Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimalistin pukeutuminen

Vierailija
23.09.2014 |

tällä palstalla on huomattu olevan minimalismiin hurahtaneita, joten teen aloituksen tänne. ;)

Itse hurahdin muutama vuosi sitten minimalismiin ja syynä samat, mitkä aika monella: haluan keskittyä elämässä tärkeämpiin asioihin, ei turhuuksiin. Asioihin, jotka oikeasti merkitsevät ja tekevät onnelliseksi. Tärkeää on myös kaaoksen nitistäminen, elämänhallinnan parantuminen ja kaikkein tärkein: Stressin minimoiminen!

Olen mm. lopettanu sisustamisen (huomasin, että täysin sillä sisäistä tyhjyyttä), myynyt kaikki turhat tavarat ja saanut ihana järjestyksen kotiin ja kaappeihin, kun tavaraa on vaan se mitä tarvitsen!! Ja se  tunne, kun tarvitsee jonkun asian ja tietää just missä kaapissa se on, ei tarvii penkoa kaappeja sekaisin ja kaveilla hullunlailla kuten ennen.

No takaisin tähän otsikkoaiheeseen. Mä olen siis yrittänyt tuoda tätä minimalismia myös vaatekaapiin nyt viimeisen vuoden aikana. Se on ollut se vaikein juttu, kun olen tyypillinen vaatteita, kenkiä ja muotia rakastava nainen. Olen kuitenkin lupuut pääosin väreisstä kokonaa, eli olen ysinkertaistanut vaatekaappia niin, että siellä on vain mustaa, valkoist ja harmaata. Toimii! nyt huomaan, ettei kiinnosta edes muun väriset vaatteet. On niin helppo pukeutua tyylikkäästi. Luovuin myös suurimmasta osasta rihkamakoruja, jätin vain muutaman hienon korun. Toimii. Olen nyt paljon tyylikkäämpi ja pukeutumiseen liittyvä stressi on vähentynyt hurjasti.

Presidentti Obamakin on minimalistipukeutuja ja on rajoittanut pukeutumisensa vain mustiin ja sinisiin pukuihin, lainaten jotain psykologista tutkimusta siitä, että mitä enemmänn  valintoja ihminen joutuu tekemään päivän aikana, sen vaikeampi on tehdä oikeita valintoja. Siksi Obama on yksinkertaistanutt syömisensä ja pukeutumisensta. (tulee myös mieleen eräs tuttu, joka syö samat ruuat joka päivä. vähän liian extriimiä mulle, mutta olen lukenutt joskus jonkun tutkimuksen, että jos pitää päivittäisen ruokavalion ja siihen liittyvät rutiinin mahdollisimman samoina, on helpompi pysyä hoikkana.)

Myös Mark Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja harmaaseen T-paitaan joka päivä. Angelina Joliella on hyvin simppeli arkipukeutuminen ja hän pukeutuu lähinnä mustaan, joskus ripauksella harmaata ja valkoista. Steve Jobsin tavaramerkki oli musta poolopaita, johon hän pukeutui vuosikaudet joka päivä. Harmi, että naisista on niin vähän vastaavia esimerkkejä, naisten pukeutumiselta odotetaan enemmän vaihtelua ja vaatteilla koreilua. Naiset myös arvotetaan ulkonäön puolesta voimakkaammin, ja se on harmi ja siihen pitäisi saada muutos.

Itse olen siirtymässä pikkuhiljaa kokomustaan vaatekaappin. Haluan yksinkertaistaa pukeutumisen niin, ettei se aiheuta ylimääräistä stressiä arkeen. Haluan käyttä ajatusenergiani ja valintaprosessini muihin asioihin. :)

Tässä muutama artikkeli, joihin olen törmännyt:

"“As Brad’ll tell you — and my kids — apparently Mommy only wears black,” [Jolie] says. Because she was a Goth, right? No, she says, it’s utilitarian, it’s practical: “I like to get up so every pair of pants goes with every top, every dress goes with every shoe. I’ve a very tiny closet. Brad’s always laughing at me. Some days, yes, I have the nightgown that looks like a dress that I can sleep in and pick the kids up at school. And maybe take a meeting if I switch into heels.”

http://unclutterer.com/2010/11/17/a-woman-in-uniform-angelina-jolie/

"“Famous business people and politicians are known to be consistent with their wardrobe because it’s their brand identity,” says Dan Schawbel, founder of Millennial Branding and author of Me 2.0. “It’s who they are, how they want to represent themselves and make a statement. It’s not about what you wear, but what you accomplish."

http://www.forbes.com/sites/jacquelynsmith/2012/10/05/steve-jobs-always-dressed-exactly-the-same-heres-who-else-does/

Ajatuksianne?

Kommentit (121)

Vierailija
121/121 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta tää oli hauska:  Jos loiskuu kahvia farkuille, täytyykö sitten köpöttää kinoksissa kynähameessa, kunnes housut on pesty ja kuivattu? Valitaanko helmikuussa korottomat vai korolliset avokkaat sen mukaan, onko kinokset jo aurattu? 

Ootko ihan tosissasi? Vai pitääkö pörröinen trollinturkki niin lämpöisenä, ettet tarvi vaatteita?

-Se edelleen ihmettelevä 31

Voisin vastata hänelle, että tiedän somesta erään, joka esittelee kotiaan ja kaappejaan ja hänellä on vaatteita arviolta 10-20 kpl plus alusvaatteet ja kenkiä kolmet. Astioitakaan ei ole monta. Olen asiasta kysynyt ja hän vastaa, ettei juuri pihalla käy kuin tyyliin kaupassa ym asioilla eli ei koskaan kävele talvipakkasessa, ei urheile tms. Töissä oli vain vapaaehtoistöissä kirppiksellä, eli ei työvaatteilla väliä. Saa varmaan sieltä vaatteen jos päällä oleva likaantuu ja muuten jos on kotona vaan niin ei väliä. Todella pieni vaatevarasto sopii vain hyvin harvoille, mutta ei tässä ketjussa siitä ollut kysekään, vaan siitä, että olipa niitä vaatteita tai muita tavaroita paljon tai vähän, ne kaikki olisi joskus ainakin käytössä eikä vain jemmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi