72-vuotias Maija menetti eläkesäästönsä Microsoft-huijarille - nyt Maija haluaa pankilta rahat takaisin
Jos juon pullon viinaa ja ajan kännissä, niin se on Alkon syy. Näin pohtii Maija.
"Teknisesti olin hyväksynyt nämä siirrot verkkopankkitunnuksillani, ja silloin katsotaan, että se on minun itse aiheuttamani vahinko. Mutta sitä en käsitä, että jos käytetään huijausta näiden tietojen saamiseen, niin eikö pankilla ole mitään vastuuta asiassa, Maija kysyy"
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008222024.html
Kommentit (302)
Kun ihminen on tarpeeksi iäkäs niin huijaukset menee helposti läpi. Ei auta vaikka kuinka niistä varoitetaan. Te joilla iäkkäitä vanhempia niin varmaan tiedätte kuinka vähän väliä on joku vitamiinitilaus tehty tai lehtiä kestotilauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kultakaivos näille huijareille. Siksi saamme nauttia erilaisista huijausviesteistä yhä enemmän myös tulevaisuudessa. Lähes kaikilla on nettipankkitunnukset, mobiiliappi yms. nopean rahansiirron mahdollistavat laitteet ja hyväuskoisia ihmisä löytyy maasta järkyttävän suurin määrä, joten tienestit on varmoja.
Suomi nimenomaan ei ole mikään kultakaivos kielimuurin ja korkeahkon koulutustason takia.
Koulutustaso ei lisää älykkyyttä. Pankkitunnukset ovat tässä se helppo mahdollistaja ja että ihmisillä on kännykät ja vielä viranomaiset voivat soitella tuntemattomista numeroista tai jopa ilman numeroa. Koskaan ei pidä vastata soittoihin tuntemattomista numeroista ja erityisesti terveydenhuollon pitäisi jo lopettaa tämä tuntemattomista numeroista soittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi boomer jonka mielestä hänen itsensä idoottimaisuudet pitäisi jonkun muun paikata.
En usko että kyseessä oli maija niminen jenkki eläkeläinen. Ja btw, ja teidän 0(zero) sukupolven kannattaa pitää se ruusunpunainen maitosuukkuli supussa, sinun ikäryhmäsi ei ole saanut aikaan mitään hyvää, eikä saa, pelkkiä kuluja.
Se koira älähti johon kalikka kalahti. Miltä tuntuu olla seniili idootti?
Asiaton viesti. Seniiliys ja idioottius ei liity vanhuksiin. Olet pelottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pankki voi olla vastuussa siitä, että asiakas toimii ohjeiden vastaisesti ja jakelee haltuunsa annettuja luottamuksellisia tunnuksiaan mihin sattuu!
Todella monille nettisivuille niitä nimenomaisia pankin tunnuksia täytyy tänä päivänä sisäänkirjautumisen tai maksuvarmennusten yhteydessä ”jaella”, joten ei mikään ihme jos joku erehtyy ne jonnekin huijaussivustollekin laittamaan.
Totta! Outoa, että pankkitunnuksia käytetään tunnistautumiseen ympäri nettiä. Siihen pitäisi olla joku oma systeeminsä esim. Mobiilitunniste.
Eihän pankin maksukorttikaan ole henkilöllisyystodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän pankki voi olla vastuussa siitä, että asiakas toimii ohjeiden vastaisesti ja jakelee haltuunsa annettuja luottamuksellisia tunnuksiaan mihin sattuu!
Todella monille nettisivuille niitä nimenomaisia pankin tunnuksia täytyy tänä päivänä sisäänkirjautumisen tai maksuvarmennusten yhteydessä ”jaella”, joten ei mikään ihme jos joku erehtyy ne jonnekin huijaussivustollekin laittamaan.
On ihme. Huijaussivut tulevat sähköpostilla ja tekstiviestillä toisin kuin nettikaupat, Kela tai Omavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei ole korvausvelvollinen, koska pankki ei tehnyt virhettä.
Pankit eivät saa mahdollistaa rahanpesua ja muuta rikollista toimintaa, joten kyllähän se pankin virheeltä kuulostaa etteivät ole tarkistaneet iäkkään asiakkaan tilin tavanomaisesta poikkeavien ja poikkeuksellisen suurien rahasiirtojen oikeellisuutta kuten joku kommentoija edellä mainitsi oman pankkinsa tarkistaneen.
On ne siirrot tarkastettu mutta jos ää-li-ö haluaa itse lähettää rahansa huijarille kyselyistä huolimatta ei voi mitään.
