Jos silitän kissaa, se saattaa parin silityksen jälkeen läimäistä?
Mitähän varten? Joskus näykkäisee samassa tilanteessa :( ensin kehrää kun silitän ja yhtäkkiä lyö/näykkää. Tulee paha mieli :(
Kommentit (55)
Kissanomistajan kannattaisi aina opetella lukemaan kissansa kehonkieltä. Kissa viestii kehollaan, häntä ja korvat mukaanlukien, mielialastaan.
Olen opettanut myös lapsille, että kissalla on oikeus läimäistä tai näykkäistä, koska se ei osaa puhua. Lapset oppivat myös pian lukemaan tätä kehonkieltä, varsinkun kun ovat saaneet pari kertaa näpeilleen.
Kyllä kissallakin voi ja saa olla v....tuspäiviä tai hetkiä:)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:16"]
Hellyysaggressio on monille kissoille ihan tyypillistä. Älä silitä enää kun näykkää.
[/quote]
Usein nähtävissä myös lapsilla. Voivat olla hetken sylissä ja tykätä paijaamisesta, mutta kohta alkavat rimpuilla ja haluavat että lopetat tai pääsevät pois. Liika lääppinen käy hermoon. Jos haluat, että joku alistuu vanuteltavaksi ja taputeltavaksi milloin vaan ilman vastalauseita, hanki koira. Ne haluaa miellyttää.
Siskollani oli tuollainen kissa ja minulle selvisikin pian, että kissa vaati herkkupalaa "maksuksi" siitä, että oli antanut silittää itseään. Kun useammankin kerran tuo "Rontti"änkesi väkisin minun syliin ja alkoi kehräämään erittän äänekkäästi ja minä silittelin kisua. Yht'äkkiä se puraisi minua(?) ja poistui vikkelään. Kerran sitten tuota tehdessään minulle tuli WC-hätä ja nousin ylös, niin kissa juoksi välittömästi jääkaapin luokse ja alkoi vaatimaan "silitys palkkiota". Maksullinen kisu :-D
Meidän kissa teki alkuun niin. Rupesin joka läpsyn jälkeen painamaan kädellä päästä ja läpsiminen on jäänyt pois.
Mahasta ei muutenkaan kannata rapsuttaa. Kissoilla taitaa olla tapana tarttua jaloilla jos sen kätensä tarjoaa jalkojen väliin mahaa rapsuttamaan.
Tän takia mää en tykkää kissoista, ne on niin arvaamattomia. Älä pure kättä, joka sinua ruokkii... Kissa välitä vittujakaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 14:21"]Taitaa olla tyttökissa? Ihan normaalia on. Silität sentin väärästä kohdasta tai jotenkin muuten ärsyttävästi. :D Voi olla paha päivä tms.
[/quote]
NE päivät
Tämän vuoksi vähän pelkään kissoja, kun ne on niin arvaamattomia ja saattaa raapaista omistajaakin. Koirani vain lähtee tiehensä, kun saa silityksistä tarpeeksi, ja lapsille murahtaa varoittavasti, jos tulevat häiritsemään, kun koira on pedissään.
Näin meidänkin muuten supersosiaalinen kissa tekee siinä vaiheessa, kun silitys alkaa kyllästyttämään. Joskus on purrut aika lujaakin ja tietää tehneensä väärin, kun lähtee heti hurjaa vauhtia karkuun :D Vuosien varrella ollaan opittu kyllä lukemaan sen kehonkieltä, jos häntä heiluu aggressiivisesti puolelta toiselle niin siinä vaiheessa on hyvä vetästä käsi pois.
Vierailija kirjoitti:
antakaa niiden kissojen itse lähestyä teitä. Antakaa niiden kertoa teille, mitä he haluavat palvelusväkensä tekevän ja milloin he haluavat rapsutuksia. Kissaahan pitää kohdella talon kuningattarena.
Jos minä odotan vain milloin kissa lähestyy minua niin joudun odottamaan sitä varmaan hänen kuolemaansa asti... sellainen kuningatarkisu on.
Paras oli tuo "makaa mun päällä muttei pahoinpitele mua" :)