Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa kohtuuttomasti. Nainen valitti lapsistani bussissa.

Vierailija
27.09.2014 |

Meillä on todella hiljaiset lapset, käyttäytyvät vieraissa paikoissa ja julkisissa tiloissa mallikkaasti. Keskustelevat julkisen liikenteen välineissä hiljaisesti, eivät koskaan riehu, antavat vanhemmille ihmisille paikan jne. Kotona osaavat käyttäytyä tyhmästi, kiusaavat sisaruksiaan jne. 

Tänään tulimme teatterista keskustasta ja lapset istuivat neljän hengen vastakkaisilla paikoilla bussissa. Juttelivat niitä näitä, kunnes yksi kertoi jonkun hauskan jutun. Kaikki nauroivat ja väsymyksen takia nauru ei meinannut loppua millään. Eikä ollut mitään räkätystä, vaan tavallista naurua. Yrittivät naurun seasta sanoa, että 'lopeta', 'en kestä enää' ja 'älä naurata!'.

Yksi nainen kääntyi käytävän toiselta puolelta meidän puoleemme (istuimme lasten takana) ja tosi tylysti sanoi 'Ettekö te todellakaan saa noita kakaroita hiljaisiksi?? Tää on niin tätä, kun nykypäivän lapsia ei sitten kasvateta. Riehutaan bussissa kuin apinat!'. En osannut sanoa mitään, mieskin meni aivan hämilleen. Kukaan, siis _kukaan_ ei ole koskaan torunut meidän lapsia missään, ei päiväkodissa, ei koulussa, ei missään. Säästävät kaikki paukut kotiin ja todellakin osaavat käyttäytyä muiden ilmoilla. 

Minua harmittaa tämä aivan kohtuuttoman paljon. Tuntuu siltä, että minua vastaan hyökättiin, minun kasvatustapaani arvosteltiin julkisesti bussissa, minun lapsiani haukuttiin apinoiksi ja kakaroiksi. Tiedän, että pitäisi vain laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta harmittaa.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisessa kulkuvälineessä ei ole tarkoitus olla hillitty. Siellä saa puhua ääneen ja jopa nauraa.

Vierailija
42/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kuultu vain tämä äidin versio tapahtumista. Omat kultamussukat, kun ei koskaan, siis ikinä voi häiritä toisia. Voinhan toki haistatella tämän valittaja naisen...ei ole tarvetta. Asioilla on vain kaksi puolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on kyse siitä, miten joidenkin ihmisten mielestä lapsilla ei ole samanlaista oikeutta olla julkisessa tilassa kuin aikuisilla. Tuskinpa neljän aikuisen nauravalle seurueelle olisi kukaan ruvennut aukomaa päätään.

Vierailija
44/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, niin kuin huomaat, sulla on paljon symppaajia. Lastenvihaajia on olemassa, mutta he ovat vähemmistönä sentään kuitenkin. Ja katkeroituneista (yleensä lapsettomista) ihmisistä on kyse (tai jos vanhempia, sääliksi käy).

Haluaisin sanoa lohdutukseksi kaikille äideille, jotka julkisissa kulkevat esim. huutavan vauvan tai kiukkuavan pikkulapsen kanssa (tai vaikka nyt sitten teatterista palaavien väsyneiden nauruun tikahtuvien alakoululaisten kanssa), niin ainakin minä aina symppaan teitä. Ja toivoisin, että ette luulisi, että kaikki matkustajat ovat ihan kauhuissaan, että eivätkö voi jäädä pois ja oliko pakko lähteä väsyneen vauvan kanssa liikkeelle ja eikö tuo saa tuota hiljennettyä tms.

Ymmärrän täysin, mutta en osaa mitenkään ilmaista sitä. Joskus näkee, miten ehkä itsekin väsynyt äiti ei tuskaisena uskalla katsoa kehenkään, koska ehkä pelkää, että kaikki ovat vihaisia ja paheksuvat häntä. Joskus näkee äitejä, jotka tuntuvat ahdistuvan siitä paheksunnan tunteesta niin paljon, että eivät osaa oikein luontevasti lohduttaa vauvaa, vaan mukaan tulee ahdistunutta kireyttä. Siitä tulee kurja olo, koska jotenkin haluaisin välittää tunnetta, että ei se mitään, ymmärrän kyllä.

Mutta pelkään, että tulen ymmärretyksi väärin ja saan väsyneeltä äidiltä osakseni tiuskintaa.

Joka tapauksessa, tiedän että tuollaisia tiuskivia mummoja ja pappoja on, samoin kuin kireitä lapsettomia nuoria miehiä (jonkin verran vela-naisiakin, mutta nuoria miehiä on paljon enemmän). Mutta nuoret eivät yleensä sano mitään. Vanhat sen sijaan usein katsovat oikeudekseen julkisesti arvostella.

Tiedätkö, olisi ollut hyvä, jos olisit puolustanut lapsiasi tilanteessa, esim. sanomalla, että kukaan ei nimittele lapsiani apinoiksi tai kakaroiksi. Että kukakohan täällä on kasvatettu tavattoman huonosti, tuollainen katkera vanha tiuskija. Että jos teatterista palaavien väsyneiden lasten nauru häiritsee, sen voi ilmaista sivistyneestikin.

No, joka tapauksessa. Kai meitä muitakin on, joille on itsestään selvää, että esim. vauvojen tarpeet menevät etusijalle ja jos jossain vauva itkee, niin aikuisten tehtävä on kestää se eikä ainakaan ruveta stressaamaan äitiä, joka koettaa vain päästä nopeasti kotipysäkille ja siitä kotiin vaihtamaan vaipan / lämmittämään pullon / laittamaan vauvan omaan sänkyyn.

Eikä minua isommatkaan lapset häiritse. Ainoa, mikä häiritsee on jos ala- tai yläkoululaiset lapset keskenään esim. puhuvat rivoja tai kiusaavat jotain toista lasta julkisissa. Siitä pitäisikin sanoa, että ei ole OK.

Vierailija
45/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä oli sulle oppimisen paikka, ehkä olet vähän liian ylpeä kiltistä katraastasi ja jos kerran tulee negatiivista palautetta niin se on vaikea ottaa vastaan?! 

no mutta oikeesti, älä ota tosissasi, sillä valittajalla oli varmaan asiat paljon huonommin kuin sulla.

Vierailija
46/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmeisesti kuulun tässä nyt niihin "lastenvihaajiin" vaikka äiti olenkin. Uhmäikäinen jos oikein meluaa niin todellakin jäädään pois. Ei siellä mitään ymmärrystä heru. Helvetti kun kanssaäiditkin mulkoilee.

Vierailija
47/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 22:09"]

Minä ilmeisesti kuulun tässä nyt niihin "lastenvihaajiin" vaikka äiti olenkin. Uhmäikäinen jos oikein meluaa niin todellakin jäädään pois. Ei siellä mitään ymmärrystä heru. Helvetti kun kanssaäiditkin mulkoilee.

[/quote]

Et voi tietää, millä ajatuksilla ne sua katselee.

Vierailija
48/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähikaupassa viimeviikolla mamu äiti kiljui kakaroitaan koolle todella kovaäänisesti ja itselläni juuri migreeni alkamassa, joten sanoin hänelle shss... hän kysyi mitä shss tarkoittaa, selitin hänelle ettei tarvitse huutaa vaan voisi mennä lastensa luokse ja koota heidät kasaan siten... huusi päin naamaa, että hänellä ok oikeus huutaa lapsiaan ja lapsilleen.. minä sanoin ettei se ole suomalaisten tapa eikä sivistyneiden ihmisten tapa..

Vierailija
49/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:41"]Sympatiahali ; ) jätä omaan arvoonsa, mielenvikaisia ihmisiä on valitettavasti joka paikasta. Se sattuu, mutta on vaan pakko päästä yli. Sulla on ihana perhe ja ihanat lapset, sillä valittajalla ei luultavasti ole yhtään ketään joka välittäisi, kateellinen.
[/quote]
Tai sitten normaaleja ihmisiä vaan vituttaa huutavat kakarat jotka ei osaa pitää naamaansa kiinni

Vierailija
50/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin uskon, että ap:n lapset ovat hyvinkäyttäytyviä.

Ap. on selvästi sivistynyt ihminen - veikkaan, että löytyy yliopistotutkinto. (Saa kertoa, jos osuin oikeaan.)

Teatterissa käyvä ihminen, joka sanoo "harmittaa kohtuuttomasti" eikä esim. "vittuku vituttaa perkele". Arvaan, että lapset käyvät soittotunneilla ja koulu sujuu.

Vierailija
51/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma:) only in finland:) täällä ollaan kyllä häiriintyneitä kun apn täytyy vielä joillekin täällä todistella että "eivät nauraneet kovaa".ette varmaan tajua joten menkää pahoittamaan mielenne:) ps.suomalaisille hiljaisille autisteille nauretaan hiljaisuuden takia maissa joissa ihminen tulee ensin eivät säännöt

Vierailija
52/76 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, lapsillasi on mahdollisuus kasvaa hyvin käyttäytyviksi aikuisiksi. Toisten kohdalla se näköjään on menetetty. Mielestäni aikuinen käyttäytyi huonosti.

Vierailija
53/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän voisit tuota omaakin asennetta pehmentää...

Tuskin tiedät, onko kukaan KOSKAAN torunut lapsiasi jossain. Ehkä he eivät edes uskalla kertoa sellaisesta...

Toki ko. naisen käyttäytyminen oli asiatonta, mutta ehkä hänkin oli väsynyt?

Vierailija
54/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:37"]

Meillä on todella hiljaiset lapset, käyttäytyvät vieraissa paikoissa ja julkisissa tiloissa mallikkaasti. Keskustelevat julkisen liikenteen välineissä hiljaisesti, eivät koskaan riehu, antavat vanhemmille ihmisille paikan jne. Kotona osaavat käyttäytyä tyhmästi, kiusaavat sisaruksiaan jne. 

Tänään tulimme teatterista keskustasta ja lapset istuivat neljän hengen vastakkaisilla paikoilla bussissa. Juttelivat niitä näitä, kunnes yksi kertoi jonkun hauskan jutun. Kaikki nauroivat ja väsymyksen takia nauru ei meinannut loppua millään. Eikä ollut mitään räkätystä, vaan tavallista naurua. Yrittivät naurun seasta sanoa, että 'lopeta', 'en kestä enää' ja 'älä naurata!'.

Yksi nainen kääntyi käytävän toiselta puolelta meidän puoleemme (istuimme lasten takana) ja tosi tylysti sanoi 'Ettekö te todellakaan saa noita kakaroita hiljaisiksi?? Tää on niin tätä, kun nykypäivän lapsia ei sitten kasvateta. Riehutaan bussissa kuin apinat!'. En osannut sanoa mitään, mieskin meni aivan hämilleen. Kukaan, siis _kukaan_ ei ole koskaan torunut meidän lapsia missään, ei päiväkodissa, ei koulussa, ei missään. Säästävät kaikki paukut kotiin ja todellakin osaavat käyttäytyä muiden ilmoilla. 

Minua harmittaa tämä aivan kohtuuttoman paljon. Tuntuu siltä, että minua vastaan hyökättiin, minun kasvatustapaani arvosteltiin julkisesti bussissa, minun lapsiani haukuttiin apinoiksi ja kakaroiksi. Tiedän, että pitäisi vain laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta harmittaa.

[/quote]

Niin, lasten iät jäivät aloituksesta: 6v, 8v, 10v ja 12v.

ap

Vierailija
55/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tällä naisella oli vain huono päivä ja se purkautui teihin.

Jos kuitenkin tiedät, että lapsenne käyttäytyvät hyvin, eikä tuossakaan tilanteessa kyseessä ollut mikään järjetön älämölö, älä turhia murehdi :)

Vierailija
56/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiahali ; ) jätä omaan arvoonsa, mielenvikaisia ihmisiä on valitettavasti joka paikasta. Se sattuu, mutta on vaan pakko päästä yli. Sulla on ihana perhe ja ihanat lapset, sillä valittajalla ei luultavasti ole yhtään ketään joka välittäisi, kateellinen.

Vierailija
57/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muu kuin ajatella että sillä rouvalla oli huono päivä. Ei johtunut teistä tai teidän lapsista, olipa vaan purkaus. Sano niille lapsillekin se.

Vierailija
58/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä valittaja nolasi itsensä ei sinua tai lapsiasi, täytyy ymmärtää että kaikilla ei ole kaikki matkustajat junassa. Nykyajan lapset on myös ihmisiä ja on kyllä sekopää jos rupeaa apinaksi ja kakaraksi haukkumaan. Älä välitä sillä oli pääpipi.

Vierailija
59/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nauru voi häiritä ketään :)

Vierailija
60/76 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota henkilökohtaisesti, joku väsynyt idiootti halusi päästä sanomaan ja olla tärkeänä. Sitä sattuu jatkuvasti, just väärällä hetkellä jonkun pitää päästä iskemään. Ei se edes muista teidän naamoja myöhemmin niin älä loukkaannu. Varmaan yksi näistä elämäntapakommentoijista vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä