Mitä tehdä, kun tytär ei kuukautisten takia suostu uimaan?
Tyttärellä olisi huomenna liikuntatunnilla uintia, mutta hän ei kuulemma aio mennä vedoten kuukautisiin. Ne eivät kuitenkaan minusta ole mikään este, tarpeeksi imukykyinen tamponi vain mukaan niin ei olisi mitään ongelmaa. Tytär valittaa, että ne kuitenkin tulisivat läpi mutta ei varmasti tulisi. Hän aikoo kuulemma vain olla menemättä ja jättää poissaolon minun selvitettäväkseni. Mielestäni tämä ei ole oikein, mutta mitä voin tehdä? En voi tytärtä väkisinkään veteen raahata. Ja ei, en ole mikään tiukkapipoinen kamala äiti, mutta tytöllä on jo ennestäänkin aika paljon poissaoloja. Lukioikäisestä tytöstä siis kyse.
Kommentit (181)
Lukioissa voitaisiin siirtyä vapaavalintaiseen liikuntaan. Jokainen voisi liikkua haluamallaan tavalla, vaikka käymällä kuntosalilla tai tanssitunnilla, jos haluaa. Näistä sitten vain kuntosalin ohjaajan / tanssinopettajan leimat käydyistä tunneista.
Aikuislukioissakin esimerkiksi pärjätään ihan ilman minkäänlaista pakkoliikuntaa. Vapaaehtoinen liikuntakerho löytyy kyllä.
Kaikille yhteinen pakkoliikunta ja sen arvosteleminen vieläpä arvosanoin on lukiotasolla ihan idioottimaista hommaa. Pääasianhan pitäisi olla se, että ylipäätään liikutaan tietyn verran ja että se liikunta olisi mieluista, jolloin se jää yleensä tavaksi myöhemmälläkin iällä.
Aika moni on saanut koulun pakkoliikunnasta elinikäisen inhon monia liikuntalajeja kohtaan. Jos koulussa saisi liikkua mieluisalla tavalla, olisi sillä positiivinen vaikutus koko kansan liikuntamyönteisyyteen ja sitä myötä kansanterveyteen.
Tämän ketjun luettuani olen entistä kiitollisempi omasta ymmärtäväisestä äidistäni, jonka kanssa oli helppo keskustella ja joka ajatteli aina myös minun tunteitani. Sain olla lukion aikana uinnista pois kuukautisten takia, eikä se todellakaan haitannut opintojeni edistymistä. Absurdi ajatus. Tuskimpa kenenkään akateeminen tulevaisuus on yhdestä uintikerrasta kiinni. Sen sijaan mahdolliset teininä koetut nolot hetket siitä, että pakotetaan menkkojen aikaan uimahalliin saavat jäädä mieleen vuosiksi. Se on herkkää aikaa. Järki käteen, oikeasti.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:05"]
Mulle on aivan sama mitä ap:n tytär tekee, mutta oma tyttäreni esimerkiksi on kilpauimari ja joka neljäs viikko ei vaan voi olla harkoista pois, joten hän on silloin heti 12-vuotiaana opetellut tamponin käytön. Mitään nurinaa en ole hänen taholtaan asiasta kuullut.
[/quote]
Mitali tulee postissa.
helppohan hyvävartaloisten on käydä uimahallissa ja nakuilla luokkakavereiden edessä. niin ja vaatia ne rumemmatkin alastomiksi, jotta voivat tuntea taas kerran ylemmyyttä. oma napa vaan mielessä ja unohdetaan toisten kärsimys taikka jopa naureskellaan sille porukalla.
ps. on joo traumoja. senkus urputatte.
Mulla oli vielä jokunen vuosi sitten kuukautiset niin runsaat, että super (vai normaali?) kokoinen tamppooni vuosi tunnissa läpi ja reilusti. Ei olis tullut mieleenkään lähteä uimaan.
Jos on kuukautiset, niin ei minun mielestäni saisi mennä ylipäätään kouluun. Tai ainakaan kannattaisi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:13"]
Mulla oli vielä jokunen vuosi sitten kuukautiset niin runsaat, että super (vai normaali?) kokoinen tamppooni vuosi tunnissa läpi ja reilusti. Ei olis tullut mieleenkään lähteä uimaan.
[/quote]
ei kuule. kyllä sun pitäisi silti uida. ainahan voit käydä vartin välein vaihtamassa tamponia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:13"]
[/quote]
ei kuule. kyllä sun pitäisi silti uida. ainahan voit käydä vartin välein vaihtamassa tamponia.
