Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unohdin hakea työkkärin lähettämään työtarjoukseen. Haluavatko jonkin todisteen?

Vierailija
24.09.2014 |

Työtarjouksia oli kaksi ja niin älytöttömiä ja haluttuja paikkoja (ei mitään mahkuja että valittaisiin, toisaalta matkaakin oli molempiin n.70km ja työpaikat pääkaupunkiseudulla joten hakijoita taatusti vähintään satoja) että en heti laittanut hakemusta ja sitten vain unohdin. Nyt kauhukseni työkkäristä tuli selvityspyyntö asiasta ja mukaan pyydettiin liittämään siihen liittyvät asiakirjat. Tarkoittaako se, että työkkäri vaatii sen "valitettavasti valintamme ei osunut tällä kertaa teihin"-viestejä tms. Voinko enää mitenkään luikerrella tästä ehjin nahoin. Kurjinta on, että mä oikeasti olen tosi aktiivinen työnhakija, enkä tosiaan vain maleksi kotona. Töitä olisi rahatilanteen takia saatava pian ja varmaan n. 60 hakemusta olen lähettänyt nyt neljän kuukauden sisään (ja päässyt näillä merkonomin papereilla yhteen vain haastatteluun).

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:41"]

En mä tiedä mitä aion. Mieli on ihan maassa, yhen typerän unohduksen takia. Harmittaa, kun tuonakin aikana olen tehnyt pari hakemusta samalla kun työpöydällä lojui noi työkkärin laput (molemmat tuli samana päivänä). Joo, en ole erityisasemassa, mutta on aika kohtuton rangaistus tuo tuen menettäminen perheelliseltä äidiltä kahdeksi kuukaudeksi. Inhimillisiä unohduksia ei ilmeisesti lasketa. Miten tästä on enää mahdollista nousta?

ap

[/quote]

Voi ei! Minä sanoisin että laitoin hakemusta mutta ei ole tullut yhteydenottoja. En ymmärrä mitä todisteita tahtovat..kopion hakemuksestasi ja kirjallisen "emme nyt valinneet sinua" vastauksen? Minä oli työkkärin asiakas joskus 17-18 vuotiaana ja sain noita lappusia postitse ja luulin että ne oli vaan EHDOTUKSIA :D Osaan otin yhteyttä mutta osaan en, nakkasin vain roskiin. Joskus kysyttiin että olenko hakenut mutta ei mitään todistuksia pitänyt olla, ihan suullinen tiedottaminen riitti työkkärille. Onneksi en möläyttänyt että en ole hakenut osaan! Toivottavasti et ap saa karenssia, koita olla ensi kerralla huolellisempi työkkärin lappujen kanssa. Onnea työnhakuun!

Vierailija
22/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:41"]

En mä tiedä mitä aion. Mieli on ihan maassa, yhen typerän unohduksen takia. Harmittaa, kun tuonakin aikana olen tehnyt pari hakemusta samalla kun työpöydällä lojui noi työkkärin laput (molemmat tuli samana päivänä). Joo, en ole erityisasemassa, mutta on aika kohtuton rangaistus tuo tuen menettäminen perheelliseltä äidiltä kahdeksi kuukaudeksi. Inhimillisiä unohduksia ei ilmeisesti lasketa. Miten tästä on enää mahdollista nousta?

ap

[/quote]

Voi ei! Minä sanoisin että laitoin hakemusta mutta ei ole tullut yhteydenottoja. En ymmärrä mitä todisteita tahtovat..kopion hakemuksestasi ja kirjallisen "emme nyt valinneet sinua" vastauksen? Minä oli työkkärin asiakas joskus 17-18 vuotiaana ja sain noita lappusia postitse ja luulin että ne oli vaan EHDOTUKSIA :D Osaan otin yhteyttä mutta osaan en, nakkasin vain roskiin. Joskus kysyttiin että olenko hakenut mutta ei mitään todistuksia pitänyt olla, ihan suullinen tiedottaminen riitti työkkärille. Onneksi en möläyttänyt että en ole hakenut osaan! Toivottavasti et ap saa karenssia, koita olla ensi kerralla huolellisempi työkkärin lappujen kanssa. Onnea työnhakuun!
[/quote]

Ei auta "ei mennyt hakemus perille"- selitys, ellei ole vedenpitävää todistetta ajoissa lähetetystä hakemuksesta (esim.sähköposti). Tuo on yleisin selitysyritys mutta karenssia siitä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin että lähetin paikkaan ihan asianmukaisesti hakemuksen hakuajan puitteissa. Silloin piti myös hakemisesta ilmoittaa työkkäriin tyyliin "olen lähettänyt tänään hakemuksen tähän työpaikkaan" Säännöissä oli myös että hakemisesta on ilmoitettava kahden viikon kuluessa.
No, kerran en lähettänytkään työkkärille heti hakemuksen lähettämisen jälkeen sitä viestiä että olen hakenut paikkaan vaan ajattelin että onhan tässä aikaa teen sen myöhemmin. Ilmoitin sitten muutaman päivän kuluttua että olen hakenut kyseiseen paikkaan.

Kuitenkin minulle tuli kiva yllärikirje että et ole ilmoittanut hakeneesi paikkaan ja oikeus työttömyyskorvaukseen on katkaistu. Yllättyneenä soitin työkkäriin että olin kyllä hakenut paikkaan hakuajan puitteissa mutta teille ilmoitin siitä myöhemmin ja työkkärin omien sääntöjen mukaan kahden viikon kuluessa piti ilmoittaa että onko hakenut työpaikkaan vai ei. No ensin mulle vastattiin että joo ei ole huolta, olen toiminut oikein mutta valitettavasti kun asia oli mennyt jo lisäselvitykseen sitä ei voida ratkaista nyt vaan joku lautakunta ratkaisee oikeuteni työttömyysturvaan ja tämän ajaksi rahani katkaistaan mutta saan ne takautuvasti jos käy ilmi että olen toiminut kuten piti. Mitään todisteita hakemisesta ei haluttu,vaan minun oma selvitykseni että olenko hakenut ja koska.

Kun ei pariin kolmeen viikkoon kuulunut mitään otin taas yhteyttä työkkäriin ja huolestuin todella kun tällä kertaa virkailija kertoikin minulle että mukamas oikeasti minun olisi pitänyt ilmoittaa että olen hakenut paikkaan heti eikä kahden viikon kuluessa. No siitä suivaantuneena juttelin työkkärin johtajan kanssa että eihän säännöt voi olla eri mitä heidän nettisivuillaan sanotaan eli työnhausta on ilmoitettava kahden viikon kuluessa. Hän ei voinut kieltääkän tätä ja sanoi että periaatteessa en ole tehnyt väärin mutta asiaa ei voida korjata muuta kun lautakunnan kautta ja käsittely voi kestää jopa 6 viikkoa. Kyllä kiehuin, siis olin toiminut oikein mutta oikeus työttömyysturvaani kuitenkin katkaistiin kuudeksi viikoksi.

No lautakunnan päätöskin sitten tuli vihdoin että minulta ei ollut mitään syytä evätä työttömyysrahaa ja sain tuet takautuvasti mutta kyllä pisti vihaksi tuo byrokraattisuus ja sekoilu työkkärin puolelta. Ja vaikka periaatteessa olin toiminut ihan sääntöjen mukaan niin tottakai sitä sai kuitenkin jännätä saako niitä rahoja kuitenkaan koskaan kun tuntui niin ihmeelliseltä että oli saanut henkilökunnalta vähän ristiriitaista tietoa mitkä ne oikeat toimintatavat oikein ovat.

Uskon et oli käynyt niin että joku virkaintoinen virkailija oletti että en ollut hakenut paikkaan ja voisi käräyttää minut koska tässä oli niin että vaikka olin lähettänyt hakemuksen hakuajan puitteissa niin työkkärille ilmoitin siitä vasta pari päivää hakuajan jälkeen. Sitä en tiedä selvittivätkö sen jotenkuten kysymällä työnantajalta että olenko hakenut paikkaan ja koska. Varmaan uskoivat että olin, en kai muuten olisi niin vahvasti ajanut asian oikaisua. Kuitenkin tosi epämiellyttävä ja älytön kokemus siis Se että vaikka et tee mitään väärin voidaan työttömyysoikeutesi katkaista useaksi viikoksi jotta asia käsitellään ja ratkaistaan.

