Harmittaa kohtuuttomasti. Nainen valitti lapsistani bussissa.
Meillä on todella hiljaiset lapset, käyttäytyvät vieraissa paikoissa ja julkisissa tiloissa mallikkaasti. Keskustelevat julkisen liikenteen välineissä hiljaisesti, eivät koskaan riehu, antavat vanhemmille ihmisille paikan jne. Kotona osaavat käyttäytyä tyhmästi, kiusaavat sisaruksiaan jne.
Tänään tulimme teatterista keskustasta ja lapset istuivat neljän hengen vastakkaisilla paikoilla bussissa. Juttelivat niitä näitä, kunnes yksi kertoi jonkun hauskan jutun. Kaikki nauroivat ja väsymyksen takia nauru ei meinannut loppua millään. Eikä ollut mitään räkätystä, vaan tavallista naurua. Yrittivät naurun seasta sanoa, että 'lopeta', 'en kestä enää' ja 'älä naurata!'.
Yksi nainen kääntyi käytävän toiselta puolelta meidän puoleemme (istuimme lasten takana) ja tosi tylysti sanoi 'Ettekö te todellakaan saa noita kakaroita hiljaisiksi?? Tää on niin tätä, kun nykypäivän lapsia ei sitten kasvateta. Riehutaan bussissa kuin apinat!'. En osannut sanoa mitään, mieskin meni aivan hämilleen. Kukaan, siis _kukaan_ ei ole koskaan torunut meidän lapsia missään, ei päiväkodissa, ei koulussa, ei missään. Säästävät kaikki paukut kotiin ja todellakin osaavat käyttäytyä muiden ilmoilla.
Minua harmittaa tämä aivan kohtuuttoman paljon. Tuntuu siltä, että minua vastaan hyökättiin, minun kasvatustapaani arvosteltiin julkisesti bussissa, minun lapsiani haukuttiin apinoiksi ja kakaroiksi. Tiedän, että pitäisi vain laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta harmittaa.
Kommentit (76)
En sinänsä puolustele tuota huomauttajaa, koska yleisillä kulkiessa on vaan nieltävä se, että matka ei välttämättä suju kovin hiljaisissa merkeissä. Jäin vaan miettimään mikä hänen kaltaisiaan ihmisiä riivaa ja yht' äkkiä tajusin olleeni melkein samanlainen.
Elämäntilanteeni oli vuosia ollut älyttömän rankkaa joka saralla ja olin ilmeisesti aikalailla hermoraunio. En jotenkin kestänyt minkäälaisia negatiivisia tunteita aiheuttavia tilanteita. Nyt esimerkiksi lapsen itku bussissa ei haittaa yhtään, vaan totean matkani kestävän 30 minuuttia ja sen ajan kestän ilman suurempia harmin tunteita. Aikaisemmin olisin kyyneleet silmissä istunut paikallani ja miettinyt mielessäni miksi juuri minulle käy taas näin. Olisin vain halunnut ummistaa silmäni ja levätä, mutta nyt se ei itkun takia onnistu. Jotenkin ihan älyttömän pienet asiat aiheuttivat ihan suhteettoman suuren reaktion.
Yhden ainoan kerran menetin julkisesti hermoni ja sätin poismuuttavia ihmisiä hissin rikkomisesta. Muuten sain pidäteltyä mölyt mahassani, mutta jotenkin olin monta vuotta ihan käsittämättömän vihainen. Nyt kun asiat ovat taas mallillaan ja muistan tuon hissijutun, niin kyllä hävettää oma reaktioni. Nyt tajuan sen älyttömyyden, kun vieressä oli kuitenkin toinen toimiva hissi. Uskaltaisin väittää, että monella tällaisella "sanojalla" / raivoajalla on siis omia ongelmia ja he purkavat sitä omaa pahaa oloansa muihin, kun ei pysty niitä omia asioitaan käsittelemään.
