Sinäkin opetat lapsellesi väärät liikennesäännöt
Enpä tuotakaan tiennyt. Tiesikö joku muu?
Kommentit (48)
Tiesin, ja olen opettanut myös koululaiselleni.
Kävin koulua jo 1970-luvulla. Silloin tuo oli perussettiä. Nykyisin fillaristit eivät välitä mistään säännöistä, joten mielestäni heidän liikkumisensa kaupungilla tulisi kieltää kokonaan.
Väistelen joka päivä autolla pyöräilijöitä, jotka ei tunne liikennesääntöjä.
Mustissa vaatteissa ilman kypärää...
Täällä ei monet aikuisetkaan osaa edes sitä sääntöä, että pyörätiellä ajetaan oikeaa reunaa. Tuon tiesin, mutta olen huomannut, että joidenkin mielestä suojatien yli saa ajaa vaikka punaisilla valoilla, ja vaikka autoja olisi vihreillä tulossa. Hyvä, että pyöräilyvalistusta on alkanut taas olla, tuntuukin, että se on viime vuosina puuttunut täysin.
Tiesin ja opettanut lapsillekin. Meidän tiellä kulkee autoja tasaisena nauhana ja 9v. tyttömme hyppää satulasta ja taluttaa mielummin kadun yli, kun jää odottamaan tarpeeksi pitkää väliä pyöräilemiseen.
Mistä tuon pyörätien jatkeena olevan suojatien tunnistaa?
En tiedä sitä niin pelaan varman päälle ja talutan kaikki suojatiet ja samoin olen opettanut lapsille.
Kenelle "sinulle" sinä tämän viestisi osoitit, vai oletko itse tuon jutun tekijä tai ko. lhden lobbari?
Oliko sinulle edes yllätys, että useimmat kyllä tietävät ja opettavat lapsilleenkin oikein, mutta silti ne mukulat tekevät väärin? Odotas kun sinulla on itselläsikin lapsia...
Eipä jalankulkijatkaan tunnu ymmärtävän sitä, että EI voi astua suojatielle katsomatta tuleeko autoja.
Ensin katsotaan, sitten astutaan.
Monta kertaa on pitänyt tehdä paniikkijarrutus, kun olen 2 metrin päässä suojatiestä ja joku teinipimu hyppää eteen.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:29"]
[/quote]
Samoin. Työmatkallani on yksi suojatie, jossa pyöräilijät hyvin usein ajelevat suoraan eteen (joskus vielä kovalla vauhdilla) luullen, että autoilla on väistämisvelvollisuus.
Mulla päinvastoin. Väistelen pyörälläni joka helkutin päivä autoilijoita jotka tulee KOLMION takaa mun päälle! Ymmärrän sen että autoilijat ei joka risteyksessä hahmota pyörätien jatkumista, mutta jos tulee kolmion takaa, pitäisi herätyskellojen soida ja olla valmiina väistämään niitä pyöräilijöitäkin! Mun työmatkani varrella on lisäksi liikenneympyrä. Ylitän sen itse pyörätienjatkeena olevaa suojatietä pitkin. On todellakin alle 10% autoilijoita jotka hoksaa pysähtyä väistämään mua tullessaan itse sieltä liikenneympyrästä (kolmion takaa).
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:29"]
[/quote]
Asian tekee vaikeaksi se, että pyörällä helpointa on jäädä pyörätien jatkeen reunaan himmailemaan ja odottelemaan sopivaa väliä, silloin todella moni auto pysähtyy tai päästää pyöräilijän menemään. Näin pyöräilijää ei pakoteta pysähtymään ja taluttamaan yli tai etsimään sopivaa väliä puikata läpi. Ja saavutetuista eduistahan ei voi tinkiä, niin sitten suikkaillaan mistä välistä vaan.
Kun nyt ensin opetettais ne lapset ylipäätään ajamaan sillä pyörällä. Ärsyttää, kun kakarat kiemurtelee pyörillään ja seilaa tai siksakkaa pyörillään tienlaidassa keskellä kaistaa. Onko se niin kamalan vaikeeta ajaa suoraan sillä pyörällä? Mieluiten pientareella. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:10"]Eipä jalankulkijatkaan tunnu ymmärtävän sitä, että EI voi astua suojatielle katsomatta tuleeko autoja.
Monta kertaa on pitänyt tehdä paniikkijarrutus, kun olen 2 metrin päässä suojatiestä ja joku teinipimu hyppää eteen.
[/quote]
Sinulla on liian kova tilannenopeus.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:10"]
Eipä jalankulkijatkaan tunnu ymmärtävän sitä, että EI voi astua suojatielle katsomatta tuleeko autoja.
[/quote]
Autoilijana sinun tulee olettaa jo suojatietä lähestyessäsi, että voit joutua väistämään suojatietä lähestyvää jalankulkijaa.
Mulle vanhemmat opettivat tämän säännön (jonka ap linkkasi aloitukseensa) jo 80-luvulla, kun kävin ala-astetta:
"Jos polkupyöräilijä nousee satulasta ja taluttaa pyöräänsä suojatien yli, hän on jalankulkija. Silloin häntä on väistettävä."
Muistan, kuinka aina piti nousta pois satulasta ja mennä jalkakäytävän yli kävellen pyörää taluttaen. Luulin pienenä, että se on ihan laki, että lasten on pakko tehdä niin. :)
Tiesin
T.14v poika