Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unohdin hakea työkkärin lähettämään työtarjoukseen. Haluavatko jonkin todisteen?

Vierailija
24.09.2014 |

Työtarjouksia oli kaksi ja niin älytöttömiä ja haluttuja paikkoja (ei mitään mahkuja että valittaisiin, toisaalta matkaakin oli molempiin n.70km ja työpaikat pääkaupunkiseudulla joten hakijoita taatusti vähintään satoja) että en heti laittanut hakemusta ja sitten vain unohdin. Nyt kauhukseni työkkäristä tuli selvityspyyntö asiasta ja mukaan pyydettiin liittämään siihen liittyvät asiakirjat. Tarkoittaako se, että työkkäri vaatii sen "valitettavasti valintamme ei osunut tällä kertaa teihin"-viestejä tms. Voinko enää mitenkään luikerrella tästä ehjin nahoin. Kurjinta on, että mä oikeasti olen tosi aktiivinen työnhakija, enkä tosiaan vain maleksi kotona. Töitä olisi rahatilanteen takia saatava pian ja varmaan n. 60 hakemusta olen lähettänyt nyt neljän kuukauden sisään (ja päässyt näillä merkonomin papereilla yhteen vain haastatteluun).

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin, että muistin hakea paikkaa ja laitin vielä TE-toimistolle sen vastauksen, että olen hakenut. Silti "tuli karenssia". Siellä oli nettipalvelussa joku, että olin tallentanut sen vastaukseni, mutten tajunnut vielä klikata erikseen "lähetä". Selitin puhelimessa asiaa ja se oli sillä selvä. Näki sen koneelta, että vastaus on lähettämättä ja valitteli, että tämä on yleinen virhe, kun sitä ei tajua, että se pitää vielä erikseen lähettää.

Ylipäätään omat kokemukset työkkäristä oli ihan ok. Toki kaikki oli hidasta, mutta ne kolme kertaa, jotka jouduin olemaan yhteyksissä, meni hyvin. Viimeisellä kerralla kyselin tukea omaehtoiseen opiskeluun ja se tippui heti. Täytin kummankin perusteen (koulutuksen työllistävyys ja oma tilanteeni nykyisellä koulutuksella). Sanoi vielä lopuksi, että on hienoa, että olen valmis näkemään vaivaa työllistymiseni eteen ja lähtemään sinne tarvittavaan koulutukseen kauemmaksikin... Moni kuulemma odottaa vaikka 10 vuotta, että se koulutus pitää olla suunnilleen kotikadulla.

Vierailija
42/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto saa tietää oletko hakenut vai et. Sieltä tulee n.kuukauden sisällä selvityspyyntö miksi et hakenut. Käyrännössä mikään selitys ei kuitenkaan ole enää pätevä, paitsi ehkä joku selkainen että hakemus on hävinnyt työnantajan toimests mutta sinulla on näyttää (ajoissa) lähetetystä hakemuksesta todisteena esim. S.posti. Selvityspyynnön jälkeen alkaakin sitten karenssi, 3kk yleensä. Myös tt.tuki alennetaan 20prosentilla.

Minulle kävi niin että pari kuukautta sen jälkeen kun olin erästä työtarjouspaikkaa hakenut ja sen te-toimistolle ilmoittanut tuli te-toimistosta ilmoitus että ko työnantajan mukaan en ollut paikkaa hakenut. Selvityspyyntö ja karenssi tuli, samantien.

Olin hakenut ja pystyin sen todistamaan mutta asiaa ei käsitelty ennen kuin jokin normiaika oli kulunut. Sain toki takautuvasti "menetetyt" rahat mutta vaikeuksia tuo minulle aiheutti ja vihaksi pisti kun olin toiminut täysin oikein ja hirveät syytökset - ja karenssin - sain.

