Minimalistin pukeutuminen
tällä palstalla on huomattu olevan minimalismiin hurahtaneita, joten teen aloituksen tänne. ;)
Itse hurahdin muutama vuosi sitten minimalismiin ja syynä samat, mitkä aika monella: haluan keskittyä elämässä tärkeämpiin asioihin, ei turhuuksiin. Asioihin, jotka oikeasti merkitsevät ja tekevät onnelliseksi. Tärkeää on myös kaaoksen nitistäminen, elämänhallinnan parantuminen ja kaikkein tärkein: Stressin minimoiminen!
Olen mm. lopettanu sisustamisen (huomasin, että täysin sillä sisäistä tyhjyyttä), myynyt kaikki turhat tavarat ja saanut ihana järjestyksen kotiin ja kaappeihin, kun tavaraa on vaan se mitä tarvitsen!! Ja se tunne, kun tarvitsee jonkun asian ja tietää just missä kaapissa se on, ei tarvii penkoa kaappeja sekaisin ja kaveilla hullunlailla kuten ennen.
No takaisin tähän otsikkoaiheeseen. Mä olen siis yrittänyt tuoda tätä minimalismia myös vaatekaapiin nyt viimeisen vuoden aikana. Se on ollut se vaikein juttu, kun olen tyypillinen vaatteita, kenkiä ja muotia rakastava nainen. Olen kuitenkin lupuut pääosin väreisstä kokonaa, eli olen ysinkertaistanut vaatekaappia niin, että siellä on vain mustaa, valkoist ja harmaata. Toimii! nyt huomaan, ettei kiinnosta edes muun väriset vaatteet. On niin helppo pukeutua tyylikkäästi. Luovuin myös suurimmasta osasta rihkamakoruja, jätin vain muutaman hienon korun. Toimii. Olen nyt paljon tyylikkäämpi ja pukeutumiseen liittyvä stressi on vähentynyt hurjasti.
Presidentti Obamakin on minimalistipukeutuja ja on rajoittanut pukeutumisensa vain mustiin ja sinisiin pukuihin, lainaten jotain psykologista tutkimusta siitä, että mitä enemmänn valintoja ihminen joutuu tekemään päivän aikana, sen vaikeampi on tehdä oikeita valintoja. Siksi Obama on yksinkertaistanutt syömisensä ja pukeutumisensta. (tulee myös mieleen eräs tuttu, joka syö samat ruuat joka päivä. vähän liian extriimiä mulle, mutta olen lukenutt joskus jonkun tutkimuksen, että jos pitää päivittäisen ruokavalion ja siihen liittyvät rutiinin mahdollisimman samoina, on helpompi pysyä hoikkana.)
Myös Mark Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja harmaaseen T-paitaan joka päivä. Angelina Joliella on hyvin simppeli arkipukeutuminen ja hän pukeutuu lähinnä mustaan, joskus ripauksella harmaata ja valkoista. Steve Jobsin tavaramerkki oli musta poolopaita, johon hän pukeutui vuosikaudet joka päivä. Harmi, että naisista on niin vähän vastaavia esimerkkejä, naisten pukeutumiselta odotetaan enemmän vaihtelua ja vaatteilla koreilua. Naiset myös arvotetaan ulkonäön puolesta voimakkaammin, ja se on harmi ja siihen pitäisi saada muutos.
Itse olen siirtymässä pikkuhiljaa kokomustaan vaatekaappin. Haluan yksinkertaistaa pukeutumisen niin, ettei se aiheuta ylimääräistä stressiä arkeen. Haluan käyttä ajatusenergiani ja valintaprosessini muihin asioihin. :)
Tässä muutama artikkeli, joihin olen törmännyt:
"“As Brad’ll tell you — and my kids — apparently Mommy only wears black,” [Jolie] says. Because she was a Goth, right? No, she says, it’s utilitarian, it’s practical: “I like to get up so every pair of pants goes with every top, every dress goes with every shoe. I’ve a very tiny closet. Brad’s always laughing at me. Some days, yes, I have the nightgown that looks like a dress that I can sleep in and pick the kids up at school. And maybe take a meeting if I switch into heels.”
http://unclutterer.com/2010/11/17/a-woman-in-uniform-angelina-jolie/
"“Famous business people and politicians are known to be consistent with their wardrobe because it’s their brand identity,” says Dan Schawbel, founder of Millennial Branding and author of Me 2.0. “It’s who they are, how they want to represent themselves and make a statement. It’s not about what you wear, but what you accomplish."
Ajatuksianne?
Kommentit (121)
Project333 on kiva systeemi pukeutua minimalistisesti. Minulla syys-marraskuun lista jäi 32 vaatteeseen. Käytössä on kaksi takkia, peräti viidet kengät, asustekategoriassa viisi tavaraa, laukkuja kaksi. 3 housut, 1 mekko, 1 hame, neuletakki ja huppari. 6 pitkähihaista ja 2 toppia. Vähemmälläkin pärjäisi.
Olen yksinhuoltajaisän lapsi ja ehkä siksi minulla ei ole koskaan ollut tarvetta vaatteiden hamstraamiseen. Olen myös laiska kiertämään kaupoissa ja harvoin löydän mitään mistä pidän. Itse yritän välttää mustaa, joten minusta värit eivät ole ongelma.
Yksi ongelma on se, että kun samaa vaatetta käyttää usein, se myös kuluu nopeasti. Laatua on välillä vaikea löytää, jos ei halua maksaa maltaita. Valitettavasti myöskään hinta ei ole laadun tae.
