille ensisynnyttäjille sanotaan että voit itse vaikuttaa synnytykseesi tekemällä synnytyssuunnitelman. No sitten kun jotain menee pieleen tai synnytys ei mene suunnitelman mukaan, äitiä syyllistetään epärealistisista toiveista.
[/quote]
Kuule, voit joutua perustelemaan mielipidettäsi jopa Elisan laajakaistan myyjälle. Ei synnytyksessä tai missään muuallakaan toimita vain ja ainoastaan synnyttäjän mielipiteen ja tuntemuksien mukaan. Tietenkin ne otetaan huomioon, kuten tässäkin on otettu. AP:n lähtökohta on ollut, että kätilön tulisi kyseenalaistamatta toimia kuten hän sanoo. No, voin kertoa, että ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia mutu-tuntemuksia, mutta kätilö toimii silti oman koulutuksensa ja ammattitaitonsa mukaan.
[/quote]
Kumma, kun mä en saanut yhtään tuollaista kuvaa ap:sta...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, onhan tässä selvää se, että ap on loukkaantunut turhasta. Keskustelu on siis mennyt näin:
- Voisitko tarkistaa kohdunsuun tilanteen?
- Miksi, juurihan se katsottiin?
- Minusta tuntuu siltä.
- Okei, tarkistan sen.
Ap olisi halunnut, että se menee näin:
- Selvä, arvoisa synnyttäjä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:24"]
[/quote]
[/quote]
No kuule, ammataitoinen kätilö osaa hoitaa synnytyksen niin että äidille jää siitä positiivinen fiilis eikä synnytyksen kulkua tarvitse puida jälkeenpäin pelkopolilla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:20"]
Ehkä ap:n kannattaisikin keskittyä asiantuntijoiden KUUNTELUUN, eikä omien vaatimusten esittämiseen. Aina ei ole mahdollista synnyttäjän jokaista toivetta täyttää vaan mennään tilanteen ehdoilla, asiantuntijan päätöksillä. Se olisi syytä hyväksyä.
[/quote]
VAADIN kätilöä vilkaisemaan kohdunsuun tilannetta, jotta saisin kipulääkitystä, johon kätilö tokaisi, että juurihan se katsottiin ettei siellä mitään ole tapahtunut.Katsoi sitten kuitenkin ja lähti hakemaan lääkäriä.Oli se nyt kamala vaatimus? ap
[/quote]
Mutta kätilöhän teki toiveittesi mukaisesti. Mikä tässä nyt oli kätilön puolelta väärin tehtyä? Sekö, että epäili tilanteen olevan ennallaan? Jos 80% vastaus olisi ollut: tilanne on ennallaan, niin minusta on puhtaasti ammattitaitoista epäillä mitään tapahtuneen.
[/quote]
Niin teki.....lopulta.En halua olla hankala synnyttäjä, vaan toivoisin kaiken menevän hyvin ja joutuisasti enkä todellakaan toivo että joutuisin korottamaan ääntäni synnytyksen ollessa käynnissä.Sen jälkeen pyysin kätilöä vaihtoon, sillä rupesin pelkäämään.Siis pelkäämään, että jokin menee pieleen kun en voinut enää luottaa kätilöön.Ne kivuliaat toimenpiteet myöskin ihmetytti, kun kätilö ei varoittanut vaan teki ikään kuin rutiinisti.
Ja olen raskaudessa ihan loppusuoralla, jos sillä nyt on merkitystä. ap
[/quote]
Minusta alkaa tuntua siltä, että olet muutenkin erityisherkkä ihminen? Se on persoonapiirre, jota harvat osaavat ottaa huomioon, jollei sitä erikseen vaadi. Voisiko miehesi kertoa asian kätilölle esim. huoneesi ulkopuolella, niin, että sinulle ei tule paha mieli asian käsittelemisestä? Sanoisi siis, että "Anteeksi, vaimoni on erityisen herkkä ja jää pohdiskelemaan pitkäksi aikaa tapahtumia. Pyydämme, että selitätte kaikki toimenpiteet etukäteen. Voisitko kirjata tämän asian papereihin? Kiitos"
Täällä taitaa olla vittuuntuneita kätilöitä vapaapäivillä
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, onhan tässä selvää se, että ap on loukkaantunut turhasta. Keskustelu on siis mennyt näin:
- Miksi, juurihan se katsottiin?
- Minusta tuntuu siltä.
- Okei, tarkistan sen.
Ap olisi halunnut, että se menee näin:
- Selvä, arvoisa synnyttäjä.
[/quote]
Hetkinen, olitkos sä siellä paikalla? Missä roolissa?