[/quote]
Njääh, tulee kylmä kun nousee altaasta välillä pois
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 16:13"] Mulla oli vielä jokunen vuosi sitten kuukautiset niin runsaat, että super (vai normaali?) kokoinen tamppooni vuosi tunnissa läpi ja reilusti. Ei olis tullut mieleenkään lähteä uimaan. [/quote] ei kuule. kyllä sun pitäisi silti uida. ainahan voit käydä vartin välein vaihtamassa tamponia. [/quote] Njääh, tulee kylmä kun nousee altaasta välillä pois
[/quote]
no, nouse hetkeksi. voit vaihtaa sen tamponin altaan vierellä. sitten vaan viskaat sen jonnekin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:11"]
Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan. No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi.
[/quote]
No onko se nyt täysin mahdoton ajatus, että murrosikäiset voivat olla aika epävarmoja kropastaan? Ei ehkä huvita mennä keekoilemaan alasti sinne uimahallin suihkuun kaikkien luokkakavereiden nähden, oli kuukautiset tai ei. Se on vain yleensä hyväksytty selitys. Ja jos oikeasti onkin ne kuukautiset, en itse ainakaan teininä olisi halunnut että olisi pakotettu uimaan, inhoan tamponeita edelleen (nyt jo 30v.) Väkisinkö olisi pitänyt laittaa käyttämään... Ja olisi todennäköisesti koko ajan pelännyt "mitä jos se pettääkin", siitä olisi ollut "liikunnan ilo" kaukana.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:11"]
Olen opena yläkoulussa (en liikunnan, mutta siis seurannut asiaa läheltä), ja se on kyllä jännä yhteensattuma, että uintipäivinä noin puolella tyttöjen liikuntaryhmästä on kuukautiset. Ja aina niillä samoilla tytöillä sattuu olemaan kuukautiset koko yläkoulun ja lukion ajan juuri uintiliikuntatuntien aikaan. No, ap:n tapauksessa tytöllä on varmasti oikeasti kuukautiset. Meidän koulussa vapautuksen saa uinnista menkkoihin vedoten, mutta uinnit pitää kyllä suorittaa, joko omalla ajalla (huoltaja kirjoittaa todistuksen uinnista) tai menemällä jonkun muun ryhmän mukana uimaan, kun menkat ovat ohi.
[/quote]
Mun mielestä noin teini-ikäisten sielunelämää tuntemattomat ihmiset ei sovi yläkoululaisten opettajiksi. Uiminen luokan kanssa oli ihan kauheaa, etenkin kun pojat samassa ryhmässä ja arvostelivat sitten tyttöjen tissejä ja vartaloita ja fyysistä kehitystä. Olin hirvittävän epävarma ja kärsin aknesta jonka sentään meikillä sai jonkun verran piiloon. Lintsasin kaikki uintitunnit. Minusta ei saa pakottaa ketään alasti/lähes alasti vieraiden ihmisten eteen. Nuorena se tuntui kamalalta nöyryytykseltä ja häpäisyltä. Jo liikuntatunnit oli kauheita kun olin ensimmäisiä tyttöjä kenellä murrosikä alkoi ja toisten tyttöjen kommentit pukuhuoneessa traumatisoi minut jo ala-asteella. Pojat vertaili ja arvaili ennen uintitunteja kenellä tytöllä isoimmat tissit jne Omia lapsiani en ole pakottanut uimaan. Pakottaminen ei nosta itsevarmuutta vaan se tulee kasvamisen myötä, mutta murrosikä ja oman kehon muuttuminen on useimmille aika herkkää aikaa.
[/quote]
Juuri näin.
Onneksi on menty parempaan suuntaan, eikä uiminen ole enää pakollista. Ei peruskoulussa, eikä lukiossa.
Ne, jotka eivät ui, tekevät muuta. Ja se on oma valinta myös peruskoulussa.
Peruskoulun oppivelvollisuuteen kuuluvan uimataidon voi todistaa vanhempien toimittamalla todistuksella.
Omista lapsistani tytär kävi koulun kanssa uimassa silloin, kun ei ollut kuukautisia. Poika taas ei halunnut osallistua koulun uimiseen, vaikka olikin aina ollut innokas uimari ja osasi uida jo ennen kouluikää. Hänestä sitten kirjoitimme todistuksen uimataidosta peruskoulua varten.
[/quote]
Mun mielestä liikunnassa voitaisiin siirtyä kokonaan siihen, että vaan kävellään (eikä sitäkään ole pakko). Vanhemmat vois sitten kirjoittaa todistuksia kaikista lajeista! Täten todistan, että Minna osuu pesäpalloon. Täten todistan, että Matti ei ole koskaan eksynyt samoillessamme metsässä ja siten hän osaa suunnistaa peruskoulun opetussuunnitelman mukaisten tavoitteiden edestä....
