Miten ihmiset voivat olla normaalipainoisia?
Miten ihmiset voivat olla normaalipainoisia? Minäkin olin ennen normaalipainoinen, mutta kun lopetin fyysisesti raskaan työn teon puolitoista vuotta sitten, aloin lihoa huimaa vauhtia ja nyt on +20kg mittarissa. Miten ollaan normaalipainoinen? Kaipaisin vastauksia erityisesti laihtuneilta ja tulokset onnistuneesti säilyttäneiltä...
Kävin lääkärissäkin tarkastuttamassa etten ole sairas. Olen vain yksinkertaisesti unohtanut normaalin syömisen taidon, luulen.
Läskit on ällöjä -kommentteja tulee kuitenkin, hohhoijaa.
Kommentit (91)
Mä en ymmärrä miksi ihmiset lihovat ylenmäärin. Muutaman kilon painon muutokset on normaaleja mutten ymmärrä enää tuollaisia 10-20 kg:n lihomisia. Jos ei ole sairas on kyse ylettömästä mässäämisestä.
Tuntuu että se on tuurista ja geeneistä kiinni. Itse en ole ainakaan tehnyt mitään erityistä saavuttaakseni tämän hoikkuuden. Syön, kun on nälkä. Herkuttelenkin reilusti. Liikkuminen melko kausittaista. Usein ihan vaan rauhallsia kävelyitä koiran kanssa.
Jännityksellä jään odottamaan, mitä ikä tuo tullessaan.
t. 32v. 162/53kg
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:53"]
Hei kaikki,
Olemme mielenkiinnolla seuranneet tätä keskustelua “normaalipainosta”, ja miten siihen päästään ja/tai siinä pysytään. Ymmärrämme ongelmakentän hyvin, koska startuppimme kehittää mobiilipalvelua juuri tämän haasteen ratkaisemiseen. Lähestymme painoa ja hyvinvointia terveellisten mikro-muutosten ja tapojen kautta --emme perinteisten “muuta kaikki elämässäsi” diettien keinoin. Rakennamme omaa applikaatiota nimeltä YOU-app, mutta teemme myös yhteistyötä eri ammattilaistahojen kanssa sekä painonhallinnan että mielen hyvinvoinnin saralla.
Seuraavan parin kuukauden aikana meillä käynnistyy pari pilottikokeilua painonhallintaan ja mielen hyvinvointiin liittyen, ja haluaisimmekin näin kutsua teidät, hyvät vauva.fi keskusteluun osallistuvat, näihin mukaan! Valitettavasti pilottikokeilussa tuemme vain iPhoneja - muut alustat tulevat myöhemmin! Jos pilottikokeiluun osallistuminen kiinnostaa, voitte ilmoittautua täältä: http://eepurl.com/4p5ET
Tämä ei siis ole markkinointiviesti - kaikki pilotit ovat teille ilmaisia, emmekä ole "myymässä tietojanne eteenpäin”, tunkemassa teitä maililistallemme tms. Haluamme todella tarjota ratkaisua laajaan ongelmaan, ja uskomme, että pilottikokeilumme voi antaa teille lisäinspiraatiota ja meille tuikitärkeää käyttäjäpalautetta!
Toivottavasti saisimme mahdollisimman monet teistä mukaan! Kiitos :)!
Lämpimin terveisin,
Nelli, YOU-app
[/quote]
Linkki ei toimi.
Hei kaikki,
Olemme mielenkiinnolla seuranneet tätä keskustelua “normaalipainosta”, ja miten siihen päästään ja/tai siinä pysytään. Ymmärrämme ongelmakentän hyvin, koska startuppimme kehittää mobiilipalvelua juuri tämän haasteen ratkaisemiseen. Lähestymme painoa ja hyvinvointia terveellisten mikro-muutosten ja tapojen kautta --emme perinteisten “muuta kaikki elämässäsi” diettien keinoin. Rakennamme omaa applikaatiota nimeltä YOU-app, mutta teemme myös yhteistyötä eri ammattilaistahojen kanssa sekä painonhallinnan että mielen hyvinvoinnin saralla.
Seuraavan parin kuukauden aikana meillä käynnistyy pari pilottikokeilua painonhallintaan ja mielen hyvinvointiin liittyen, ja haluaisimmekin näin kutsua teidät, hyvät vauva.fi keskusteluun osallistuvat, näihin mukaan! Valitettavasti pilottikokeilussa tuemme vain iPhoneja - muut alustat tulevat myöhemmin! Jos pilottikokeiluun osallistuminen kiinnostaa, voitte ilmoittautua täältä: http://eepurl.com/4p5ET
Tämä ei siis ole markkinointiviesti - kaikki pilotit ovat teille ilmaisia, emmekä ole "myymässä tietojanne eteenpäin”, tunkemassa teitä maililistallemme tms. Haluamme todella tarjota ratkaisua laajaan ongelmaan, ja uskomme, että pilottikokeilumme voi antaa teille lisäinspiraatiota ja meille tuikitärkeää käyttäjäpalautetta!
Lämpimin terveisin,
Nelli, YOU-app
[/quote]
Mainokset pois keskustelusta, sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:27"]
Täällä kohtalotoverisi ap!
Mä tosin olen lihonnut vasta noin 4 kg, mutta sekin on ihan liikaa ja pelkään, että sama tahti jatkuu vain. Kotona ei ole vaakaa, enkä ole muualla uskaltanut vaa'alla käydä pariin kuukauteen, joten voi olla, että on tullut enemmänkin kiloja kuin noi 4.
30-vuotiaaksi asti painoin 10 vuoden saman verran, eikä edes kahdesta raskaudesta jäänyt ylimääräisiä kiloja. Nyt sitten tuntuu, että samoilla syömisillä ja liikkumisilla kiloja kertyy pari vuodessa, joten 10 vuoden päästä niitä olisi 20 kg ylimääräistä... Rakastan ruokaa ja syömistä ja luulen, että mulla on myös jonkinlainen ahmimishäiriö. En vaan voi lopettaa silloin, kun on hyvä olo, vaan on pakko aina jatkaa siihen asti, että olen ihan ähky ja olo on huono.
Aamupala pysyy onneksi ihan kontrollissa ja lounaaksikin syön jotain aika terveellistä peruskotiruokaa. Olen yrittänyt pysyä yhdessä annoksessa ja syödä pienemmältä lautaselta, jotta söisin vähemmän, mutta kun ruoka nyt vaan on niin hyvää, niin yleensä on PAKKO ottaa lisää. Päivällisaikaan olen vielä aika ähky tuosta lounaasta, joten nykyään syön yleensä vain yhden lämpöisen ruoan päivässä.
Iltapalalla alkaa sitten hirveä mättäminen, kun ensin syön ihan kunnollisen ja terveellisen iltapalan ja sen jälkeen keittiönkaapit vaan jotenkin pakottaa mut puoleensa ja kaivan sieltä jotain herkkua tai herkun korviketta. Olen yrittänyt olla ostamatta kaappeihin mitään hyvää, mutta jostain syystä sinne aina vaan kertyy kaikkea hyvää. Nyt siellä oli esim. vierailta saatuja/jääneitä suklaakeksejä (sellaisia, missä oli ihana suklaatäyte) ja eilen piti ottaa jälkkäriksi vain yksi, niin tietenkin söin ne kaikki loppuun. Tai jos juhlista jää esim. kakkuja, niin vedän ne sitten iltapalalla jälkkäriksi, kunnes on huono olo. Mulla ei ole mitään itsekuria ja kontrollia tossa herkkuasiassa =(
Ja nuorempana olin jo ihan samanlainen, mutta silloin paino pysyi samassa ja olin ihan hoikka. Ei olisi pitänyt totuttaa itseään tohon mässäilyyn, mutta nyt se on myöhäistä. Yritän pakottaa itseni pitämään vain 3 herkkupäivää viikossa, mutta ne 4 iltaa, kun en saisi mitään herkkuja syödä, ovat ihan kauheaa tuskaa... Ja mulla ei todellakaan onnistu se, että unohdan herkkupäivät, koska söisin niitä herkkuja ihan joka ilta, jos vaan antaisin itselleni luvan. Eikä onnistu myöskään se, että söisin joka päivä vaikka pari palaa tummaa suklaata, koska kerralla menee sitäkin se yksi levyllinen.
Joten ymmärrän kyllä, mistä ylimääräiset kiloni ovat tulleet, mutta nyt ne pitäisi saada pois ennen kuin tilanne lähtee ihan käsistä. Liikuntaa harrastan jo niin paljon, etten sen määrää pysty enää lisäämään paitsi heräämällä tuntia aiemmin ja menemällä salille/lenkille jo aamusta, mutta siihen en pysty, koska olen nytkin koko ajan univelassa).
[/quote]
Älä syö "iltapalaa" vaan kunnon ruoka, niin sen jälkeen et mässäile.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:00"]
Hei kaikki,
Seuraavan parin kuukauden aikana meillä käynnistyy pari pilottikokeilua painonhallintaan ja mielen hyvinvointiin liittyen, ja haluaisimmekin näin kutsua teidät, hyvät vauva.fi keskusteluun osallistuvat, näihin mukaan! Valitettavasti pilottikokeilussa tuemme vain iPhoneja - muut alustat tulevat myöhemmin! Jos pilottikokeiluun osallistuminen kiinnostaa, voitte ilmoittautua täältä: http://bit.ly/1vubmdI
Lämpimin terveisin,
Nelli, YOU-app
[/quote]
Linkki ei toimi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:37"]
Mä en ymmärrä miksi ihmiset lihovat ylenmäärin. Muutaman kilon painon muutokset on normaaleja mutten ymmärrä enää tuollaisia 10-20 kg:n lihomisia. Jos ei ole sairas on kyse ylettömästä mässäämisestä.
[/quote]
Muutama kilo ylöspäin on normaalia jos se tulee myös alaspäin (esim. menkkojen aikaan), mutta kun tulee muutama kilo vuodessa eikä saa niitä pois niin pian on se 10kg tullutkin. :(
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 09:12"]
Suurin osa syö liian paljon ja jopa liian harvoin. Huono tapa on päästää nälkä tulemaan, vaikka joku niin ehdottikin. Itse aloin pienentämään annoskokoja.
[/quote]
Tämä on varmaan totta monen ihmisen kohdalla, mutta ei minun. Olin laiha yli kolmikymppiseksi, ja söin vain aamiaisen, lounaan ja päivällisen. "Välipala" ei kuulunut sanavarastooni. En harrastanut liikuntaakaan.
Sitten vaihdoin työpaikkaa ja rupesin syömään välipaloja, kun muutkin tekivät niin. Työpisteeni on aivan keittiön vieressä, joten on helppo nousta vähän väliä ottamaan kaapista jotain. Joka vuosi tulee kilo tai pari lisää, tosin onneksi olen vielä normaalipainon puolella.
Jos jättäisin välipalat pois, pysyisi paino ainakin tässä nykyisessä lukemassa (tai laskisi), enkä usko, että silti kärsisin nälkää.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 09:29"]
Syön vain kerran tai kaksi päivässä. Aamupalaa ei ikinä, lounas joskus, päivällinen joka päivä ja se aika kasvispainoinen, iltapalaa ei ikinä. Herkkuja harvoin. 5 kertaa viikossa kuntosali, joka päivä vähintään 10 km juoksulenkki, kahvakuulassa käyn silloin kun ehdin, eli 1-3 kertaa viikossa. Olen laihtunut tuolla 20 kiloa ja painan enää 42kg. :)
[/quote]
Täällä ei kai kysytty syömishäiriöisten elämäntapoja.....
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 10:22"]
Työpaikan buffet-lounaat!
Ne ovat ehdottomasti turmiollisin juttu syömisessäni. Ruokaa saa syödä samalla hinnalla vähän tai paljon, joten helposti otan lisää ja syön "koko rahan edestä".
Jos ottaisin omat eväät, niin tätä ongelmaa ei olisi, mutta arvostan työkavereiden kanssa yhdessä syömään lähtöä niin paljon, etten halua luopua siitä. Pitäisi siis opetella ottamaan vähemmän ja olemaan santsaamatta, mutta se on vaikeaa.
[/quote]
Useasti vaan ne evään on hiilarihöttöä - leipää tms. Mun mielestä taas buffet on ääärimmäisen helppo kun jättää tuon "pakko syödä koko rahan edestä" ajattelun.
Voin syödä vaikka 90% salaattia ja siihen jonkun hyvän lihan/kanan tai kalanpalan, on siemeniä ja pähkinöitä saatavana jne. Tai ihania keittoja joita ei viitsisi kotona tehdä! Kannattaa heivata buffetista kaikki perunaruuat, jauhelihamössöt, kiusaukset tms, kastikkeet ja paistokset - ottaa vaan sitä "rehellistä" selvää ruokaa sieltä lautaselle.
Minä olin normaalipainoinen siihen asti, että 18-vuotiaana muutin pois kotoa. Tuli juotua paljon, syötyä mitä sattuu ja milloin sattuu, totta kai paino nousi nopeasti. 20-vuotiaana elopainoa oli tullut lähes 20 kiloa lisää, painoin silloin 77 kiloa. Meni pitkään ennen kuin edes tajusin miten paljon olin lihonut.
Lopetin juomisen ja aloin katsoa mitä syön. Mikään ihme että painoa kertyy jos on pari kertaa viikossa pakko saada pää täyteen ja aamusta darrapitsaa eikä kiinnosta lähteä lenkille. Alku on aina vaikein, mutta kun asia itseä tarpeeksi ottaa päähän niin asia alkaa purkautua itsestään. Hitaasti mutta varmasti niin homaa toimii!
Olen nyt 24 ja painan nykyisin 63 kiloa, painonpudotukseen meni noin vuosi, etten nyt voi vannoa ettei elopaino enää koskaan kohoa ylipainon puolelle, mutten ainakaan hingu sitä oloa enää itselleni.
Syö silloin kun vatsa todella kurnii, ja vain sen verran ettei se kurni enää. Tällä periaatteella olen itse pysynyt aina hoikkana, enkä ole silti joutunut yhtään katsomaan mitä syön silloin kun syön. Jos aamulla ei ole nälkä, skippaan aamiaisen. Jos ei tee mieli iltapalaa, en syö sitä. Eli kuulostelen itseäni ja syön vain silloin kun oikeasti tekee mieli syödä. Tosin - kuten varmaan voi arvata - en pidä syömistä minään erityisenä nautintona saati huvina. Kokkaan mielelläni perheelle ja ystäville, mutta itse en ole kovin kiinnostunut syömiseen liittyvistä asioista.
Turha kysellä av-palstalta tommosia. Täällä lihavuus johtuu lähinnä geeneistä tms.
No minä istun perseelläni kaikki päivät, syön lähes pelkkiä hiilareita ja niitäkin ihan watusti, ja olen 171/52, ikää 30v. Mutta ei kai tätä ikuisesti jatku, 30+ vuotiaanahan aineenvaihdunta rupeaa hidastumaan.
Tosin - kuten varmaan voi arvata - en pidä syömistä minään erityisenä nautintona saati huvina. Kokkaan mielelläni perheelle ja ystäville, mutta itse en ole kovin kiinnostunut syömiseen liittyvistä asioista
Tähän sama, syön vain elääkseni, en "rakasta" ruokaa.
Minä olen laihduttanut 4 vuotta sitten 23 kg ja pysynyt painossa johon pudotin. Omat tapani:
- Jätin aamupalan pois koska minua etoo ruoka aamulla
- Jätin välipalat pois. Syön vain klo 13 ja klo 20, silloin kunnon ateriat.
- Varmistan aina että puolet ateriasta on kasvista, salaattina ja/tai kypsinä kasvislisäkkeinä.
- Herkkuja syön vain aterian jälkiruokana, paitsi joskus poikkeus esim. juhlissa
- Juomiksi ateriodien välillä vettä tai mustaa kahvia. Aterioilla vettä tai viiniä.
En minäkään ymmärrä, miten niinkin moni kykenee ylläpitämään normaalipainon. Kerran kunnolla lihottuaan tuntuu aivan mahdottomalta tilalta saavuttaa. Kärvistelyä ja tsemppausta = pysyvää elämäntapamuutosta aloittelen aina, saan kilon tai pari pois, joskus viisikin, kunnes tapahtuu jotain ja puf lihon kaiken takaisin korkojen kera. Olenkin paljon lihavampi nyt kuin ennen yhtäkään yritystä laihtua ja joka kerta grammankaan poissaaminen on vaikeampaa kuin aiemmin. En tiedä enää mitä tehdä. Haluaisin niin kovasti olla normaalipainoinen tai edes lievästi ylipainoinen. Kroppa hajoaa ennen aikojaan tämän taakan alle enkä jaksa mitään. Uskon, että mulla on jokin syömishäiriö, eihän tämä normaalin ihmisen hommaa ole. Syöminen kun liittyy minulla kaikkeen - suruun, iloon, tylsyyteen, iloon, yhdessäoloon, lohtuun, palkitsemiseen, kiukkuun. Kaikkeen. Mikään ei tuo yhtä nopeaa nautintoa kuin syöminen, mikään ei lohduta paremmin, mikään ei lievitä kiukkua nopeammin.
Vähän samanlainen tilanne, vuosi töiden jälkeen reilut 10 kg lisää. Kulutus on yksinkertaisesti paljon pienempi ja tulee syötyä useammin ja enemmän. Myös verikokeet ok. Lisää liikuntaa ja ruokien kirjaus ylös, tämä on toiminut ennenkin.. Tällä tyylillä sain opiskelijana itseni normipainoon. Tsemppiä!
Itseä auttoi kun jätin pois turhia välipaloja. En välttämättä siis herkkuja, mutta vaikkapa mysli, appelsiinimehu ja maustetut jugurtit tai viilit olivat sellaisia, joista luopumalla en oikeastaan kokenut luopuvani mistään tärkeästä, mutta joista kuitenkin kertyi kaloreita pitkin päivää. Samoin leivän syöminen oli aiemmin paheeni, nykyään en joko syö leipää lainkaan tai sitten koko ateria koostuu runsaasti täytetystä leivästä.
Kaloreita jouduin aluksi laskemaan aika tarkasti, mutta kun suurimmasta osasta syömisiä alkoi oppia ne ulkoa, niin nykyään osaan arvioida jo valmiiksi, että paljonko saan syödä. Sekin on auttanut, että selvitin eri raaka-aineiden kalorimääriä, jolloin ei vahingossa tule syötyä jotain, jota on luullut kevyeksi, mutta joka ei sitä oikeasti ole.
Olen kahden lapsen äiti, 167/53. Liikun säännöllisesti, syön maltillisesti. Herkuttelen kyllä usein, rakastan karkkia ja suklaata. Mutta liikun tosiaan 3-4 krt/vko, ihan kunnon sykettä nostavaa liikuntaa.