Mitä tehdä, kun tytär ei kuukautisten takia suostu uimaan?
Tyttärellä olisi huomenna liikuntatunnilla uintia, mutta hän ei kuulemma aio mennä vedoten kuukautisiin. Ne eivät kuitenkaan minusta ole mikään este, tarpeeksi imukykyinen tamponi vain mukaan niin ei olisi mitään ongelmaa. Tytär valittaa, että ne kuitenkin tulisivat läpi mutta ei varmasti tulisi. Hän aikoo kuulemma vain olla menemättä ja jättää poissaolon minun selvitettäväkseni. Mielestäni tämä ei ole oikein, mutta mitä voin tehdä? En voi tytärtä väkisinkään veteen raahata. Ja ei, en ole mikään tiukkapipoinen kamala äiti, mutta tytöllä on jo ennestäänkin aika paljon poissaoloja. Lukioikäisestä tytöstä siis kyse.
Kommentit (181)
Oon pari päivää lueskellut nyt näitä keskusteluja täällä vauva.fi:ssä ja hyvin näyttää ihmisiin uppoavan nämä ap:n trollailut :D kaveri keksii päästään mahd provokatiivisia tarinoita ja uppoaa lukijoihin kuin kuuma veitsi voihin.
Onpa ihmeellisiä vastauksia! Mä olen samaa mieltä kuin ap, ei kuukautiset ole este uinnille, varsinkin jos on tottunut käyttämään tamponeja. Kuukautiset on normaali osa naisen elämää, eikä niitä saa käyttää tekosyynä epämieluisten asioiden välttelyyn.
Itse olen harrastanut kilpauintia nuorempana, ja kun kuukautiset alkoivat, opettelin ensimmäisten menkkojen jälkeen heti tamponin käytön, jotta ei olisi tarvinnut olla aina viikkoa poissa treeneistä kuukautisten takia. Olin 12-vuotias. Olen siis uinut lukemattomia kertoja tamponin käyttäen, ja voin kertoa, ettei se todellakaan ime itseensä allasvettä. Se naru kannattaa laittaa "rullalle" häpyhuulten sisälle tai jopa emättimeen, niin kukaan ei sitä huomaa edes suihkussa käydessä. Ja tunnustan myös, että joskus on tullut läpi vuoto, mutta uikkari on itse asiassa hyvin tiivis, eikä päästä vuotoa läpi juuri lainkaan. (Tämä tullut käytännössä testattua, kun kesken treenien juoksin vaihtamaan tamponin ja kokeilin aina wc-paperilla oliko verta tullut läpi uikkareista - ei koskaan ollut.
Ja viimeisimpänä vielä, ap:n tytön tulee ehdottomasti itse selvittää asiansa liikunnanopen kanssa. Tuskin on mikään ongelma mennä uinnin sijaan kävelylle, kun vaan ottaa asian opettajan kanssa puheeksi. ja sehän tosiaan saattaisi helpottaa niitä kipuja. Joihin on muuten olemassa särkylääkkeitäkin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:00"]
Onpa ihmeellisiä vastauksia! Mä olen samaa mieltä kuin ap, ei kuukautiset ole este uinnille, varsinkin jos on tottunut käyttämään tamponeja. Kuukautiset on normaali osa naisen elämää, eikä niitä saa käyttää tekosyynä epämieluisten asioiden välttelyyn.
Itse olen harrastanut kilpauintia nuorempana, ja kun kuukautiset alkoivat, opettelin ensimmäisten menkkojen jälkeen heti tamponin käytön, jotta ei olisi tarvinnut olla aina viikkoa poissa treeneistä kuukautisten takia. Olin 12-vuotias. Olen siis uinut lukemattomia kertoja tamponin käyttäen, ja voin kertoa, ettei se todellakaan ime itseensä allasvettä. Se naru kannattaa laittaa "rullalle" häpyhuulten sisälle tai jopa emättimeen, niin kukaan ei sitä huomaa edes suihkussa käydessä. Ja tunnustan myös, että joskus on tullut läpi vuoto, mutta uikkari on itse asiassa hyvin tiivis, eikä päästä vuotoa läpi juuri lainkaan. (Tämä tullut käytännössä testattua, kun kesken treenien juoksin vaihtamaan tamponin ja kokeilin aina wc-paperilla oliko verta tullut läpi uikkareista - ei koskaan ollut.
Ja viimeisimpänä vielä, ap:n tytön tulee ehdottomasti itse selvittää asiansa liikunnanopen kanssa. Tuskin on mikään ongelma mennä uinnin sijaan kävelylle, kun vaan ottaa asian opettajan kanssa puheeksi. ja sehän tosiaan saattaisi helpottaa niitä kipuja. Joihin on muuten olemassa särkylääkkeitäkin.
[/quote]
eli voi tulla läpivuotoja.
sun uikkari voi olla tiivis, kaikilla ei ole.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:36"]
En ymmärrä teitä, siis eihän tamponin kanssa normaalistikaan mitään ohivuotoja tule niin miksi sitten uidessa tulisi? Ja 9, en usko että taustalla on kuvailemiasi muita syitä, mutta vaikka olisikin, niin uinti kuuluu koululiikuntaan vaikka se ei kivaa olisikaan. Kyllä asia minulle vielä hieman kuuluu, kun tytär on alaikäinen. Ja joo, vaihtoehtona uinnille on kävely, mutta tytär ei aio kävelläkään, kun on kuulemma kivuliaat kuukautiset (se on kyllä varmaan tekosyy). ap
[/quote]
täällä on yksi runsasvuotoinen, jolla saa olla isoin tamponi ja siltikin laitettava side suojaksi, kun vuotaa ohi jo tunnin tai kahden kuluttua. Lisäksi ovat todella kivuliaat. En todellakaan menisi uimaan menkkojen aikaan ja ei meilläkään koulussa tarvinnut uida tästä syystä. Ja jos AP:llä ei ole itsellä ollut kivuliaita ja/tai runsaita kuukautisia, niin ei se tarkoita, etteikö kenelläkään sellaisia voisi olla. Ehkä voisit neuvotella tyttären kanssa, että edes kokeilisi kävelyä ja, jos on liian kivuliasta, niin sitten lepää tunnin lopun. Parempi edes ilmestyä tunnille kuin kerätä turhia poissaoloja. Mutta vähän empatiakykyä peliin.
Eihän uimaan saa mennä menkkojen aikana! Olen monessa uimahallissa nähnyt kyltin ethän ui kuukautisten aikana edes tamponin kanssa tjtn
Yläasteella oli se käytäntö, että opettaja kurkkasi pikkareihin. Kerran se alkoi epäilemään feikkausta ja työnsi sormensa sisälleni. Nipisti vähäsen, nuori kun olin. Opettaja oli isokourainen mies.
Jos elettäis 1980-lukua, olisit varmaan mun liikunnanopettaja. Se ämmä ei hyväksynyt uintitunneilta poissaoloa kuukautisten vuoksi - vaikka olis ollut 13-vuotias ja ekat menkat niin kuin minulla....
Vanhemmat eivät todellakaan selvittele lukiolaisten poissaoloja. Lukiossa ollaan ihan itse vastuussa omasta koulunkäynnistään, ei kuulu enää oppivelvollisuuteen. Ihan vapaasta tahdosta siellä ollaan, ei liity vanhempiin mitenkään. :D
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:50"]
Eihän uimaan saa mennä menkkojen aikana! Olen monessa uimahallissa nähnyt kyltin ethän ui kuukautisten aikana edes tamponin kanssa tjtn
[/quote]
Jep, uintia harrastavatkin tytöt ovat kerran kuussa viikon pois treeneistä. Uimahallin säännöt kun kieltävät. Trolololo.
No enpä itsekään suostunut teininä koulun uintitunneille kuukautisten aikaan, ja onneksi äitini sen ymmärsi, ja kirjoitti opettajalle lapun asiasta. Kuukautiset ovat aika intiimi juttu, ja teini-ikäiselle vieläpä ihan erityisen intiimi asia. Kuukautisia ja tamponin naruja ei haluta kaikkien esille, eikä oma olokaan ehkä ole kuukautisten takia kovin mukava: turvitusta, kipeitä rintoja ym. Voit itse polskia tamponin kanssa, mutta älä pakota teiniäsi siihen. Mistä muuten edes tiedät käyttääkö tyttö tamponeja? Uiminen ei ole mikään syy ottaa tamponeja käyttöön, jos muutoin ei niitä käytä. Tamponit otetaan käyttöön, jos itse sen kokee tarpeelliseksi.
Kiitos kommenteista. Soitan kuitenkin nyt opettajalle ja kysyn, että mitä mieltä hän on. ap
Mulla on aina ollut niin runsaat menkat että päiväsaikaan menee kolmen päivän ajan useampi suurikokoinen yöside, jos meinaan pitää sidettä yli puoli tuntia. Edes neljän pisaran siteet eivät riitä. Tamponia joutuisin vaihtamaan jatkuvasti, jos käyttäisin. Ei houkuta ajatus että hyytävä määrä verimössöä vaan tulpataan aiheuttamaa tulehdusta pimppiin. Sitten jos se tamponi lähteekin pois sen menkkamäärän paineen takia... En halua edes ajatella. Olen kohta kolmekymppinen enkä teini-iän jälkeen ole uskaltanut koittaa tamponia.
Musta olis ihan ok, jos tytär ei ui menkkojen aikaan. (Itselleni ei olis ongelma käydä, mutta eipä tule käytyä uimassakaan joten kenenkään ei tarvi kauhistua ja pelätä, että teidän uimahallien veden kävisin pilaamassa.)
Mutta, kyllä tytön pitää itse lukioikäisenä opettajan kanssa keskutella asia, eikä laittaa äitiä asialle. Lisäksi siihen korvaavaan liikuntaan pitää lähteä, en hyväksyisi lintsaamista. Tämä siis olettaen, että ei makaa sängynpohjalla menkkakipujen takia. Jos ei koskaan ennen ole niistä valittanut, niin en uskoisi että on niin kipeä, ettei voisi edes kävelemään tunniksi lähteä.
"En ymmärrä teitä, siis eihän tamponin kanssa normaalistikaan mitään ohivuotoja tule niin miksi sitten uidessa tulisi? Ja 9, en usko että taustalla on kuvailemiasi muita syitä, mutta vaikka olisikin, niin uinti kuuluu koululiikuntaan vaikka se ei kivaa olisikaan. Kyllä asia minulle vielä hieman kuuluu, kun tytär on alaikäinen. Ja joo, vaihtoehtona uinnille on kävely, mutta tytär ei aio kävelläkään, kun on kuulemma kivuliaat kuukautiset (se on kyllä varmaan tekosyy). ap
Kyllä siellä uimahallissa käydään myös suihkussa ja saunassa ja mistä ihmeestä tiedät, ettei ohivuotoa ole, koska jokaisella naisella kuukautiset ovat vuodoltaan erilaiset.
Jos tuohon ikään menessä et tiedä, niin soita uimahalliin ja kysy heidän mielipidettään kuukautisten aikana uimisesta. Se ei ole kiva myöskään muita kanssaihmisiä kohtaan, jotka ovat altaassa samaan aikaan.
Jos tämä ei ole provo, on ap aivan hirveä vallankäyttäjä. Eiköhän se ole tytön ja opettajan välinen asia, eikä äidin asia päättää, mitä kukin oppitunnilla tekee. Oletko ap jotenkin muutenkin vihamielinen tytärtäsi kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 18:16"]
Annetaan vaan jokaisen oppilaan päättää mihin urheilulajeihin HALUAA osallistua. Samalla hän voi päättää mitä asioita hän HALUAA opiskella. Matematiikan ja ruotsin voi huoletta skipata, kun ne nyt tuntuvat vaikeilta, eikä niitä oppilaan MIELESTÄ tarvita mihinkään. Kotitaloudessakin oppilas voi tehdä pelkkiä jälkiruokia, kun hän ei tykkää tavallisesta ruoasta. Luokassa hän voi pitää pipoa päässä, kun hän ei HALUA näyttää muille hiuksiaan.
Taitaa olla niin, että sen oman alastoman vartalon häpeily ja peittely on lähtöisin kotoa ja puutteellisesta kasvatuksesta.
[/quote]
Puutteellisesta kasvatuksesta?
Hah!
Suurimmassa osassa maailman maita ei sitten sinun mukaasi osata käyttäytyä, koska alastomana muiden edessä oleminen on suuri tabu!
Se, että suomalaiset lapset on pakotettu nakuilemaan toistensa edessä, on entisaikojen kasvatusta. Ei nykypäivää.
Hyvä, että Suomessakin noudatetaan nykyisin ihmisoikeuksia.
Ne nakuilkoot, joille se on sopii. Ketään ei sellaiseen voi kuitenkaan pakottaa.
[/quote]
pitäähän niiden vielä käydä suihkussa liikkatunnin jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 17:20"]Jännä juttu ettei ap tule kertomaan mitä se opettaja sanoi... Soittamaanhan se ap oli yhdessä vaiheessa menossa...?
[/quote]
No, voin kertoa nyt. Soitin tosiaan opettajalle ja kerroin, että tytär ei suostu uimaan kuukautisten takia. Kerroin myös, ettei hän suostu kävelemäänkään. Opettajan kanssa olimme samaa mieltä siitä, että kyseessä on luvaton poissaolo, koska kävelykään ei muka onnistu ja opettaja merkitsikin sen sitten luvattomaksi. Ja hän oli samaa mieltä siinäkin, että tamponin kanssa uiminen onnistuisi. Nyt tytär mököttää, en olisi kuulemma saanut soittaa opettajalle, vaan minun olisi pitänyt kuitata poissaolo luvalliseksi kuukautisiin ja kuukautiskipuihin vedoten. ap
No, voin kertoa nyt. Soitin tosiaan opettajalle ja kerroin, että tytär ei suostu uimaan kuukautisten takia. Kerroin myös, ettei hän suostu kävelemäänkään. Opettajan kanssa olimme samaa mieltä siitä, että kyseessä on luvaton poissaolo, koska kävelykään ei muka onnistu ja opettaja merkitsikin sen sitten luvattomaksi. Ja hän oli samaa mieltä siinäkin, että tamponin kanssa uiminen onnistuisi. Nyt tytär mököttää, en olisi kuulemma saanut soittaa opettajalle, vaan minun olisi pitänyt kuitata poissaolo luvalliseksi kuukautisiin ja kuukautiskipuihin vedoten. ap
[/quote]
Älä sitten ihmettele, jos tyttäresi kanssa on aikuisena etäiset välit: tuollaisen muistaa varmasti pitkään ja on kaunainen siitä. Oikeutetusti.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 11:55"]No, voin kertoa nyt. Soitin tosiaan opettajalle ja kerroin, että tytär ei suostu uimaan kuukautisten takia. Kerroin myös, ettei hän suostu kävelemäänkään. Opettajan kanssa olimme samaa mieltä siitä, että kyseessä on luvaton poissaolo, koska kävelykään ei muka onnistu ja opettaja merkitsikin sen sitten luvattomaksi. Ja hän oli samaa mieltä siinäkin, että tamponin kanssa uiminen onnistuisi. Nyt tytär mököttää, en olisi kuulemma saanut soittaa opettajalle, vaan minun olisi pitänyt kuitata poissaolo luvalliseksi kuukautisiin ja kuukautiskipuihin vedoten. ap
[/quote]
Älä sitten ihmettele, jos tyttäresi kanssa on aikuisena etäiset välit: tuollaisen muistaa varmasti pitkään ja on kaunainen siitä. Oikeutetusti.
[/quote] No onhan se laiskuutta jos ei edes viitsi kävellä tai tehdä jotain muuta liikuntatunnilla.
Äiti päättää lukiolaisen tyttärensä kuukautissuojan ja menkkakipujen tason. Kiva.