Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinäkin opetat lapsellesi väärät liikennesäännöt

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:10"]

Eipä jalankulkijatkaan tunnu ymmärtävän sitä, että EI voi astua suojatielle katsomatta tuleeko autoja.

Ensin katsotaan, sitten astutaan.

Monta kertaa on pitänyt tehdä paniikkijarrutus, kun olen 2 metrin päässä suojatiestä ja joku teinipimu hyppää eteen.

[/quote]

Jos sinulla on ajokortti, etkä ole saanut sitä muropaketista sinun pitäisi tietää, että sinä väistät jalankulkijaa suojatiellä. Se on aivan sama vaikka jalankulkija astuisi suojatielle kun olet metrin päästä siitä. Jos et saa autoa pysähtymään ajoissa sinulla on aivan liian suuri tilannenopeus.

Monet jalankulkijat (kuten itsekkin) astuvat suojatielle mahd myöhään, juuri siksi, että idiootit autoilijat eivät osaa muuten antaa jalankulkijalle tietä (poikkeuksena, liukkaalla kelillä, tai jos kyseessä on kuorma tai rekka-auto tai bussi. Henkilöautokuskien reaktioaika on syytä olla siis kohdallaan). Ei suomessa, muualla kyllä.

Vierailija
22/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:21"]

Mulla päinvastoin. Väistelen pyörälläni joka helkutin päivä autoilijoita jotka tulee KOLMION takaa mun päälle! Ymmärrän sen että autoilijat ei joka risteyksessä hahmota pyörätien jatkumista, mutta jos tulee kolmion takaa, pitäisi herätyskellojen soida ja olla valmiina väistämään niitä pyöräilijöitäkin! Mun työmatkani varrella on lisäksi liikenneympyrä. Ylitän sen itse pyörätienjatkeena olevaa suojatietä pitkin. On todellakin alle 10% autoilijoita jotka hoksaa pysähtyä väistämään mua tullessaan itse sieltä liikenneympyrästä (kolmion takaa).

[/quote]

Enpä ole vielä ajanut sellaisesta liikenneympyrästä, jossa olis poistumisliittymissä kolmiot... Ja ajan työkseni. Mutta tiedän kyllä sen, että kevyttä liikennettä (johon myös pyöräilijät kuuluu) tulee väistää myös ympyrästä poistuessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:40"]

Eipä jalankulkijatkaan tunnu ymmärtävän sitä, että EI voi astua suojatielle katsomatta tuleeko autoja.

Monta kertaa on pitänyt tehdä paniikkijarrutus, kun olen 2 metrin päässä suojatiestä ja joku teinipimu hyppää eteen.

[/quote]

Autoilijana sinun tulee olettaa jo suojatietä lähestyessäsi, että voit joutua väistämään suojatietä lähestyvää jalankulkijaa. 

[/quote]

Niinpä! Etkö näe jo kaukaa, että suojatien mahdollisesti on ylittämässä kohtapuoliin teinipimu? Mä nään noi tilanteet jo tosi kaukaa, ajan normaalia vauhtia, joskus pikkasen hiljempaakin varsinkin runsaasti suojateitä sisältävällä osuudella. Eli jos on 40 km/h rajoitus, ajan tyyliin 39 km/h. Ajan tyylillä, että olen valmis päästää kaikki jalankulkijat yli. Kun on sillä asenteella liikkeellä, ei kukaan hyppää sinun mielestäsi yllättäen suojatielle. Usko pois.

Vierailija
24/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:19"]Mistä tuon pyörätien jatkeena olevan suojatien tunnistaa?

En tiedä sitä niin pelaan varman päälle ja talutan kaikki suojatiet ja samoin olen opettanut lapsille.
[/quote]
Suojatie on pyörätienjatke aina kun suojatielle pääsee ajamaan pyörätieltä.

Vierailija
25/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:21"]

Mulla päinvastoin. Väistelen pyörälläni joka helkutin päivä autoilijoita jotka tulee KOLMION takaa mun päälle! Ymmärrän sen että autoilijat ei joka risteyksessä hahmota pyörätien jatkumista, mutta jos tulee kolmion takaa, pitäisi herätyskellojen soida ja olla valmiina väistämään niitä pyöräilijöitäkin! Mun työmatkani varrella on lisäksi liikenneympyrä. Ylitän sen itse pyörätienjatkeena olevaa suojatietä pitkin. On todellakin alle 10% autoilijoita jotka hoksaa pysähtyä väistämään mua tullessaan itse sieltä liikenneympyrästä (kolmion takaa).

[/quote]

Enpä ole vielä ajanut sellaisesta liikenneympyrästä, jossa olis poistumisliittymissä kolmiot... Ja ajan työkseni. Mutta tiedän kyllä sen, että kevyttä liikennettä (johon myös pyöräilijät kuuluu) tulee väistää myös ympyrästä poistuessa. 

[/quote]

Niitä kolmioita ei tarvita, sillä kiertoliittymästä poistuva katsotaan kääntyväksi autoilijaksi. Ja kääntyvä autoiijahan väistää suoraa ajavaa pyöräilijää.

Vierailija
26/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan opettaa niille lapsosillenne myös sen, että vaikka alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä, pelkän jalkakäytävän (ei pyörätie / kevyen liikenteen väylä) jatkeena olevan suojatien yli hänen on talutettava.

Minun mielestäni looginen oli se minulle lapsena opetettu sääntö: taluta aina suojatien yli. Ei tarvi pähkäillä, kenellä on väistämisvelvollisuus.

Vierailija
27/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä, että suurinosa liikenteessä kulkevista ei tunne ainakaan uusia pyöriä koskevia sääntöjä. Ei autoilijat eikä pyöräilijät. Kävelijät eivät taas välitä kulkea reunassa tai käyttää heijastinta tai usein kävelevät pyörätien puolella. Autoilijat eivät pysähdy jos suojatie on suoralla tien pätkällä. Autoilijat kääntyvät risteyksessä ihaan surutta mootoripyöräilijöiden eteen vaikka väistävät kiltisti rekkoja. Mopoilijat ajelevat iltaisin ja öisin jalkakäytäviä ja talojen piha-alueita pitkin oikaisten. Risteyksessä he antavat paremmin tietä. Enpä viitsi mainita mitään koiranulkoiluttajista. Miksi pyöräily ei saisi olla sujuvaa? Miksi pitäisi pysähtyä joka tienylityksessä, jos kerran liikennesääntöjen mukaan saa ajaa? Valitettavasti meillä on liikenteessä minäkulttuuri. 

Vierailija
28/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Toivoisin kovasti, että pyöräilijöiden pitäisi ajaa polkupyörän ajokortti, jotta heillä olisi edes alkeelliset tiedot liikennesäännöistä. Varsinkin aloitteleville pyöräilijöille tämä olisi tarpeen, ettei heidän tarvitsisi olla vanhempien "tiedon" ja omien sääntöjen varassa.

Vierailija
29/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaattehan autoilijat, että teidän tulee ihan oikeasti kuitenkin väistää pyöräilijöitä kolmion takaa tullessanne. Se on siis eri tilanne kuin tuossa Ylen jutussa kuvattu ’suojatie’, jolla pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus.

Vierailija
30/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 22:24"]Tiesin

T.14v poika
[/quote]
Tiesin t:14v tyttö

Vierailija
31/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon opettanut lapsille että aina taluttavat pyörän tien yli. 

Olen kuullut tuosta säännöstä ja luin tuon ap:n linkkaaman jutun mutta en siltikään tajua :(

Voisiko joku vääntää rautalangasta, että saako pyöräilijä joskus pyöräillä suojatien yli, ilman että täytyisi väistää autoja?

Vierailija
32/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:43"]

[/quote]

Jos sinulla on ajokortti, etkä ole saanut sitä muropaketista sinun pitäisi tietää, että sinä väistät jalankulkijaa suojatiellä. Se on aivan sama vaikka jalankulkija astuisi suojatielle kun olet metrin päästä siitä. Jos et saa autoa pysähtymään ajoissa sinulla on aivan liian suuri tilannenopeus.

