Synnytyksessä pelkään eniten ettei minua kuunnella
vaan tuntemuksiani vähätellään, enkä saa tarvitsemaani hoitoa jolloin lapsi tai minä voimme vammautua.Esikoisen synnytys meni sairaalan omien kaavojen mukaan, minulta ei juurikaan kysytty mitään mutta se ei haittaa.Seuraavan synnytys taas meni niin, että sain vaatia kätilöä toimimaan ja siitä jäi pieni pelko, ettei minua kuunnella.Lisäksi kätilö teki varoittamatta kivuliaita toimenpiteitä.
Puhuin tästä lääkärin kanssa, joka sanoi ettei me voida kaikkia synnyttäjän toiveita täyttää.En minä sitä tarkoittanut, vaan ylipäänsä kuunnellaan äitiä, jos äiti tuntee että jotain on huonosti tai väärin, tai että avautuminen on loppusuoralla, niin kätilö ottaa äidin puheet tosissaan, eikä vähättele.Siinä tilanteessa ollaan kuitenkin sen kätilön toiminnan armoilla.
Kommentit (81)
Jaa, vai ollaan kätilön toiminnan armoilla =) synnytys on maailman luonnollisin tapahtuma, että silleen, tarviiko enempää edes sanoa tyhjentävään ja turhaan aloitukseen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:49"]
Jaa, vai ollaan kätilön toiminnan armoilla =) synnytys on maailman luonnollisin tapahtuma, että silleen, tarviiko enempää edes sanoa tyhjentävään ja turhaan aloitukseen.
[/quote]
Maailman luonnoliisn tapahtuma kyllä, mutta ainoa jossa voi kaksi ihmistä menettää henkensä kerralla.
[/quote]
Maailman luonnoliisn tapahtuma kyllä, mutta ainoa jossa voi kaksi ihmistä menettää henkensä kerralla.
[/quote]
Ei ole todellakaan turha aloitus. On todella ajattelematonta vähätellä synnytyspelkoa. Kätilö voi toimia synnyttäjän yli kävellen tai synnyttäjän kanssa yhteistyössä. Mulla on kokemusta molemmista. Kätilö voi kyllä kertoa etukäteen, mitä tekee, ja esim. epiduraalin laittamisesta voi neuvotella synnyttäjän kanssa, ei vain tilata sitä kysymättä.
Käy pelkopolilla :) itsekin käyn juuri kätilön toiminnan takia
Mutta molimmista synnytyksistä selvisit hyvin ja vauvat myös? Pelkosi on siis irrationaalisia.
Pelkopoli on oikea paikka, tai sitten maksat itsellesi kätilö-doulan mukaan.
[/quote]
Olet oikeassa, ettei enää nykypäivänä tällaisia pelkoja(aloituksia) saisi olla :( Olen lukanut synnytyskokemuksia joissa äiti on sanonut ettei lapsi mahdu tulemaan, mutta siltikin on väkisin yritetty.Tuloksena on ollut vammautumisia sekä lapsille että äideille.Jotnkin pelottavaa ajatella että annat oman ja lapsesi hengen jonkun ventovieraan käsiin, kuka nyt silläkin hetkellä sattuu olemaan päivystysvuorossa.Kätilöissä on suuria eroja, heidän toimintatapansa ja tottumuksensa ja kenties omat näkemyksensä määrittelevät pitkälti sen kuinka synnytyksesi tulee menemään.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:49"]Oletko käynyt pelkopolilla? Suosittelen omasta kokemuksestani.
[/quote]
Alkuperäiselle: pelkosi on aiheellinen.
Mun pelkoa vähäteltiin sen verran pahasti jo neuvolassa, ettei terkka laittanut lähetettä pelkopolille vaikka lupasi.
Hoidin sitten itse itseni sinne, mutta ei siitä synnytykseen mitään apua ollut. Yksin (tai miehen kanssa) jätettiin kipujen kanssa. Sitten tultiin ihmettelemään, että onko kauan sattunut noin kipeästi, kun vauvan pää oöi jo tulossa...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:08"]
Mutta molimmista synnytyksistä selvisit hyvin ja vauvat myös? Pelkosi on siis irrationaalisia.
Pelkopoli on oikea paikka, tai sitten maksat itsellesi kätilö-doulan mukaan.
[/quote]
Ajattelin ottaa ystävän mukaan synnytykseen, miehen lisäksi.Vaihdoin tämän edellisen synnytyksen kohdalla käitöä, joten en voi tietää kuinka hänen kanssaan olisi synnytys lopulta sujunut.Varmasti ihan hyvin, mutten luottanut tähän kätilöön ollenkaan. ap
Ehkä ap:n kannattaisikin keskittyä asiantuntijoiden KUUNTELUUN, eikä omien vaatimusten esittämiseen. Aina ei ole mahdollista synnyttäjän jokaista toivetta täyttää vaan mennään tilanteen ehdoilla, asiantuntijan päätöksillä. Se olisi syytä hyväksyä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:49"]
[/quote] Ainoa jossa voi kaksi ihmistä menettää henkensä kerralla. [/quote]
Ai, mä luulin että Estonian onnettomuudessa kuoli hiukan enemmän kuin kaksi ihmistä!