Anteeksipyyntöä ei tullut, hehän eivät tee virheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikeen usko että työkkärit kysyvät työnantajilta, sehän työllistäisi työnantajaa ihan kohtuuttomasti jos niin tehdään. Tuskin työnantajillakaan on mitään rekisteriä hakijoista, siellä raakataan vaan hakemuksia ehkä ja ei-pinoihin. Ja hakemuksia pääkaupunkiseudulla on satoja toimistotöihin! Onko työnantajilla oikeutta edes luovuttaa niitä tietoja kysymättä hakijalta? Ehkä työkkäri voi vaatia jotain todistetta, mutta en tiedä siitäkään, kun eihän sitä aina sellaistakaan saa jos valinnasta soitetaan (usein vain haastattelussa olleille).

Siitä on jo aikaa, kun työkkärin kautta työllistin henkilöitä, mutta kyllä minä kaikista laitoin tiedot työkkäriin. Valtaosalle laitoin normisti "ei tullut valituksi" mutta lusmuille, jotka tulivat asenteella "nokun työkkäristä käskettiin, ei kyllä kiinnosta" niin ilmoitin suoraan että "ei halunnut työtä" Eli ainakin silloin tuli lista henkilöistä työkkäristä joille tieto työstä oli annettu. 

Vierailija
44/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto saa tietää oletko hakenut vai et. Sieltä tulee n.kuukauden sisällä selvityspyyntö miksi et hakenut. Käyrännössä mikään selitys ei kuitenkaan ole enää pätevä, paitsi ehkä joku selkainen että hakemus on hävinnyt työnantajan toimests mutta sinulla on näyttää (ajoissa) lähetetystä hakemuksesta todisteena esim. S.posti. Selvityspyynnön jälkeen alkaakin sitten karenssi, 3kk yleensä. Myös tt.tuki alennetaan 20prosentilla.

Minulle kävi niin että pari kuukautta sen jälkeen kun olin erästä työtarjouspaikkaa hakenut ja sen te-toimistolle ilmoittanut tuli te-toimistosta ilmoitus että ko työnantajan mukaan en ollut paikkaa hakenut. Selvityspyyntö ja karenssi tuli, samantien.

Olin hakenut ja pystyin sen todistamaan mutta asiaa ei käsitelty ennen kuin jokin normiaika oli kulunut. Sain toki takautuvasti "menetetyt" rahat mutta vaikeuksia tuo minulle aiheutti ja vihaksi pisti kun olin toiminut täysin oikein ja hirveät syytökset - ja karenssin - sain.

Anteeksipyyntöä ei tullut, hehän eivät tee virheitä.

Kannattaa muuten olla sähköpostin lähettejätiedoissa aina etunimi + sukunimi. Noita työkkärin kyselyjä aina välillä tulee ja silloin vaan tsekkaa sähköpostihaulla, että onko ko. niminen hakenut paikkaa. Jos nimitietoja ei sähköpostissa ole, niin silloin ei aina tule hakuun ja sitä kautta saattaa työnantajalta mennä virheellinen tieto työkkäriin.

Vierailija
45/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat karenssin ja olet todella rahapulassa niin saat toimeentulotuesta sen saman rahan minkä menetät karenssin vuoksi työmarkkinatuesta. Eikä suoraan alenneta 20 % perusosaa perustoimeentulotuessa, aikasintaan toisella päätöksellä eikä todennäkösesti sun tilanteessa sillonkaan. Ja alentamisen uhasta lähetetään ensin kuulemiskirje eikä suoraan alenneta. t. Kelan täti

Vierailija
46/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin kanssa saa kyllä olla tarkkana. Minä joudun maksamaan päivärahoja takaisin 18000€. Alkuperäinen summa oli 24000€, mutta onneksi vakuutusoikeus antoi minulle alennusta. Olen maksellut kykyjeni mukaan jo vuodesta 2008 milloin opiskelijana, milloin työttömänä ja enää alle 9000€ maksettavaa. Kyllä tämä tästä pikku hiljaa...

No jos olet ansiottomia tukia saanut 24 000 € on kyllä kyse jostain muusta kuin "pikku huolimattomuudesta" tai "en ollut ihan tarkka". 

Vierailija
47/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikeen usko että työkkärit kysyvät työnantajilta, sehän työllistäisi työnantajaa ihan kohtuuttomasti jos niin tehdään. Tuskin työnantajillakaan on mitään rekisteriä hakijoista, siellä raakataan vaan hakemuksia ehkä ja ei-pinoihin. Ja hakemuksia pääkaupunkiseudulla on satoja toimistotöihin! Onko työnantajilla oikeutta edes luovuttaa niitä tietoja kysymättä hakijalta? Ehkä työkkäri voi vaatia jotain todistetta, mutta en tiedä siitäkään, kun eihän sitä aina sellaistakaan saa jos valinnasta soitetaan (usein vain haastattelussa olleille).

Siitä on jo aikaa, kun työkkärin kautta työllistin henkilöitä, mutta kyllä minä kaikista laitoin tiedot työkkäriin. Valtaosalle laitoin normisti "ei tullut valituksi" mutta lusmuille, jotka tulivat asenteella "nokun työkkäristä käskettiin, ei kyllä kiinnosta" niin ilmoitin suoraan että "ei halunnut työtä" Eli ainakin silloin tuli lista henkilöistä työkkäristä joille tieto työstä oli annettu. 

Miksi teit niin? Olisitko palkannut heidät? Tuskin, ja he tekivät vain palveluksen kun eivät kuluttaneet aikaasi ja resurssejasi turhaan.

Mitä sinua tai yhteiskuntaa hyödyttää että "käräytit" heidät?

Ilmeisesti valtava valtasi oli noussut päähän ja siinä huumassa aiheutit vahinkoa muille.

T: työläinen

Vierailija
48/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te-toimisto ilmoittaa Kelalle maksuesteestä = karenssi heti kun luulo/epäily/tieto hakemattomuudesta on tullut, miksi ei voi ensin antaa työttömän selvittää tilannetta ja jos kaikki on kunnossa ei mitään mutta jos työtön on laiminlyönyt jotain velvollisuuttaan niin sitten (tilanteen mukaan) alkaisi karenssi?

Vierailija
49/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin kanssa saa kyllä olla tarkkana. Minä joudun maksamaan päivärahoja takaisin 18000€. Alkuperäinen summa oli 24000€, mutta onneksi vakuutusoikeus antoi minulle alennusta. Olen maksellut kykyjeni mukaan jo vuodesta 2008 milloin opiskelijana, milloin työttömänä ja enää alle 9000€ maksettavaa. Kyllä tämä tästä pikku hiljaa...

No jos olet ansiottomia tukia saanut 24 000 € on kyllä kyse jostain muusta kuin "pikku huolimattomuudesta" tai "en ollut ihan tarkka". 

Oon ihan samaa mieltä, noin iso summa vaatii jotain muutakin hämminkiä. Tosin, täytyy myös hyväksyä se mahdollisuus, että esim. Kelalla on ilmeisesti oikeus tehdä milloin minkäkinlaisia tulkintoja, Kelalla on siis ikäänkuin oikeus siirtää maalia aina sen mukaan missä pallo on menossa, omaksi edukseen tietenkin.

Jos nyt ei ihan kiusanteosta ole kyse, niin kyllä ne Kelassa kuitenkin melko tarkkaan laskelmansa tekee, silloin kun asioissa ei ole pohdittavaa tai tulkinnanvaraisuuksia, niin ainakin mulla Kela saanut aika hyvin kohdilleen tukilaskelmat jo useiden vuosien ajan. Mutta toisaalta täytyy mainita sekin, että se oli myös aikaa jolloin oli hyvin vähän mahdollista saada muita tuloja. Nyt tänä vuonna on alkanut tulemaan jotain pieniä tuloja, niin on kyllä käynyt ilmi sekin että Kelassa aletaan hyvin helposti tekemään aika massiivisiakin virheitä vain johonkin tulkintaan perustuen. Tulkinta on siis sitä, että tehdään laista milloin mitäkin, sehän on sitä toimintaa jota asianajajat tekee eli lakia tulkitaan miten kierosti tahansa, ja sitten tuomioistuimissa ne tulkintojen pitävyydet tarkistetaan sikäli kuin ei ole jo ennakkotapausta.

