Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

72-vuotias Maija menetti eläke­säästönsä Microsoft-huijarille - nyt Maija haluaa pankilta rahat takaisin

Vierailija
29.08.2021 |

Jos juon pullon viinaa ja ajan kännissä, niin se on Alkon syy. Näin pohtii Maija.

"Teknisesti olin hyväksynyt nämä siirrot verkkopankkitunnuksillani, ja silloin katsotaan, että se on minun itse aiheuttamani vahinko. Mutta sitä en käsitä, että jos käytetään huijausta näiden tietojen saamiseen, niin eikö pankilla ole mitään vastuuta asiassa, Maija kysyy"

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008222024.html

Kommentit (302)

Vierailija
261/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa kyllä olla jonkinlainen sukupolvikysymys. Itse olen milleniaali ja en vastaa ollenkaan puheluihin, joissa numero ei ole tuttu. Boomereilla taas on jokin ihme pakko vastata jokaiseen puheluun. Vanhemmille vaikka kuinka yrittää sanoa että älkää vastatko outoihin numeroihin, jos jollain on oikeaa asiaa, onnistuu kyllä tavoittamaan. Saman huomannut työkaverilla, jolla työnteko keskeytyy joka päivä kun tulee puhelu joltain puhelinmyyjältä tai muulta ja aina sama paasaus että mikä näitä puhelinmyyjiä vaivaa.

Ihmettelen kovin tätä vastaamattomuutta. Ei niillä soittajilla mitään telepaattisia kykyjä ole, joilla ne varastavat sielun ja rahat jos sattuu vastaamaan. Arvioin puhelun todenperäisyyttä vasta sitten kun olen vastannut, ei tämä nyt niin kovin vaikeaa ole.

Minulle soitti joku tällainen tyyppi. Se puhui ummet ja lammet ja kun vihdoin sain suunvuoron, kysyin häneltä onko hän koskaan soittanut isälleen ja pyytänyt anteeksi hänen totaalista epäonnistumistaan elämässä.

Vierailija
262/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rahoista tarkka ihminen säästöineen ja ihan ärsyttää, kuinka hankaliksi pankkipalvelut tehdään vain näiden huijattavien tähden. Se heijastuu meidän kaikkien käyttömukavuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko näistä apua hyväuskoisille vanhuksille ja heidän läheisilleen?

https://oikeus.fi/edunvalvonta/fi/index.html

"Tie­toa yleis­estä edun­val­von­nas­ta

Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan.

Edunvalvojan määrää Digi- ja väestötietovirasto tai tuomioistuin. Edunvalvojana voi olla yksityishenkilö, esimerkiksi omainen tai muu läheinen.

Digi- ja väestötietovirasto tai käräjäoikeus voi määrätä edunvalvojaksi myös yleisen edunvalvojan. Tavallisesti yleinen edunvalvoja on valtion virkamies, joka toimii edunvalvontatoimistoissa. Joillakin alueilla yleisenä edunvalvojana voi toimia myös ostopalveluntuottajan palveluksessa oleva yleinen edunvalvoja.

Edunvalvontavaltuutettu on aina yksityishenkilö ja hän voi valvoa henkilön etua, jos valtuuttaja on etukäteen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen toimintakyvyn heikkenemisen varalta.

Digi- ja väestötietovirasto neuvoo ja opastaa menettelytavoissa edunvalvojan saamiseksi."

ja RIKU, Rikosuhripäivystys:

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/nettihuijaus/

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/nettihuijaus/kyberrikollisuus/

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/rakkauspetokset-verkossa/

Välttäkää viimeiseen asti tuota yleistä edunvalvojaa! Ne tekevät korkeintaan lain pakottaman minimin ja siinä ei edunvalvottavan todellinen etu vaakakupissa paljon paina. Omaisuus myydään alehintaan, kunhan kaupat hoituu nopeasti jne.

Ja edunvalvonta päättyy tasan siihen päivään, kun valvottava kuolee. Sen jälkeen eivät hoida mitään. Eivät lopeta esim. edunvalvojan ottamaa kotivakuutusta. Oman palkkionsa kyllä muistavat ottaa vainajan varoista.