Monet jalankulkijat (kuten itsekkin) astuvat suojatielle mahd myöhään, juuri siksi, että idiootit autoilijat eivät osaa muuten antaa jalankulkijalle tietä (poikkeuksena, liukkaalla kelillä, tai jos kyseessä on kuorma tai rekka-auto tai bussi. Henkilöautokuskien reaktioaika on syytä olla siis kohdallaan). Ei suomessa, muualla kyllä.

[/quote]

Ymmärrän molempia kirjoittajia. Tähän aikaan vuodesta nuo suojatielle hyökkääjät vain sattuvat olemaan ns. Näkymättömiä ja silloin se jalankulkija leikkii hengellään jos hän astuu viime tingassa suojatielle " koska idiootit autoilijat eivät osaa muuten antaa tietä". Heijastimet kuntoon ja ymmärrystä peliin molemmin puolin. Autoilijoille siltä osalta, että varatkaa siihen matkanne aikaa, älkää menkö kiireessä niin sen jalankulkijan voi päästää hyvillä mielin ylitse, ettekä myöhästele. Jalankulkijoille taas se päähän, että jos teillä ei ole heijastimia, ei teitä näe hämärässä. Jostain syystä nekin jalankulkijat, joilla on ajokortti ja jotka ajavat autoillaan säännöllisesti, tuntuvat unohtavan että joskus sieltä autosta ei näe kaikkea ja että hämärässä tumma takki päällä, ilman heijastimia liikkuva ihminen ei näy.

pyöräilijät taas eivät tunnu tietävän että heillä se ajovalo on pakollinen varuste. 

Vierailija
33/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:02"]Minä oon opettanut lapsille että aina taluttavat pyörän tien yli. 

Olen kuullut tuosta säännöstä ja luin tuon ap:n linkkaaman jutun mutta en siltikään tajua :(

Voisiko joku vääntää rautalangasta, että saako pyöräilijä joskus pyöräillä suojatien yli, ilman että täytyisi väistää autoja?
[/quote]

Saa silloin kun autoilija on väistämisvelvollinen liikennemerkin perusteella tai kääntyessään ja pyöräilijän ylittäessä risteävää tietä pyörätien jatkeella. Lisäksi normaalit parkkipaikka, huoltoasema, vähäinen tie yms. säännöt tuovat väistämisvelvollisuuden autoilijalle.

Vierailija
34/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 09:57"]

Tuntuu kyllä, että suurinosa liikenteessä kulkevista ei tunne ainakaan uusia pyöriä koskevia sääntöjä. Ei autoilijat eikä pyöräilijät. Kävelijät eivät taas välitä kulkea reunassa tai käyttää heijastinta tai usein kävelevät pyörätien puolella. Autoilijat eivät pysähdy jos suojatie on suoralla tien pätkällä. Autoilijat kääntyvät risteyksessä ihaan surutta mootoripyöräilijöiden eteen vaikka väistävät kiltisti rekkoja. Mopoilijat ajelevat iltaisin ja öisin jalkakäytäviä ja talojen piha-alueita pitkin oikaisten. Risteyksessä he antavat paremmin tietä. Enpä viitsi mainita mitään koiranulkoiluttajista. Miksi pyöräily ei saisi olla sujuvaa? Miksi pitäisi pysähtyä joka tienylityksessä, jos kerran liikennesääntöjen mukaan saa ajaa? Valitettavasti meillä on liikenteessä minäkulttuuri. 

[/quote]

Musta ongelmallisinta pyöräilijöillä on se kaksoisrooli, joka riippuu siitä, taluttaako vaiko ajaako pyörällä. Jos haluaa varmistaa turvallisen ylityksen, on noustava pois kulkuneuvon selästä. Vähän sama, jos autoilijoiden pitäisi nousta risteyksessä pois autosta painamaan nappia ja vasta sitten ylittää tie.