Vierailija
24/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto saa tietää oletko hakenut vai et. Sieltä tulee n.kuukauden sisällä selvityspyyntö miksi et hakenut. Käyrännössä mikään selitys ei kuitenkaan ole enää pätevä, paitsi ehkä joku selkainen että hakemus on hävinnyt työnantajan toimests mutta sinulla on näyttää (ajoissa) lähetetystä hakemuksesta todisteena esim. S.posti. Selvityspyynnön jälkeen alkaakin sitten karenssi, 3kk yleensä. Myös tt.tuki alennetaan 20prosentilla.

Vierailija
25/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että hait ja pistä hakemuksesi (jossa päivämäärät kunnossa..) liitteeksi. Sen pitäis riittää.

Vierailija
26/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:21"]

Mä en nyt oikeen usko että työkkärit kysyvät työnantajilta, sehän työllistäisi työnantajaa ihan kohtuuttomasti jos niin tehdään. Tuskin työnantajillakaan on mitään rekisteriä hakijoista, siellä raakataan vaan hakemuksia ehkä ja ei-pinoihin. Ja hakemuksia pääkaupunkiseudulla on satoja toimistotöihin! Onko työnantajilla oikeutta edes luovuttaa niitä tietoja kysymättä hakijalta? Ehkä työkkäri voi vaatia jotain todistetta, mutta en tiedä siitäkään, kun eihän sitä aina sellaistakaan saa jos valinnasta soitetaan (usein vain haastattelussa olleille).

[/quote]

Ekalla käynnillä virkailija kertoi, että työtön voi saada TE-toimiston kautta haastattelumatkakulujen korvauksen. Kysyin, kuinka haastattelussa käynti todennetaan. Ei tarvitse pyytää haastattelijalta todistusta käynnistä, vaan TE-toimistosta soitetaan sinne työnantajalle.

Jos haet työpaikkaa sähköisesti, sinulle jää siitä dokumentti (lähettämäsi sp-viesti, saatu kuittaus hakemuksen saapumisesta tai koko hakemus kopiona sähköpostiisi, kuten Kuntarekryssä). Hakuprosessin lopputulos yleensä ilmoitetaan kaikille hakijoille, mutta kuntasektorillakin se voi tapahtua ihmeen myöhään.

Itse hain "tarjottua" työpaikkaa eli tavallista avoinna olevaa työpaikkaa, johon TE-toimisto päätti minun olevan pätevä joidenkin hakusanojen perusteella. Kirjeessä käskettiin ottaa yhteyttä työnantajaan ja ilmoittaa siitä heti TE-toimistoon. Tietenkin työpaikkaa piti myös hakea. Ellet hakenut, piti soittaa työtarjouskirjeessä olevaan numeroon ja selittää, miksi ei hae paikkaa.

Hain paikkaa ja laitoin työnantajalle tikusta asiaa sisältävän sähköpostin, jotta yhteydenottovelvoite täyttyi ja minulle jäi siitä dokumentti. Ilmoitin TE-toimistolle ottaneeni yhteyttä työpaikkaan laittamalla sähköpostin paikkakuntani TE-toimiston kirjaamon sähköpostiosoitteeseen. Siihen tuli kuittaus, mutta edelleen TE-palvelujen sähköisen asioinnin omilla sivuilla luki, että työtarjousasian ilmoittaminen on muka hoitamatta ja että se on tehtävä viimeistään 22.9. Laitoin 20.9. taas sähköpostin TE-toimiston kirjaamoon, että haettu on ja ei ole kuulunut sen paremmin haastattelukutsua kuin tietoa valituksi tulemisesta eli en saanut paikkaa. Kuittaus saapui, MUTTA edelleen sähköisen asioinnin sivuilla asia on hoitamatta ja aikarajakin on ylitetty.

Saa nähdä, tuleeko minullekin tuollainen kirje, vaikka asia on hoidettu kahteen kertaan.

Sanonko mitä?

Vierailija
27/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:27"]

Kirjoita siihen että hait työpaikkaa kirjeitse eli perinteisellä tavalla. Ja se ei sitten ole sinun ongelmasi jos posti on hukannut hakemuksen.

[/quote]

Minä neuvon, ettet valehtele yhtään. Usko minua. Ei mitään tekaistuja hakemuksia (väärennös) tai muuta vilunkia (viranomaisen johtaminen harhaan). Niistä sinulle tulee suurempia ongelmia ja sanktiota kuin karenssista ikinä.

Vierailija
28/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta niin typerää, että näitä haetaituleeturpaan-kehotuksia kutsutaan työtarjouksiksi. Joku voi erehtyä luulemaan, noh, että tarjotaan työtä. Byrokraattista uuskieltä paskimmillaan.

Vierailija
29/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta selviää, että muut saa tehdä virheitä, mutta työkkärin asiakas ei. Ymmärrän toki vahtimisen, mutta jos nyt kerran käy noin, niin on se kyllä kohtuutonta että rankaistaan noin. Oikeesti 2-3kk karenssia!!! Mun mielestä viikko per hakemus olis kohtuullisempi. Sekin pistää talouden jo sekaisin ruokalistalle kaurapuuroa.

Vierailija
30/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:41"]

ap

[/quote]

Kyllä sinä siitä asiasta pääset ylitse. Kerrot vain REHELLISESTI, mitä tapahtui. Et valehtele tai sepitä mitään valehakemuksia, kuten jo kertaalleen neuvoin.

Kerrot, että olet hakenut niitä lukemattomia muita paikkoja ja niistä hakemuksista sinulla varmaan on dokumentit, joten uskon sinun selviävän vakavalla varoituksella vastustamattomien "työtarjousten" missaamisesta.

Vierailija
31/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin kanssa saa kyllä olla tarkkana. Minä joudun maksamaan päivärahoja takaisin 18000€. Alkuperäinen summa oli 24000€, mutta onneksi vakuutusoikeus antoi minulle alennusta. Olen maksellut kykyjeni mukaan jo vuodesta 2008 milloin opiskelijana, milloin työttömänä ja enää alle 9000€ maksettavaa. Kyllä tämä tästä pikku hiljaa...

Vierailija
32/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydetään hakemukset postitse (tai se on mahdollista ilmoituksessa), pitääkö työttömän lähettää kirjattu kirje? Siis miten muuten voisi olla varma, että hakemus menee perille postissa? Vaaditaanko tätä siis?

Vierailija
33/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. sivu

Vierailija
34/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käry kävi! Oikein sulle ap. Mitä venkuloit! XD

Vierailija
35/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/64 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla kävi näin. Minulla alkaa työsopimus ensikuussa, jonka takia en vastannut viimeisimpään työtarjoukseen. TE toimisto lähetti selvityspyynnön, vaikka sanoin sinne viimeisessä yhteyden otossa että työt alkavat kyseisenä ajankohtana.

37/64 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on soittanuttyöpaikkaan ja anoo soittavansa tuleeko karenssi?

Vierailija
38/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikeen usko että työkkärit kysyvät työnantajilta, sehän työllistäisi työnantajaa ihan kohtuuttomasti jos niin tehdään. Tuskin työnantajillakaan on mitään rekisteriä hakijoista, siellä raakataan vaan hakemuksia ehkä ja ei-pinoihin. Ja hakemuksia pääkaupunkiseudulla on satoja toimistotöihin! Onko työnantajilla oikeutta edes luovuttaa niitä tietoja kysymättä hakijalta? Ehkä työkkäri voi vaatia jotain todistetta, mutta en tiedä siitäkään, kun eihän sitä aina sellaistakaan saa jos valinnasta soitetaan (usein vain haastattelussa olleille).

Kyllä työkkäri välillä kysyy työnantajilta, että ovatko henkilöt x ja x hakeneet paikkaa. Nimenomaan pääkaupunkiseudulla on todellinen pula työntekijöistä, joten miksi ihmeessä et paikkoja hakenut?

Vierailija
39/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on kyllä niin turha paikka!! Sekin sais loppua kokonaan.

Vierailija
40/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin ketjusta selviää, että muut saa tehdä virheitä, mutta työkkärin asiakas ei. Ymmärrän toki vahtimisen, mutta jos nyt kerran käy noin, niin on se kyllä kohtuutonta että rankaistaan noin. Oikeesti 2-3kk karenssia!!! Mun mielestä viikko per hakemus olis kohtuullisempi. Sekin pistää talouden jo sekaisin ruokalistalle kaurapuuroa.

Tota.. Jos minä töissä unohtaisin hakea vaikka jonkun avustuksen, niin kyllä minä silloin pihalle lentäisin..