Kokemusta myös siitä ettei kuunnella vaan vähätellään synnyttäjän tuntemuksia. Ei se nyt vielä synny kätilö nauraen huuteli sieltä salin toisesta päästä kun suurinpiirtein karjuin että nyt ON PAKKO PONNISTAA. Olin 9 cm auki. 10 min päästä syntyi tyttö.
Jos asut Turussa on pelkosi hyvin aiheellinen ja voit olla varma ettei sinua kuunnella.
Tokassa synnytyksessä kätilö ei kyllä kuunnellut minua vaikka en todellakaan pyytänyt mitään ihmeellistä. Halusin vain toimivan ilokaasun mutta puoli tuntia sain "tapella" ennenkuin kätilö uskoi että se ei toimi. Sitten vasta tuumasi että onko se taas rikki kun juuri se korjattiin...
Lopuksi halusin että väliliha puudutetaan koska en halunnut revetä ilman puudutusta. Tiesin siis että repeän koska 2 vauva oli iso ja 1 vauva oli pieni ja silloinkin repesin pahasti. Keskustelu ei auttanut vaan lopulta sanoin suoraan että ihan sama kuinka sinä yleensä teet mutta nyt laitat sen piikin ja PISTE. Pari minuuttia meni piikin laittoon eikä tarvinnut edes persettä penkistä kätilön nostaa niin helppo homma loppujen lopuksi. J
Ymmärrän ettei kaikkea voi saada tai hulluilla toiveilla vaarantaa vauvaa mutta halusin vain ilokaasua ja puudutuspiikin joten en koe että olisin pyytänyt liikoja!
Nää jankkaajat täällä vaan todistaa ap:n pelon oikeaksi, että aihetta on :/ mikä teitä vaivaa? Ihme projektiota noissa vastauksissa
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:20"]
Nää jankkaajat täällä vaan todistaa ap:n pelon oikeaksi, että aihetta on :/ mikä teitä vaivaa? Ihme projektiota noissa vastauksissa
[/quote]
No onko sitten parempi pistää pää puskaan?
Siis onhan kätilöllä nyt aivan valtava merkitys siihen, millaiseksi synnytyskokemus muodostuu. Ei sillä, että sen tarvitsisi olla mikään huvipuistokokemus, mutta äitihän sen työn lopulta tekee ja kätilö on hänen avustajansa.
Minä olen synnyttänyt kolme lasta, enkä kenenkään kanssa ole saanut ilokaasua kummempaa kivunlievitystä. Sen sijaan kätilöllä ja opiskelijalla on ollut suuri merkitys.
Esikoiseni syntyi ns. valmisteluhuoneeseen, melkein suihkuun, kun minut sinne kätilön toimesta pakotettiin menemään. Olin hädissäni ja olin yksin eikä miehelleni suostuttu soittamaan (työmatkalla, synnytys 3 viikkoa etuajassa ja kätilö totesi aika kylmästi että soitetaa sitten aamulla, tässä ei mitään tapahdu tunteihin). Istuin suihkun lattialla ja itkin kipua. Sanoin opiskelijalle että tuntuu kuin olisi pakko mennä kakalle. Opiskelija sanoi, että n. tunnin päästä voisin ehkä saada epiduraalin. Myöhemmin selvisi, että olin hänen ensimmäinen synnyttäjänsä, eikä hän tunnistanut ponnistussupistusta. Pääsin takaisin laverille ja sanoin että tämä ihan oikeasti syntyy nyt tai jos ei synny, kuolen tähän repeämiseen. Opiskelija soitti kätilön paikalle ja sanoi "että nyt tulee noita supistuksia aika tiuhaan". Kätilö ehti juuri ja juuri vetää hanskat käsiin ja oli tosi kärttyinen alkaessaan tehdä sisätutkimusta - no sai vauvan päästä kiinni juuri ajoissa. Vauva pestiin ja kapaloitiin ja minut passitettiin synnytyssaliin ja suihkuun, jonka jälkeen vauva laitetttiin viereeni sängyssään. Olin jotenkin hieman hämilläni, johon kätilö totesi, että se on sun vauva ja sun kuuluu sitä hoitaa, mun työvuoro loppuu kolmen minuutin kuluttua. Kukaan ei käynyt asiaa kanssani läpi ja pyynnöstäni miestä sitten alettiin tavoittelemaan seuraavan vuoron porukan toimesta, kun esikoinen oli n. puoli tuntia vanha.