Itse sorrun usein siihen, että pysähdyn, mutta autolijoilta luvan saatuani ajan pyörällä yli. Jolloin siis periaatteessa autoilijoiden ei olisi tarvinnut antaa tietä alunperinkään... Toki yliajaminen on nopeampaa ja sujuvampaa kuin taluttaminen.

Vierailija
35/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyäräilijä on väistämisvelvollinen ns tasa-arvoisessa risteyksessä ellei auto ole kääntymässä pyöräilijän ajaman tien yli. Suojatie (missä pitää taluttaa) on sielä missä ei muutenkaan saa ajaa kuin alle 12 vuotiaat. 

Useimmissa risteyksissä on liikennemerkki, joka määrää väistämisen. Jos pyrätie ylittää suorallatienpätkällä autotien on pyöräilijä aina väistämisvelvollinen tuli auto oikealta tai vasemmalta. eli pyörä ei ole tasa-arvoinen auton kanssa. Useimmissa tilanteissa kuitenkin on juurikin tuo väistämisvelvollisuutta osoittava merkki joka koskee autoja ja pyöräilijöitä. Eli oikeassa elämässä kaupunkiliikenteessä pyöräilijällä on harvoin väistämisvelvollisuus. 

Pyörätiet kulkevat usein pääväyliä seuraullen ja sivulta tulevilla autoilla on kolmio ja pääväiyliltä kääntyvillä on väistämisvelvollisuus juuri tuon kääntymissäännön mukaan.

Vierailija
36/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:19"]

Useimmissa tilanteissa kuitenkin on juurikin tuo väistämisvelvollisuutta osoittava merkki joka koskee autoja ja pyöräilijöitä. Eli oikeassa elämässä kaupunkiliikenteessä pyöräilijällä on harvoin väistämisvelvollisuus. 

[/quote]

Ja sitten on merkitsevää myös sen kärkikolmion sijoittelu. Yleisimmin se on ennen suojatietä, jolloin se pakottaa autoilijan väistämään myös pyöräilijää, mutta se kolmio voi olla myös suojatien jälkeen. Tällöin se onkin taas sitten pyöräilijä, joka väistää.

Mutta jos pyöräilijä ajaakin ajoradalla eikä pyörätiellä, niin normaalit ajoneuvoja koskevat väistämissäännöt pätevät.

Eli ihanan syheröinen on tuo laki.

Vierailija
37/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap tyhmä? Kyllä todellakin jokainen tietää, että pyörä talutetaan suojatien yli
T:kuuden äiti

Vierailija
38/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:19"]

Mistä tuon pyörätien jatkeena olevan suojatien tunnistaa?

En tiedä sitä niin pelaan varman päälle ja talutan kaikki suojatiet ja samoin olen opettanut lapsille.

[/quote]

Siitä että siinä on erilaiset viivat tiessä tai siitä, että sille pääsee pyörätietä pitkin tai että toisella puolellakin on pyörätie. Se että saat ajaa pyörätien jatkeella, ei tarkoita etuajo-oikeutta. Itseasiassa useissa tapauksissa olet väistämisvelvollinen autoja kohtaan.

Vierailija
39/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Minä olen yhtenä sääntönä myöskin opettanut lapsilleni, että lasten on osattava varoa, kun aikuiset ei osaa.

Vierailija
40/48 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 23:19"]

Mistä tuon pyörätien jatkeena olevan suojatien tunnistaa?

[/quote]

Siitä että siinä on erilaiset viivat tiessä tai siitä, että sille pääsee pyörätietä pitkin tai että toisella puolellakin on pyörätie. Se että saat ajaa pyörätien jatkeella, ei tarkoita etuajo-oikeutta. Itseasiassa useissa tapauksissa olet väistämisvelvollinen autoja kohtaan.
[/quote]

No useissa ja useissa. Minä kun ajan fillarilla töihin, niin 10 km matkalla on pitkästi kolmatta kymmentä risteystä ja tasan kahdessa olen pyörällä väistämisvelvollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä