Harmittaa kohtuuttomasti. Nainen valitti lapsistani bussissa.
Meillä on todella hiljaiset lapset, käyttäytyvät vieraissa paikoissa ja julkisissa tiloissa mallikkaasti. Keskustelevat julkisen liikenteen välineissä hiljaisesti, eivät koskaan riehu, antavat vanhemmille ihmisille paikan jne. Kotona osaavat käyttäytyä tyhmästi, kiusaavat sisaruksiaan jne.
Tänään tulimme teatterista keskustasta ja lapset istuivat neljän hengen vastakkaisilla paikoilla bussissa. Juttelivat niitä näitä, kunnes yksi kertoi jonkun hauskan jutun. Kaikki nauroivat ja väsymyksen takia nauru ei meinannut loppua millään. Eikä ollut mitään räkätystä, vaan tavallista naurua. Yrittivät naurun seasta sanoa, että 'lopeta', 'en kestä enää' ja 'älä naurata!'.
Yksi nainen kääntyi käytävän toiselta puolelta meidän puoleemme (istuimme lasten takana) ja tosi tylysti sanoi 'Ettekö te todellakaan saa noita kakaroita hiljaisiksi?? Tää on niin tätä, kun nykypäivän lapsia ei sitten kasvateta. Riehutaan bussissa kuin apinat!'. En osannut sanoa mitään, mieskin meni aivan hämilleen. Kukaan, siis _kukaan_ ei ole koskaan torunut meidän lapsia missään, ei päiväkodissa, ei koulussa, ei missään. Säästävät kaikki paukut kotiin ja todellakin osaavat käyttäytyä muiden ilmoilla.
Minua harmittaa tämä aivan kohtuuttoman paljon. Tuntuu siltä, että minua vastaan hyökättiin, minun kasvatustapaani arvosteltiin julkisesti bussissa, minun lapsiani haukuttiin apinoiksi ja kakaroiksi. Tiedän, että pitäisi vain laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta harmittaa.
Kommentit (76)
Ota jatkossa banskuja mukaan ja anna niitä apinoille niin hiljenevät.
Ehkä rouvalla oli mielenterveydellisiä ongelmia. Tai sitten sinä, ap, puhut paskaa ja silottelet kauhukakaroidesi käyttäytymistä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:41"]
Ehkä tällä naisella oli vain huono päivä ja se purkautui teihin. Jos kuitenkin tiedät, että lapsenne käyttäytyvät hyvin, eikä tuossakaan tilanteessa kyseessä ollut mikään järjetön älämölö, älä turhia murehdi :)
[/quote]
Jotenkin vain se, että olen ollut hirveän ylpeä siitä, että ollaan saatu lapset käyttäytymään julkisesti mallikkaasti ja nyt joku valittaa niiden apinoinnista.
Meillä lapset ovat kaikki sellaisia hiljaisia luonteeltaan, ei räiskyviä ja riehakkaita. Jos sellaisia oltaisiin saatu, ei varmasti oltaisi saatu niitä käyttäytymään nätisti missään. Ei olla mitään ihmeidentekijöitä, mutta lapset vain ovat helppoja ja ne on saatu opetettua käyttäytymään nätisti.
Kotiin tullessa tuli ihan sellainen tärinä päälle ja tuli sata asiaa mieleen, jota olisin voinut sille naiselle sanoa. Tietenkin vasta jälkikäteen..
ap
Mä muistan joskus kassajonossa kun joku nainen alkoi tuijottamaan ilkeästi, halveksivasti, todella pelottavalla katseella mun vauvaa. Vauva oli ihan hiljainen, en muista nukkuiko peräti. Se naisen katse jäi mieleen pitkäksi aikaa.
kaikenlaisia ihmisiä maailmaan mahtuu, yritä vaan unohtaa tuommoinen yksilö. Kuka voi naurusta pahastua, kysyn vaan...
Suomi on hiljainen maa ja täällä ei saa jutella ääneen julkisilla paikoilla. *pyörittää päätään.
*se siis oli joku umpijuntti, perseellle ammuttu lehmä*
Älä sure. Se oli vaan joku lapsivihamielinen. Minä ja minua iäkkäämpi leidi keskustelimme hiljattain (ja nauroimme) saunassa ja joku lastenhoitaja käski meidän olla hiljaa että saa työpäivän jälkeen rentoutua hiljaa saunassa. Kyseessä oli naisten ryhmäliikunnan saunatila jossa meillä vakkareilla on aina yleensä hauskat keskustelut vaikka ollaan ihan eri ikäisiä jne.
