Mitä tehdä, kun tytär ei kuukautisten takia suostu uimaan?
Tyttärellä olisi huomenna liikuntatunnilla uintia, mutta hän ei kuulemma aio mennä vedoten kuukautisiin. Ne eivät kuitenkaan minusta ole mikään este, tarpeeksi imukykyinen tamponi vain mukaan niin ei olisi mitään ongelmaa. Tytär valittaa, että ne kuitenkin tulisivat läpi mutta ei varmasti tulisi. Hän aikoo kuulemma vain olla menemättä ja jättää poissaolon minun selvitettäväkseni. Mielestäni tämä ei ole oikein, mutta mitä voin tehdä? En voi tytärtä väkisinkään veteen raahata. Ja ei, en ole mikään tiukkapipoinen kamala äiti, mutta tytöllä on jo ennestäänkin aika paljon poissaoloja. Lukioikäisestä tytöstä siis kyse.
Kommentit (181)
En minä enää lukioikäisenä mitään liikkatuntieni ohjelmaa edes raportoinut äidilleni.. Uintituntien alussa ope totesi aina, että ne ketkä eivät ui, menevät kävelylle tai keilaamaan. That's it, ei syitä kyselty ja hyvä niin. Ja mitä poikiin tulee -eiköhän kaikki lukioikäiset pojat jo tiedä että on olemassa sellainen ihmeellinen asia kuin kuukautiset.
Uiminen on erittäin epäolennainen osa lukiokoulutusta. Tyttäresi ei menetä yhtään mitään, vaikka tämä kerta nyt jäisikin väliin.
Herätys nyt, ap.
Ap nyt järki käteen. Monet on sulle jo yrittänyt vääntää asiaa rautalangasta, mutta mäkin vielä yritän: sä et voi tietää, kuinka runsaat, kivuliaat ja ongelmalliset kuukautiset tyttärelläs on. Sääliksi käy tytärtä.
Ainakin minusta olisi aika jännittävä ajatus uida vedessä, jossa on verta joka on tullut naisen pyhimmästä... Ei muuta kuin tyttö veteen vaan. T. mies
Oikein alkaa kiukuttaa tuo ap! Siis ihan oikeasti... vaikka tytär käyttää tamponeja, et silti voi tietää kuinka usein hän joutuu niitä vaihtamaan. Minulla oli tuossa iässä todella runsaat kuukautiset, ja vaikka ohivuotoja ei olisi tapahtunut, oli kokoajan sellainen pelko. Sekä tamponeilla että siteillä. Kuukautisten aikana on ällöttävä, epävarma ja "likainen" olo, ei mikään ihme ettei huvita olla vähissä vaatteissa uimahallissa. Liikunta toki auttaa kipuihin (korvaava kävely), mutta itselläni oli kovia kramppeja, joiden takia kävely ei välillä onnistunut, kun piti mennä kaksinkerroin. Lisäksi liikkueessa on kokoajan sellainen olo, että vuotoa vain tulee ja tulee...
ap sinun pitäisi puolustaa ja ymmärtää tytärtäsi, eikä vähätellä hänen kuukautisvuotonsa määrää, kipujen voimkkuutta ym. Olet kamala vanhempi näiden kommenttiesi perusteella ja toivottavasti heräät todellisuutteen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:20"]
Ainakin minusta olisi aika jännittävä ajatus uida vedessä, jossa on verta joka on tullut naisen pyhimmästä... Ei muuta kuin tyttö veteen vaan. T. mies
[/quote]
Miksi alapeukutatte tätä? Tämähän on oikeastaan kohteliaisuus teitä naisia kohtaan. T. mies
"Eihän sille tamponille käy yhtään mitään, sen on tarkoitus olla suht syvällä eikä törröttää haaroista niin, että vesi pääsee täyttämään sen... Eikä kukaan ole sanonut, että pitäisi uida veren sekaisessa vedessä. Kuulostat hieman hysteeriseltä ja siltä, että oletat kuukautisten vuotavan ohi väistämättä jokaisella. ap"
Mua vain ällöttää uida veren sekaisessa vedessä. Minusta siinä ei paljon huomioida muita ihmisiä.
Ja erityisesti se ällöttää kylpylöissä, jossa naiset tuppaavat porealtaisiin ja pieniin uima-altaisiin, veren sekaisen vanansa kanssa. Luulisi sen olevan epämielyttävää myös itsestä ja luulisi sen olevan myös tulehdusriski.
Luulen, että nyt olet tekemässä tyttärellesi karhunpalveluksen, sillä tuskin hän tulee nauttimaan ja iloitsemaan tulevaisuudessa liikunnasta, saati uimisesta, kun oma äiti on yhden uimisen kanssa noin hysteerinen ja ehdoton.
Sanompa senkin, miksi vain sinun mielipide olisi se ainut ja oikea. Myös teinillä on oikeus omaan mielipiteeseen ja oikeuksiinsa, se on jopa laissa määrätty, vain tuijotatko vain omaa napaasi ja olet perheen pomo, välittämättä tuon taivaalista muiden perheenjäsenten mielipidettä. Missä on tyttäresi isän mielipide, vai etko kuuntele häntä. Tulet myöhemmin huomaamaan, sitä satoa niität, mitä olet kylvänyt.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:42"]
Lukiolainen on itse vastuussa koulunkäynnistään. Ei sinun tarvitse hänen poissaoloaankaan sen kummemmin selvitellä, puhukoon itse opettajan kanssa.
[/quote]
Näin on.
Lukio on VAPAAEHTOINEN koulu.
Oppivelvollisuus päättyi peruskouluun.
AP on pihalla kuin käkikello.
Tytär voisi vaikka lopettaa koko lukion, jos haluaisi. Eikä AP voisi tehdä yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 11:53"]
"Eihän sille tamponille käy yhtään mitään, sen on tarkoitus olla suht syvällä eikä törröttää haaroista niin, että vesi pääsee täyttämään sen... Eikä kukaan ole sanonut, että pitäisi uida veren sekaisessa vedessä. Kuulostat hieman hysteeriseltä ja siltä, että oletat kuukautisten vuotavan ohi väistämättä jokaisella. ap"
Mua vain ällöttää uida veren sekaisessa vedessä. Minusta siinä ei paljon huomioida muita ihmisiä.
Ja erityisesti se ällöttää kylpylöissä, jossa naiset tuppaavat porealtaisiin ja pieniin uima-altaisiin, veren sekaisen vanansa kanssa. Luulisi sen olevan epämielyttävää myös itsestä ja luulisi sen olevan myös tulehdusriski.
Luulen, että nyt olet tekemässä tyttärellesi karhunpalveluksen, sillä tuskin hän tulee nauttimaan ja iloitsemaan tulevaisuudessa liikunnasta, saati uimisesta, kun oma äiti on yhden uimisen kanssa noin hysteerinen ja ehdoton.
Sanompa senkin, miksi vain sinun mielipide olisi se ainut ja oikea. Myös teinillä on oikeus omaan mielipiteeseen ja oikeuksiinsa, se on jopa laissa määrätty, vain tuijotatko vain omaa napaasi ja olet perheen pomo, välittämättä tuon taivaalista muiden perheenjäsenten mielipidettä. Missä on tyttäresi isän mielipide, vai etko kuuntele häntä. Tulet myöhemmin huomaamaan, sitä satoa niität, mitä olet kylvänyt.
[/quote]
No eiköhän kaikkia ällöttäisi uida veren sekaisessa vedessä. Pointti oli se, että siellä vedessä tuskin on yhtään verta vaikka joku siellä olisikin uimassa kuukautisten aikaan. Ei niitä vanoja tule jos on muistanut laittaa tamponin/kuukupin, haloo. Ja jos tuntuu siltä että nyt on tamponi täynnä ja ohivuodon vaara, niin eiköhän jokainen tajua silloin poistua vedestä. Ei tytär ennenkään ole uinnista pitänyt eli en ole pilaamassa mitään. Miehelle en ole puhunut mitään tästä kuukautisasiasta, tytärkään ei sitä haluaisi. Eli kyllä, tässä asiassa minun on oltava pomo, sillä lapseni on alaikäinen. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:00"]
Lukiolainen on itse vastuussa koulunkäynnistään. Ei sinun tarvitse hänen poissaoloaankaan sen kummemmin selvitellä, puhukoon itse opettajan kanssa.
[/quote]
Näin on.
Tytär voisi vaikka lopettaa koko lukion, jos haluaisi. Eikä AP voisi tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Tiedän, mutta niin kauan kun tytär sitä lukioita jatkaa ja on alaikäinen, poissaolot jäävät vanhempien kuitattavaksi Wilmassa, niitä ei voi oppilas itse kuitata. Eli tämä asia kuuluu minulle, vaikka oppivelvollisuus onkin päättynyt. ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:15"]
Meillä yläasteella sai skipata uinnin menkkojen takia. Uinti pitäisi silti suorittaa myöhemmin ja näitä korvaavia kertoja oli muistaakseni 3, eli jokaiselle löytyi aika se tehdä. Toki uida voi myös kuukautisten aikaan, mutta varsinkin nuorena se ahdistaa todella paljon kun kuukautiset ovat suht uuusi asia.
[/quote]
Meillä täällä Espoossa taas kenenkään ei tarvitse uida, jos ei halua. Ei tyttöjen, eikä poikien.
Ne, jotka eivät ui, menevät kävely- tai juoksulenkille uimahallin läheisyyteen. Kaikki siis kokoontuvat uimahallilla ja osa menee uimaan, osa lähtee lenkille.
Hyvä systeemi.
Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan.
No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi.
Mielestäni ap on tällä pääköllä asenteellaan suorastaan kajoamassa tyttärensä oikeuteen oman kehonsa koskemattomuudesta.
Ajatelkaa jos joku tulisi komentelemaan teitä, että selitykset pois, sinun on nyt vain työnnettävä se vanutuppo sinne emättimeen kun minä niin määrään! Siis voidaanko nyky-Suomessa määrätä tyttö käyttämään tampoonia vastentahtoisesti?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:16"]
Mielestäni ap on tällä pääköllä asenteellaan suorastaan kajoamassa tyttärensä oikeuteen oman kehonsa koskemattomuudesta.
Ajatelkaa jos joku tulisi komentelemaan teitä, että selitykset pois, sinun on nyt vain työnnettävä se vanutuppo sinne emättimeen kun minä niin määrään! Siis voidaanko nyky-Suomessa määrätä tyttö käyttämään tampoonia vastentahtoisesti?
[/quote]
Älä liioittele, kyllä tytär sen tamponin sinne ilman minun käskyänikin työntää, kun on käyttänyt tamponeja jo monta vuotta. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:04"]
[/quote]
Näin on.
[/quote]
Tiedän, mutta niin kauan kun tytär sitä lukioita jatkaa ja on alaikäinen, poissaolot jäävät vanhempien kuitattavaksi Wilmassa, niitä ei voi oppilas itse kuitata. Eli tämä asia kuuluu minulle, vaikka oppivelvollisuus onkin päättynyt. ap
[/quote]
Ei ainakaan meidän lukiossa vanhemmat ilmoittaneet poissaoloja liikunnasta! Sen tekivät nuoret itse.
Älä sinäkään puutu niihin, kun ne eivät sinulle kuulu. Älä puutu varsinkaan, kun et kerran pysty olemaan asiallinen. Jos tyttäresi on ilmoittanut, ettei osallistu liikuntaan kuukautisten ja kuukautiskipujen takia, niin sinun pitäisi pystyä ilmoittamaan normaali poissaolo Wilmaan.
Jos et siihen (jonkun henkisen häiriötilasi vuoksi) pysty, niin jätä ilmoittamatta. Ei siitä kukaan ole kiinnostunut. Seuraavalla liikuntatunnilla opettaja voi kysyä tyttäreltäsi miksi ei tullut uimaan ja tyttäresi voi kertoa kuukautisista.
Lintsaukseksi et tytön poissaoloa uimisesta pysty laittamaan, vaikka olisit kuinka häiriintynyt.
Kun väittämääsi lintsausta ruvetaan selvittämään ja selviää, että kyseessä on kuukautiset, saat lähinnä itsellesi hullun maineen ja ties vaikka opettajat pyytäisivät lastensuojeluviranomaisia selvittämään noin sekopäisen äidin kotioloja tarkemminkin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:04"]
[/quote]
Näin on.
[/quote]
[/quote]
Ei ainakaan meidän lukiossa vanhemmat ilmoittaneet poissaoloja liikunnasta! Sen tekivät nuoret itse.
Älä sinäkään puutu niihin, kun ne eivät sinulle kuulu. Älä puutu varsinkaan, kun et kerran pysty olemaan asiallinen. Jos tyttäresi on ilmoittanut, ettei osallistu liikuntaan kuukautisten ja kuukautiskipujen takia, niin sinun pitäisi pystyä ilmoittamaan normaali poissaolo Wilmaan.
Jos et siihen (jonkun henkisen häiriötilasi vuoksi) pysty, niin jätä ilmoittamatta. Ei siitä kukaan ole kiinnostunut. Seuraavalla liikuntatunnilla opettaja voi kysyä tyttäreltäsi miksi ei tullut uimaan ja tyttäresi voi kertoa kuukautisista.
Lintsaukseksi et tytön poissaoloa uimisesta pysty laittamaan, vaikka olisit kuinka häiriintynyt.
Kun väittämääsi lintsausta ruvetaan selvittämään ja selviää, että kyseessä on kuukautiset, saat lähinnä itsellesi hullun maineen ja ties vaikka opettajat pyytäisivät lastensuojeluviranomaisia selvittämään noin sekopäisen äidin kotioloja tarkemminkin.
[/quote]
Tytär ei aio itse tästä puhua opettajalle, joten minun on pakkokin puuttua asiaan. Ai lastensuojeluviranomaiset laitetaan selvittämään kotioloja siksi, että haluan tyttären osallistuvan pakolliselle liikuntatunnille ja hoitavan opiskelunsa kunnolla?! Kai itsekin tajuat, miten naurettavalta tuo kuulostaa. Jokainen vastuullinen vanhempi yrittää parhaansa mukaan pitää huolen siitä, että lapsen koulunkäynti sujuu. Ja lintsaamista tämä on siksi, että tytär ei suostu menemään edes kävelylle, joka olisi vaihtoehto uinnille. ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:11"]
Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan. No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi.
[/quote]
Älä nyt, yläkoulun ope, sekoile asioissa.
Uimisen opettelu kuuluu PERUSKOULUN oppimäärään. Jokaisen pitäisi omata uimataito peruskoulun käytyään.
Siihen perustuu se, että yläkoulussa on käytävä uimassa tai sitten on käytävä uimassa omalla ajalla ja vanhemmat kirjoittavat todistuksen uimataidosta.
Lukioon tultaessa kaikilla siis on jo peruskoulun oppimäärään kuuluva uimataito. Uimataidon opettelu ei kuulu lukion oppimäärään. Eikä uiminen ole pakollista lukiossa, vaan sen voi korvata muulla liikunnalla, jos ei halua tai voi uida!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:16"]
[/quote]
Älä liioittele, kyllä tytär sen tamponin sinne ilman minun käskyänikin työntää, kun on käyttänyt tamponeja jo monta vuotta. ap
[/quote]
Ja mitä sitten, vaikka on käyttänyt tamponeja jo monta vuotta? Hänellä pitää silti olla oikeus ihan joka kerta itse päättää käyttääkö tamponia vai ei. Valinnanvapaus ja oman kehon koskemattomuus kuuluu myös sinun tyttärellesi ap, vaikka se kova pala tuntuu olevankin.
No minä käyn uimassa menkkojen aikaan nyt, kun oon oppinut luottamaan siiheen, ettei vuoto tule läpi. Mutta teininä en uskaltanut. Et voi pakottaa tyttöäsi uimaan.