Olen lihonut ja läheiset kommentoivat painoani todella usein.
Olen pyytänyt, että ei kommentoitaisi. Äiti etenkin on pettynyt ja on hankalaa olla seurassaan kun koen että katsoo koko ajan sitä minkä kokoinen olen ja joskus hänen on vain pakko ilmaista se hänen ahdistus painooni liittyen.
Muutkin kommentoivat.
En edes haluaisi nähdä oikein enää ketään ja mietin usein että pitäisikö vaan jättää syömättä että painoni ei häiritsisi muita.
En ole itsekään sujut mutta en minä halua kuulla muilta sitä että olen läski. Kyllähän minä sen tiedän.
Pakko olisi laihtua. Tiedän sen.
Kommentit (20)
Minäkin olen lihonnut 55kg--> 60kg. Olen melko lyhyt (161cm) joten tuo 5kg painonnousu näkyy ilmeisesti hyvin. Vihaan itseäni tällä hetkellä ja haluaisin laihtua. Laihtuminen ei todellakaan ole helppoa enää silloin kun on pienet lapset hoidettavana ja koko ajan joku sairaana...
Pitääkin sanoa. Monesti sanojat ovat huolissaan terveydestäsi. Tee asialle jotain, ota itseäsi niskasta kiinni ja liiku enemmän.
Oon itse sanonut omalle äidille ole hiljaa. Kun ei lopettanut, lähdin pois. En soittanut , kunnes n kk päästä äiti soitti ja itkua väänsi. Totesin minä tiedän olen lihonut, en mä tarvi sua siihen. Mä vaan hyvää, vastasin oliko hyvä juttu, kun lähdin pois ja ei oltu moneen viikkoon missään tekemisissä ? Kun toisen kerran teki saman, lähdin pois ja soitti parin pv päästä.
Tämän jälkeen oon sanonut mä olen pullea mutta sä oot tyhmä. Paljon on pidetty hiljaiseloa.
Tuo on rankkaa, kokemusta on. En halua syödä edes enää kenenkään kanssa, kun tuntuu että katsotaan paljonko ja mitä syön. Jos syö vähän tai jotain terveellistä, katsotaan että mitä se nyt oikein esittää.
Minäkin tiedän olevani ylipainoinen, se asia pyörii päässäni koko ajan, ei kenenkään tarvi siitä muistuttaa.
Mä pitäisin parin kuukauden tauon tollasten kanssa. On asiatonta huomauttaa useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin sanoa. Monesti sanojat ovat huolissaan terveydestäsi. Tee asialle jotain, ota itseäsi niskasta kiinni ja liiku enemmän.
Tuo asia ei parane kenenkään sanomisista, tiedän ihan tarkkaan mitä pitäisi tehdä .
-eri
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen lihonnut 55kg--> 60kg. Olen melko lyhyt (161cm) joten tuo 5kg painonnousu näkyy ilmeisesti hyvin. Vihaan itseäni tällä hetkellä ja haluaisin laihtua. Laihtuminen ei todellakaan ole helppoa enää silloin kun on pienet lapset hoidettavana ja koko ajan joku sairaana...
Siis miten jonkun sairastelu liittyy sinun painoosi mitenkään?
Siten se liittyy, että kun ap hoivaa äitinä sairaita lapsiaan, hän on väsynyt eikä jaksa panostaa itseensä ja terveyteensä ja syö miten syö niin väsymys, huolenpito muista ja stressi lihottavat. Itsekin äitinä tiedän tämän.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Monilla on kylläkin ihan vain pakkomielle sanoa. Esimerkiksi isäni ei varmasti sanonut terveysmielessä lihomisesta ja vatsamakkaran muodostumisesta kun painoindeksini oli 17 pilkku jotain (ja makkarakin oli ihan mielikuvitusta, liikuin liiankin paljon jne.). Hän itse panoi tuolloin ainakin 120 - 130 kiloa (eikä kyse ollut poikkeuksellisesta pituudesta eikä lihaksista). Kommentoi myös muiden sukulaisten ja tuttujen painoja ja myös suoraan heille itselleen.
