Mitä tehdä, kun tytär ei kuukautisten takia suostu uimaan?
Tyttärellä olisi huomenna liikuntatunnilla uintia, mutta hän ei kuulemma aio mennä vedoten kuukautisiin. Ne eivät kuitenkaan minusta ole mikään este, tarpeeksi imukykyinen tamponi vain mukaan niin ei olisi mitään ongelmaa. Tytär valittaa, että ne kuitenkin tulisivat läpi mutta ei varmasti tulisi. Hän aikoo kuulemma vain olla menemättä ja jättää poissaolon minun selvitettäväkseni. Mielestäni tämä ei ole oikein, mutta mitä voin tehdä? En voi tytärtä väkisinkään veteen raahata. Ja ei, en ole mikään tiukkapipoinen kamala äiti, mutta tytöllä on jo ennestäänkin aika paljon poissaoloja. Lukioikäisestä tytöstä siis kyse.
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:16"]
Mielestäni ap on tällä pääköllä asenteellaan suorastaan kajoamassa tyttärensä oikeuteen oman kehonsa koskemattomuudesta.
Ajatelkaa jos joku tulisi komentelemaan teitä, että selitykset pois, sinun on nyt vain työnnettävä se vanutuppo sinne emättimeen kun minä niin määrään! Siis voidaanko nyky-Suomessa määrätä tyttö käyttämään tampoonia vastentahtoisesti?
[/quote]
Älä liioittele, kyllä tytär sen tamponin sinne ilman minun käskyänikin työntää, kun on käyttänyt tamponeja jo monta vuotta. ap
[/quote]
Ja mitä sitten, vaikka on käyttänyt tamponeja jo monta vuotta? Hänellä pitää silti olla oikeus ihan joka kerta itse päättää käyttääkö tamponia vai ei. Valinnanvapaus ja oman kehon koskemattomuus kuuluu myös sinun tyttärellesi ap, vaikka se kova pala tuntuu olevankin.
[/quote]
No sitä, että en määrää tyttöä käyttämään tamponia vastentahtoisesti, kuten sinä väitit. Tänäänkin on varmasti laittanut tamponin itselleen ja voisi hyvin sen kanssa uida. En ole viemässä pois mitään oikeutta koskemattomuuteen enkä ymmärrä mistä edes keksit vetää tuon mukaan tähän. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:42"]
Lukiolainen on itse vastuussa koulunkäynnistään. Ei sinun tarvitse hänen poissaoloaankaan sen kummemmin selvitellä, puhukoon itse opettajan kanssa.
[/quote]
Näin on.
Lukio on VAPAAEHTOINEN koulu.
Oppivelvollisuus päättyi peruskouluun.
AP on pihalla kuin käkikello.
Tytär voisi vaikka lopettaa koko lukion, jos haluaisi. Eikä AP voisi tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Tiedän, mutta niin kauan kun tytär sitä lukioita jatkaa ja on alaikäinen, poissaolot jäävät vanhempien kuitattavaksi Wilmassa, niitä ei voi oppilas itse kuitata. Eli tämä asia kuuluu minulle, vaikka oppivelvollisuus onkin päättynyt. ap
[/quote]
Ei ainakaan meidän lukiossa vanhemmat ilmoittaneet poissaoloja liikunnasta! Sen tekivät nuoret itse.
Älä sinäkään puutu niihin, kun ne eivät sinulle kuulu. Älä puutu varsinkaan, kun et kerran pysty olemaan asiallinen. Jos tyttäresi on ilmoittanut, ettei osallistu liikuntaan kuukautisten ja kuukautiskipujen takia, niin sinun pitäisi pystyä ilmoittamaan normaali poissaolo Wilmaan.
Jos et siihen (jonkun henkisen häiriötilasi vuoksi) pysty, niin jätä ilmoittamatta. Ei siitä kukaan ole kiinnostunut. Seuraavalla liikuntatunnilla opettaja voi kysyä tyttäreltäsi miksi ei tullut uimaan ja tyttäresi voi kertoa kuukautisista.
Lintsaukseksi et tytön poissaoloa uimisesta pysty laittamaan, vaikka olisit kuinka häiriintynyt.
Kun väittämääsi lintsausta ruvetaan selvittämään ja selviää, että kyseessä on kuukautiset, saat lähinnä itsellesi hullun maineen ja ties vaikka opettajat pyytäisivät lastensuojeluviranomaisia selvittämään noin sekopäisen äidin kotioloja tarkemminkin.
[/quote]
Tytär ei aio itse tästä puhua opettajalle, joten minun on pakkokin puuttua asiaan. Ai lastensuojeluviranomaiset laitetaan selvittämään kotioloja siksi, että haluan tyttären osallistuvan pakolliselle liikuntatunnille ja hoitavan opiskelunsa kunnolla?! Kai itsekin tajuat, miten naurettavalta tuo kuulostaa. Jokainen vastuullinen vanhempi yrittää parhaansa mukaan pitää huolen siitä, että lapsen koulunkäynti sujuu. Ja lintsaamista tämä on siksi, että tytär ei suostu menemään edes kävelylle, joka olisi vaihtoehto uinnille. ap
[/quote]
Oletko ihan sekaisin?
Tyttäresi on ilmoittanut, ettei osallistu liikuntatunnille lainkaan kuukautisten ja kuukautiskipujen takia.
Sinun tehtäväsi on ilmoittaa hänelle poissaolo terveydellisistä syistä liikuntatuntien ajaksi.
Jos et niin tee, niin kyseessä on vähintäänkin henkinen väkivalta lastasi kohtaan.
Se on erittäin hyvä syy tutkia kotiolonne.
Ja sinulle tiedoksi, monilla on niin pahat kuukautiskivut, etteivät pysty menemään lainkaan kouluun niinä kipupäivinä.
Sinun asiasi ei ole arvioida toisten kiputiloja. Et ole mikään tyttäresi hoitava lääkäri, vaan äiti. Joten ala käyttäytyä kuten äidin kuuluu käyttäytyä!
[/quote]
En ole sekaisin. Mutta kuten olen sanonut, kuukautiset eivät estä uimista tai kävelemistä varsinkaan. Eri asia tietysti jos tytär makaisi kivuista kärsivänä sängynpohjalla mutta näin ei ole, ihan reippaana ja normaalina on ollut koko viikon kuukautisista huolimatta. Eli hyvin on kävelykin onnistunut, mutta liikuntatunnin aikana kävelylenkinkin tekeminen on muka mahdottomuus. Eikö se ole mielestäsi lintsaamista? ap
"Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan. No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi."
Onko nyt opettajallakin lukemisen ymmärtämisessä vaikeuksia?
Uimataidon opettaminen kuuluu peruskouluun, ei lukioon, jossa ap. tytär on.
Kyllä tässä ihan ap itse on pilaamassa tyttärensä liikunnan ilon, puuttumalla vanutuppoineen tyttärensä oikeuksiin. Luulen, ettei tuolla asenteella ole äidin ja tyttären suhde kovin heppoinen ja kestävällä pohjalla, kun hänen määräysvaltansa ulottuu jopa muihin kommentoihin.
Hyi v***u. Olen lähes 40 ja vasta tämän ketjun myötä selvisi että jotkut käy uittamassa verisiä tampooneitaan yleisissä uimahalleissa. Ajatelkaa muita ihmisiä, en halua uida kenenkään menkkaveressä :x Ei todellakaan tulisi mieleenikään mennä uimahalliin menkkojen aikaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:02"]
Hyi v***u. Olen lähes 40 ja vasta tämän ketjun myötä selvisi että jotkut käy uittamassa verisiä tampooneitaan yleisissä uimahalleissa. Ajatelkaa muita ihmisiä, en halua uida kenenkään menkkaveressä :x Ei todellakaan tulisi mieleenikään mennä uimahalliin menkkojen aikaan.
