Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unohdin hakea työkkärin lähettämään työtarjoukseen. Haluavatko jonkin todisteen?

Vierailija
24.09.2014 |

Työtarjouksia oli kaksi ja niin älytöttömiä ja haluttuja paikkoja (ei mitään mahkuja että valittaisiin, toisaalta matkaakin oli molempiin n.70km ja työpaikat pääkaupunkiseudulla joten hakijoita taatusti vähintään satoja) että en heti laittanut hakemusta ja sitten vain unohdin. Nyt kauhukseni työkkäristä tuli selvityspyyntö asiasta ja mukaan pyydettiin liittämään siihen liittyvät asiakirjat. Tarkoittaako se, että työkkäri vaatii sen "valitettavasti valintamme ei osunut tällä kertaa teihin"-viestejä tms. Voinko enää mitenkään luikerrella tästä ehjin nahoin. Kurjinta on, että mä oikeasti olen tosi aktiivinen työnhakija, enkä tosiaan vain maleksi kotona. Töitä olisi rahatilanteen takia saatava pian ja varmaan n. 60 hakemusta olen lähettänyt nyt neljän kuukauden sisään (ja päässyt näillä merkonomin papereilla yhteen vain haastatteluun).

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan? Entä karenssista jos sellaisen saa? Se tähän muutenkin tilanteeseen olisi todella huono juttu.

ap

Vierailija
2/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole hakenut eikä sinulla ole mitään dokumenttia yhteydenotosta, niin miksi et saisi lainmukaista karenssia? Eduskunta on senpäättänyt, joten miksi juuri sinun kohdallasi ei noudateta lakia?

Vierailija
4/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt samaa. Mä olin just työhaastattelussa ja sit vaan sitettiin, että valitsivat toisen. Olisiko pitänyt pyytää kuitenkin jokin todistus, jos se olisi ollut työkkärin lähettämä lappu. Työnantajat varmaan kiittää...

Vierailija
5/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä asiakirjalla tarkoitetaan esim. sairauslomatodistusta. Karenssia tulee.

Vierailija
6/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia napsahtaa, selittelyt ei auta, sillä mahd. selittelyt pitäisi hoitaa ennen hakuajan umpeutumista.

Vierailija
7/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia tulee. Jos saat toimeentulotukea, myös siitä vähennetään 20%.

Vierailija
8/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtarjous on "tarjous, josta ei voi kieltäytyä". Sitä paikkaa on pakko asiallisesti hakea, vaikka ei kiinnostaisi yhtään. Tuolla asiallisella tarkoitan, ettei voi lyödä hakemusta tai haastattelua läskiksi tai karenssia seuraa. Työkkäri kysyy aina työnantajilta, ketkä ovat hakeneet paikkaa. Et voi enää pelastaa tilannetta.

Vierailija
9/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt oikeen usko että työkkärit kysyvät työnantajilta, sehän työllistäisi työnantajaa ihan kohtuuttomasti jos niin tehdään. Tuskin työnantajillakaan on mitään rekisteriä hakijoista, siellä raakataan vaan hakemuksia ehkä ja ei-pinoihin. Ja hakemuksia pääkaupunkiseudulla on satoja toimistotöihin! Onko työnantajilla oikeutta edes luovuttaa niitä tietoja kysymättä hakijalta? Ehkä työkkäri voi vaatia jotain todistetta, mutta en tiedä siitäkään, kun eihän sitä aina sellaistakaan saa jos valinnasta soitetaan (usein vain haastattelussa olleille).

Vierailija
10/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:21"]

Mä en nyt oikeen usko että työkkärit kysyvät työnantajilta, sehän työllistäisi työnantajaa ihan kohtuuttomasti jos niin tehdään. Tuskin työnantajillakaan on mitään rekisteriä hakijoista, siellä raakataan vaan hakemuksia ehkä ja ei-pinoihin. Ja hakemuksia pääkaupunkiseudulla on satoja toimistotöihin! Onko työnantajilla oikeutta edes luovuttaa niitä tietoja kysymättä hakijalta? Ehkä työkkäri voi vaatia jotain todistetta, mutta en tiedä siitäkään, kun eihän sitä aina sellaistakaan saa jos valinnasta soitetaan (usein vain haastattelussa olleille).

[/quote]Toihan on oikeastaan henkilörekisteri, josta pitää olla olemassa henkilörekisteriseloste, josta ilmenee minne tietoja jaetaan. Mut ehkä työkkäri tosiaan haluaa sen valintamme ei kohdistunut teihin -viestin jollain tavalla.

Vierailija
11/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ongelmasi on se, että et ajoissa kertonut hakeneesi. Sinulla oli 5 vrk aikaa hakea ja kertoa siitä työkkärille - mitään selvityksiä ei olisi tarvittu, olisit toiminut kuten käskettiin. Jos et viitsinyt ilmoittaa, tarvitaan dokumentteja hakemisesta tai esim. se sairauslomatodistus. Muussa tapauksessa 60 vrk karenssi.

Kuten joku jo sanoi: onko laissa kohta, jossa sanotaan, että se ei koske sinua?

Vierailija
12/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita siihen että hait työpaikkaa kirjeitse eli perinteisellä tavalla. Ja se ei sitten ole sinun ongelmasi jos posti on hukannut hakemuksen.

Vierailija
13/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet hakemuksen ja laitat siihen päivämääräksi jotain sopivaa kuten 1.9. Toimitat sen työkkäriin ja sanot että eivät ole vastanneet mitään. Kyselkööt työkkäri sitten tarkennukset työnantajalta, ei sulla voi olla enempää todisteita. Meilin lähettämisessäkin voi vedota kirjesalaisuuteen.

Vierailija
14/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia juttuja nyt ei vaan sovi unohtaa. Työkkäri ajattelee, että se on sama asia, kuin jos unohtaisit mennä työhaastatteluun. Sori, mutta eiköhän tuosta karenssi tule.

Vierailija
15/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko siis valehdella?

Vierailija
16/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä mitä aion. Mieli on ihan maassa, yhen typerän unohduksen takia. Harmittaa, kun tuonakin aikana olen tehnyt pari hakemusta samalla kun työpöydällä lojui noi työkkärin laput (molemmat tuli samana päivänä). Joo, en ole erityisasemassa, mutta on aika kohtuton rangaistus tuo tuen menettäminen perheelliseltä äidiltä kahdeksi kuukaudeksi. Inhimillisiä unohduksia ei ilmeisesti lasketa. Miten tästä on enää mahdollista nousta?

ap

Vierailija
17/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin olenko hakenut tiettyä paikkaa ja s-postilla lähetetty vastaus riitti. Mitään "dokumentteja" ei pyydetty.

Vierailija
18/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että sinä vastasit työkkärille sähköpostitse että olet hakenut työtä, vai lähetitkö työnantajan sähköpostivastauksen?

Nykyisin liitteet pitää ilmeisesti toimittaa postitse tai kiikuttaa te-toimistoon jos olen oikein ymmärtänyt?

Vierailija
19/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 23:41"]En mä tiedä mitä aion. Mieli on ihan maassa, yhen typerän unohduksen takia. Harmittaa, kun tuonakin aikana olen tehnyt pari hakemusta samalla kun työpöydällä lojui noi työkkärin laput (molemmat tuli samana päivänä). Joo, en ole erityisasemassa, mutta on aika kohtuton rangaistus tuo tuen menettäminen perheelliseltä äidiltä kahdeksi kuukaudeksi. Inhimillisiä unohduksia ei ilmeisesti lasketa. Miten tästä on enää mahdollista nousta?

ap
[/quote]

No ei se kohtuutonta ole. Työnhaku on työttömänä työnhakijana sinun velvollisuutesi, ja niitä työkkärijuttuja ei vaan unohdeta. Ja vaikka tuolla kehotetaan noihin valehtelemisiin, niin kokemuksesta voin kertoa että ei onnistu. Et ole hakenut paikkaa joten karenssi tulee.

Vierailija
20/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 00:00"]Tarkoitatko että sinä vastasit työkkärille sähköpostitse että olet hakenut työtä, vai lähetitkö työnantajan sähköpostivastauksen?

Nykyisin liitteet pitää ilmeisesti toimittaa postitse tai kiikuttaa te-toimistoon jos olen oikein ymmärtänyt?
[/quote]
Vastasin vain s-postilla hakeneeni. Tästä tosim pari vuotta aikaa.
Monet firmat eivät edes vaivaannu lähettämään kaikille hakijoille vastauksia/haastattelukutsuja tai ne tulevat vasta pitkän ajan kuluttua (jos hakijoita esim. 100+ on ymmärrettävää että kestää..). Voikoham työnantajan velvoittaa toimittamaan "dokumentin" tai eded s-postivastauksen te-tston edellyttämällä aikataululla?