Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Mitä tehdä, kun tytär ei kuukautisten takia suostu uimaan?
25.09.2014 |
Tyttärellä olisi huomenna liikuntatunnilla uintia, mutta hän ei kuulemma aio mennä vedoten kuukautisiin. Ne eivät kuitenkaan minusta ole mikään este, tarpeeksi imukykyinen tamponi vain mukaan niin ei olisi mitään ongelmaa. Tytär valittaa, että ne kuitenkin tulisivat läpi mutta ei varmasti tulisi. Hän aikoo kuulemma vain olla menemättä ja jättää poissaolon minun selvitettäväkseni. Mielestäni tämä ei ole oikein, mutta mitä voin tehdä? En voi tytärtä väkisinkään veteen raahata. Ja ei, en ole mikään tiukkapipoinen kamala äiti, mutta tytöllä on jo ennestäänkin aika paljon poissaoloja. Lukioikäisestä tytöstä siis kyse.
Kommentit (181)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:11"]
Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan. No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi.
[/quote]
Mun mielestä noin teini-ikäisten sielunelämää tuntemattomat ihmiset ei sovi yläkoululaisten opettajiksi. Uiminen luokan kanssa oli ihan kauheaa, etenkin kun pojat samassa ryhmässä ja arvostelivat sitten tyttöjen tissejä ja vartaloita ja fyysistä kehitystä. Olin hirvittävän epävarma ja kärsin aknesta jonka sentään meikillä sai jonkun verran piiloon. Lintsasin kaikki uintitunnit. Minusta ei saa pakottaa ketään alasti/lähes alasti vieraiden ihmisten eteen. Nuorena se tuntui kamalalta nöyryytykseltä ja häpäisyltä. Jo liikuntatunnit oli kauheita kun olin ensimmäisiä tyttöjä kenellä murrosikä alkoi ja toisten tyttöjen kommentit pukuhuoneessa traumatisoi minut jo ala-asteella. Pojat vertaili ja arvaili ennen uintitunteja kenellä tytöllä isoimmat tissit jne Omia lapsiani en ole pakottanut uimaan. Pakottaminen ei nosta itsevarmuutta vaan se tulee kasvamisen myötä, mutta murrosikä ja oman kehon muuttuminen on useimmille aika herkkää aikaa.
[/quote]
Juuri näin.
Onneksi on menty parempaan suuntaan, eikä uiminen ole enää pakollista. Ei peruskoulussa, eikä lukiossa.
Ne, jotka eivät ui, tekevät muuta. Ja se on oma valinta myös peruskoulussa.
Peruskoulun oppivelvollisuuteen kuuluvan uimataidon voi todistaa vanhempien toimittamalla todistuksella.
Omista lapsistani tytär kävi koulun kanssa uimassa silloin, kun ei ollut kuukautisia. Poika taas ei halunnut osallistua koulun uimiseen, vaikka olikin aina ollut innokas uimari ja osasi uida jo ennen kouluikää. Hänestä sitten kirjoitimme todistuksen uimataidosta peruskoulua varten.
[/quote]
Mun mielestä liikunnassa voitaisiin siirtyä kokonaan siihen, että vaan kävellään (eikä sitäkään ole pakko). Vanhemmat vois sitten kirjoittaa todistuksia kaikista lajeista! Täten todistan, että Minna osuu pesäpalloon. Täten todistan, että Matti ei ole koskaan eksynyt samoillessamme metsässä ja siten hän osaa suunnistaa peruskoulun opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden edestä....
Ei voi hiihtää eikä luistella kun ei voi pakottaa ostamaan välineitä tai vielä pahempaa, kantamaan niitä kouluun. Ei voi uida, kun kokoajan tytöillä on menkat. Ei voi juosta kun siinä tulee hiki, ei voi pelata pelejä, kun tulee pahamieli joukkuejaoista... Ei kyllä käy kateeksi liikunnanopettajiakaan.
Ihan oikeesti? Kirjoititte terveelle ja uinnista pitävälle pojalla todistuksen ihan vaan siksi "ku mä en nyt haluu uida?".
[/quote]
Taas jonkun fakki-idiootin kirjoitus. Muut lajit eivät liity tähän mitenkään. Nyt on kyse uimisesta, jossa täytyy olla alasti arvosteltavana muiden ihmisten edessä. Sellaiseen ei voi ketään pakottaa. Ei myöskään ketään voi pakottaa käyttämään tamponeja ja uimaan niiden kanssa, vaikka ap niin yrittääkin väittää. Nämä kysymykset liittyvät ihmisen itsemääräämisoikeuteen ja oikeuteen olla olematta alasti muiden ihmisten edessä. Minkään pesäpallon kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Tyhmyys taas loistaa näistä kommenteista oikein kunnolla...