Ei voi hiihtää eikä luistella kun ei voi pakottaa ostamaan välineitä tai vielä pahempaa, kantamaan niitä kouluun. Ei voi uida, kun kokoajan tytöillä on menkat. Ei voi juosta kun siinä tulee hiki, ei voi pelata pelejä, kun tulee pahamieli joukkuejaoista... Ei kyllä käy kateeksi liikunnanopettajiakaan.
Ihan oikeesti? Kirjoititte terveelle ja uinnista pitävälle pojalla todistuksen ihan vaan siksi "ku mä en nyt haluu uida?".
[/quote]
Oletko liikunnanopettaja?
Jännä juttu ettei ap tule kertomaan mitä se opettaja sanoi... Soittamaanhan se ap oli yhdessä vaiheessa menossa...?
Annetaan vaan jokaisen oppilaan päättää mihin urheilulajeihin HALUAA osallistua. Samalla hän voi päättää mitä asioita hän HALUAA opiskella. Matematiikan ja ruotsin voi huoletta skipata, kun ne nyt tuntuvat vaikeilta, eikä niitä oppilaan MIELESTÄ tarvita mihinkään. Kotitaloudessakin oppilas voi tehdä pelkkiä jälkiruokia, kun hän ei tykkää tavallisesta ruoasta. Luokassa hän voi pitää pipoa päässä, kun hän ei HALUA näyttää muille hiuksiaan.
Taitaa olla niin, että sen oman alastoman vartalon häpeily ja peittely on lähtöisin kotoa ja puutteellisesta kasvatuksesta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:42"]
Lukiolainen on itse vastuussa koulunkäynnistään. Ei sinun tarvitse hänen poissaoloaankaan sen kummemmin selvitellä, puhukoon itse opettajan kanssa.
[/quote]
Kyllä on selvitettävä, kun on Wilma käytössä ja tytär ei aio opettajalle tästä itse puhua. Laitan poissaolojen selitykseksi varmaan lintsaamisen, jos tytär ei suostu uimaan. ap
[/quote]Hei kamoon.. anna tytön olla rauhassa. Ei ihme jos nuorella ja äidillä on välit kireinä, kun tuommosestakin tehdään iso haloo. Itsekkään en voi uida jos menkat(olen jo lähellä viittäkymmentä) ja tiedän etteivät ystävänikään mene jos vuotaa. Kunniotusta puolin ja toisin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:00"]
Onpa ihmeellisiä vastauksia! Mä olen samaa mieltä kuin ap, ei kuukautiset ole este uinnille, varsinkin jos on tottunut käyttämään tamponeja. Kuukautiset on normaali osa naisen elämää, eikä niitä saa käyttää tekosyynä epämieluisten asioiden välttelyyn.
Itse olen harrastanut kilpauintia nuorempana, ja kun kuukautiset alkoivat, opettelin ensimmäisten menkkojen jälkeen heti tamponin käytön, jotta ei olisi tarvinnut olla aina viikkoa poissa treeneistä kuukautisten takia. Olin 12-vuotias. Olen siis uinut lukemattomia kertoja tamponin käyttäen, ja voin kertoa, ettei se todellakaan ime itseensä allasvettä. Se naru kannattaa laittaa "rullalle" häpyhuulten sisälle tai jopa emättimeen, niin kukaan ei sitä huomaa edes suihkussa käydessä. Ja tunnustan myös, että joskus on tullut läpi vuoto, mutta uikkari on itse asiassa hyvin tiivis, eikä päästä vuotoa läpi juuri lainkaan. (Tämä tullut käytännössä testattua, kun kesken treenien juoksin vaihtamaan tamponin ja kokeilin aina wc-paperilla oliko verta tullut läpi uikkareista - ei koskaan ollut.
Ja viimeisimpänä vielä, ap:n tytön tulee ehdottomasti itse selvittää asiansa liikunnanopen kanssa. Tuskin on mikään ongelma mennä uinnin sijaan kävelylle, kun vaan ottaa asian opettajan kanssa puheeksi. ja sehän tosiaan saattaisi helpottaa niitä kipuja. Joihin on muuten olemassa särkylääkkeitäkin.
[/quote]
eli voi tulla läpivuotoja.
sun uikkari voi olla tiivis, kaikilla ei ole.
[/quote]Eihän siinä uikkarin ulkopuolella ole ollut verta kun se on huuhtoutunut allasveteen. Yäk. Ei menkoilla uima-altaaseen
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 18:16"]
Annetaan vaan jokaisen oppilaan päättää mihin urheilulajeihin HALUAA osallistua. Samalla hän voi päättää mitä asioita hän HALUAA opiskella. Matematiikan ja ruotsin voi huoletta skipata, kun ne nyt tuntuvat vaikeilta, eikä niitä oppilaan MIELESTÄ tarvita mihinkään. Kotitaloudessakin oppilas voi tehdä pelkkiä jälkiruokia, kun hän ei tykkää tavallisesta ruoasta. Luokassa hän voi pitää pipoa päässä, kun hän ei HALUA näyttää muille hiuksiaan.
Taitaa olla niin, että sen oman alastoman vartalon häpeily ja peittely on lähtöisin kotoa ja puutteellisesta kasvatuksesta.
[/quote]
Puutteellisesta kasvatuksesta?
Hah!
Suurimmassa osassa maailman maita ei sitten sinun mukaasi osata käyttäytyä, koska alastomana muiden edessä oleminen on suuri tabu!
Se, että suomalaiset lapset on pakotettu nakuilemaan toistensa edessä, on entisaikojen kasvatusta. Ei nykypäivää.
Hyvä, että Suomessakin noudatetaan nykyisin ihmisoikeuksia.
Ne nakuilkoot, joille se on sopii. Ketään ei sellaiseen voi kuitenkaan pakottaa.
"Tuskin se ehtii jossain tunnissa täyttyä, jos sen on juuri ennen uintia vaihtanut. Kuulostaa oudolta, että se vartissa jo kokonaan täyttyisi. Eihän siitä mitään tule, jos sitä vartin välein pitäisi olla vaihtamassa, oli sitten uimassa tai ei. Tamponissa on tällöin oltava jotain vikaa, tai sen käyttäjässä. ap
jos se tampooni voi täyttyä yläpuolelta verestä niin voi se alapuolelta vedestäkin."
Ap lue ylläoleva kommentti. Mieti miten sille tampoonille käy. En ikipäivänä menisi uimahalliin kuukautistin aikana, vaikka olen käynyt siellä 20-vuotta viikottain, paitsi kesäkuukausina. Jo hyvin käytöstapoihin kuuluu huomioda muut uimarit.
Luulen, ettei sinulla ole pienintäkään käsitystä miten uimahallissa ollaan, saati, että olisit itse uinut kuukautisten aikana uima-altaassa. On tosi epämielyttävää uida, jos jollakin virtaa punainen vana uidessa ja itse pitäisi uida veren sekaisessa vedessä. Johan siihen puuttuvat uimavalvojat. Jo pelkkä aloitus viittaa uusavuttomuuteen tai huonoon käytökseen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 10:25"]"Tuskin se ehtii jossain tunnissa täyttyä, jos sen on juuri ennen uintia vaihtanut. Kuulostaa oudolta, että se vartissa jo kokonaan täyttyisi. Eihän siitä mitään tule, jos sitä vartin välein pitäisi olla vaihtamassa, oli sitten uimassa tai ei. Tamponissa on tällöin oltava jotain vikaa, tai sen käyttäjässä. ap
jos se tampooni voi täyttyä yläpuolelta verestä niin voi se alapuolelta vedestäkin."
Ap lue ylläoleva kommentti. Mieti miten sille tampoonille käy. En ikipäivänä menisi uimahalliin kuukautistin aikana, vaikka olen käynyt siellä 20-vuotta viikottain, paitsi kesäkuukausina. Jo hyvin käytöstapoihin kuuluu huomioda muut uimarit.
Luulen, ettei sinulla ole pienintäkään käsitystä miten uimahallissa ollaan, saati, että olisit itse uinut kuukautisten aikana uima-altaassa. On tosi epämielyttävää uida, jos jollakin virtaa punainen vana uidessa ja itse pitäisi uida veren sekaisessa vedessä. Johan siihen puuttuvat uimavalvojat. Jo pelkkä aloitus viittaa uusavuttomuuteen tai huonoon käytökseen.
[/quote]
Eihän sille tamponille käy yhtään mitään, sen on tarkoitus olla suht syvällä eikä törröttää haaroista niin, että vesi pääsee täyttämään sen... Eikä kukaan ole sanonut, että pitäisi uida veren sekaisessa vedessä. Kuulostat hieman hysteeriseltä ja siltä, että oletat kuukautisten vuotavan ohi väistämättä jokaisella. ap
Tätä ketjua seuranneena ei voi muuta toivoa kuin, että tämä on provo. Ja jos nyt ap oikeasti lukiolle soitteli, niin toivottavasti sieltä löytyy ymmärrystä tytölle.
105