[/quote]
No sen takiahan sitä tamponia pidetään, että kenenkään ei tarvitsisi uida menkkaveressä?? Tamponi pitää veren sisällään eikä sitä missään vedessä uiteta, se on emättimessä. ap
Mulle on aivan sama mitä ap:n tytär tekee, mutta oma tyttäreni esimerkiksi on kilpauimari ja joka neljäs viikko ei vaan voi olla harkoista pois, joten hän on silloin heti 12-vuotiaana opetellut tamponin käytön. Mitään nurinaa en ole hänen taholtaan asiasta kuullut.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:16"]
Mielestäni ap on tällä pääköllä asenteellaan suorastaan kajoamassa tyttärensä oikeuteen oman kehonsa koskemattomuudesta.
Ajatelkaa jos joku tulisi komentelemaan teitä, että selitykset pois, sinun on nyt vain työnnettävä se vanutuppo sinne emättimeen kun minä niin määrään! Siis voidaanko nyky-Suomessa määrätä tyttö käyttämään tampoonia vastentahtoisesti?
[/quote]
Älä liioittele, kyllä tytär sen tamponin sinne ilman minun käskyänikin työntää, kun on käyttänyt tamponeja jo monta vuotta. ap
[/quote]
Ja mitä sitten, vaikka on käyttänyt tamponeja jo monta vuotta? Hänellä pitää silti olla oikeus ihan joka kerta itse päättää käyttääkö tamponia vai ei. Valinnanvapaus ja oman kehon koskemattomuus kuuluu myös sinun tyttärellesi ap, vaikka se kova pala tuntuu olevankin.
[/quote]
No sitä, että en määrää tyttöä käyttämään tamponia vastentahtoisesti, kuten sinä väitit. Tänäänkin on varmasti laittanut tamponin itselleen ja voisi hyvin sen kanssa uida. En ole viemässä pois mitään oikeutta koskemattomuuteen enkä ymmärrä mistä edes keksit vetää tuon mukaan tähän. ap
[/quote]
Huomaatko, SINUN mielestäsi hän voi hyvin käyttää tamponia uidessa. Onko tullut mieleen, että TYTTÄRESI mielestä tamponin käyttö uidessa voi olla epämiellyttävää/hankalaa?
Olet määräämässä tyttöä uimaan kuukautisten aikana vastoin hänen omaa tahtoaan.
Ihan uskomatonta, että joku äiti puuttuu tyttärensä kuukautisasioihin. Ne eivät kuulu hänelle mitenkään.
Eikä lukio-opiskelu ole enää vanhempien vastuulla. Se on vapaaehtoinen koulu, johon nuori on itse hakenut ja päässyt. Opiskelumenestys ei ole enää vanhempien vastuulla mitenkään. Toki jokainen auttaa nuortaan, jos hän pyytää apua ja tukea vaikkapa läksyissä, mutta muuten ei lukio-opiskelu kuulu vanhemmille.
Huomasitko muuten, ap, että sinä päivänä kun tyttäresi täytti 15 vuotta, hänestä tuli oikeuden silmissä täysivaltainen monissa asioissa? Niihin kuuluu mm. tämä valinnanvapaus koulutuksen suhteen. Sinulta ei enää kysytä. Yritä niellä se ja lopeta tyttäresi kohteleminen pikkulapsena.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:11"]
Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan. No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi.
[/quote]
Mun mielestä noin teini-ikäisten sielunelämää tuntemattomat ihmiset ei sovi yläkoululaisten opettajiksi. Uiminen luokan kanssa oli ihan kauheaa, etenkin kun pojat samassa ryhmässä ja arvostelivat sitten tyttöjen tissejä ja vartaloita ja fyysistä kehitystä. Olin hirvittävän epävarma ja kärsin aknesta jonka sentään meikillä sai jonkun verran piiloon. Lintsasin kaikki uintitunnit. Minusta ei saa pakottaa ketään alasti/lähes alasti vieraiden ihmisten eteen. Nuorena se tuntui kamalalta nöyryytykseltä ja häpäisyltä. Jo liikuntatunnit oli kauheita kun olin ensimmäisiä tyttöjä kenellä murrosikä alkoi ja toisten tyttöjen kommentit pukuhuoneessa traumatisoi minut jo ala-asteella. Pojat vertaili ja arvaili ennen uintitunteja kenellä tytöllä isoimmat tissit jne Omia lapsiani en ole pakottanut uimaan. Pakottaminen ei nosta itsevarmuutta vaan se tulee kasvamisen myötä, mutta murrosikä ja oman kehon muuttuminen on useimmille aika herkkää aikaa.