Toinen synnytys oli yhtä nopea siinä vaiheessa kun supistukset alkoivat, mutta kätilö oli aivan ihana. Kaikilla oli tietenkin tiedossa ensimmäinen synnytykseni, mutta kätilö oli hyvin rauhoitteleva. Heti kun pääsin saliin, hän soitti anestesialääkärille, että synnytysepiduraali on mahdollisesti tulossa kiireellisellä aikataululla. Korosti koko ajan, että minun tulee sanoa heti, kun olo menee huonoksi ja sitten kokeillaan pikkuhiljaa erilaisia kivunlievityksiä tai toimitaan nopeasti jos tilanne vaatii. Kannusti liikkumaan yms. Hän myös tosi ihanan rauhallisesti selosti, että esikoisen synnytyksessä kohdunsuu avautui todella nopeasti ja minun ei ehkä kannattaisi ottaa epiduraalia nyt, koska niin voi käydä uudestaan ja kävikin. Jo se rauhoitti minua ihan suunnattomasti ja vauva syntyi lopulta ilman ilokaasua kummempaa. Toki kätilö tässä tiesi miten asiat olivat menneet, mutta hän oli rauhallinen, puhui, neuvoi, tyynnytteli, kertoi opiskelijalle mitä hänen pitää tehdä jne. Aivan ihana kätilö ja hyvä synnytys.
Kolmas vauva käynnistettiin ja asiat etenivät taas vuoristorataa, mutta nuori kätilö oli aivan upea. Kaikki synnytyssalit olivat varattuina ja kuulin vahingossa puhelinkeskustelun, jossa hän sanoi aika tiukasti synnytysosastolle, että "Mulla on tässä kolmannen synnyttäjä, kaikki ovat olleet todella nopeita ja tämä vauva syntyy vartin sisällä"(ei nyt ehkä just noilla sanoilla, mutta asia on sama.). Kuin viilipytty hän tuli kysymään minulta, onko kovasti kipuja ja osaanko arvioida supistusvälit ja katsoi käyrän. Veti verhot eteen ja totesi, että me valmistaudumme nyt synnyttämään tämän vauvan tässä, unohda kaikki muu.
Lopulta opiskelijat tulivat pyörätuolin kanssa hakemaan minut saliin, en voinut edes ajatella istuvani vaan ihan oikeasti juoksi sinne saliin (huusin perässä tuleville opiskelijoille,että mikä numero?) Synnytyssali kolmosessa sitten n. 5 min myöhemmin syntyi kuopuksemme. Jäi vaan mieleen tuon nuoren kätilön rauhallinen ja määrätietoinen ote varmasti hänellekin poikkeuksellisessa tilanteessa.
Kätilön asenteella on valtava merkitys. Aina ei voi olla hyvä päivä ja meitä synnyttäjiäkin on moneen junaan, mutta ammattimainen ja kokenut kätilö osaa asettua synnyttäjän pöksyihin ja ainakin yrittää kohdella tätä kuin kipuihinsa kuolevaa. Anteeksi rinnastus, mutta synnytyskipuhan on suunnilleen pahin kipu mitä ihminen joutuu elämässään kokemaan.
Eipä minuakaan kätilö kuunnellut vaikka toistelin ettei tämän pitäisi vielä tuntua tältä. Olin juuri tullut sairaalaan ja en ollut vielä synnytyssalissa vaan tarkistettavana. Otti lapsen käyriä eikä kuunnellut minua. Vasta kun sanoin että nyt ponnistuttaa suostui edes vilkaisemaan minua. Sitten juoksi. Ehdin pyörätuolilla saliin ja kiipesin sängylle. Sitten yhden supistuksen aikana lapsi maailmaan. Olisinko 3 min ollut synnytyssalissa. Toinen synnytys. Turhauttavaa oli kun ei uskottu. Käski vain hengitellä. Mieskin ihmetteli miksei kätilö usko minua. Salissa oli ihana kätilö
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:47"]
[/quote]
Tätä varten sinne otetaan mukaan se isä tai muu tukihenkilö. Kerrot hänelle miten haluat että toimitaan missäkin tilanteessa, jolloin, kun et itse ole siinä kunnossa että pystyt, hänen tehtävänsä on edustaa siellä sitä sinun mielipidettä ja vaatia että se otetaan huomioon. Tämä on se syy miksi hän on siellä mukana, ei se mikään hupireissu ole.
[/quote]
Onko multa jäänyt jotain neuvolassa kuulematta? :O En tiennyt että tukihenkilö otetaan varoiksi, mikäli kätilö ei kuuntele synnyttäjää.Ja sulle jankkaajalle: Kaikki meni hyvin ja kätilö toimi lopulta niinkuin pitikin, mutta se jätti pelon takaraivoon.Ja sen tunteen kun täytyy olla avuttomana toisen ihmisen varassa.Mutta näistä ei saisi puhua. ap