Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset voivat olla normaalipainoisia?

Vierailija
28.09.2014 |

Miten ihmiset voivat olla normaalipainoisia? Minäkin olin ennen normaalipainoinen, mutta kun lopetin fyysisesti raskaan työn teon puolitoista vuotta sitten, aloin lihoa huimaa vauhtia ja nyt on +20kg mittarissa. Miten ollaan normaalipainoinen? Kaipaisin vastauksia erityisesti laihtuneilta ja tulokset onnistuneesti säilyttäneiltä...

Kävin lääkärissäkin tarkastuttamassa etten ole sairas. Olen vain yksinkertaisesti unohtanut normaalin syömisen taidon, luulen.

Läskit on ällöjä -kommentteja tulee kuitenkin, hohhoijaa.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös toimi tuo aterioiden harventaminen, nykyisin syön vain lounaan, pienen välipalan iltapäivällä ja päivällisen klo 19.30. Olen todennut, että peruskulutukseni on tosi pieni, enkä kertaksikkiaan ehdi liikkua tarpeeksi niin, että voisin syödä enemmän. Jos tulee mässättyä viikonloppuna, paastoan maanantaina vielä enmmän.

Vierailija
82/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saa normalisoitua syömistäni. Muutama vuosi sitten laihdutin ja parhaimmillaan sain 15 kg pois. Olin tyhmä, kun en missään vaiheessa ollut tyytyväinen painooni, enkä nähnyt itseäni VIELÄ hoikkana, vaikka käytin jo kokoa 36.

Paino tuli vähitellen takaisin, kun lopetin liikunnan aloittaessani opiskelun.

Nyt toisen lapsen jälkeen on ollut hermot niin kireellä, ettei itsekuri ole toiminut, mutta en ole vielä luovuttanut.

Kiitos vinkeistä! Omalla kohdalla ateriat ovat terveellisiä, mutta annoskoot liian isoja. Ja tykkään leipoa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua sitä, että miten voi ihan huomaamatta lihota 10kg tai enemmän? Kyllähän jo vaatteet alkavat kiristää, eikä mahdu kunnolla päälle ja kai sen nyt peilistä huomaa, että vartalo pullistelee enemmän. Kyllä itsellänikin paino vaihtelee ja helposti se melkein viisikin kiloa voi tulla melko nopeasti ja huomaamatta, mutta vimeistään siinä kohtaa kyllä havahdun, että nyt äkkiä tehokuntokuuri tähän kohtaan ja tarkastamaan ruokavaliota.

Esim. imetyksen loputtua on käynyt niin, että ihan samalla syömisellä ja samalla liikkumismäärällä paino nousi nopeasti 5kg, kun en tajunnut, että kroppa ei enää kuluta niin paljon. Sitten pidin muutaman kuukauden karppauskuurin ja kävin zumbaamassa ym. liikuin enemmän ja pääsin ylimääräisistä eroon. 5kg on vielä tosi helppo pudottaa, 20kg on varmaan aikalailla eri juttu.

Mikään innokas kuntoilija en todellakaan ole ja on tosi vaikeaa motivoida itseään liikkumaan, vaikka pitäisi jo ihan siksi, että vaikka ei ole ylipainoa (no ehkä 2-3kg voisi olla vähemmän) niin kunto on surkea ja selkäkivut vaivaavat. Mutta tokihan geenit ja aineenvaihdunta vaikuttaa. Kesällä laihdun melkein itsestään, koska tulee liikuttuakin lasten kanssa niin paljon enemmän. Syksyllä paino taas aina vähän nousee.

Vierailija
84/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas kaikille hyvistä kommenteista! Huomaa kyllä, että ihmiset ja ihmisten kropat toimivat todella eri tavoin. Mä en voi kuvitellakaan että jättäisin aamiaisen välistä, muuten herään vasta lounasaikaan! Aamiainen mulla on vissiinkin ihan ok, ruis- tai täysjyväleipää margariinilla, juustolla ja kasviksilla (joskus vähän pullamössömpääkin kyllä mutta pääasiassa järkevämmin), kahvi rasvattomalla maidolla ja jos jaksan niin syön hedelmän. Aamulla mulla kyllä maha osaa vielä sanoa stop, kun ruokaa on ollut tarpeeksi mutta siihen se sitten jääkin. Lounaan syön 12-13 tienoilla ja seuraavan kerran päivällistä 19-20. Välissä ei kerkeä tulla nälkä. Iltapalaa en hirveästi harrasta, mutta napostelua kyllä. Omaan korvaani tää kuulostaa ihan järkevältä napostelua lukuunottamatta, ja annoskokojen täytyy olla ihan päin peetä. Viikonloppuherkuttelu on sitten vielä asia erikseen…
Miten olette saaneet pienennettyä annoskokoja? Joku täällä mainitsi sen että on ollut koukussa siihen ähkyn tunteeseen, se on mullekin tuttu juttu! Miten diilaan sen kanssa? Tulee paha mieli, jos ei saa kylläisyyden tunnetta. (Hahhah, kuulostaapa lapselliselta)

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 08:41"]
Mä en taas ymmärrä miten voisin lihota (paitsi sairaus tai kortisonikuuri) !?
Mulla hälytyskellot soi heti kun vaatteet kirraa vyötäröltä, käyn myös usein vaa'alla joten sekin kertoo paljon. Silti en tingi hyvästä ruuasta koskaan, rakastan makeaa mutta syön pieniä annoksia kerrallaan enkä joka päivä. Einekset ja mättöruuat ei kiinnosta kuin ehkä kerran kuukaudessa (mäkkärin lasten juustoateria tai kaupan pizza. Mulle ei todellakaan ruoka ole polttoainetta vaan todella suuri nautinto - parhaimmillaan lähes orgastinen kokemus:D Silti en ymmärrä miksi mun pitäisi lihota??
Lauantaina söin mm horiatikisalaattia, dolmadesia ja tsazikia sekä halloumia alkuruuaksi, stifadoa ja juvetsimakaronia pääruuaksi ja browniejuustokakkuja jälkkäriksi. Lisäksi lasi viiniä ja skumppaa. Tuossa lihottavaa oli vain kakut ja alkoholi, muuten ihan erinomaista ravintoa mikä ei itsessään lihota. Eilen 3 ruokalajia muita herkkuja anoppilassa. Viikolla sitten 2 lämmintä ateriaa (tai ruokaisa salaatti + lämmin) päivässä.
Eikä tämä liity ikäänkään, olen 50+. Ateriakoko mulla on pieni mutta en kieltäydy koskaan mistään. Ongelma tulee varmasti siitä kun on kerran lihottanut itsensä paluu normaaliin on todella vaikea!
Bmi 23,4
[/quote]

Ah, sinä onnekas! Kuulostaa todella ihanteelliselta toi sun tilanne ja syömistottumukset. Tästä haaveilen! Haluaisitko vielä kertoa, mitä teet kun huomaat, että vaatteet ovat alkaneet kiristää?

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 08:56"]
Normaalipainoinen voi olla helposti kun säilyttää samat elintavat läpi elämän.
Pienikin muutos, niin elimistö menee sekaisin. Laihduttaminen laukaisee elimistössä aineenvaihunnallisen ja hormonaalisen pommin, parempi olisi ensin opetella painonhallinta.
Sinulla on jo kysymyksessäsi vastaus siihen miten saat ne kilot karistettua: mene fyysisesti raskaaseen työhön tai urheile vapaa-aikana vastaava määrä.
[/quote]

Harrastan liikuntaa tällä hetkellä n. 2,5h / viikko, mikä on 2,5h enemmän kuin ennen tuota edellistä työtäni, ja silloin olin normaalipainoinen… Mutta kyllä varmastikin olisi varaa lisätä liikuntaa. Vielä ei ole tullut muutoksia vaakalukemiin tällä liikunnalla.

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 09:42"]
Mä en tajua sitä, että miten voi ihan huomaamatta lihota 10kg tai enemmän? Kyllähän jo vaatteet alkavat kiristää, eikä mahdu kunnolla päälle ja kai sen nyt peilistä huomaa, että vartalo pullistelee enemmän. Kyllä itsellänikin paino vaihtelee ja helposti se melkein viisikin kiloa voi tulla melko nopeasti ja huomaamatta, mutta vimeistään siinä kohtaa kyllä havahdun, että nyt äkkiä tehokuntokuuri tähän kohtaan ja tarkastamaan ruokavaliota.
Esim. imetyksen loputtua on käynyt niin, että ihan samalla syömisellä ja samalla liikkumismäärällä paino nousi nopeasti 5kg, kun en tajunnut, että kroppa ei enää kuluta niin paljon. Sitten pidin muutaman kuukauden karppauskuurin ja kävin zumbaamassa ym. liikuin enemmän ja pääsin ylimääräisistä eroon. 5kg on vielä tosi helppo pudottaa, 20kg on varmaan aikalailla eri juttu.
Mikään innokas kuntoilija en todellakaan ole ja on tosi vaikeaa motivoida itseään liikkumaan, vaikka pitäisi jo ihan siksi, että vaikka ei ole ylipainoa (no ehkä 2-3kg voisi olla vähemmän) niin kunto on surkea ja selkäkivut vaivaavat. Mutta tokihan geenit ja aineenvaihdunta vaikuttaa. Kesällä laihdun melkein itsestään, koska tulee liikuttuakin lasten kanssa niin paljon enemmän. Syksyllä paino taas aina vähän nousee.
[/quote]

Eihän sitä kukaan oikeasti huomaamattaan lihokaan näin paljon, vaan kyse on siitä että kieltäytyy uskomasta asiaa niin kuin minä. :) Mies kuitenkin kehuu edelleen kauniiksi ja seksikkääksi, joten kun tarpeeksi välttelee peiliin katsomista, voi asian kätevästi sivuuttaa mielestään. Olen joutunut ostamaan kaikki uudet vaatteet rintsikoista alkaen, puolihuomaamatta koko ajan isompia kokoja.

-ap

Vierailija
85/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti: syömisen ja kulutuksen on oltava tasapainossa.

Vierailija
86/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mainitsit tuosta ähkyn tunteesta. Mulle se on tosi vastenmielinen ja tukala. En siis koskaan syö itseäni ähkyyn, vaan niin että vatsa on täynnä. Ja olen normaalipainoinen/hoikka.

Oletko kokeillut hitaampaa syömistä? Kylläisyyden tunnehan tulee vähän viiveellä. Syö hitaasti ja nauti siitä ruoasta kaikessa rauhassa, pureskele kunnolla, älä ahmi. :) Monet jotka väittävät rakastavansa hyvää ruokaa ja olevansa siksi ylipainoisia, syövät todellisuudessa sellaista vauhtia, etteivät ehdi oikeastaan maistaa sitä ruokaa kunnolla. Tai jopa pitävät "hyvänä ruokana" jotain pikaruoka/einesmättöä. 

Vierailija
87/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja muista juoda riittävästi vettä. Puolet ateriasta aina kasviksia.

t: 35

Vierailija
88/91 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
89/91 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan buffet-lounaat!

Ne ovat ehdottomasti turmiollisin juttu syömisessäni. Ruokaa saa syödä samalla hinnalla vähän tai paljon, joten helposti otan lisää ja syön "koko rahan edestä".

Jos ottaisin omat eväät, niin tätä ongelmaa ei olisi, mutta arvostan työkavereiden kanssa yhdessä syömään lähtöä niin paljon, etten halua luopua siitä. Pitäisi siis opetella ottamaan vähemmän ja olemaan santsaamatta, mutta se on vaikeaa.

Vierailija
90/91 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kolme kertaa päivässä sopivasti enkä huvikseni pitkin päivää, ei ole vaikeaa.

Vierailija
91/91 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v ja en ole ikinä painanut yli 60kg. Syön mitä sattuu ja paljon, pastaa, kermaa, juustoa, suklaata jne. En syö kasviksia tms. Paino ei vaan nouse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi