Sinäkin opetat lapsellesi väärät liikennesäännöt
Enpä tuotakaan tiennyt. Tiesikö joku muu?
Kommentit (48)
Minulla ei ole lapsia, mutten käsitä miksi opettaisin heille väärät liikennesäännöt. Olen aina taluttanut suojatiellä, niinkuin kuuluukin. Miksi opettaisin lapseni toimimaan toisin???
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:19"]
Mistä tuon pyörätien jatkeena olevan suojatien tunnistaa?
En tiedä sitä niin pelaan varman päälle ja talutan kaikki suojatiet ja samoin olen opettanut lapsille.
[/quote]
Siitä että siinä on erilaiset viivat tiessä tai siitä, että sille pääsee pyörätietä pitkin tai että toisella puolellakin on pyörätie. Se että saat ajaa pyörätien jatkeella, ei tarkoita etuajo-oikeutta. Itseasiassa useissa tapauksissa olet väistämisvelvollinen autoja kohtaan.
[/quote]
v 2017 mennessä pitäisi kaikkien suojateiden olla merkitty näin. Tällä hetkellä saattaa vielä olla pyöräteiden jatkeita yhtenäisellä suojatieviivoituksella.
Perussääntö: jos pääset suojatielle pyörätieltä, se on pyörätien jatke. Jos suojatie on pelkän jalkakäytävän jatkeena, se on pelkkä suojatie.
Väistämisvelvollisuus on sitten mutkikkaampi asia. Autoilija väistää tilanteissa, joissa
1. autoilijalla on kärkikolmio tai stop-merkki (tai punainen liikennevalo, tietenkin) ennen suojatietä
2. pyöräilijä ajaa suoraan ja autoilija kääntyy suojatien yli (liikenneympyrästä poistuva auto on kääntyvä auto)
[/quote]
Kakkoskohtaan täsmennys, pyöräilijän ei tarvitse ajaa suoraan, hän voi myös tulla esim. siitä suunnasta mihin autoilija on menossa ja ylittää risteävän tien pyörätien jatkeella ja autoilija on silloinkin väistämisvelvollinen.
Vaikka myömennin kaikki pyrätienjatkeet olisi merkitty katuun, ne ie lumen alta näy. Ja vaikka opetan lapselleni, että on parempi taluttaa pyörä jatkeen yli, ei hän sitä ainakaan kaveriporukassa noudata. Nähty on. Kavereiden vaikutus nyt vain on suuri.
Sinä tulet sinne ympyrään kolmion takaa - silloin sinä väistät ympyrässä jo olevia ajoneuvoja SEKÄ väistät sieltä ympyrästä tullessasi muita ajoneuvoja (pyöriä).
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:21"]
Mulla päinvastoin. Väistelen pyörälläni joka helkutin päivä autoilijoita jotka tulee KOLMION takaa mun päälle! Ymmärrän sen että autoilijat ei joka risteyksessä hahmota pyörätien jatkumista, mutta jos tulee kolmion takaa, pitäisi herätyskellojen soida ja olla valmiina väistämään niitä pyöräilijöitäkin! Mun työmatkani varrella on lisäksi liikenneympyrä. Ylitän sen itse pyörätienjatkeena olevaa suojatietä pitkin. On todellakin alle 10% autoilijoita jotka hoksaa pysähtyä väistämään mua tullessaan itse sieltä liikenneympyrästä (kolmion takaa).
[/quote]
Enpä ole vielä ajanut sellaisesta liikenneympyrästä, jossa olis poistumisliittymissä kolmiot... Ja ajan työkseni. Mutta tiedän kyllä sen, että kevyttä liikennettä (johon myös pyöräilijät kuuluu) tulee väistää myös ympyrästä poistuessa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 11:19"]
Enpä ole vielä ajanut sellaisesta liikenneympyrästä, jossa olis poistumisliittymissä kolmiot... Ja ajan työkseni. Mutta tiedän kyllä sen, että kevyttä liikennettä (johon myös pyöräilijät kuuluu) tulee väistää myös ympyrästä poistuessa.
[/quote]
Hyvä muistisääntö autoilijoille: jos pitäisi käyttää vilkkua niin pitäisi väistää pyöräilijöitä. Nyt enää kun saisi autoilijat pistämään sitä vilkkua päälle ja väistämään...
Yhtä vaarallista touhua on, kun koululaiset kulkevat koko tien leveydeltä, siksakkaavat tai pomppaavat yhtä äkkiä pyörän alle tien sivusta. Ei katsota taakse eikä muisteta, että sieltä voi tulla joku kovalla vauhdilla.
Monet aikuisetkin kävelijät kulkevat kuin maailmassa ei olisi muuta liikennettä: porukassa koko väylän leveydeltä, vaikka järkikin sanoo, että vastaantuleville ja takaa ohittaville pitäisi jättää tilaa eikä alkaa tiivistää vasta kun ovat kohdalla ja joutuneet pysäyttämään vauhtinsa. Kävelijät usein myös siksakkailevat järjettömästi tai ovat itse tien toisessa reunassa, koira toisessa reunassa ja talutushihna menee pyörätien yli. Sitten ihmetellään kun pyöräilijä on jo kohdalla, että tuleeko koira minun luo vai menenkö minä koiran luo.
Yksi kävelijöiden synti on myös se, että pakottavat muut väistämään heitä vasemmalle. Kävelijähän saa kulkea kumpaa reunaa haluaa (vaan ei keskellä!), mutta kun vastaan tulee toinen, pitäisi ymmärtää väistää oikealle. Tätä ei moni jääräpää millään opi.
Tiesin, enkä koskaan väistä suojatiellä ajavaa pyöräilijää.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:19"]
Mistä tuon pyörätien jatkeena olevan suojatien tunnistaa?
En tiedä sitä niin pelaan varman päälle ja talutan kaikki suojatiet ja samoin olen opettanut lapsille.
[/quote]
Siitä että siinä on erilaiset viivat tiessä tai siitä, että sille pääsee pyörätietä pitkin tai että toisella puolellakin on pyörätie. Se että saat ajaa pyörätien jatkeella, ei tarkoita etuajo-oikeutta. Itseasiassa useissa tapauksissa olet väistämisvelvollinen autoja kohtaan.
[/quote]
v 2017 mennessä pitäisi kaikkien suojateiden olla merkitty näin. Tällä hetkellä saattaa vielä olla pyöräteiden jatkeita yhtenäisellä suojatieviivoituksella.
Perussääntö: jos pääset suojatielle pyörätieltä, se on pyörätien jatke. Jos suojatie on pelkän jalkakäytävän jatkeena, se on pelkkä suojatie.
Väistämisvelvollisuus on sitten mutkikkaampi asia. Autoilija väistää tilanteissa, joissa
1. autoilijalla on kärkikolmio tai stop-merkki (tai punainen liikennevalo, tietenkin) ennen suojatietä
2. pyöräilijä ajaa suoraan ja autoilija kääntyy suojatien yli (liikenneympyrästä poistuva auto on kääntyvä auto)