72-vuotias Maija menetti eläkesäästönsä Microsoft-huijarille - nyt Maija haluaa pankilta rahat takaisin
Jos juon pullon viinaa ja ajan kännissä, niin se on Alkon syy. Näin pohtii Maija.
"Teknisesti olin hyväksynyt nämä siirrot verkkopankkitunnuksillani, ja silloin katsotaan, että se on minun itse aiheuttamani vahinko. Mutta sitä en käsitä, että jos käytetään huijausta näiden tietojen saamiseen, niin eikö pankilla ole mitään vastuuta asiassa, Maija kysyy"
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008222024.html
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi boomer jonka mielestä hänen itsensä idoottimaisuudet pitäisi jonkun muun paikata.
En usko että kyseessä oli maija niminen jenkki eläkeläinen. Ja btw, ja teidän 0(zero) sukupolven kannattaa pitää se ruusunpunainen maitosuukkuli supussa, sinun ikäryhmäsi ei ole saanut aikaan mitään hyvää, eikä saa, pelkkiä kuluja.
Sinun sukupolvesiko sai muka jotain hyvää aikaan? Vanhempanne kiusasitte ennenaikaiseen hautaan ja jälkipolville koitatte tehdä samaa ja kiukuttelette kun ne eivät teekään teidän lahojen lanttujenne mukaisesti. Toivottavasti pääsemme lopullisesti teistä eroon mahdollisimman pian.
Sorry, että sulla on tollanen perhe ja suku. Älä yleistä. Mulla mutsi ja faija on seiskakymppisiä ja isovanhemmat ysikymppisiä. Ketään ei kiusata. Autetaan toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi boomer jonka mielestä hänen itsensä idoottimaisuudet pitäisi jonkun muun paikata.
En usko että kyseessä oli maija niminen jenkki eläkeläinen. Ja btw, ja teidän 0(zero) sukupolven kannattaa pitää se ruusunpunainen maitosuukkuli supussa, sinun ikäryhmäsi ei ole saanut aikaan mitään hyvää, eikä saa, pelkkiä kuluja.
Sanotko sä noin myös sun lapsille/lapsenlapsille? Vai oletko sentään ollut niin fiksu ettet ole levittänyt geenejäsi eteenpäin?
Mun eläkesäästöt on sellasella tilillä, johon ei ole pankkitunnuksia. Se vaatisi sen, että menen itse pankin tiskille nostamaan rahat, tai siirtämään ne Nigeriaan. Tai Viroon tai Irlantiin tai johonkin. Jos joskus höpsähdän ja tulen huijatuksi, niin huijarit ei montaa euroa kostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seniileille ja helposti höynäytettäville pitäisi asettaa päivänostoraja mahdollisimman pieneksi. Samoin korkea luottoraja tällaisen ihmisen käsissä on sulaa hulluutta.
Seniileillä on yleensä edunvalvoja, joka hoitaa raha-asiat. Mutta tuo helposti höynäytettävä -osio, sellainen voi periaatteessa olla kuka tahansa kun on riittävän hyvä täky houkuttimena. Miten pankki selvittäisi tällaista, psykologisilla testeilläkö. Että teepäs ensin tämä ja sitten me katsotaan, että voitko avata meillä tilin :D
Rajan voi asettaa itse. Itse en vastaa tuntemattomiin puhelinnumeroihin ja sähköpostit ja tekstiviestit lentävät suoraan roskiin, koska tiedän ettei yksikään yritys toimi huijareiden tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei ole korvausvelvollinen, koska pankki ei tehnyt virhettä.
Pankit eivät saa mahdollistaa rahanpesua ja muuta rikollista toimintaa, joten kyllähän se pankin virheeltä kuulostaa etteivät ole tarkistaneet iäkkään asiakkaan tilin tavanomaisesta poikkeavien ja poikkeuksellisen suurien rahasiirtojen oikeellisuutta kuten joku kommentoija edellä mainitsi oman pankkinsa tarkistaneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maijalla ei ole kovin hyvä logiikka. Aina jonkun muun vika. Iltikseen on osannut ottaa yhteyttä mutta ei ole osannut lukea sieltä uutisia näistä huijauksista, vaikka näistä puhutaan koko ajan. Ei sympatiaa.
Noh, työskentelen itse IT-alalla ja eniten ärsyttävää ihmisten ylimielisyys. Joku tietoturvaguru sanoi hiljattain suurinpiirtein että riippumatta siitä miten huolissasi olet tietoturva asioista, et ole tarpeeksi huolissasi. Noi kaverit keksii koko ajan ovelampia huijauksia ja voi osua teihinkin. Mutta paistatelkaa vaan omassa virheettömyydessänne 😅
Tästä syystä toivoisin, että nettipoliisit tutkisivat näitä huijareita ja valepoliiseja, ja kävisivät pidättämässä kaverit nopeasti. Myös pankin turvallisuudesta vastaava henkilökunta voisi olla hereillä. Nythän nämä huijarit eli rikolliset saavat toimia hämmästyttävän vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertookin miten halveksuen boomerit muihin suhtautuvat. Sitten vielä ihmettelevät kun heitä inhotaan.
Sanavalinnoista ja tyylistä päätellen boomeri olit sinä itse.
Jos joku tuntematon kysyy multa pankkitunnuksia, aion vastata 123456789 ja 1234.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maijalla ei ole kovin hyvä logiikka. Aina jonkun muun vika. Iltikseen on osannut ottaa yhteyttä mutta ei ole osannut lukea sieltä uutisia näistä huijauksista, vaikka näistä puhutaan koko ajan. Ei sympatiaa.
Noh, työskentelen itse IT-alalla ja eniten ärsyttävää ihmisten ylimielisyys. Joku tietoturvaguru sanoi hiljattain suurinpiirtein että riippumatta siitä miten huolissasi olet tietoturva asioista, et ole tarpeeksi huolissasi. Noi kaverit keksii koko ajan ovelampia huijauksia ja voi osua teihinkin. Mutta paistatelkaa vaan omassa virheettömyydessänne 😅
Tästä syystä toivoisin, että nettipoliisit tutkisivat näitä huijareita ja valepoliiseja, ja kävisivät pidättämässä kaverit nopeasti. Myös pankin turvallisuudesta vastaava henkilökunta voisi olla hereillä. Nythän nämä huijarit eli rikolliset saavat toimia hämmästyttävän vapaasti.
Ei näitä tyyppejä saa kiinni, tai menetettyjä rahoja. Poliisit itse on tämän sanoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seniileille ja helposti höynäytettäville pitäisi asettaa päivänostoraja mahdollisimman pieneksi. Samoin korkea luottoraja tällaisen ihmisen käsissä on sulaa hulluutta.
Seniileillä on yleensä edunvalvoja, joka hoitaa raha-asiat. Mutta tuo helposti höynäytettävä -osio, sellainen voi periaatteessa olla kuka tahansa kun on riittävän hyvä täky houkuttimena. Miten pankki selvittäisi tällaista, psykologisilla testeilläkö. Että teepäs ensin tämä ja sitten me katsotaan, että voitko avata meillä tilin :D
Rajan voi asettaa itse. Itse en vastaa tuntemattomiin puhelinnumeroihin ja sähköpostit ja tekstiviestit lentävät suoraan roskiin, koska tiedän ettei yksikään yritys toimi huijareiden tavoin.
Jos rajan voi asettaa omassa nettipankissaan, niin kun huijari pääsee tiliin sisälle niin muuttaa ne rajat.
Ainakin voi tehdä tilisiirrot säästötililtä käyttötilille ja rahat maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäimmillä ihmisillä on auktoriteettien kunnioitus niin korkeassa kurssissa, että sortuvat tyhmyyksiin.
Se että luulee jonkun intialaisittain ääntävän olevan joku auktoriteetti kertoo vain seniiliydestä ja silkasta tyhmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei ole korvausvelvollinen, koska pankki ei tehnyt virhettä.
Pankit eivät saa mahdollistaa rahanpesua ja muuta rikollista toimintaa, joten kyllähän se pankin virheeltä kuulostaa etteivät ole tarkistaneet iäkkään asiakkaan tilin tavanomaisesta poikkeavien ja poikkeuksellisen suurien rahasiirtojen oikeellisuutta kuten joku kommentoija edellä mainitsi oman pankkinsa tarkistaneen.
On ne siirrot tarkastettu mutta jos ää-li-ö haluaa itse lähettää rahansa huijarille kyselyistä huolimatta ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain oikein että tuollaisilta vajaaälyisiltä idiooteilta kusetetaan kaikki rahat.
Häh, oletko oikeasti tätä mieltä? Että esim kehitysvammaisilta tai muuten vain älyllisesti heikommilta on ihan oikein huijata rahat? Ja tätä on vielä yläpeukutettu enemmän kuin alapeukutettu. En käsitä teidän julmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen poliisi ei voi tutkia nopeasti kaukomaiden huijareita.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan minulta kysyttiin pankista puhelimessa työnantajaa, sukulaisten nimeä ja ties vaikka mitä yksityistietoa jotta pankki kehtasi edes vastata puhelimeen kunnolla
Sehän on vain merkki siitä, että pankki ei anna tietojasi ja rahojasi ihan vain kysymällä.
Eli rahaa saa siirrettyä esimerkiksi vain varta vasten sovituilla tunnuksilla ja salasanoilla.
Silti pitää voida maksaa asioita sujuvasti, myös ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vain oikein että tuollaisilta vajaaälyisiltä idiooteilta kusetetaan kaikki rahat.
Häh, oletko oikeasti tätä mieltä? Että esim kehitysvammaisilta tai muuten vain älyllisesti heikommilta on ihan oikein huijata rahat? Ja tätä on vielä yläpeukutettu enemmän kuin alapeukutettu. En käsitä teidän julmuutta.
Missä kohdassa mainittiin tuon Maijan olevan kehitysvammainen?
Kerran olin tallettamassa muutamaa tonnia käteistä omalle tililleni konttorissa.
Varmaan 6 sivua papereita tuli lukea, täyttää ja selvittää. Passista kopiot ja päälle suulliset selvitykset.
Huijarille voi siirrellä näköjään tilin tyhjäksi tosta vaan, kenenkään kysymättä..
Kyllä mun mielestä pankillakin pitäis olla osavastuu.
Ukko38 kirjoitti:
Kerran olin tallettamassa muutamaa tonnia käteistä omalle tililleni konttorissa.
Varmaan 6 sivua papereita tuli lukea, täyttää ja selvittää. Passista kopiot ja päälle suulliset selvitykset.Huijarille voi siirrellä näköjään tilin tyhjäksi tosta vaan, kenenkään kysymättä..
Kyllä mun mielestä pankillakin pitäis olla osavastuu.
Kyllähän pankki kyselee mutta kun nero katsoo että oikea rahansiirto niin ei voi mitään.
Eihän tuossa pankkia voi syyttää mutta surullinen tapaus. Itsekin voisin kuvitella kuinka iäkäs äitini menisi huijaukseen.
Surullinen tarina.
Nettimaailmassa kasvaneiden on varmasti hankalaa tai vaikeaa hahmottaa, millainen maailma on iäkkäille ihmisille, jotka ovat tottuneet luottamaan muiden rehellisyyteen ja tunnollisuuteen.