Porvoossa toimitaan näin...ei kai tähän kukaan oikeasti usko?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:20"]
Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan. No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi.
[/quote]
Mun mielestä noin teini-ikäisten sielunelämää tuntemattomat ihmiset ei sovi yläkoululaisten opettajiksi. Uiminen luokan kanssa oli ihan kauheaa, etenkin kun pojat samassa ryhmässä ja arvostelivat sitten tyttöjen tissejä ja vartaloita ja fyysistä kehitystä. Olin hirvittävän epävarma ja kärsin aknesta jonka sentään meikillä sai jonkun verran piiloon. Lintsasin kaikki uintitunnit. Minusta ei saa pakottaa ketään alasti/lähes alasti vieraiden ihmisten eteen. Nuorena se tuntui kamalalta nöyryytykseltä ja häpäisyltä. Jo liikuntatunnit oli kauheita kun olin ensimmäisiä tyttöjä kenellä murrosikä alkoi ja toisten tyttöjen kommentit pukuhuoneessa traumatisoi minut jo ala-asteella. Pojat vertaili ja arvaili ennen uintitunteja kenellä tytöllä isoimmat tissit jne Omia lapsiani en ole pakottanut uimaan. Pakottaminen ei nosta itsevarmuutta vaan se tulee kasvamisen myötä, mutta murrosikä ja oman kehon muuttuminen on useimmille aika herkkää aikaa.
[/quote]
Juuri näin.
Onneksi on menty parempaan suuntaan, eikä uiminen ole enää pakollista. Ei peruskoulussa, eikä lukiossa.
Ne, jotka eivät ui, tekevät muuta. Ja se on oma valinta myös peruskoulussa.
Peruskoulun oppivelvollisuuteen kuuluvan uimataidon voi todistaa vanhempien toimittamalla todistuksella.
Omista lapsistani tytär kävi koulun kanssa uimassa silloin, kun ei ollut kuukautisia. Poika taas ei halunnut osallistua koulun uimiseen, vaikka olikin aina ollut innokas uimari ja osasi uida jo ennen kouluikää. Hänestä sitten kirjoitimme todistuksen uimataidosta peruskoulua varten.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:03"]
Ap nyt järki käteen. Monet on sulle jo yrittänyt vääntää asiaa rautalangasta, mutta mäkin vielä yritän: sä et voi tietää, kuinka runsaat, kivuliaat ja ongelmalliset kuukautiset tyttärelläs on. Sääliksi käy tytärtä.
[/quote]
susta on ehkä omituista, mutta jotkut vanhemmat ja lapset kommunikoivat keskenään ja kertovat toisilleen asioita
minusta on outoa, kuinka moni täällä on sitä mieltä, että on ihan on, että tyttö ilmoittaa lintsaavansa myös korvaavasta liikunnasta. Javielä laittaa äidinhoitamaan asian opettajan kanssa.
Ihan sama uiko vai ei, mutta äidin ei kuulu valehdella opettajalle, että tyttö on niin kipeä, etteivoi edes kävellä, vaikka ilmeisesti käyttäytyy normaalisti.
Uimaan et tyttöä voi missään nimessä pakottaa, mutta kävelylle on mentävä tai merkinnäksi tulee lintsaus. Jos kerran oikeasti ei ole kipuja.
Mä en voi käydä tampoonin kanssa lainkaan uimassa, sillä mulla tulee siitä läpivuoto. Itseäkin pelottaa jo pelkkä ajatus (olen 30v.), joten mietipä millainen pelkotila voi teinityttärellä olla!
Älä viitsi olla natsi. Tyttäresi tuskin jatkossa kertoo sinulle mitään henk.koht. asioitaan, kun tietää sinun olevan tyranni, joka tuomitsee.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:03"]
Ap nyt järki käteen. Monet on sulle jo yrittänyt vääntää asiaa rautalangasta, mutta mäkin vielä yritän: sä et voi tietää, kuinka runsaat, kivuliaat ja ongelmalliset kuukautiset tyttärelläs on. Sääliksi käy tytärtä.
[/quote]
susta on ehkä omituista, mutta jotkut vanhemmat ja lapset kommunikoivat keskenään ja kertovat toisilleen asioita
[/quote]
Miten tuo kommentti liittyi tähän? Ap:n tytärhän on nimenomaan kertonut, että on kuukautiskipuja jne, mutta ap luulee tietävänsä paremmin. Tarkoitinkin, että ap ei mitenkään voi tytärtään paremmin tietää, millaiset kuukautiset tällä on.
Älä pakota tyttöäsi! Itselläni oli vaikeuksia saada tamponia laitettua (jännitin liikaa). Oletko varma,
että tyttösi pystyy ja haluaa pitää tamponia?
[/quote]
[/quote]
Juuri näin.
Onneksi on menty parempaan suuntaan, eikä uiminen ole enää pakollista. Ei peruskoulussa, eikä lukiossa.
Peruskoulun oppivelvollisuuteen kuuluvan uimataidon voi todistaa vanhempien toimittamalla todistuksella.
Omista lapsistani tytär kävi koulun kanssa uimassa silloin, kun ei ollut kuukautisia. Poika taas ei halunnut osallistua koulun uimiseen, vaikka olikin aina ollut innokas uimari ja osasi uida jo ennen kouluikää. Hänestä sitten kirjoitimme todistuksen uimataidosta peruskoulua varten.
[/quote]
Mun mielestä liikunnassa voitaisiin siirtyä kokonaan siihen, että vaan kävellään (eikä sitäkään ole pakko). Vanhemmat vois sitten kirjoittaa todistuksia kaikista lajeista! Täten todistan, että Minna osuu pesäpalloon. Täten todistan, että Matti ei ole koskaan eksynyt samoillessamme metsässä ja siten hän osaa suunnistaa peruskoulun opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden edestä....
Ei voi hiihtää eikä luistella kun ei voi pakottaa ostamaan välineitä tai vielä pahempaa, kantamaan niitä kouluun. Ei voi uida, kun kokoajan tytöillä on menkat. Ei voi juosta kun siinä tulee hiki, ei voi pelata pelejä, kun tulee pahamieli joukkuejaoista... Ei kyllä käy kateeksi liikunnanopettajiakaan.
Ihan oikeesti? Kirjoititte terveelle ja uinnista pitävälle pojalla todistuksen ihan vaan siksi "ku mä en nyt haluu uida?".
No, onko se tyttö nyt polskimassa vai ei?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 14:00"]
[/quote]
[/quote]
Juuri näin.
[/quote]
Mun mielestä liikunnassa voitaisiin siirtyä kokonaan siihen, että vaan kävellään (eikä sitäkään ole pakko). Vanhemmat vois sitten kirjoittaa todistuksia kaikista lajeista! Täten todistan, että Minna osuu pesäpalloon. Täten todistan, että Matti ei ole koskaan eksynyt samoillessamme metsässä ja siten hän osaa suunnistaa peruskoulun opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden edestä....
Ei voi hiihtää eikä luistella kun ei voi pakottaa ostamaan välineitä tai vielä pahempaa, kantamaan niitä kouluun. Ei voi uida, kun kokoajan tytöillä on menkat. Ei voi juosta kun siinä tulee hiki, ei voi pelata pelejä, kun tulee pahamieli joukkuejaoista... Ei kyllä käy kateeksi liikunnanopettajiakaan.
Ihan oikeesti? Kirjoititte terveelle ja uinnista pitävälle pojalla todistuksen ihan vaan siksi "ku mä en nyt haluu uida?".
[/quote]
Ei halunnut olla alasti luokkatovereiden edessä. Ja se riittää syyksi.
Ei sinuakaan pakoteta olemaan alasti työtovereidesi edessä!
Koko peruskoulu-uimisen tarkoitus on varmistaa, että koko kansalla on uimataito. Suurimmassa osassa maita ei ole mitään pakkouimisia.
Pojallamme on uimataito, peruskoulun ei sitä tarvitse enää opettaa. Hän piti uimisesta ennen murrosikää. Ei enää halunnut paljastaa alastonta kehoaa muille ihmisille - ja kaikista vähiten luokkatovereilleen - murrosiässä.
Miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt siis väkisin uida ja saada siitä traumoja? Hän lenkkeili, kuten kaikki muutkin, jotka eivät halunneet uida.
Onko lenkkeily sinusta jotenkin huonompaa liikuntaa kuin uiminen? Vai mistä moinen typerä kommentti?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:42"]
Lukiolainen on itse vastuussa koulunkäynnistään. Ei sinun tarvitse hänen poissaoloaankaan sen kummemmin selvitellä, puhukoon itse opettajan kanssa.
[/quote]
Näin on.
Lukio on VAPAAEHTOINEN koulu.
Oppivelvollisuus päättyi peruskouluun.
AP on pihalla kuin käkikello.
Tytär voisi vaikka lopettaa koko lukion, jos haluaisi. Eikä AP voisi tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Tiedän, mutta niin kauan kun tytär sitä lukioita jatkaa ja on alaikäinen, poissaolot jäävät vanhempien kuitattavaksi Wilmassa, niitä ei voi oppilas itse kuitata. Eli tämä asia kuuluu minulle, vaikka oppivelvollisuus onkin päättynyt. ap
[/quote]
Ei ainakaan meidän lukiossa vanhemmat ilmoittaneet poissaoloja liikunnasta! Sen tekivät nuoret itse.
Älä sinäkään puutu niihin, kun ne eivät sinulle kuulu. Älä puutu varsinkaan, kun et kerran pysty olemaan asiallinen. Jos tyttäresi on ilmoittanut, ettei osallistu liikuntaan kuukautisten ja kuukautiskipujen takia, niin sinun pitäisi pystyä ilmoittamaan normaali poissaolo Wilmaan.
Jos et siihen (jonkun henkisen häiriötilasi vuoksi) pysty, niin jätä ilmoittamatta. Ei siitä kukaan ole kiinnostunut. Seuraavalla liikuntatunnilla opettaja voi kysyä tyttäreltäsi miksi ei tullut uimaan ja tyttäresi voi kertoa kuukautisista.
Lintsaukseksi et tytön poissaoloa uimisesta pysty laittamaan, vaikka olisit kuinka häiriintynyt.
Kun väittämääsi lintsausta ruvetaan selvittämään ja selviää, että kyseessä on kuukautiset, saat lähinnä itsellesi hullun maineen ja ties vaikka opettajat pyytäisivät lastensuojeluviranomaisia selvittämään noin sekopäisen äidin kotioloja tarkemminkin.
[/quote]
Tytär ei aio itse tästä puhua opettajalle, joten minun on pakkokin puuttua asiaan. Ai lastensuojeluviranomaiset laitetaan selvittämään kotioloja siksi, että haluan tyttären osallistuvan pakolliselle liikuntatunnille ja hoitavan opiskelunsa kunnolla?! Kai itsekin tajuat, miten naurettavalta tuo kuulostaa. Jokainen vastuullinen vanhempi yrittää parhaansa mukaan pitää huolen siitä, että lapsen koulunkäynti sujuu. Ja lintsaamista tämä on siksi, että tytär ei suostu menemään edes kävelylle, joka olisi vaihtoehto uinnille. ap
[/quote]
Oletko ihan sekaisin?
Tyttäresi on ilmoittanut, ettei osallistu liikuntatunnille lainkaan kuukautisten ja kuukautiskipujen takia.
Sinun tehtäväsi on ilmoittaa hänelle poissaolo terveydellisistä syistä liikuntatuntien ajaksi.
Jos et niin tee, niin kyseessä on vähintäänkin henkinen väkivalta lastasi kohtaan.
Se on erittäin hyvä syy tutkia kotiolonne.
Ja sinulle tiedoksi, monilla on niin pahat kuukautiskivut, etteivät pysty menemään lainkaan kouluun niinä kipupäivinä.
Sinun asiasi ei ole arvioida toisten kiputiloja. Et ole mikään tyttäresi hoitava lääkäri, vaan äiti. Joten ala käyttäytyä kuten äidin kuuluu käyttäytyä!