Viimeinen vaihtoehto koko edunvalvonta.

Vierailija
264/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi boomer jonka mielestä hänen itsensä idoottimaisuudet pitäisi jonkun muun paikata.

Taas yksi joka käyttää saanaa boomer tietämättä mitä se tarkoittaa. 

ok boomer

Vierailija
265/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiasiointi pitäisi hoitaa yksilöidyn erillisen ohjelman kautta eikä netin kautta selainversiona.

Vierailija
266/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista op.ssa voi tili tyhjentää noin vaan ?

S pankissa tulee 2 euron maksuunkin tekstiviestivarmenne.

Onko op muinaisjäänne ?

OP:ssä on tehokkaampi, monivaiheisempi varmistus kuin S-pankissa. S-pankki on löperömpi. Tiedän tämän, sillä käytän kummankin putiikin verkkopankkia.

Mutta OPn nettipankki liian usein nurin. Vaihdoin itse S-pankkiin.

Vierailija
267/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa virhe, jonka Maija teki on, ettei hän sulkenut heti puhelinta. Luultavasti epäröi lopettaa puhelun, koska oikeastikin sattui tarvitsemaan apua./quote]

Viimeistään siinä vaiheessa kun 2-kanavan vahvistuksessa (=puhelin) lukee, että olet siirtämässä 25000 euroa jollekin tillille, pitäisi seniilimmänkin hälytyskellot soida.

Vierailija
268/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tuntematon kysyy multa pankkitunnuksia, aion vastata 123456789 ja 1234.

Mä aion antaa ihan oikeat tunnukset ja salasanat ja vielä tunnuslukulistalta oikean koodin.

Mulla ei näes ole tilillä euron latia :-) Kerrankin se on iloinen asia itselle ja jollekin toiselle ikävämpi juttu.

Eipä oikein kannattaisi. Voivat ottaa melkoisen lainan tunnuksillasi. Vaihtavat tilin Visalle ja vinkuuuuu!

Vierailija
269/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkiasiointi pitäisi hoitaa yksilöidyn erillisen ohjelman kautta eikä netin kautta selainversiona.

Kyllä, esim. mobiilipankin kautta. Mikään ei kuitenkaan auta, jos henkilö itse haluaa antaa rahansa pois.

Vierailija
270/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hulluinta asiassa on että kun nostan tililtäni kaksi tuhatta e niin minun pitää tehdä selvitys mihin rahat käytän.

Jossain päin maailmaa tämmöisiä selvityksiä pitää tehdä jos haluaa nostaa 10 miljoonaa, mutta täällä sitä ollaan niin köyhiä että jo tuollaisista pitää tehdä

Ei, vaan Suomessa on pankit hyvin velvoitettu estämään harmaata taloutta ja poikkeavan suuret nostot tai panot indikoivat pimeää työntekoa.

Tai toisaalta rahan maksamista muuten kuin tilin kautta tt-asiakkaille.

Itselläkin on kysytty, ja kysyessä olen mm kertonut, että kun liikkuu veneellä saaristossa on pakko olla käteistä niin että tarvittaessa varmasti saa dieseliä, jos korttipäätteet ei toimi. Eipä tuo tuon kummallisempaa selontekoa joka eurosta vaadi.

Minä vastaan pankille, että ostan seksiä. Jos taas pankki kyselee kun talletan, niin sanon, että myin hanuriani euron per kerta. 

Ihan se ja sama mitä säädöksiä on, nuo ovat pelkkää typeryyttä. 

Oho, meillähän on täällä joukossamme ihan oikea kapinallinen 😂😂😂

Ihan se ja sama meille muille, minkälaisen merkinnän sä sinne virnaomaistiedostoihin saat, mut älä sitte tule itkemään kun poliisi selvittää sun asioita tai kun tuo pankki ei myönnäkään sulle lainaa.

Olispa hauska nähdä sun nassu kun verottajalta tulee selvityspyyntö pimeistä perseenmyyntitienesteistä 😂

Vierailija
271/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi boomer jonka mielestä hänen itsensä idoottimaisuudet pitäisi jonkun muun paikata.

Taisi olla ensimmäinen kerta vähään aikaan, kun näen käytettävän termiä boomer oikein.

Muuhun en ota kantaa.

Vierailija
272/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa kyllä olla jonkinlainen sukupolvikysymys. Itse olen milleniaali ja en vastaa ollenkaan puheluihin, joissa numero ei ole tuttu. Boomereilla taas on jokin ihme pakko vastata jokaiseen puheluun. Vanhemmille vaikka kuinka yrittää sanoa että älkää vastatko outoihin numeroihin, jos jollain on oikeaa asiaa, onnistuu kyllä tavoittamaan. Saman huomannut työkaverilla, jolla työnteko keskeytyy joka päivä kun tulee puhelu joltain puhelinmyyjältä tai muulta ja aina sama paasaus että mikä näitä puhelinmyyjiä vaivaa.

Oletko ollut koskaan tilanteessa että sairaalan päivystyksestä yritetään soittaa sinulle ja kertoa että läheisesi on juuri ollut vakavassa onnettomuudessa? Tai siinä kun vuokranantajasi soittaa uudesta numerosta ilmoittaen että vuokrasopimuksesi päättyy parin kuukauden kuluttua? Ehkä olet juossut työhaastatteluissa joiden takia on jopa toivottavaa että joku tuntematon numero soittaisi sinulle.

Minun tapauksessani joudun noihin numeroihin vastaamaan koska jos työpaikalla on kriisi, on tärkeää että olen tiettyinä aikoina tavoitettavissa myös vapaa-ajallani. Eikä ne puhelut tule aina samasta numerosta, tai edes samasta maasta.

Vierailija
273/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut koskaan tilanteessa että sairaalan päivystyksestä yritetään soittaa sinulle ja kertoa että läheisesi on juuri ollut vakavassa onnettomuudessa? Tai siinä kun vuokranantajasi soittaa uudesta numerosta ilmoittaen että vuokrasopimuksesi päättyy parin kuukauden kuluttua? Ehkä olet juossut työhaastatteluissa joiden takia on jopa toivottavaa että joku tuntematon numero soittaisi sinulle.

Minun tapauksessani joudun noihin numeroihin vastaamaan koska jos työpaikalla on kriisi, on tärkeää että olen tiettyinä aikoina tavoitettavissa myös vapaa-ajallani. Eikä ne puhelut tule aina samasta numerosta, tai edes samasta maasta.

Minä todellakin vastaan jokaikiseen puheluun, mutta en ikinä soita numeroihin takaisin.

Lapseni on voinut joutua onnettomuuteen tai ihan mitä vaan.

Vastaan vain etunimelläni (laiskuutta, sukunimi suht pitkä) ja jos ei heti käy selväksi kysyn "anteeksi mistä soitit" ja jos toinen pää silloin sanoo "Pasa yhtiöistä, blaablaa blaa" isken surutta luurin korvaan. Ei hän minun kanssani edes halua puhua vaan jonkun joka voisi tilata jotain.

Sama juttu näillä kieli-ihmisillä, jos ei ole tunnistettavaa yhteyttä esim meidän asiakkaaseen, katkaisen tylysti puhelun.

Vierailija
274/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun jokin menee pieleen, kun tapahtuu jotain vahinkoa, täytyy löytää syypää. Se syypää on korvausvelvollinen, syypään täytyy korvata tapahtunut vahinko.

Maijalta vietiin rahat. Todellinen syypää eli se huijari ei löydy, häntä ei saada kiinni. Mutta on myös toissijainen syypää, "sivusyypää", eli se pankki. Pankin huonojen toimintatapojen vuoksi tuollainen rahojen vieminen oli mahdollista. Eli pankki on korvausvelvollinen.

Mutta tietysti pankin ei tarvitse korvata jos pankki saa sen huijarin kiinni ja huijarilta saadaan perittyä ne rahat takaisin.

Joka tapauksessa, Maija on tässä se uhri, häntä vastaan on rikottu. Häneltä vietiin rahat. Hänen täytyy saada rahansa takaisin. Hänelle on varmaan loppujen lopuksi aivan sama kummalta ne rahat takaisin saadaan - huijarilta vai pankilta. Vain lopputuloksella on väliä. Rahat takaisin!

Vierailija
275/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat ihan fiksuja, ja jopa käyttävät tietokonetta jonkin verran, mutta heidän on silti vaikea ymmärtää ja oppia uusia asioita, koska heiltä puuttuu kaikenlainen kokemus tietokone- ja nettiasioista.

Seuraavat käsitteet esim. pitää aina selittää uusiksi:

- mikä on selain

- mikä on käyttöjärjestelmä

- mikä on nettisivu ja missä se sijaitsee (ei ole omalla koneella, vaan oma selaimesi "näyttää" vain sisällön joka sijaitsee jossain muualla)

- mikä on osoitepalkki ja mitä sinne kirjoitetaan

- google on hakukone, mutta tulokset eivät ole täsmällisiä tai varmoja

- jos haluat varmasti tiettyyn osoitteeseen, pitää sinun kirjoittaa se osoitepalkkiin itse (ilman lyöntivirheitä)

Ongelmaksi muodostuu myös se että vanhemmiten sormet voivat olla vähän kömpelöt, ja jos kuvaruutu ja resoluutio on liian pientä, eivät silmät edes huomaa pieniä virhelyöntejä :(

Kyllä kumpikin vanhempani ymmärtää ettei rahaa pidä siirtää tililtä tilille, mutta jos joku avulias "naapuri" tai "työkaveri" selittäisi kuinka tämä Appi auttaa turvaamaan rahoja, niin ettei niitä kukaan voi enää helposti ryöstää, niin voisivat hyvin mennäkin tuommoiseen (oletettaen että henkilö puhuisi selkeää Suomea ja seisoisi vieressä). Eli ymmärrän kyllä sen että huonompikuntoinen ihminen voi haksahtaa näihin.

Vierailija
276/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jokin menee pieleen, kun tapahtuu jotain vahinkoa, täytyy löytää syypää. Se syypää on korvausvelvollinen, syypään täytyy korvata tapahtunut vahinko.

Maijalta vietiin rahat. Todellinen syypää eli se huijari ei löydy, häntä ei saada kiinni. Mutta on myös toissijainen syypää, "sivusyypää", eli se pankki. Pankin huonojen toimintatapojen vuoksi tuollainen rahojen vieminen oli mahdollista. Eli pankki on korvausvelvollinen.

Mutta tietysti pankin ei tarvitse korvata jos pankki saa sen huijarin kiinni ja huijarilta saadaan perittyä ne rahat takaisin.

Joka tapauksessa, Maija on tässä se uhri, häntä vastaan on rikottu. Häneltä vietiin rahat. Hänen täytyy saada rahansa takaisin. Hänelle on varmaan loppujen lopuksi aivan sama kummalta ne rahat takaisin saadaan - huijarilta vai pankilta. Vain lopputuloksella on väliä. Rahat takaisin!

Kyllä tässä on vain yksi syypää. Maija.

Vierailija
277/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen rahoista tarkka ihminen säästöineen ja ihan ärsyttää, kuinka hankaliksi pankkipalvelut tehdään vain näiden huijattavien tähden. Se heijastuu meidän kaikkien käyttömukavuuteen.

Elämä olisi huomattavasti helpompaa ilman varkaita ja muita epärehellisiä m**lkkuja.

Vierailija
278/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lässyn lässyn taas. Maija on ihan itse omin kätösin hyväksynyt ne rahasiirrot. Huijaria ei todennäköisesti ikinä saada kiinni, mikä on tietenkin sääli. Mutta ei pankki ole tässä tilanteessa millään tavalla vastuussa. Ihan sama, jos Maija olisi käynyt nostamassa rahat käteisenä ja antanut ne jollekin ihmiselle. Ei ole pankin vika.

Vierailija
279/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan se ja sama Maijan kaltaisten käyttäjien kohdalla. Pitäähän se maksu varmistaa nytkin tunnuslukusovelluksella tai -laitteella. Auttoiko? No ei.

Vierailija
280/302 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka rahat olisi pankkiholvissa, niin kyllä ne sieltä viedään, jos avaimella avataan ovi huijarille.