AP:n kuvailemia tilanteita syntyy, kun synnyttäjällä on vahva oletus ja toive siitä, että kätilö on juuri tietynlainen. Hänen pitäisi olla iloinen, pirtsakka ja luonteeltaan ap:n vaatimuksiin sopiva, mielellään myös ulkonäöltään. Kannattaisi vain hyväksyä se, että kätilö ei ole mikään henkilökohtainen tsemppari, vaan terveydenhuollon ammattilainen, joka luonteestaan ja ulkonäöstään riippumatta osaa kyllä konsultoida lääkäriä oikeassa kohdassa ja ottaa toiveesi huomioon. On ihmisiä, jotka vaatisivat jatkuvaa passausta ja selkätyynyn kohentelua, ja vastaavasti ihmisiä jotka tuntevat olonsa turvalliseksi, kun kätilö vie tilannetta omalla tietämyksellään eteenpäin eikä itse tarvitse liikaa päättää. Ei kukaa tiedä, että sinä haluat osallistua paljon synnytykseen, jos et itse kerro. Kerro se siis synnärillä niin, että kaikki oikeasti ymmärtävät sen, äläkä valita jälkeenpäin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:26"]
AP:n kuvailemia tilanteita syntyy, kun synnyttäjällä on vahva oletus ja toive siitä, että kätilö on juuri tietynlainen. Hänen pitäisi olla iloinen, pirtsakka ja luonteeltaan ap:n vaatimuksiin sopiva, mielellään myös ulkonäöltään. Kannattaisi vain hyväksyä se, että kätilö ei ole mikään henkilökohtainen tsemppari, vaan terveydenhuollon ammattilainen, joka luonteestaan ja ulkonäöstään riippumatta osaa kyllä konsultoida lääkäriä oikeassa kohdassa ja ottaa toiveesi huomioon. On ihmisiä, jotka vaatisivat jatkuvaa passausta ja selkätyynyn kohentelua, ja vastaavasti ihmisiä jotka tuntevat olonsa turvalliseksi, kun kätilö vie tilannetta omalla tietämyksellään eteenpäin eikä itse tarvitse liikaa päättää. Ei kukaa tiedä, että sinä haluat osallistua paljon synnytykseen, jos et itse kerro. Kerro se siis synnärillä niin, että kaikki oikeasti ymmärtävät sen, äläkä valita jälkeenpäin.
[/quote]
Se, että sanot "Haluaisin itse päättää otanko epiduraalin" ei vieä kerro mitään. Kirjoita lapulle, että toivot mahdollisimman aktiivisesti osallistuvasi synnytykseen. Hyväksy myös se, että asioita tehdään kätilön näkemyksen mukaan, joka niistä enemmän kuin sinä tietää, eikä oman päätöksesi perusteella. Esim. epiduraalia ei tietyssä vaiheessa voi enää antaa, ja jos vetkutat sen ottamista tarpeeksi kauan, on ihan turha kuinka aktiivinen haluatkaan olla niin sitä ei saa enää. Muista, että myös lääkärin tilaamisessa kestää, koska epiduraali ei ole mikään "vaikea hätätilanne".
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:20"]
Ehkä ap:n kannattaisikin keskittyä asiantuntijoiden KUUNTELUUN, eikä omien vaatimusten esittämiseen. Aina ei ole mahdollista synnyttäjän jokaista toivetta täyttää vaan mennään tilanteen ehdoilla, asiantuntijan päätöksillä. Se olisi syytä hyväksyä.
[/quote]
VAADIN kätilöä vilkaisemaan kohdunsuun tilannetta, jotta saisin kipulääkitystä, johon kätilö tokaisi, että juurihan se katsottiin ettei siellä mitään ole tapahtunut.Katsoi sitten kuitenkin ja lähti hakemaan lääkäriä.Oli se nyt kamala vaatimus? ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:49"]
[/quote] Ainoa jossa voi kaksi ihmistä menettää henkensä kerralla. [/quote]
Ai, mä luulin että Estonian onnettomuudessa kuoli hiukan enemmän kuin kaksi ihmistä!
[/quote]
Opettelehan lukemaan, ystäväiseni. Nyt puhutaan normaalin elämänkulun luonnollisista tapahtumista, ei sen poikkeuksista. Tuhoisa onnettomuus ei käsittääkseni kuulu tavalliseen ihmiselämään.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:26"]AP:n kuvailemia tilanteita syntyy, kun synnyttäjällä on vahva oletus ja toive siitä, että kätilö on juuri tietynlainen. Hänen pitäisi olla iloinen, pirtsakka ja luonteeltaan ap:n vaatimuksiin sopiva, mielellään myös ulkonäöltään. Kannattaisi vain hyväksyä se, että kätilö ei ole mikään henkilökohtainen tsemppari, vaan terveydenhuollon ammattilainen, joka luonteestaan ja ulkonäöstään riippumatta osaa kyllä konsultoida lääkäriä oikeassa kohdassa ja ottaa toiveesi huomioon. On ihmisiä, jotka vaatisivat jatkuvaa passausta ja selkätyynyn kohentelua, ja vastaavasti ihmisiä jotka tuntevat olonsa turvalliseksi, kun kätilö vie tilannetta omalla tietämyksellään eteenpäin eikä itse tarvitse liikaa päättää. Ei kukaa tiedä, että sinä haluat osallistua paljon synnytykseen, jos et itse kerro. Kerro se siis synnärillä niin, että kaikki oikeasti ymmärtävät sen, äläkä valita jälkeenpäin.
[/quote]
Höpöhöpö, itse en odottanut kätilöltä muuta kuin asiallista ja ammattimaista käytöstä. En odottanut "iloista, pirtsakkaa ja ulkonäöltä sopivaa" kätilöä vaan sellaista, joka hoitaa työnsä. No lapsi syntyi maailmaan eli siinä mielessä hoiti työnsä, mutta muuten käytös olikin todella ala-arvoista ja hänen käytöksestään tulikin ylilääkäriä myöten sanomista. Pelkopolilla ja psykologilla olen käynyt purkamassa oloa
Suosittelen synnytystoivelistan tekemistä. Meillä siihen kannustettiin neuvolassa ja pelkopolilla käydessäni. Siihen listaan voi laittaa omia toiveitaan ja ajatuksiaan synnytyksestä. Listan käyt läpi puolisosi (ja ystäväsi kanssa, jos hän synnytykseen tulee), että he tietävät, mitä haluat ja mitä et halua ja voivat muistuttaa kätilöitä sinun toiveistasi silloin kun et itse siihen pysty. Heidän tehtävä on pitää puoliasi. Pelkopolilla sanottiin mulle, että synnytystoivelista olisi hyvä olla mukana jokaisella synnyttämään menevällä, sellainen mikä on etukäteen huolella mietitty. Se ei ole mikään "naurun juttu" niin kuin tällä palstalla joskus olen lukenut. Se ei ole käsikirja synnytyksen kulusta, vaan lista toiveistasi miten haluat toimittavan jos synnytys sujuu normaalisti, eikä tule mitään hätätilanteita. Synnytystoivelistan voi toimittaa synnärille etukäteen tai viedä mukanaan kun menee synnyttämään.
Itselläni lista sisälsi mm. toiveet siitä, etten ole kytkettynä laitteisiin ja sänkyyn makaamaan JOS vointi ei sitä pakota. Haluan olla pystyssä ja liikkeellä mahdollisimman paljon. Kivunlievitystä ei tuputeta vaan PYYDÄN jos sitä koen tarvitsevani. Listassa oli toive saada olla ammeessa avautumisvaiheessa jos se vapaana on. Siinä oli myös toiveita ponnistusasennoista sekä vauvasta heti synnytyksen jälkeen (mitä haluan ja mitä en) jne. Oksitosiinipiikkiä en halunnut jos sille ei ollut tarvetta jne jne.
Lista otetiin synnärillä tosi iloisesti vastaan ja toinen synnytykseni olikin aivan mahtava kokemus! Minua kuunneltiin, tuettiin ja koin, että oikeasti olen aktiivinen synnyttäjä enkä mikään sänkyyn sidottu objekti.
Pelkosi on täysin aiheellinen :( Tsemppiä tulemaan.
Hei rakas kanssasisko! :)
Pelkosi ei ole suinkaan turhaa. On todella harmillista kuulla aiemmista kokemuksista ja myös nämä vähättelevät kommentit tuntuvat pahalta. Sinulla on kaksi tervettä lasta, mutta synnytyksestä voi silti jäädä kauhea kokemus. Synnytys voi parhaimmillaan olla naiselle voimaannuttava ja kaunis kokemus. On ikävää miten monet pelkäävät synnytystä nimenomaan kätilöiden takia, ei niinkään itse synnyttämisen takia. Osaksi tästä syystä valitsin kotisynnytyksen. Halusin itse päättää keiden kanssa synnytän ja että voin luottaa kätilöihini.
Oletko siis nyt raskaana vai pohditko "muuten vain" aiempia kokemuksia? Tukihenkilön läsnäoloa synnytyksessä ei voi vähätellä! Yleensä mies, mutta myös (tai molemmat) doula on loistava. Joku joka osaisi "puolustaa" sinua tarpeen tullen ja joku johon luotat täysin.
Jos haluat jakaa ajatuksia, voit heittää minua sähköpostilla joyofbirth@hotmail.com
Kaikkea hyvää sinulle!
Oletko käynyt pelkopolilla? Suosittelen omasta kokemuksestani.