Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En PRK jaksa ollae enää VAHVA!

Vierailija
29.09.2014 |

Kerään jostain syystä mangneetin tavoin lähelleni heikkoja ihmisiä, joiden neuvonantajaksi, tukijaksi ja puolestapuhujaksi ajoudun kuin huomaamatta.

Niin kauan kuin muistan, minun on pitänyt olla ihmissuhteissa se vahvempi osapuoli; lapsena jouduin tukemaan ja puolustamaan heikkoa äitiäni, huolehtimaan sisarestani ja sama jatkui ystävyys- + muissa ihmissuhteissani. Lähisukulaisistani en ole löytänyt vahvoja ihmisiä, joihin olisin voinut joskus itse turvautua, enemmänkin päin vastoin. Parisuhteessa olen se henkilö, joka hoitaa ulkopuoliset lujuutta vaativat ja negatiiviset asiat. Samoin auktoriteettia vaativat kasvatustilanteet ovat jääneet ja jäävät vastuulleni, sillä mieheni pyrkii välttelemään negatiivisia tilanteita ja tunteita.

Olen tietoisesti katkaissut ihmissuhteita, joissa joudun olemaan toiselle lähinnä tukihenkilö, sillä minulla on riittävästi taakkaa omassa perheessäni. Esim. kuvaavaa on, että yli kolmikymppinen sisareni soitti vuosien tauon jälkeen pyytääkseen minulta tukea ja valitti etten huolehdi hänestä enää. Itse hän kiukuttelee minulle edelleen kuin pieni lapsi, enkä ole saanut häneltä koskaan apua tai tukea.

Nuorimmat lapseni olen epäonnistunut kasvattamaan vastuunoton suhteen laiskoiksi ja minulla ei tunnu olevan enää voimia muuttaa kasvatussuuntaa. Vanhin lapsistani on kasvanut samanlaiseksi kuin minä ja otti jo nuorena kasvatusvastuuta rinnallani nuoremmista, mistä koen syyllisyyttä.

Tiedän että tilanne on suurelta osin omaa syytäni; olen urautunut, enkä osaa delegoida vastuuta ja valtaa missään tilanteessa tai paikassa. Olen äärimmäisen huojentunut, jos kohtaan jossain tilanteessa toisen vahvan ihmisen.

Nyt tuntuu, että haluan tilanteeseen edes pienen muutoksen. Löytyykä täältä kohtalotovereita? Onko jollakin vinkkejä, kuinka tilannetta voisi lähteä muuttamaan??

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon tosiaan vinkkejä tilanteeni muuttamiseksi! Vastatkaa ihan reilusti, vaikka teillä ei omakohtaisia kokemuksia olisikaan, mutta tunnette että teillä olisi jotain sanottavaa. Aloittaja

Vierailija
62/64 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 10:11"]

Hep, täällä samanlainen, ja jos joku osaa vinkata miten parantaa eloa, lukisin ohiksena mielelläni...

[/quote]

Hei, täältä ei ainakaan pikaiseen taida tulla vinkkejä tilanteen purkuun. Olisi mielenkiintoista kuulla tilanteestasi. Kerrotko jotain? Aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet vaan sanomaan EI. Eli jos tuntuu siltä ettet nyt jaksa auttaa tai tukea kun joku sitä pyytää, sanot että et jaksa. Et vaikka vastaa puhelimeen ollenkaan jos siltä tuntuu. Sinulla on oikeus päättää miten ja milloin tuet ja milloin jätät tukematta. 

Näin kun alkaa tehdä, niin varmasti tuntuu pahalta alkuun, mutta helpottavalta kun tottuu. Ja sehän ON sinun oikeutesi päättää oman aikasi ja energiasi käytöstä, ei ihmisillä ole oikeutta vaatia sinulta tukea. Annat sitä silloin kun jaksat ja haluat, et muulloin. Ja varmasti sinuun tukeutumaan tottuneet voi järkyttyä ja haukkua sinut itsekkääksi tms, mutta hehän siinä itsekkäitä ovat, jos vaativat sinulta itsellleen jotain mihiin heillä ei faktisesti ole oikeutta. Eli pysyt vaan kovana ja annat niiden loukkaantua jotka loukkaantuvat.

Vierailija
64/64 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tästä mitään apua, mutta oletteko lukeneet kirjan "Kiltteydestä kipeät"? Siitä voisi löytyä jotain, syitä miksi näin on ja keinoja muutokseen.

Siihen on jatko-osakin, jonka nimeä en muista.