Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä periaatteella työkkäri jakelee töitä?

Vierailija
23.10.2014 |

Tiedän. Ei jaa. Mutta osoittaa työpaikkoja joihin pitää hakea.
Itse olen putkiasentaja ja työttömänä ollessani käskivät hakea hoitoalan töihin yms.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sillä perusteella, että saavat merkittyä että asiakkalle on osoitettu paikka haettavaksi.

Tulos on sitten tosiaan se, että koulutussuunnittelijana toimineelle annetaan sähkösuunnittelijan paikan tiedot, pullakuskiksi pitäisi lähteä vaikka ei omista ajokorttia ja hoitoalallehan nyt kelpaa kuka vaan.

Ei auta muu kuin hakea. Minä varmaan kirjoittaisin sähköpostiviestiin pahoittelut vastaanottajan ajan tuhlaamisesta.

Vierailija
2/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin on tullut työtarjouksia vain oman alan töistä. Olisko alle 10 tarjousta tullut 4 vuoden aikana. Siis en yhteen menoon ole noin kauan ollut työtön, mutta yhteensä. Nyt yksi tarjous johti siihen että sain mieluisan työpaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:24"]

Mulle ainakin on tullut työtarjouksia vain oman alan töistä. Olisko alle 10 tarjousta tullut 4 vuoden aikana. Siis en yhteen menoon ole noin kauan ollut työtön, mutta yhteensä. Nyt yksi tarjous johti siihen että sain mieluisan työpaikan.

[/quote]

Tilanne on muuttunut. Tällä hetkellä on varsin vähän "oman alan töitä" tarjolla riippumatta siitä mikä oma ala on. Ministeriö lähetti toimistoille paimenkirjeen jossa vaadittiin tarjoamaan aktiivisemmin paikkoja myös koulutusta vastaamattomilta aloilta ja tulos on sitten tämä.

Vierailija
4/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneella on jutkut hakusanat ja jos niistä joku täsmää niin "paikka on arviomme mukaan teille sopiva". Sen enempää sitä ei sitten harkitakaan. Tarkoituksena on myös putsata tilastoja koska aina on niitä jotka eivät hae ja silloin saadaan annettua karensseja tai kokonaan pois työkkärin kirjoilta sossun elätiksi. Kun sitten ihminen tippuu sossuun niin hänen tukiaan leikataan mutta hän ei enää ole työtön työnhakija ja taas työttömyys väheni.

Vierailija
5/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kuukautta on voimassa ammattisuoja, sen jälkeen voidaan käskeä hakemaan mihin tahansa. Hoitoalalle tulee tietysti osoituksia, koska siellä on eniten avoimia paikkojakin. Työtarjous on kuitenkin vain käsky hakea työpaikkaa, eikä rekrytoija usein pyydä edes haastatteluun hakijaa, jonka koko koulutus ja kokemus on täysin eri alalta.

Kieltämättä tulee mieleen, että menevätkö nämä osoitukset sitten sillä tavalla ristiin, että sähköalan ihminen saa hoitoalan osoituksia ja hoitoalan ihminen sähköalan - vaikka molemmat olisivat ehkä tyytyväisiä, jos asiat menisivät toisinpäin.

Vierailija
6/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen freelancer eli pätkätyöläinen ja 20 vuoden työurallani on ajoittain ollut työttömyyskausia. Pisin on ollut vuoden mittainen. Koskaan, ikinä ei työkkäristä ole tarjottu mitään työtä.

Vierailija
7/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei jakele töitä yhtään millään perusteella. Se vaan ilmoittaa avoimista työpaikoista niille, joiden katsoo olevan avun tarpeessa eli pitkäaikaistyöttömille ja nuorille.

Työnantaja on se, joka päättää, kenet ottaa töihin vai ottaako ketään. Työkkärissä on nimittäin niin vähän työpaikkoja, että ne jakavat siellä ne keskenään. Kerran olen hakenut työkkärin avointa paikkaa, hakijoita oli noin sata ja paikka laitettiin uudestaan hakuun. Ja sitten siihen valittiin yksi valmiiksi siellä työssä oleva.

Vierailija
8/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työnhakija saa olla rauhassa muilta kuin oman alan töiltä paljon kauemmin kuin tuon 3 kk ammattisuojan. Jossain vaiheessa katsotaan sitten löytyisikö jotain avointa paikkaa, josta hakijalla olisi jonkunlaista kokemusta tai sellaista paikkaa, mikä ei vaadi ammattiosaamista.

Hetkeäkään en usko, että putkarin olisi käsketty hakea hoitoalan töihin. Fiktiivinen keskustelu: työnhakija sanoo "joo, hakisin töitä mutku tääl peräseinäjoel ei oo mun alan hommii". Työkkärintäti : "No joo, eipä täällä nyt ole yhtään putkarin paikkaa avoinna. Oletko miettinyt uudelleenkouluttautumista jos töitä ei löydy?" Tähän työnhakija: "Milläs alalla sitte tällä hetkellä olis töitä?" Työkkärintäti: "hoitoalalla on jo pitkään ollut työvoimapulaa ja sitten..." Lopputulos: jumalauta, ne käski mun hakee lähärin paikkoja. V***u mitä urpoja.

Vierailija
9/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, ei mene noin. Kyllä siitä tulee ihan kirjallinen ilmoitus kun paikkaa on pakko hakea. Ei ole kyse mistään väärinymmärryksestä.

Vierailija
10/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käsittänyt että tämä tapahtuu jotenkin puoliautomaattisesti. Siinä kun luotiin sitä profiilia kun ilmottauduttiin työttömäksi valittiin eri koulutuksia ja sopivia aloja listasta. Mulle tulleet osoitukset aina olivat noilta valitsemiltani aloilta. Jätin hakematta kun löysin itse uuden työn :)

Vierailija
11/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:08"]9, ei mene noin. Kyllä siitä tulee ihan kirjallinen ilmoitus kun paikkaa on pakko hakea. Ei ole kyse mistään väärinymmärryksestä.
[/quote]

Ap sanoi: työttömänä ollessani käskivät hakea hoitoalan töihin. Hän ei kerro saaneensa kirjeen, jonka perusteella hänen pitää hakea paikkaa. Lisäksi hoitoalan töihin pääsääntöisesti on pätevyysvaatimus, mitä hän tuskin täyttää, joten jotain jäi kertomatta tai juttu on kärjistetty.

Vierailija
12/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:13"]

Mä olen käsittänyt että tämä tapahtuu jotenkin puoliautomaattisesti. Siinä kun luotiin sitä profiilia kun ilmottauduttiin työttömäksi valittiin eri koulutuksia ja sopivia aloja listasta. Mulle tulleet osoitukset aina olivat noilta valitsemiltani aloilta. Jätin hakematta kun löysin itse uuden työn :)

[/quote]

Minut läppästiin sihteerien kastiin, koska olin tehnyt ihan muunlaisia hommia assistentin nimikkeellä.

Ei paljoa hyödyttäisi hakea toimistosihteerin töitä, kun ei ole niistä kokemusta, ja koulutuskin on jotain ihan muuta kuin merkonomi tai tradenomi.

Vierailija
13/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:08"]9, ei mene noin. Kyllä siitä tulee ihan kirjallinen ilmoitus kun paikkaa on pakko hakea. Ei ole kyse mistään väärinymmärryksestä.
[/quote]

Ap sanoi: työttömänä ollessani käskivät hakea hoitoalan töihin. Hän ei kerro saaneensa kirjeen, jonka perusteella hänen pitää hakea paikkaa. Lisäksi hoitoalan töihin pääsääntöisesti on pätevyysvaatimus, mitä hän tuskin täyttää, joten jotain jäi kertomatta tai juttu on kärjistetty.
[/quote]
kotihoitajaksi jollekin vammaiselle olis pitäny hakea. Kirjallisena sain osoituksen hakea tuota paikkaa. Eli käskivät hakea.

Vierailija
14/14 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:08"]9, ei mene noin. Kyllä siitä tulee ihan kirjallinen ilmoitus kun paikkaa on pakko hakea. Ei ole kyse mistään väärinymmärryksestä.
[/quote]

[/quote]
kotihoitajaksi jollekin vammaiselle olis pitäny hakea. Kirjallisena sain osoituksen hakea tuota paikkaa. Eli käskivät hakea.
[/quote]

No niin, eli siis henkilökohtainen avustaja? Siihen ei ole pätevyysvaatimuksia, eli periaatteessa kuka tahansa käy - enkä tarkoita että kuka tahansa käy, todellakaan. Jotta sulle on tarjottu tuollaista paikkaa, joka ei ole sun omaa alaa niin olit varmaan jo aika kauan ollut työttömänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä