-25kg puolessa vuodessa!
Mä oon niiiiiiiiiin happy!! Kertaakaan en ole ollut nälkäinen ja olen syönyt herkullisia, tavallisia ruokia. Yhtään ei ole tarvinnut väkisin puputtaa mitään kuivaa salaattia, raakoja porkkanoita tai kaalikeittoa! Salaisuus on LCHF (low carb high fat) ruokavalio ja siitä vielä aika tiukka versio eli ketogeeninen ruokavalio. Olo on virkeä, verensokerit ei enää heilahtele (mulla oli alkava kakkostyypin diabetes), verenpaine on tasoittunut ja mikä parasta: kolesteroliarvot on parantuneet huomattavasti! Olen kamppaillut painoni kanssa yli 30 vuotta ja toivon vain, että joku olisi aiemmin kertonut, että laihtua voi ilman itsensä kiduttamistakin.
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:54"]
Hassua miten ihmiset on vieraantuneet aidosta ruuasta? Luuletteko te että ne kevyttuotteet on ruokaa? Tottakai karppikin syö vihanneksia, usein keskivertoa enemmän! Karppi lisää salaattiin fetaa ja oliiviöljyä tai majoneesia ja jotain lihaa/kalaa, pihvin ja höyrykasvisten kans bearnaisea tai kermakastiketta tai voisulaa, hampurilaisen sijaan pihvin ja salaatin majoneesilla, munakas jossa vihanneksia ja lihaa voissa paistettuna.. Pari esimerkkiä vain. Kunnon käsittelemätöntä ruokaa. Ei rasvaa tarvi vetää lusikalla naamaan. Kasviksia ja marjoja voi syödä aika vapaasti, hedelmiä sopivasti jos haluaa. Mikähän tässä nyt on niin kamalaa? Minun mielestä kamalaa on se, että tuomitaan asia ihan ilman tietoa siitä! Aloittajan LCHF-linja edustaa karppia joka syö rasvaa vähän reilummin, ja vihanneksia ja muuta vähän niukemmin. Hh pidetään pysyvästi alhaalla. Joillain tämä tuo terveyden takaisin. Ruotsissa hyvin suosittu tyyli. Ei tarvi huolehtia verensokerin heittelystä eikä insuliinista. Sitten on karppeja jotka syö jonkin verran viljaakin. Toiset syö aika lailla kaikkea mutta gluteenittomana, ja sokeria vain vähän tai jollain korvaten. Esim luonnollisella stevialla. Ihmeesti karpille riittää vähempi makeus kun makuaisti alkaa toimia paremmin ruokavaliomuutoksen myötä. Hankkikaa tietoa ennenkuin lynkkaatte aiheen.
[/quote]
Miksi gluteenittomana? Gluteeniton leipä sisältää monesti tuplamäärän hiilihydraatteja kontra tavallinen ruisleipä.
Ap täällä taas terve! :)
Mä väitän, että suurin osa ihmisistä tykkäisi niistä ruoista, joita minä syön. Ongelma on vain se, että meidät on aivopesty kuvittelemaan, että teollinen margariini on PAREMPAA kuin voi ja että lähes pelkkiä säilöntäaineita ja täyteaineita sisältävä kevyt"kerma" on PAREMPAA kuin oikea kuohukerma. Myönnän, että kun ensimmäisen kerran kuulin ketokarppaajan paistavan pekoninsa voissa, niin ajattelin että se on ihan järjetöntä! Niin vahvasti asuu mielessä kaikki se, mitä meille on opetettu "oikeanlaisesta" ruokavaliosta koko meidän elämän ajan. En lähde paasaamaan sen enempää, mutta jokainen voi tahollaan miettiä, ketkä nämä ruokavaliosuositukset tekevät ja mitkä vaikuttajatahot ovat esim. valtion ravitsemusneuvottelukunnan takana (mm. teollisuuden- kaupan- maatalouden järjestöjen edustajia). Voi myös miettiä, miksi muualla maailmassa ruokavaliosuositukset ovat hyvin erilaiset. Onko Suomi todellakin ainoa maa, jossa tiedetään mikä on oikeasti terveellistä? Itse en ymmärrä, miksi meillä on edelleen niin paljon sydän- ja verisuonisairauksia, ottaen huomioon että meillä on yli 30 vuotta suosittu kevyttuoteita ja vähennetty rasvan käyttöä... Mutta joo, VHH ruokavaliota ei voi tyrkyttää kenellekkään, vaan se lähtee siitä että itse ymmärtää tulleensa kusetetuksi. Kun sen pystyy myöntämään ja ymmärtämään, niin voi lähteä etsimään vaihtoehtoista tietoa ja muokkaamaan omia ruokailutottumuksiaan.
Mun ruokavalioni on hyvin rasvapainotteinen juuri siksi, että mulla on hyvin tiukka ketogeeninen ruokavalio. Moni karppaaja syö esim. 100 g hiilareita päivässä ja mä syön alle 20 g. Normaali suomalainen syö n. 300 g hiilareita päivässä ja mä olen sitä mieltä, että se on ihan liikaa. Ei tarvitse ihmetellä, miksi meillä sairastutaan kakkostyypin diabetekseen, joka suomeksi sanottuna on sitä, että ihmisen sokeriaineenvaihdunta on ylikuormittunut ja se lakkaa reagoimasta kehon omaan insuliiniin. Mä en toki ole lääkäri, mutta mun logiikalla paras tapa pitää tällöin verensokerit tasaisena on lopettaa niitä nostavien tuotteiden syöminen. Mutta ei, täällä meillä suositellaan kakkosdiabeetikoillekin perunaa, leipää, hedelmiä, puuroa ja muita viljatuotteita. Mä kerron teille jotain mullistavaa: elimistölle on ihan se ja sama, onko se hiilari sokeria, ruisleipää vai hedelmää: kaikki hiilarit nostavat verensokeria! Rasva ei nosta verensokeria eikä hallitussa määrin syöty proteiinikaan. Ja sitten tullaankin taas tähän rasvajuttuun. Tätä tietoa ei voi kenellekään päähän "istuttaa", vaan jokaisen pitää itse tutkia ja todeta, että rasva ei ole niin suuri mörkö kuin on annettu ymmärtää.
Sen verran haluan kuitenkin tässä vielä herätellä teitä, että miettikää oikeasti kuinka paljon kuormitatte elimistöänne sokerilla ja turhilla hiilihydraateilla. Te ette ehkä syö sokeria KOSKAAN sellaisenaan tai edes kahvin joukossa, mutta te syötte sitä joka päivä jogurteissa, viileissä, valmisruoissa, leivissä, pullissa, makeisissa, limsoissa, mehuissa, marinoiduissa lihatuotteissa ja jopa LIHALEIKKELEISSÄ. Keskivertoihminen syö sokeria 40 KILOA vuodessa. Ja se on vasta sokerin osuus... Sen päälle tulee sitten fruktoosi, glukoosi, maltoosi, sakkaroosi, glukoosi-fruktoosisiirapit, jne. Ja niiden päälle sitten vielä ne viljoista, hedelmistä ja kasviksista tulevat hiilihydraatit. Ei ihme, ettei meidän elimistö tahdo jaksaa niiden käsittelyä, vaan yhä useampi sairastuu kakkostyypin diabetekseen! Ja moni sellainenkin, joka ei ole koskaan elämässään syönyt paljoa rasvaa...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:35"]
Mä olen ollut reilun kuukauden vhh-ruokavaliolla, joka on mulle räätälöity. Rasvaa on palanut mutta en ole voinut hyvin, joten päädyimme nostamaan hiilareiden määrää. Mulla tuli treenien jälkeen paha olo ja ihmeellisiä mielitekoja ja muutenkin vetämätön olotila vhh:lla.
[/quote]
Onko sulla itselläsi tietoa mitä teet ja miksi, vai teetkö vain niin kuin joku kertoo?
[/quote]
Mun mielestä tekstistä on helppo ymmärtää että joku on ruokavalion suunnitellut ja sitä on nyt yhdessä muokattu. Tiedän ainakin yhden PT:n joka tietää karppauksesta myös. Suunnittelee ruokavalioita ihmisille, liekö sama tyyppi kyseessä.
[/quote]
Halusin vain tietää, onko ruokavaliota noudattavalla itsellään tietoa, mitä on tekemässä. Siksi kun joku muu on sen suunnitellut.
[/quote]
On tietoa ja tiedän mihin tällä tähdättiin, mulla ei vaan kroppa tykännyt, vaikka tulosta tuli. Jatkan toisenlaisella ruokavaliolla.
[/quote]
Okei, silloin kannattaakin vaihtaa sopivampaan. Toivottavasti onnistuu, tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:55"]
Minäkin laihduin yli 20 kg alle 6 kk:ssa. En luopunut mistään, söin vain vähemmän. Liikkunut olen aina, lisäsin sitä vähän.
Pointti: ei luopumista mistään, olo on reipas ja hyvä. Jos huvittaa, teen niin kuin laihtumisen aikanakin: läden vaikka laivalle, syön buffetissa ja juon mitä tykkään. Ei kidutusta vastapainoksi vaan tasapainoa, normaalia kevytä elämää. Syön tästmälleen mitä haluan ja nälkä tulee tietenkin joskus, yleensä sopivasti ennen seuraavaa ateriaa.
[/quote]
Mikäli sulla on ollut noin terve suhtautuminen ruokaan ja liikuntaan, niin miksi olet lihonut 20 kiloa? ;)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:18"]
Hassua miten ihmiset on vieraantuneet aidosta ruuasta? Luuletteko te että ne kevyttuotteet on ruokaa? Tottakai karppikin syö vihanneksia, usein keskivertoa enemmän! Karppi lisää salaattiin fetaa ja oliiviöljyä tai majoneesia ja jotain lihaa/kalaa, pihvin ja höyrykasvisten kans bearnaisea tai kermakastiketta tai voisulaa, hampurilaisen sijaan pihvin ja salaatin majoneesilla, munakas jossa vihanneksia ja lihaa voissa paistettuna.. Pari esimerkkiä vain. Kunnon käsittelemätöntä ruokaa. Ei rasvaa tarvi vetää lusikalla naamaan. Kasviksia ja marjoja voi syödä aika vapaasti, hedelmiä sopivasti jos haluaa. Mikähän tässä nyt on niin kamalaa? Minun mielestä kamalaa on se, että tuomitaan asia ihan ilman tietoa siitä! Aloittajan LCHF-linja edustaa karppia joka syö rasvaa vähän reilummin, ja vihanneksia ja muuta vähän niukemmin. Hh pidetään pysyvästi alhaalla. Joillain tämä tuo terveyden takaisin. Ruotsissa hyvin suosittu tyyli. Ei tarvi huolehtia verensokerin heittelystä eikä insuliinista. Sitten on karppeja jotka syö jonkin verran viljaakin. Toiset syö aika lailla kaikkea mutta gluteenittomana, ja sokeria vain vähän tai jollain korvaten. Esim luonnollisella stevialla. Ihmeesti karpille riittää vähempi makeus kun makuaisti alkaa toimia paremmin ruokavaliomuutoksen myötä. Hankkikaa tietoa ennenkuin lynkkaatte aiheen.
[/quote]
Miksi gluteenittomana? Gluteeniton leipä sisältää monesti tuplamäärän hiilihydraatteja kontra tavallinen ruisleipä.
[/quote]
Jotkut, monetkin, päätyy karppityyliseen ruokavalioon koska ei kestä gluteenia. Ei sitä gluteenitonta leipää tarvi kuitenkaan vetää siivukaupalla. Esimerkiksi yksi leipäpala aamuisin ja gluteenittomia leivonnaisia silloin tällöin.. Ei kaikki laske hiilareita edes, kunhan nyt välttelee suurimpia lähteitä ja terveys paranee. Ei karppaus ole pelkästään sitä, että vedetään rasvaa ja jätetään kaikki hiilarilähteet pois, tai oikeastaan se ei ole sinne päinkään.. Suurin osa tekee siitä elämäntavan ja syö mahdollisimman luonnollista ruokaa. Osa syö lähinnä viljaton/sokeriton-tyyppisesti. Asia erikseen on ihmiset jotka vetää hiilarit alas ja syö esim makeutusaineita sokerin sijaan.. Tällöin vallalla on dieettiajattelu, yritetään vain pudottaa painoa.. Ja sitten palataan sekasyömiseen. Karppaus on enemmänkin elämäntapa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:14"]
Mä en kestä. Toivoin jotain ihanaa diettiä mikä aloituksesta tuli ilmi. Mutta tuo moska mitä lueteltiin? Oliko se se ihana dietti :o olen järkyttynyt ja meinasin oksentaa. Jatkan ilmeisesti edelleen läskeineni kasvisten syöntiä ja valkoisen lihan sekä tumman leivän. En kyllä laihdutuksen takia ala bulimikoksi, koska ei tuo ruoka alas oksentamatta menis.
[/quote]
Siinä sulle onkin mietittävää. :D Jotain olet ehkä jo hoksannutkin: "Jatkan ilmeisesti edelleen läskeineni kasvisten syöntiä ja valkoisen lihan sekä tumman leivän." Miksi olet läski, vaikka syöt kasviksia, valkoista lihaa ja tummaa leipää, jotka kaikki on niitä terveellisiä juttuja? ;)
Juups, tuulimyllyjä vastaan on paha taistella.. Mutta eihän sitä tiedä, jos vaikka joku heräis, ajattelemaan asioita.. ;)
Onnea vielä ap:lle, hieno saavutus!!! Eikös olekin hienoa miten hyvällä ruualla eläessä ajatuskin tuntuu rullaavan paremmin.. :D
"Voin sanoa, että jos minä söisin noin kuin aloittaja, niin iho puskisi koko ajan rasvaa ulos ja kasvot olisi valtavilla finnipaukamilla, verenpaineet pilvissä ja veritulppa uhkaisi."
Millä perusteella voit sanoa näin, kun et selvästikään ole koskaan edes kokeillut?
Syön leipää, perunaa, lihaa, kasviksia, hedelmiä, karkkia, munia, joskus pullaakin. Liikun ja olen hoikka. Mikä ongelma tässäkin on. Jos lisäisin rasvaa ruokavaliooni, voisin taatusti huonommin. Pähkinät, soija ja gojit sun muut hömppäterveelliset eivät kuulu lautaselleni.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:18"]
[/quote]
[/quote]
Jotkut, monetkin, päätyy karppityyliseen ruokavalioon koska ei kestä gluteenia. Ei sitä gluteenitonta leipää tarvi kuitenkaan vetää siivukaupalla. Esimerkiksi yksi leipäpala aamuisin ja gluteenittomia leivonnaisia silloin tällöin.. Ei kaikki laske hiilareita edes, kunhan nyt välttelee suurimpia lähteitä ja terveys paranee. Ei karppaus ole pelkästään sitä, että vedetään rasvaa ja jätetään kaikki hiilarilähteet pois, tai oikeastaan se ei ole sinne päinkään.. Suurin osa tekee siitä elämäntavan ja syö mahdollisimman luonnollista ruokaa. Osa syö lähinnä viljaton/sokeriton-tyyppisesti. Asia erikseen on ihmiset jotka vetää hiilarit alas ja syö esim makeutusaineita sokerin sijaan.. Tällöin vallalla on dieettiajattelu, yritetään vain pudottaa painoa.. Ja sitten palataan sekasyömiseen. Karppaus on enemmänkin elämäntapa.
[/quote]
Elämäntapa? Mielestäni elämäntapa tarkoittaa vaikkapa asumista maaseudulla tai sitä, että elää auttaakseen muita. Outo rinnastus laittaa dieetti elämäntavaksi.
Miten nämä karppaus ja gluteenittomuus niputettiin yhteen? Ja taas täällä tarkoitettiin gluteenittomalla viljatonta, sokeritonta ja perunatonta. Joittenkin kannattaa oikeasti hankkia lisää tietoa ennen kuin täällä toistelee kuuluisan ortopedin lausuntoja.
Atkins tukehtui syömiinsä rasvoihin. Tai siis suonet tukehtuivat.
Jos haluat väitellä hölmön kanssa, varmista ettei hän tee samoin. Annan periksi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:49"]
Atkins tukehtui syömiinsä rasvoihin. Tai siis suonet tukehtuivat.
[/quote]
Ja tämä on fakta? Vai olisiko se sittenkin tuo, mitä nro 60 kirjoitti?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:02"]
Voin sanoa, että jos minä söisin noin kuin aloittaja, niin iho puskisi koko ajan rasvaa ulos ja kasvot olisi valtavilla finnipaukamilla, verenpaineet pilvissä ja veritulppa uhkaisi. Mitään nautintoa en saisi ruoasta, koska tuollainen ruoka ei olisi minusta kerta kaikkiaan edes hyvää. Inhottaa ajatuskin.
[/quote]
Näin me ollaan erilaisia! Mua ällöttää salaatinlehdet ja leipä... Ja voin sanoa, että mun ihoni ja hiukseni, jotka ovat aina olleet todella rasvaiset, ovat ketokarppaamisen myötä muuttuneet vähemmän rasvaiseksi. Ehkä se, että keho puskee rasvaa ulos, onkin merkki siitä että sitä rasvaa tulee ruokavaliosta liian vähän?
[/quote]
Mistä tempaisit kevyttuotteet? Tarkoitatko niillä kenties jo mainittuja porkkanoita ja salaatteja? Vai eikö puhtaasti ja luonnollisesti voi syödä uittamatta kaikkea bearneesissa ja voisulassa?