Ei taatusti ole soittamalla varmistettu, että haluaako asiakas tosissaan yhtäkkiä tyhjentää kaikki säästönsä ja siirtää ne kaikki 25000 euroa tilille, johon ei ole koskaan aiemmin minkäänlaisia maksuja suorittanut.
Miksei olisi tarkistettu, näitä pankit vaihtaa? Ongelma on ettei maksaja tajua huijausta vielä tässäkään vaiheessa.
Kyllähän ne joskus puuttuvat niihin, mutta ilmeisesti ne rahansiirrot tehdään pienissä erissä.
Miten joku yleensä voi kuvitella, että siellä se pankkitoimihenkilö tarkastaa jokaisen miljoonan pankkinsa kautta lähtevän rahansiirron ja huomaa, että kappas vain Virtasen Pekka näkyy nyt laittavan paljon rahaa ulkomaille,
Ehkä voitaisiin kehittää joku (tietysti maksullinen) palvelu, jos haluaa, että tili vaikka jäädytään joksikin aikaa, jos paljon rahaa saman päivän aikana siirretään samalle tilille vaikka moninakin siirtoina. Siinäkin sitten voisi tulla ongelmia vaikka auton oston käteismaksussa.
Aika vähänhän näitä loppujen lopuksi tapahtuu rahaliikenteen määrään verrattuna. Ehkä voisi laittaa naisihmisille jonkun Flashin aina pankkiin kirjautuessa, jossa sanottaisiin, että mieti vielä kerran, ennen kuin lähetät rahojasi. Muistaakseni sieltä tuleekin joku huomautus ja pitää vahvistaa, että tiedät olevasi lähettämässä rahaa ulkomaiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta! Outoa, että pankkitunnuksia käytetään tunnistautumiseen ympäri nettiä. Siihen pitäisi olla joku oma systeeminsä esim. Mobiilitunniste.
Eihän pankin maksukorttikaan ole henkilöllisyystodistus.
Ei olisi sen parempi. Pankkisovellukset on jo sidottu tiettyyn puhelimeen eivätkä toimisi toisella puhelimella vaikka pin-koodin saisikin.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain oikein että tuollaisilta vajaaälyisiltä idiooteilta kusetetaan kaikki rahat.
Oletpas empaattinen ihminen. Minusta taas pankin olisi pitänyt reagoida asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa että miten tämä toimii? Miten se että antaa pääsyn koneelle johtaa siihen että tilit on saatu tyhjennettyä? Eikö tossa ole kuitenkin uhrin pitänyt antaa ensin pankkitunnus ja sitten vielä varmistaa uudelleen tilisiirrot jollain toisella laitteella?
Jotenkin voin ymmärtää vielä sen että on päästänyt huijarit koneelle, mutta sen että on siunannut rahojen siirron -- miten ihmeessä siinä ei soi valtavat hälytyskellot?!?
Siinä uhri on antanut täydet valtuudet huijarille saattaa huijauksensa läpi. Pankit taas ovat antaneet suuremmat vapaudet toimittaa omia asioita digitaalisesti, esim. kännykällä ja mobiilipankilla. Kaksivaiheinen tunnistus ei auta kun huijatun mieli on saatu kaapatuksi osaksi huijarin mieltä. Huijattu on silloin vapaamatkustaja.
Juuri tästä syystä tuo tapaus on kuin antaisi kotinsa avaimet jollekin tuntemattomalle, kertoisi osoitteen ja ajan jolloin voi käydä. Sitten pettyisi kun asunto tyhjennetään ja syyttää naapureita kun ei estetty varkautta. Digitaalisuus on ilmeisesti vielä niin uusi asia että tätä lisääntynyttä omaa vastuuta ei osata vielä sisäistää.
Elämä on täynnä hyviä ja huonoja valintoja. Jos tekee liikaa huonoja valintoja joutuu ilmapatjalle keskelle ulappaa. Pelastusalus voi tulla mutta siihen ei kannata enää luottaa. Elämässä on myös vastuita. Osa kansalaisista on saanut liikaa vapauksia jos tällainen on mahdollista. Joko "digioikeudet" pois tai sitten digipalveluiden pitää olla osa henkilökohtaista edunvalvontaa.
Pankeilla pitäisi olla joku turvakäytäntö joka tarvittaessa estää rahansiirrot ulkomaille.
Lähinnä outoa, jos ei ole. Henkilö voisi itse ilmoittaa, ettei hän tililtään saa missään vaiheessa siirtää rahaa ulkomaisille tileille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on typeriä, kun a) vastaavat ulkomailta tuleviin puheluihin b) alkavat jutella näiden soittajien kanssa.
