Synnytyksessä pelkään eniten ettei minua kuunnella
vaan tuntemuksiani vähätellään, enkä saa tarvitsemaani hoitoa jolloin lapsi tai minä voimme vammautua.Esikoisen synnytys meni sairaalan omien kaavojen mukaan, minulta ei juurikaan kysytty mitään mutta se ei haittaa.Seuraavan synnytys taas meni niin, että sain vaatia kätilöä toimimaan ja siitä jäi pieni pelko, ettei minua kuunnella.Lisäksi kätilö teki varoittamatta kivuliaita toimenpiteitä.
Puhuin tästä lääkärin kanssa, joka sanoi ettei me voida kaikkia synnyttäjän toiveita täyttää.En minä sitä tarkoittanut, vaan ylipäänsä kuunnellaan äitiä, jos äiti tuntee että jotain on huonosti tai väärin, tai että avautuminen on loppusuoralla, niin kätilö ottaa äidin puheet tosissaan, eikä vähättele.Siinä tilanteessa ollaan kuitenkin sen kätilön toiminnan armoilla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:57"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:20"]
Ehkä ap:n kannattaisikin keskittyä asiantuntijoiden KUUNTELUUN, eikä omien vaatimusten esittämiseen. Aina ei ole mahdollista synnyttäjän jokaista toivetta täyttää vaan mennään tilanteen ehdoilla, asiantuntijan päätöksillä. Se olisi syytä hyväksyä.
[/quote]
Samaa mieltä tästä, kätilö ja lääkärihän ovat ne jotka ovat ammattilaisia, ei synnyttäjä. Heidän asia on tehdä päätökset synnyttäjän ja vauvan terveyteen vaikuttavista toimenpiteistä. Siihen nähden joku synnyttäjän toive saada istua lypsyjakkaralla tai pitää synnytyshattua on toissijaista. Mutta toki niin, että esim. kätilö selittää mitä olisi tekemässä, kertoisi synnytyksen etenemisestä, tarjoaisi vaihtoehtoja, ehdottaisi kivunlievitystä, antaisi ohjeita synnyttäjälle eikä ennen muuta tee mitään, minkä seurauksista ei ole varoittanut. Esimerkiksi mun esikoisen synnytyksessä kätilö ehdotti avautumisvaiheen nopeuttamiseen kalvojen puhkaisua, mutta jätti sanomatta, että seurauksena voi olla puolen tunnin jakso pelkkää karmeeta supistamista. Kipu pääsi yli sietokyvyn. Valitin sairaalalle ja ottivat sen tosissaan, arvokkaana palautteena - kiitos, Jorvi. Sitä kätilöä ei tullut vastaan enää myöhemmissä synnytyksissä.
[/quote]
Ihanko totta lääkärit ja kätilöt tietävät sinua paremmin mitä kehossasi tapahtuu? Monitorit eivät kerro kaikkea ja minusta on ammattitaidotonta olla kuuntelematta synnyttäjän tuntemuksia, mitä siellä kehossa tapahtuu.Älkääkä sotkeko tähän ketjuun jakkaran pyytäjiä ja tyynynkohennuksia.En minä edelleenkään niitä tarkoita. ap
[/quote]
Sinäkö tosiaan pystyt tarkasti sanomaan, mitä kehossasi tapahtuu, vaikket olisi synnyttänyt aikaisemmin? Tiedät, että juuri nyt pitää ponnistaa, vaikka on paljon esimerkkejä siitä, miten synnyttäjää kovasti jo ponnistuttaa, vaikkeivät paikat ole vielä auenneet?
[/quote]
Oletan että kätilöllä olisi tiedossa että synnytys oli 4. ja näin ollen tiesin jo jotain synnytysistä. Se etten ole seurannut koskaan muiden synnytyksiä ei tee minusta huonoa arvioijaa oman synnytykseni suhteen.Se ettei paikat ole täysin auki, ei sekään ole syy olla ponnistamatta, katsos kun kätilö on juuri sitä varten koulutettu.
Sinä jankkaaja sen sijaan haluat ymmärtää minut väärin, muttei se haittaa.Tänne on siitäkin huolimatta tullut ihan asiallisia vastauksia.Tuo nro.60 vastaus sai minut melekin kyyneliin.Siis ne kaksi viimeisintä kuinka kätilö on omalla itsenäisellä toiminnallaan saanut synnyttäjän mielen rauhalliseksi:) Ihania kokemuksia, voi kun sellaisen voisi valita. ap
[/quote]
Minä jankkaan? Olen kirjoittanut kaksi viestiä tähän ketjuun, ja anteeksi vaan jos ihmettelen ihmisiä, jotka tietävät kaiken kropastaan ja synnyttämisestään, paremmin kuin koulutetut ammattilaiset, vaikka olisi jopa ensisynnyttäjä.
[/quote] Minkähän vuoksi nämä koulutetut ammattilaiset sitten kyselevät niitä tuntemuksia, jos kerran he tietävät joka tapauksessa paremmin? ap [/quote]
Kaikki tietohan on tarpeen tilanteen arvioimiseen. Myös se, kuinka auki kohdunsuu on ja se, tunteeko äiti ponnistustarvetta vai ei.
[/quote]
Aivan! Miksei sitten tätä tietoa hyödynnetä tarpeeksi? Vaikka se tulisi synnyttäjän omasta aloitteesta, eikä kätilön arvioinnista. ap