Ei tuollainen ole normaalia ja kohteliasta käytöstä. Lisäksi, kuinka moni ylipainoinen nykyään muka EI tiedä, että terveyssyistä olisi hyvä pudottaa painoa? Ja jos nyt välttämättä kokee tarpeelliseksi sanoa, sen voinee tehdä myös hyvin mietitysti YHDEN kerran. Kuinka moni haluaisi viettää aikaa henkilön kanssa joka jatkuvasti, toistuvasti ja yhä uudestaan ottaa yhtään minkään aiheen esille? Harva.
AP, vähennä yhteydenpitoa tasolle, joka tuntuu hyvältä. Silloin on myös helpompi tarvittaessa vaikka pudottaa sitä painoakin. Ystäväni onnistui kun lisäsi suosikkikasviksiaan ja -hedelmiään sekä söi suurimman osan päivän aterioista puolet pienempinä (kasviksia lukuunottamatta tietenkin). Ylläpito on sujunut koska syö kuitenkin yhden normaalikoon ruuan päivässä (tilanteen mukaan voi olla aamupala, lounas, iltaruoka...) eli ei ole jatkuvasti nälkä.
No onneksi voit laihduttaa jos haluat, siis jos haluat.
Toki voit pysyä lihavana jos se on kivempaa .
Laihtuminen on aina helpompaa kuin lihominen,ei tavi edes syödä paljoa niin paino tippuu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Siten se liittyy, että kun ap hoivaa äitinä sairaita lapsiaan, hän on väsynyt eikä jaksa panostaa itseensä ja terveyteensä ja syö miten syö niin väsymys, huolenpito muista ja stressi lihottavat. Itsekin äitinä tiedän tämän.
-eri-
Olen itsekin äiti mutta eipä ole tullut mieleenkään että pitäisi syödä jotenkin enemmän siksi että lapsi on sairaana :D no, tekosyynsä kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten jonkun sairastelu liittyy sinun painoosi mitenkään?
No stressi ja vähäiset unet lihottaa. Daaaa.
Sulla on paskoja "läheisiä". Sano sille mutsille suorat sanat: Ei mitään "minua loukkaa, kun sinä sanot noin" -naistenlehtien lässytystä, vaan "tuki turpasi äläkä sano enää mitään ennen kuin ymmärrät, että tuollaista ei normaali ihminen päästä suustaan".
Vierailija kirjoitti:
Olet normaalipainoinen ja syömishäiriöinen. Tavalla tai toisella olematon itsetuntosi ja itsevihasi näkyy lapsillesi joten suosittelen työstämään niitä psyykeen ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri-
Olen itsekin äiti mutta eipä ole tullut mieleenkään että pitäisi syödä jotenkin enemmän siksi että lapsi on sairaana :D no, tekosyynsä kullakin.
Harvinaisen tyhmä ja epäempaattinen äiti, lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo asia ei parane kenenkään sanomisista, tiedän ihan tarkkaan mitä pitäisi tehdä .
-eri
Et näköjään tiedä kun et ole asialle mitään tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko alapeukkujen määrän.......... palstan so ta no r sut eivät voi käsittää, että 5 kiloa on jollekin merkittävä painonnousu. Huokaus.
AP olet tärkeä, kaunis ja hyvä ihminen. Pidä itsestäsi hyvää huolta. Kerro läheisille, että miten sinua saa kohdella ja miten ei. Kohtele itsekin läheisiä arvosta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet normaalipainoinen ja syömishäiriöinen. Tavalla tai toisella olematon itsetuntosi ja itsevihasi näkyy lapsillesi joten suosittelen työstämään niitä psyykeen ongelmia
Nimenomaan, satuin just katsomaan yhtä syömishäiriöisistä kertovaa dokkaria ja se jälkeen luin tämän. Täysin normaalipainoisena sanot vihaavasi itseäsi ja haluaisit laihduttaa, olet tosiaan avun tarpeessa. Oikeasti ylipainosella on aivan toisenlaiset ongelmat kuin sinulla
Miksi teitä kiinnostaa jonkun elämä noin kovasti? Mun mutsi on lihavampi mitä minä. Tulen ehdottomasti laihtuneenakin kantamaan Gopro kameraa ja sumutinta.