Ehkä se mummo ei vaan pidä lapsista.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:38"]Taisit olla ap itsekin väsynyt, kun noin harmittaa :) Itsekin muistan kuinka minua suunnattomasti ketutti, kun tyttäreni laittoi uimahallissa kengät jalassa takkiaan naulaan (oli kuiva keli ulkona, joten kengistä ei tarttunut mitään likaa penkille), niin eiköhän joku virkaintoinen äiti ehtinyt napauttamaan tytölle tökerösti asiasta. Olisin puuttunut itse asiaan, sillä pidän yleistä viihtyvyyttä tärkeänä. Mutta ei lapsille tarvitse puhua tiuskimalla. Lisäksi arka lapseni ei koskaan tehnyt tahalleen mitään väärin, tämä oli asia, jota en ollut vielä ehtinyt hänelle opettaa. Siksikin harmitti lapsen puolestä, hän nimittäin säikähti tuota tiuskaissutta naista. Minä itse puhun lapsille samalla lailla kuin puhuisin aikuisillekin. Yhtä kohteliaasti. Minulle puolestaan sanoi joku mies lentokoneessa tässä kesällä:"Siirrä perseesi." Sekin oli mielestäni tylysti sanottu. Ensinnäkään minulla ei ole persettä, se on takapuoli tai pylly, toiseksi ei se mun takamus ollut hänen tiellään. Toki seisoin lentokoneessa, mutta seisoskeli siellä muitakin käytävällä. En ollut ainoa. Ärsytti, kun ei voinut nätisti sanoa. [/quote] Meillä kävi sama juttu uimahallissa! Lapsi sen verran hyppäs tarkistamaan pukukaappia et jäikö ylähyllylle mitään, heti joku mummeli napsautti et ei kengät jalassa penkille! Varmaan joku lapseton tapaus tai muuten vaan katkeroitunut. Suomessahan näitä riittää. Kengät oli just pesusta tulleet ja ulkona kuiva keli, mut eipä sillä väliä, kunhan vaan jostain pääsee sanomaan..
[/quote]
Mitä sä selität? KENGÄT JALASSA EI PENKILLE. Mitä kohtaa et lauseessa ymmärrä? Mitä teki persehedelmäsi?
Meni kengissä penkille. Ihan oikeutettua sanoa. Joku saattaa jopa istua siihen samaan kohtaan, kiva kun on koiranpaskat penkillä. Vai oliko sulla pesukone siellä pukuhuoneessa?
Nautitko synnytyksistä? Saitko synnytysorgasmin? Onko toosa löysä vai kireä?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:38"]
Taisit olla ap itsekin väsynyt, kun noin harmittaa :) Itsekin muistan kuinka minua suunnattomasti ketutti, kun tyttäreni laittoi uimahallissa kengät jalassa takkiaan naulaan (oli kuiva keli ulkona, joten kengistä ei tarttunut mitään likaa penkille), niin eiköhän joku virkaintoinen äiti ehtinyt napauttamaan tytölle tökerösti asiasta. Olisin puuttunut itse asiaan, sillä pidän yleistä viihtyvyyttä tärkeänä. Mutta ei lapsille tarvitse puhua tiuskimalla. Lisäksi arka lapseni ei koskaan tehnyt tahalleen mitään väärin, tämä oli asia, jota en ollut vielä ehtinyt hänelle opettaa. Siksikin harmitti lapsen puolestä, hän nimittäin säikähti tuota tiuskaissutta naista.
Minä itse puhun lapsille samalla lailla kuin puhuisin aikuisillekin. Yhtä kohteliaasti.
Minulle puolestaan sanoi joku mies lentokoneessa tässä kesällä:"Siirrä perseesi." Sekin oli mielestäni tylysti sanottu. Ensinnäkään minulla ei ole persettä, se on takapuoli tai pylly, toiseksi ei se mun takamus ollut hänen tiellään. Toki seisoin lentokoneessa, mutta seisoskeli siellä muitakin käytävällä. En ollut ainoa. Ärsytti, kun ei voinut nätisti sanoa.
[/quote]
Olen samaa mieltä, ihme juttu etteivät ihmiset kestä lapsen erehtymistä, kotioloissakin voi joitua muistuttamaan usein samoista asioista ei sille voi mitään jos lapsi tekee joskus jotain väärin. Sitten joku aikuinen jolla pitäisi olla käytöstavat hallussa puhuu rumasti ja antaa näin esimerkkiä että ihmisille voi puhua näin, sitten lisäksi ihmettelee että joku teini aukoo päätään ja syyttää vanhempien kasvatusta, kyllä sitä esimerkkiä antaa kaikki kanssa eläjät. Onneksi meidän lapsista tulee kohteliaita aikuisia kun puhumme niille ystävällisesti.
Jumalauta, saa täällä nauraa ja puhua vaikka olisi kirkossa. Ihan sama mitä joku mummo mäkättää. On munkin lapselle joku mummo kerran huutanut, että ole hiljaa kun poika inahti bussissa. Ja se nainen kailotti itse kovempaa kuin lapsi. Sanoin kyllä sille suorat sanat ja jäi akka bussiin naama punaisena.
Olet herkkänahkainen, ap. Naisella sattoi olla migreeni tai muuten vaikea olla. Olisit sinä fiksuna naisena komentanut lapsesi hiljaiseksi ja pyytänyt naiselta anteeksi lastesi käytöstä. Tuota naista siis häiritsi lastesi mekkala. Piste. Miksi itse vetäydyit tilanteesta olemalla kuin mykkä paskalla ja valitat täällä asiaa vain omasta vinkkelistäsi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:50"]
=D Huutonaurua =D Paras kohta oli toi kun kerroit et te tulitte teatterista. =D =D =D =D =D
[/quote]
Aika hirveää, että se oli mielestäsi jotenkin vaikea uskoa. Minua on viety teattereihin ja konsertteihin pienestä pitäen, balettiin ja oopperaan vähän vanhempana. Omat lapseni ovat kuunnelleet vauvasta asti klassista, jazzia, bluesia, folkia, rockia ja mitä on keksittykään. Meillä myös luetaan paljon. Kunhan lapset kasvavat tuosta 2v iästään vielä vuoden tai kaksi, alamme todellakin käydä myös heidän kanssaan teatterissa yms.
Sinä olet ilmeisesti itse jäänyt aika paljosta paitsi lapsena ja teet saman tempun (mahdollisille) lapsillesi. Surullista.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:45"]
Ompa törkeä nainen ollut. Varmaan niin kurjaa ettei kestä toisten iloa. Mikä on kivemman kuuloista kun lapsen nauru?
[/quote]
Melkein mikä tahansa?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:49"]
Itellä meinas pää kerran hajota kun teini-ikäiset tytöt tulivat bussiin, ne istuvat taakse mutta silti niistä lähti ääni kuin lokkilauma olisi kaakkunut olallani, hauskaahan niillä oli mutta se meteli ja kiljuminen. No mutta ap.n tapauksessa kuitenkaan tuskin oli kyse sellaisesta metelistä, kaikki sympatia ap.lle, idiootteja pyörii jokapaikassa, ehkä se oli just tullut lokkibussista ja päätti tällä kertaa sanoa suorat sanat...edes jollekkin.
[/quote]
Täydellisesti ilmaistu :D
No maailmaanhan mahtuu kaikenlaista vittumaista valittajaa, ehkä kyseessä oli sellainen. Voi myös olla että ko. henkilölle oli kasaantunut ärsyttäviä kokemuksia. Itse olin yhdessä vaiheessa ihan raivona kun uimahallissa toistui aina sama kuvio, että joku oli tupannut joka kerta juuri mun viereiselle kaapille vaikka tilaa olisi ollut kuinka kun itse valitsin aina sellaisen jossa oli mahdollisimman paljon tyhjää ympärillä ettei tarvitse siinä alasti pyllistellä toisen muijan iholla. En tietenkään ikinä sanonut siitä mitään, eivät ne ihmiset sitä tahallaan tehneet mutta mua alkoi vituttaa kohtuuttomasti kun se tapahtui uudestaan ja uudestaan.