On sääli että tavallinen kansalainen voi joutua joskus tämmöisen kohteeksi, mutta.....

Paras nyt vaan olla tarkkana laskelmissaan mitä rahaa saa mistäkin kyllä ne  ylimääräiset takaisin peritään jos on virhe, eli kannattaa aina mainita myös Kelalle asiasta jos on virheen huomannut.

Vierailija
50/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää ruksata että hakenut ja sitten myöhemmin vielä ruksata vastaus.

En muista tuliko jotain kirjoitusta.

Työkkäri määrää myös tehtäviä ja ne on myös tehtävä ja ruksattava.

Sun pitää selvittää milloin hait ja miten hait ja miten tuli tai ei tullut vastaus ja unohdit ruksata työkkärin sivuille.

Ja tiedoksi ettei työtön saa unohtaa, ei koskaan.

Selkeesti jätit hakematta paikkaa ja itse päättelit että kaukana ja sulle ei sovellu.

Eli olet ansainnut karenssin. Ainut joka päättelee niin on työkkäri, et sinä.

Hangoittelijat on niitä jotka saa karenssia.

Työpaikkaa voi hakea niin ettei pääse edes haastatteluun kun antaa hakemuksessa ymmärtää... jotain.....

Vierailija
51/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te-toimisto ilmoittaa Kelalle maksuesteestä = karenssi heti kun luulo/epäily/tieto hakemattomuudesta on tullut, miksi ei voi ensin antaa työttömän selvittää tilannetta ja jos kaikki on kunnossa ei mitään mutta jos työtön on laiminlyönyt jotain velvollisuuttaan niin sitten (tilanteen mukaan) alkaisi karenssi?

Koska työkkärin tehtävänä on kertoa maksajalle, että tämän pitää nyt pohtia, kannattaako maksamista jatkaa. Maksaja voisi varsin hyvin jatkaa siitä huolimatta, mutta se tarkoittaisi kuukausittain noin 20 000 asiakkaan osaltasitä, että rahoja perittäisiin takaisin ja se taas johtaisi aika lailla nopeasti luottotietojen menetyksiin.

Vierailija
52/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyydetään hakemukset postitse (tai se on mahdollista ilmoituksessa), pitääkö työttömän lähettää kirjattu kirje? Siis miten muuten voisi olla varma, että hakemus menee perille postissa? Vaaditaanko tätä siis?

Ei vaadita!

Vierailija
53/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtarjouksia oli kaksi ja niin älytöttömiä ja haluttuja paikkoja (ei mitään mahkuja että valittaisiin, toisaalta matkaakin oli molempiin n.70km ja työpaikat pääkaupunkiseudulla joten hakijoita taatusti vähintään satoja) että en heti laittanut hakemusta ja sitten vain unohdin. Nyt kauhukseni työkkäristä tuli selvityspyyntö asiasta ja mukaan pyydettiin liittämään siihen liittyvät asiakirjat. Tarkoittaako se, että työkkäri vaatii sen "valitettavasti valintamme ei osunut tällä kertaa teihin"-viestejä tms. Voinko enää mitenkään luikerrella tästä ehjin nahoin. Kurjinta on, että mä oikeasti olen tosi aktiivinen työnhakija, enkä tosiaan vain maleksi kotona. Töitä olisi rahatilanteen takia saatava pian ja varmaan n. 60 hakemusta olen lähettänyt nyt neljän kuukauden sisään (ja päässyt näillä merkonomin papereilla yhteen vain haastatteluun).