En vastaa yhteenkään ulkomaanpuheluun, saman tien laitan numerolle eston. Jos soitto on naamioitu suomalaiseksi numeroksi, puhun pelkkää suomea tai lyön luurin korvaan. Opetelkoot edes suatana huijaamaan suomeksi.
Kaikkien elämä ei ole rajoittunut Suomen rajoihin. Minun olisi esimerkiksi mahdotonta hoitaa työtäni jos en vastaisi ulkomaanpuheluihin.
Vierailija kirjoitti:
Pankeilla pitäisi olla joku turvakäytäntö joka tarvittaessa estää rahansiirrot ulkomaille.
Lähinnä outoa, jos ei ole. Henkilö voisi itse ilmoittaa, ettei hän tililtään saa missään vaiheessa siirtää rahaa ulkomaisille tileille.
Edunvalvontaan, jos on epävarma digitaidoistaan, tai erillinen käyttötili, millä ei ole paljoa rahaa. Kyllä suurista tilisiirroista esim. autokauppojen yhteydessä tulee aina lisävarmistus, mutta sehän ei auta mitään, jos omistaja hyväksyy tilisiirron.
Intialaisittain vääntävä henkilö on yhtä luotettava ja uskottava kuin: "Hai mie oon koronatarkastaja avaahan sie luottavaisna miul oves".
maija luuli saavansa hyvän tuoton rahoilleen, ei saanut jonkun muun vika kuin ahneen maijan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihailen Maijaa, koska hän on jotenkin onnistunut ymmärtämään sen huijarin englantia ja tekemään koneelleen ne tarvittavat temput (jotka siis eivät teknisesti kovin vaikeita ole, mutta murteellisella englannilla selostettuina lievästi sanoen hankalia ymmärtää). Olen saanut näitä soittoja viime viikkojen aikana puolen tusinan verran osin työ- ja osin kotipuhelimeen ja ainakin minulle on ongelmallista ymmärtää, mitä he haluavat tehtäväksi. Koska otan puhelut todella vakavasti, kysyn koneeni numeroa (minulla on 3 konetta) ja sen jälkeen alkaa kummallinen selostus, josta en ole saanut selvää. Olen vastannut, että ongelma vaikuttaa niin isolta, että heidän kannattaa ottaa yhteyttä meidän ATK-osastollemme ja tarkistaa sieltä, miten isosta jutusta on kyse. Puhelu päättyy aina siihen kun muistutan, että he osaavat katsoa, onko kyseessä rikos eli crime. Naps - kukaan ei edes hyvästele minua!
Tätä minäkin ihmettelen. Jos olis kyseessä jokin ihan oikea asia, niin ei onnistuis lataamiset, päivitykset ja kirjaantumiset. Mutta kun on kyseessä rikos, niin kaikki toimii kuin rasvattu ja ihan vieraalla kielellä vieläpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on typeriä, kun a) vastaavat ulkomailta tuleviin puheluihin b) alkavat jutella näiden soittajien kanssa.
En vastaa yhteenkään ulkomaanpuheluun, saman tien laitan numerolle eston. Jos soitto on naamioitu suomalaiseksi numeroksi, puhun pelkkää suomea tai lyön luurin korvaan. Opetelkoot edes suatana huijaamaan suomeksi.Kaikkien elämä ei ole rajoittunut Suomen rajoihin. Minun olisi esimerkiksi mahdotonta hoitaa työtäni jos en vastaisi ulkomaanpuheluihin.
Omalla siviilipuhelimellasi vai työpuhelimella?
Vierailija kirjoitti:
Kaikille besserwisseröiville pilkkaajille sanon että vaikka te kuvittelette tunnistavanne huijauksen koska vaan niin te olette siinä missä muutkin huijattavissa. Ei tarvita muuta kuin huono hetki elämässä, huijari esittämässä auktoriteettiroolia ja hyvin improvisoitu tapahtumien kulku.
Ei tuo huijattu eläkeläinenkään ollut siirtämässä rahaa ulkomaille vaan hänet huijattiin tunnistautumaan huijarin "palveluun". Mikä lie kuvio ollut ja hieman osaamaton ja kokematon teknisissä asioissa tekee ihmisestä vieläkin alttiimman manipuloinnille.
Ikävä kertoa mutta joillekin meille on luotu aivot joilla voimme arvioida tapahtumien luotettavuutta. Luuletko ettei meille tule soittoja microsoftilta, viestejä "postilta" tai "vastaajapalvelusta", viestejä randomeilta somessa, omituisia toriostajia...
hulluinta asiassa on että kun nostan tililtäni kaksi tuhatta e niin minun pitää tehdä selvitys mihin rahat käytän.