Kuulostaa vähän oudolta, ettei lapsistasi ole valitettu ikinä, luulisi että jokaisen lapsi joskus sekoilee hepuleissaan maininnan arvoisesti. Musta siinä ei ole mitään erityistä ylpeydenaihetta ettei koskaan tule noottia mistään suunnalta. Mahtavaa, että olet valmiina komentamaan lapsiasi tarpeen tullen, mutta tuo pahan mielen määrä tapauksesta tuntuu vähän ihmeelliseltä, ikään kuin sen varaan olisi laskettu vähän liikaa että teistä kukaan ei ikinä tekisi tämäntyyppistä virhettä (hyvä ihminen ei kailota bussissa: en kailota = olen hyvä ihminen, oho kailotin = olen huono ihminen). Mutta kyllä se mullakin jää kaihertamaan jos joku sanoo jotain ikävää, ehkä tilanne on sulla vielä akuutisti päällä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:51"]
Ehkä lapset kuitenkin puhuivat aika kovaan ääneen? Voin kuvitella, että neljästä lapsesta lähtee aika paljon ääntä. Tuo naurunremakka oli sitten vain viimeinen pisara kyseiselle naiselle. Vaikea uskoa, että yhdestä naurukohtauksesta kenelläkään menisi hermot.
[/quote]
Bussi oli muuten hiljainen, eli lasten puhe (joka oli hiljainen) oli ainut asia, jota bussissa kuului. Puhuivat jostain lastenelokuvasta ja ensi viikon mökkireissusta. Ja sitten tuli joku 'muistatko sä kun XXX teki sen yhden hassun jutun..', yksi alkoi nauraa ja toinen ja kohta kaikki naureskelivat. Nauru ei kuitenkaan millään tavalla ollut mitään hirveän kovaäänistä rehotusta, sen olisimme hiljentäneet.
Äh. Ehkä nyt yritän vain rauhoittua ja antaa olla. Ärsyttää vain niin älyttömästi!
ap
[/quote]
Eli he puhuivat aivan tavallisella puheäänellä? Enpä usko. Sillä jos toinen on vieressä niin sitä puhuu niin hiljaa et ei sitä muutaman penkkirivin päähän edes kuule.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:03"]
Jos ei kestä normaaleja elämän ääniä niin kannattaa välttää julkisia kulkuneuvoja ja paikkoja joissa on riski törmätä muihin ihmisiin.
[/quote]
Normaaleihin ääniin ei kuulu kova puhuminen , kikatus ja äänekäs nauraminen.
Hah, mikä lie hiekkapillu. Itse olisin pyrskähtänyt luultavasti ivalliseen nauruun ja puistellut päätäni.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:38"]Taisit olla ap itsekin väsynyt, kun noin harmittaa :) Itsekin muistan kuinka minua suunnattomasti ketutti, kun tyttäreni laittoi uimahallissa kengät jalassa takkiaan naulaan (oli kuiva keli ulkona, joten kengistä ei tarttunut mitään likaa penkille), niin eiköhän joku virkaintoinen äiti ehtinyt napauttamaan tytölle tökerösti asiasta. Olisin puuttunut itse asiaan, sillä pidän yleistä viihtyvyyttä tärkeänä. Mutta ei lapsille tarvitse puhua tiuskimalla. Lisäksi arka lapseni ei koskaan tehnyt tahalleen mitään väärin, tämä oli asia, jota en ollut vielä ehtinyt hänelle opettaa. Siksikin harmitti lapsen puolestä, hän nimittäin säikähti tuota tiuskaissutta naista. Minä itse puhun lapsille samalla lailla kuin puhuisin aikuisillekin. Yhtä kohteliaasti. Minulle puolestaan sanoi joku mies lentokoneessa tässä kesällä:"Siirrä perseesi." Sekin oli mielestäni tylysti sanottu. Ensinnäkään minulla ei ole persettä, se on takapuoli tai pylly, toiseksi ei se mun takamus ollut hänen tiellään. Toki seisoin lentokoneessa, mutta seisoskeli siellä muitakin käytävällä. En ollut ainoa. Ärsytti, kun ei voinut nätisti sanoa. [/quote] Meillä kävi sama juttu uimahallissa! Lapsi sen verran hyppäs tarkistamaan pukukaappia et jäikö ylähyllylle mitään, heti joku mummeli napsautti et ei kengät jalassa penkille! Varmaan joku lapseton tapaus tai muuten vaan katkeroitunut. Suomessahan näitä riittää. Kengät oli just pesusta tulleet ja ulkona kuiva keli, mut eipä sillä väliä, kunhan vaan jostain pääsee sanomaan..
[/quote]
Ihan oikein. Kuuluu normaaleihin käytöstapoihin että kengillä ei seistä penkeillä
Annan tästä lähtien lapseni huutaa jos huudatuttaa ja sanon vielä, että kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Ihan vaan kaikkien paskantärkeiden valittajien kiusaksi.
Minkä ihmeen takia sinun ap piti selittää kuinka lapsista ei koskaan missään ole kukaan valittanut? Liittyikö tähän nyt miten? Nyt valitti. Taika on murtunut.
Oli naurua tai mölyä, mutta desibelit on se mikä ratkaisee julkisessa kulkuvälineessä. Siellä on tarkoitus olla hillitty. Ei se nainen ole välttämättä mikään yleinen mäkättäjä, mutta kuka jaksaa kovaa ääntä kuunnella suljetussa tilassa, jos sille jotain voi tehdä. Vauvanitku on siis eri asia, kun vauvalla ei sitä ymmärrystä vielä ole. Noin isoilla lapsilla on.
Näitä riittää.Ahdistun joka kerta käydessämme pääkaupungissa ja käyttäessämme siellä julkisia.Ilkeitä,kireitä,asiattomia ihmisiä.Kyllä maalla on mukavaa :)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 20:38"]Taisit olla ap itsekin väsynyt, kun noin harmittaa :) Itsekin muistan kuinka minua suunnattomasti ketutti, kun tyttäreni laittoi uimahallissa kengät jalassa takkiaan naulaan (oli kuiva keli ulkona, joten kengistä ei tarttunut mitään likaa penkille), niin eiköhän joku virkaintoinen äiti ehtinyt napauttamaan tytölle tökerösti asiasta. Olisin puuttunut itse asiaan, sillä pidän yleistä viihtyvyyttä tärkeänä. Mutta ei lapsille tarvitse puhua tiuskimalla. Lisäksi arka lapseni ei koskaan tehnyt tahalleen mitään väärin, tämä oli asia, jota en ollut vielä ehtinyt hänelle opettaa. Siksikin harmitti lapsen puolestä, hän nimittäin säikähti tuota tiuskaissutta naista.
Minä itse puhun lapsille samalla lailla kuin puhuisin aikuisillekin. Yhtä kohteliaasti.
Minulle puolestaan sanoi joku mies lentokoneessa tässä kesällä:"Siirrä perseesi." Sekin oli mielestäni tylysti sanottu. Ensinnäkään minulla ei ole persettä, se on takapuoli tai pylly, toiseksi ei se mun takamus ollut hänen tiellään. Toki seisoin lentokoneessa, mutta seisoskeli siellä muitakin käytävällä. En ollut ainoa. Ärsytti, kun ei voinut nätisti sanoa.
[/quote]
Meillä kävi sama juttu uimahallissa! Lapsi sen verran hyppäs tarkistamaan pukukaappia et jäikö ylähyllylle mitään, heti joku mummeli napsautti et ei kengät jalassa penkille! Varmaan joku lapseton tapaus tai muuten vaan katkeroitunut. Suomessahan näitä riittää. Kengät oli just pesusta tulleet ja ulkona kuiva keli, mut eipä sillä väliä, kunhan vaan jostain pääsee sanomaan..