Mistä tiedät, ettet olisi tullut valituksi? Lisäksi yrityksessä olisi saattaanut olla jotain muuta samaan aikaan haussa, joten rekrytoija olisi voinut bongata hakemuksesi myös toiseen tehtävään. Juuri äsken itse tarvitsin yllättäen sijaista pidempään sijaisuuteen, ja toisen rekryn yhteydessä katsoin hakemukset läpi myös tuota toista tarvetta silmälläpitäen. Jos paikka on ihan mahdoton, niin lyhyesti laittaa alkuun "Sain työtarjouksen te-toimistosta jne" ja loppuun "mikäli osaamiseni ei kohtaa kyseiseen paikkaan, niin olen erittäin kiinnostunut myös muista työmahdollisuuksista yrityksessänne". Ja nimenomaan pk.seudulla on todella huutava pula osaavasta työvoimasta!

Vierailija
54/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit niin? Olisitko palkannut heidät? Tuskin, ja he tekivät vain palveluksen kun eivät kuluttaneet aikaasi ja resurssejasi turhaan.

Ilmeisesti valtava valtasi oli noussut päähän ja siinä huumassa aiheutit vahinkoa muille.

Koska minä olen rehellinen.  Ei ole minun tehtäväni huolehtia lusmujen toimeentulosta ja mahdollistaa heidä yhteiskunnalta huijaaminen.

Vierailija
55/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, kun tämä viesti on vuodelta 2014.

Vierailija
56/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehdeltava on ja käy nyt ne työtarjoukset lävitse.

Että edes tajuat jotain ja miten niissä pyydettiin hakemaan työpaikkaa.

Vierailija
57/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen alemmuuskompleksi ihmisillä oikein on, jos paikkoja ei uskalleta hakea? Suomi on todella pieni maa ja koskaan ei tiedä, kuka tuntee jonkun. Vaikka osaaminen ei juuri ko. tehtävään sopisi, niin hakemuksia lukevan tutulla saattaakin olla tarve juuri tuolle osaamiselle. Aina kannattaa laittaa hakemus, koska silloin ainakin joku sen lukee!

Vierailija
58/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin hakenut työpaikkoja kuvan kera. Olen tiennyt etten valituksi tule mutta hakenut koska määrätty niin.

Minusta jätit tahalleen hakematta koska sinä päättelit ja se ei kuule sovi,

Muilla hakemuksia ei voi korvata työtarjouksia.

Ota nyt opiksi ja jos valehtelet niin tee se niin ettet jää kiinni.

Toivon mukaan sulla työtarjoukset jäljellä että voit lukea ne.

Päivämäärät milloin hait ja miten hait ja miten tuli vastaus tai ei tullut.

Ei työkkäri ota työnantajaan yhteyttä.

Vierailija
59/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, kun tämä viesti on vuodelta 2014.

Voi rähmä!

Vierailija
60/64 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska minä olen rehellinen.  Ei ole minun tehtäväni huolehtia lusmujen toimeentulosta ja mahdollistaa heidä yhteiskunnalta huijaaminen.

Huijaaminen? Eivätkö he mielestäsi olleet rehellisiä?

He hakivat töitä kuten käsky kävi mutta tekivät selväksi että eivät ole sitä kohderyhmää josta haluaisit palkata.

Heillekin varmasti, ainakin valtaosalle, löytyy työpaikkoja jotka kiinnostavat ja joihin heidän on realsitista pyrkiä.

He hakivat töitä ja se riittää, mikä sinä olet sen enempää te-toimistolle heistä puhumaan. Yhtä hyvin joku k-pää voi sanoa te-toimistolle että hakija ei selvästi halunnut työtä vaikka työtön hakija ei sellaista olisi sanonut tai antanut millään tavoin ymmärtää.

Aina oppii uutta, nyt tiedän että synonyymi ilkeälle vallankäyttäjälle on "rehellinen".