Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

72-vuotias Maija menetti eläke­säästönsä Microsoft-huijarille - nyt Maija haluaa pankilta rahat takaisin

Vierailija
29.08.2021 |

Jos juon pullon viinaa ja ajan kännissä, niin se on Alkon syy. Näin pohtii Maija.

"Teknisesti olin hyväksynyt nämä siirrot verkkopankkitunnuksillani, ja silloin katsotaan, että se on minun itse aiheuttamani vahinko. Mutta sitä en käsitä, että jos käytetään huijausta näiden tietojen saamiseen, niin eikö pankilla ole mitään vastuuta asiassa, Maija kysyy"

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008222024.html

Kommentit (302)

Vierailija
221/302 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahne sukupolvi jaksaa aina yllättää.

Ahne sukupolvi on aina uhri.

Kaikki sukupolvet on ahneita.

Vierailija
222/302 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi boomer jonka mielestä hänen itsensä idoottimaisuudet pitäisi jonkun muun paikata.

"Boomer", nainen oli yli 70-vuotias. :-O

Niin eli boomer.

"Boomer

wasane

22.11.2019

tulee sanasta baby boomer, ja tarkoittaa tietyn ikäluokan ihmisiä (55v-73v). Boomerit ovat tunnettuja siitä, että he valittavat paljon nykynuorista ja nykyteknologiasta. Millennialit ja Zoomerit/Gen Z:laiset monesti vastaavat takaisin boomereitten valitukseen ”ok boomer”"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/302 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain  tänään hyvin uskottavan näköisen facebookin sähköpostin jossa sanottiin että tililleni on kirjauduttu jostain Iphone puhelimesta.  Se tuli roskapostikansioon. Olisi pitänyt klikata olinko kirjautuja minä uudella laitteella vai joku vieras ihminen. En tietysti klikannut kumpaakaan vaan menin Facebookiin ja vaihdoin salasanani. Myöhemmin katsoin spostia tarkemmin ja huijaushan se oli, no tajusin sen kyllä siitä että oli roskapostia, mutta ei vara venettä kaada, hyvä välillä salasanoja vaihtaakin. Mutta yrittäjiä on paljon, siis huijareita ja tietojenkalastelua. Päivittäin saattaa tulla 10-20 spostia joissa ilmoitellaan milloin mitäkin. Tuo facebookin viesti oli ensimmäinen laatuaan.  Nyt olen alkanut merkitä jokaisen roskapostin tietojenkalasteluviestiksi ja estänyt spostiosoitteita ja paljon on vähentyneet viestit.

En yhtään ihmettele jos vanhemmat ihmiset menevät ja klikkaavat, eivät ole tottuneet tällaiseen määrään huijauksia, eivätkä luultavasti lue keskustelupalstoja tai verkkopankkien varoituksia. Itseäänhän siinä saa tietysti syyttää, mutta onhan se surullista jos vuosikymmeniä on säästänyt eläkepäiviä varten ja kaikki menee hetkessä huijarille. Ihmettelen vain ettei noita saada millään loppumaan.

Vierailija
224/302 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija voisi tulla julkisuuteen naamallaan, niin saataisiin nauraa miltä näyttää hyväuskoinen pölvästi.

Vierailija
225/302 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän op:lla isoja maksuja tehdessä tulee tehdä tekstiviestivahvistus vielä eli uudestaan vahvistaa summa avainluvulla tai apillä toistamiseen. Eli onko tämä mamma siis oikeasti vielä hyväksynyt tuon vahvistuksen, mikä tulee tekstiviestillä kännykkään? Pakko sanoa, että jos on niin tyhmä, että hyväksyy 15k siirron vielä tekstiviestillä, niin aivan oma moka, josta pitää itse vastata, eikä kenenkään muun. Miksi antaa jutussa ymmärtää, että olisi muka pelkillä nettitunnuksilla saatu rahat siirrettyä ulkomaisille tileille kun näin ei ole?

Jos luet netistä löytyviä varoituksia, miten tämä on mahdollista, niin et enää ihmettele. Jos koneesi on asentunut vakoiluohjelma tietämättäsi, saatat itsekin siirtää huijarille rahaa ison summan, vaikka kuvittele maksavasi pikkulaskun. En jaksa googlta tähän linkkiä, mutta löytänet hakusanoilla.

Vierailija
226/302 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäimmillä ihmisillä on auktoriteettien kunnioitus niin korkeassa kurssissa, että sortuvat tyhmyyksiin.

Se että luulee jonkun intialaisittain ääntävän olevan joku auktoriteetti kertoo vain seniiliydestä ja silkasta tyhmyydestä.

Mistä kertoo se, että ei ymmärrä maailmassa olevan suuri joukko ihmisiä työssä, jossa käyttävät englantia oman äidinkielensä sijaan...

No en oo Maijan ikäluokkaa, en boomer.

Ja olen varsin kielitaitoinen.

Mutta en ikinä enkä koskaan suostuisi siihen, että saisin Suomessa pankista palvelua englanniksi tai muuksi vieraaksi kieleksi.

Enkä kyllä edes tietokoneasioissa, ne on ihan tarpeeksi hankalia suomeksikin.

Jopa jonkun Kv nettikaupan asiakaspalvelussa, kun soitin suomenkieliseen numeroon ja sieltä vastasi joku 'cynthia how can I help you' kysyin onko pakko asioida englanniksi (ei ole, jos haluan niin hän yhdistää suomenkielentaitoiselle) - minä koen, että tämä on pieni teko, joka toistuvana pakottaa firmat pitämään myös edes yhden suomalaisen työntekijän palkkalistoillaan.

Ja töissä kyllä lähes päivittäin käyn kauppaa englanniksi ja saksaksi, mutta pidetään nyt ihmeessä Suomi suomenkielisenä.

(Sori meni vähän ohis )

Vierailija
227/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko näistä apua hyväuskoisille vanhuksille ja heidän läheisilleen?

https://oikeus.fi/edunvalvonta/fi/index.html

"Tie­toa yleis­estä edun­val­von­nas­ta

Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan.

Edunvalvojan määrää Digi- ja väestötietovirasto tai tuomioistuin. Edunvalvojana voi olla yksityishenkilö, esimerkiksi omainen tai muu läheinen.

Digi- ja väestötietovirasto tai käräjäoikeus voi määrätä edunvalvojaksi myös yleisen edunvalvojan. Tavallisesti yleinen edunvalvoja on valtion virkamies, joka toimii edunvalvontatoimistoissa. Joillakin alueilla yleisenä edunvalvojana voi toimia myös ostopalveluntuottajan palveluksessa oleva yleinen edunvalvoja.

Edunvalvontavaltuutettu on aina yksityishenkilö ja hän voi valvoa henkilön etua, jos valtuuttaja on etukäteen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen toimintakyvyn heikkenemisen varalta.

Digi- ja väestötietovirasto neuvoo ja opastaa menettelytavoissa edunvalvojan saamiseksi."

ja RIKU, Rikosuhripäivystys:

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/nettihuijaus/

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/nettihuijaus/kyberrikollisuus/

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/rakkauspetokset-verkossa/

Vierailija
228/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista op.ssa voi tili tyhjentää noin vaan ?

S pankissa tulee 2 euron maksuunkin tekstiviestivarmenne.

Onko op muinaisjäänne ?

Vierailija
229/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko op muinaisjäänne ?

Tää eläkeläinenhän oli itse hyväksynyt maksut verkkopankissa ja varmaan kuitannut varmenteetkin ok. Nuo huijarit soittaa, sitten haluaa läppäriin etäyhteyden ja esittävät tekevänsä jonkin maksun palautuksen tms. siinä "asiakkaan" näkiessä koko prosessin.

Tyhmähän tuossa on ja itseään pitäisi vain syyttää.

Vierailija
230/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli saman päivänä soitto irlannista, ja sitten parin tunnin päästä espanjasta.

En vastannut kumpaankaan.

En ole kansainvälinen.

Vierailija
231/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko op muinaisjäänne ?

OP:ssä on tehokkaampi, monivaiheisempi varmistus kuin S-pankissa. S-pankki on löperömpi. Tiedän tämän, sillä käytän kummankin putiikin verkkopankkia.

Vierailija
232/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli saman päivänä soitto irlannista, ja sitten parin tunnin päästä espanjasta.

En vastannut kumpaankaan.

En ole kansainvälinen.

Kappas. Olen itsekin vast'ikään saanut soitot Espanjasta ja Irlannista. Noihin ei kannata vastata ja antaa omaa ääntä tekoälylle harjoiteltavaksi. Varsinkaan "yes" tai muuta myöntävää vastausta ei kannata antaa nauhalle.

Vierailija
233/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko näistä apua hyväuskoisille vanhuksille ja heidän läheisilleen?

https://oikeus.fi/edunvalvonta/fi/index.html

"Tie­toa yleis­estä edun­val­von­nas­ta

Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan.

Edunvalvojan määrää Digi- ja väestötietovirasto tai tuomioistuin. Edunvalvojana voi olla yksityishenkilö, esimerkiksi omainen tai muu läheinen.

Digi- ja väestötietovirasto tai käräjäoikeus voi määrätä edunvalvojaksi myös yleisen edunvalvojan. Tavallisesti yleinen edunvalvoja on valtion virkamies, joka toimii edunvalvontatoimistoissa. Joillakin alueilla yleisenä edunvalvojana voi toimia myös ostopalveluntuottajan palveluksessa oleva yleinen edunvalvoja.

Edunvalvontavaltuutettu on aina yksityishenkilö ja hän voi valvoa henkilön etua, jos valtuuttaja on etukäteen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen toimintakyvyn heikkenemisen varalta.

Digi- ja väestötietovirasto neuvoo ja opastaa menettelytavoissa edunvalvojan saamiseksi."

ja RIKU, Rikosuhripäivystys:

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/nettihuijaus/

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/nettihuijaus/kyberrikollisuus/

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/rakkauspetokset-verkossa/

Välttäkää viimeiseen asti tuota yleistä edunvalvojaa! Ne tekevät korkeintaan lain pakottaman minimin ja siinä ei edunvalvottavan todellinen etu vaakakupissa paljon paina. Omaisuus myydään alehintaan, kunhan kaupat hoituu nopeasti jne.

Vierailija
234/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä empatia? Mummoraukka menettäny eläkesäästönsä ja ihmiset vaan haukkuu täällä ja antaa yläpeukkuja. Joo, meni se vähän helppoon mut ei eläkeläiset oo internetissä aina ihan ku kala vedessä.

Vierailija
235/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, pankki ei ole vastuussa huijareista.

Oliko muuta?

Vierailija
236/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maija voisi nyt teknisesti hyväksyä sen faktan, että aivan itse omalla sinisilmäisyydellään aiheutti eläkevarojensa karkaamisen huijareiden käsiin. 

Uskomatonta että kaikesta uutisoinnista huolimatta vieläkin langetaan näihin höpöjuttuihin.

Maija ei seuraa valtamediaa?

Maija on varmaan kuten appivanhempani. Suurin uutislähde on 7 päivää-lehti. Eniten maailmassa kiinnostaa pieru- ja alapäähuumori höystettynä kakkajutuilla. Kaikki negatiivinen mitä itselle tapahtuu, on aina jonkun muun syy.  Yleistiedossa minun koirakin tietää enemmän kuin appivanhemmat, kaikki sivistys ja kulttuuri on jotain kotkotusta.

Sivistyneisyys suorastaan loistaa ajatuksenriennossasi.

Vierailija
237/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla ei hälytyskellot soi vielä siinä vaiheessa kun MICROSOFTIN äijä hyppyyttää mummoa tekemään isoja tilisiirtoja?

Vierailija
238/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäimmillä ihmisillä on auktoriteettien kunnioitus niin korkeassa kurssissa, että sortuvat tyhmyyksiin.

Se että luulee jonkun intialaisittain ääntävän olevan joku auktoriteetti kertoo vain seniiliydestä ja silkasta tyhmyydestä.

Mistä kertoo se, että ei ymmärrä maailmassa olevan suuri joukko ihmisiä työssä, jossa käyttävät englantia oman äidinkielensä sijaan...

No en oo Maijan ikäluokkaa, en boomer.

Ja olen varsin kielitaitoinen.

Mutta en ikinä enkä koskaan suostuisi siihen, että saisin Suomessa pankista palvelua englanniksi tai muuksi vieraaksi kieleksi.

Enkä kyllä edes tietokoneasioissa, ne on ihan tarpeeksi hankalia suomeksikin.

Jopa jonkun Kv nettikaupan asiakaspalvelussa, kun soitin suomenkieliseen numeroon ja sieltä vastasi joku 'cynthia how can I help you' kysyin onko pakko asioida englanniksi (ei ole, jos haluan niin hän yhdistää suomenkielentaitoiselle) - minä koen, että tämä on pieni teko, joka toistuvana pakottaa firmat pitämään myös edes yhden suomalaisen työntekijän palkkalistoillaan.

Ja töissä kyllä lähes päivittäin käyn kauppaa englanniksi ja saksaksi, mutta pidetään nyt ihmeessä Suomi suomenkielisenä.

(Sori meni vähän ohis )

Ensimmäinen henkilö tässä nimenomaisessa keskustelussa käsitteli aksenttia. Tarkoittaa sitä, että myös suomea korostaen puhuva tullee jossain vaiheessa meistä jokaiselle soittamaan. Kyse oli aksentista... ja auktoriteettiasemasta, jonka kirjoittaja yhdisti aksenttiin.

Vierailija
239/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummolla ei hälytyskellot soi vielä siinä vaiheessa kun MICROSOFTIN äijä hyppyyttää mummoa tekemään isoja tilisiirtoja?

Katos kun ei näiltä saa vaatia vähäisintäkään ajatuksen juoksua. Ovat tottuneet käymään koko elämänsä ajan tyhjäkäynnillä joten on liian kovaa vaatia laskemaan mielessään yhteen yksi ynnä kaksi kun Microsoftilta soitetaan voimakkaalla englannin aksentilla tekemään tilisiirtoja sinne tänne jonkun asian varmistamiseksi.

Darwin awards.

Vierailija
240/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko op muinaisjäänne ?

Eipä siinä varmenteet auta, jos ne menee hyväksymään. Pankkiasioissa suurin riskitekijä on käyttäjä itse. Se on ihan se ja sama millaiset sovellukset tai tunnuslukulistat on käytössä, jos ne tiedot antaa jollekin tuntemattomalle tai siirtää rahaa toisen tilille.