Gluteenia ei kaikkien vatsa kestä, näin olen ymmärtänyt, mutta suurimman osan kestää. Jos sitten hurahtaa noudattamaan niiiin muodikasta viljatonta dieettiä, niin tulee aivan tarpeettomasti jättäneeksi ruokavaliosta pois hyviä, täysipainoisia hiilihydraatteja, joita sitten joutuu korvaamaan tolkuttomalla määrällä rasvaa.
Edelleenkin: hiilarimättö ja rasvamättö eivät ole ainoat vaihtoehdot... Mun linja: kasviksia, hedelmiä, marjoja, papuja ja pähkinöitä surutta, pellava- ja oliiviöljyä, täysjyväviljaa. Sokeria harvoin, kalaa ehkä kerran kuussa, lihaa, kermakastikkeita tai voita ei koskaan. Painoindeksi kahdenkymmenen hujakoilla, en sairastele koskaan, vatsa- tai kuukautisvaivoja ei koskaan, ja näytän kymmenen vuotta ikäistäni (n. 40) nuoremmalta.
Mielestäni yritin tuoda esiin juuri sitä, ettei karppaus ole pelkkää rasvamättöä. Kirjoittelin useamman viestin 33/40/44/48/51 aiheesta. Jostain syystä ihmisillä on luulo että karpit lilluttaa kaikki ruuat rasvassa.
Joo, minäkin ehkä yleistän kevyttuotteilla. Moni käyttää niitä TAI pyrkii syömään mahdollisimman rasvattomasti. Kai te naiset tiedätte että hormonitoiminta vaatii rasvaa toimiakseen? Ihokin tykkää kun juodaan tarpeeksi vettä ja syödään ruokaa jossa on rasvaa luonnostaan. Esim rasvaton liha ei mielestäni ole enää luonnollista.. Ainakaan syötynä ilman mitään missä olisi rasvaa mukana. Pähkinät, avokado, kananmunat, kookosöljy, oliiviöljy ja voi on hyviä lähteitä, rasvainen liha ja kala. Kanankoivet, kokonainen broileri, nautasika-jauheliha, lohi, silakat, lampaanliha, jne.. Naudanliha on usein aika rasvatonta mutta hyvää.. En kyllä sitäkään paistaisi teflon-pannulla ilman rasvaa. Sopii hyvin keitettynä tai uuniruokiin, hienommat fileet pihveiksi.
Noh, kukin toki päättää itse mitä syö.. Mutta ihmiset ois terveempiä jos söisivät kunnolla. Myös mieleltään.
53 jatkaa.. Paleo on toinen hyvä tyyli. Sopii erityisesti niille jotka eivät voi tai halua käyttää maitotuotteita ja haluavat syödä hedelmiä vapaammin. Eihän kukaan pakota mitenkään nimeämään edes sitä syömistyyliä.. Mutta luonnollinen ruoka olis se terveellisin meille..
Kaikille ei sovi liian alhaiset hiilarit. Jos ei liiku kovin paljoa, semmoinen 40-60 g/pvä voi olla ok. Liikkuvalla joku 100 g/pvä sopii yleensä hyvin. Jos liikkuu tosi paljon, voi syödä enemmänkin, tai sitten kokeilla hiilarisyklitystä eli sopivasti ajoitettua hiilaritankkausta. Tämä vaatii kyllä jo tietämystä asioista. Tasainen hiilarimäärä on helpompi toteuttaa, ja yleensä aika turvallinen. Sataan grammaan sopii jo hedelmää, viljaa, suklaata tms hiilaripitoista kohtuullisessa määrin, ja KYLLÄ, tämäkin lasketaan karppaukseksi. Jos ei liiku aktiivisesti, rasvan määrää pudotetaan vähän ettei kalorit ammu taivaisiin. Jos taas liikkuu paljon, voi kaloreitakin syödä enemmän, ja pitääkin oikeastaan.
Kaikki te, jotka kauhistelette rasvan syöntiä.. Tiesittekö että ketogeeninen Atkins-tyyppinen/LCHF-tyylin ruokavalio (n. 20 g hh/pvä) perustuu osittain siihen, että ketoosissa ruokahalu pienenee jolloin et tule syöneeksi liikaa? Kalorimäärät tippuu aika automaattisesti. Tämä taas auttaa laihtumaan. Ei karppaus tarkoita sitä että vedetään kaloriövereitä.
On niin helppo tuomita ilman tietoa.