Todettiin sitten yhdessä että ko naisella oli jotenkin huono päivä ja se purkautui meihin. Tilanne oli jälkeenpäin ajateltuna todella koominen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:44"]
Miten nauru voi häiritä ketään :)
[/quote]
Itellä meinas pää kerran hajota kun teini-ikäiset tytöt tulivat bussiin, ne istuvat taakse mutta silti niistä lähti ääni kuin lokkilauma olisi kaakkunut olallani, hauskaahan niillä oli mutta se meteli ja kiljuminen. No mutta ap.n tapauksessa kuitenkaan tuskin oli kyse sellaisesta metelistä, kaikki sympatia ap.lle, idiootteja pyörii jokapaikassa, ehkä se oli just tullut lokkibussista ja päätti tällä kertaa sanoa suorat sanat...edes jollekkin.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:46"]
Ehkä rouvalla oli mielenterveydellisiä ongelmia. Tai sitten sinä, ap, puhut paskaa ja silottelet kauhukakaroidesi käyttäytymistä.
[/quote]
En siloittele. Tottakai olisin komentanut, jos olisivat höpisseet jotain sopimatonta, puhuneet häiritsevän kovalla äänellä tai vaikka pomppineet paikoillaan tai jotain. Hyvin oltaisiin vaikka voitu jäädä bussista pois kesken, jos tilanne olisi sitä vaatinut. Nyt lapset olivat väsyneitä pitkästä päivästä ja saivat nauruhepulin bussissa.
ap
=D Huutonaurua =D Paras kohta oli toi kun kerroit et te tulitte teatterista. =D =D =D =D =D
Tuli mieleen, kun esikoinen oli alle 1-vuotias ja kävimme eräässä taidenäyttelyssä, lapsi kärryissä. Lapsi sitten hieman testaili kaikuvassa tilassa ääntään, kiljahteli. Johan kaksi vanhaa rouvaa laittoi sormet korviinsa ja tokaisi jotain ilkeää ja lähtivät pois.
Niin lähdimme mekin, heti kun huomasimme, että lapsi kiljahtelee enemmän kuin pari kertaa. Voi rouva-raukkoja kun vauva pilasi päivän.
Ehkä lapset kuitenkin puhuivat aika kovaan ääneen? Voin kuvitella, että neljästä lapsesta lähtee aika paljon ääntä. Tuo naurunremakka oli sitten vain viimeinen pisara kyseiselle naiselle. Vaikea uskoa, että yhdestä naurukohtauksesta kenelläkään menisi hermot.
Teidän lapsenne pitivät sellaista mekkalaa (teidän korvissanne pikku naureskelua), että se alkoi häiritä kanssamatkustajaa. Silloin mekkala oli liian kovaa, ja ap:n tekstin mukaan vielä jatkui jatkumistaan. Ihan oikein, että tuo nainen sanoi ap:lle asiasta. Toki olisi voinut sanoa paljon kohteliaammin.
Tainut jäädä tämän naisen äidiltä ja isältä kasvatus kesken kun kokee oikeudekseen alkaa tuntemattomia haukkumaan.
Jos lapset ovat niin kovaäänisiä, että muut häiriintyvät, kulkekaa jatkossa omalla autolla tai taksilla. Tämän voisi ihan suoraan siirtää koulumaailmaan, josta täällä on niin paljon vaatimuksia: on häirikkö ja häiritty. Häirikkö on se, jonka kuuluu mennä muualle.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 19:51"]
Ehkä lapset kuitenkin puhuivat aika kovaan ääneen? Voin kuvitella, että neljästä lapsesta lähtee aika paljon ääntä. Tuo naurunremakka oli sitten vain viimeinen pisara kyseiselle naiselle. Vaikea uskoa, että yhdestä naurukohtauksesta kenelläkään menisi hermot.
[/quote]
Bussi oli muuten hiljainen, eli lasten puhe (joka oli hiljainen) oli ainut asia, jota bussissa kuului. Puhuivat jostain lastenelokuvasta ja ensi viikon mökkireissusta. Ja sitten tuli joku 'muistatko sä kun XXX teki sen yhden hassun jutun..', yksi alkoi nauraa ja toinen ja kohta kaikki naureskelivat. Nauru ei kuitenkaan millään tavalla ollut mitään hirveän kovaäänistä rehotusta, sen olisimme hiljentäneet.
Äh. Ehkä nyt yritän vain rauhoittua ja antaa olla. Ärsyttää vain niin älyttömästi!
ap
Ompa törkeä nainen ollut. Varmaan niin kurjaa ettei kestä toisten iloa. Mikä on kivemman kuuloista kun lapsen nauru?