Olen keväästä asti tutustunut minimalistiseen elämäntapaan ja vähentänyt tuntuvasti vaatekaapin sisältöä. Vaatekaapissani on parhaillaan tasan 20 kpl käyttövaatteita (yläosat, alaosat sekä juhlavat vaatteet, en laskenut alusvaatteita, urheiluvaatteita tai kotivaatteita) minkä lisäksi alle 10 kpl kesävaatteita. Muutama vaate pitäisi kyllä vielä ostaa, mutta muuten vaatevalikoima alkaa olla aika täydellinen. Värivalikoima on lähinnä mustaa ja valkoista. On ihanan vapauttavaa, että vaatteita ei enää tarvitse varastoida ympäri asuntoa vaan kaikki vaihtoehdot näkee yhdellä silmäyksellä. Vaatteita on myös helpompi yhdistellä keskenään. Minimalismiin olen muutoin tutustunut lähinnä tavaroiden vähentämisen muodossa, mutta myös elämäntyyli kiinnostaa jonkin verran.
Tiesittekö, että musta sopii vain harvalle. Jos on ihotyypiltään ja väritykseltään "talvi", niin silloin musta näyttää hyvälle kasvoja vasten. Suurin osa suomalaisista näyttää kalpeilta haamuilta käyttäessään kokomustaa. Tumma harmaakin on parempi vaihtoehto.
Ihmiset aliarvioivat värien vaikutusta! Moni ihminen olisi paljon kauniimpi, jos osaisi valita itselleen sopivat värit. Ihan hiusväristä lähtien...
Kuka on keksinyt että minimalsimin vaatekaappi on täynnä mustaa ja valkoista. Siellä voi olla mitä värejä vain, sellaisia jotka kaapin omistajalle sopivat. Kaikille eivät myöskään sovi kynähameet tai bleiserit tai farkut.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:38"]
Kuka on keksinyt että minimalsimin vaatekaappi on täynnä mustaa ja valkoista. Siellä voi olla mitä värejä vain, sellaisia jotka kaapin omistajalle sopivat. Kaikille eivät myöskään sovi kynähameet tai bleiserit tai farkut.
[/quote]
No täällä on tuo yksi happamoittamassa tunnelmaa. Muista, että olet huonompi minimalisti ja ihminen kuin hän. Olet hävinnyt kisan.
Onko se sitten minimalismia, jos etsii blogeista ja muualta ohjeita ja etsimällä etsii kaupoista ja internetistä vaatteita, heittää kaiken pois ja laittaa vaatekaapin uusiksi, että voi olla ylpeästi minimalisti?
Ja vaikka olisikin kaikki mustaa, voi kasvojen lähelle laittaa huivia, liiviä, neuletta tai bleiseriä tuomaan väriä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:56"]
Onko se sitten minimalismia, jos etsii blogeista ja muualta ohjeita ja etsimällä etsii kaupoista ja internetistä vaatteita, heittää kaiken pois ja laittaa vaatekaapin uusiksi, että voi olla ylpeästi minimalisti?
[/quote]
Miksei? Voihan minimalismi uusia vaatekaappiaan ja sisustustaan miten paljon haluaa. Ja ottaa mallia ihan kenestä haluaa. Älä ole noin mustavalkoinen.
Hieno homma ap! Nyt mäkin tiedän miksi tätä elämäntapaani voin kutsua
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:57"]
[/quote]
Miksei? Voihan minimalismi uusia vaatekaappiaan ja sisustustaan miten paljon haluaa. Ja ottaa mallia ihan kenestä haluaa. Älä ole noin mustavalkoinen.
[/quote]
Eikö minimalismin tarkoitus ole yksinkertaistaa elämää? Onko se sitten "yksinkertaistettua" jos pitää etsimällä etsiä tyyliin sopivia asioita?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:57"]
[/quote]
[/quote]
Eikö minimalismin tarkoitus ole yksinkertaistaa elämää? Onko se sitten "yksinkertaistettua" jos pitää etsimällä etsiä tyyliin sopivia asioita?
[/quote]
Jollekin minimalismi on sitä että vaatekaappi on musta, ystäviä kaksi ja koti kaikuu, syödään aina samaa ruokaa eikä koskaan osteta mitään.
Toiselle minimalismi ei ole noin askeettista. Voi kutsua itseään minimalismiksi vaikka jo sillä että omistaa vain kolme laukkua, tavaroita on saanut vähän karsittua ja vähentää kulutustaan.
Vastaapas itselesi jos et mulle pysty, että miks sulla on niin kova tarve toimia lokeropoliisina? Otatko henkilökohtaisesti, jos sinun vaivalla kiillottamasi mitali himmenee kun joku muukin kutsuu itseään samalla nimellä? Miksi sinun täytyy saada olla "paras", puristi?
Eihän se sitä tarkoita että tyylistään pitäisi luopua, vaan enemmänkin ajatusten muuttamista siihen suuntaan, että pohtii miten siitä vaatekaapista saisi järkevän kokonaisuuden "vähemmällä."
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:23"]
Mihin kaikki säästetty energia käytetään? Vai kuuluuko se siihen että pohditaan kuinka voisi olla vieläkin minimalistisempi. Tietyllä tavalla tulee tunne, että tämäkin on muotivillitys jossa haetaan tiettyä imagoa.
[/quote]
Noh.. Jää enemmän aikaa asioihin, joista oikeasti välittää. Erilaiset harrastukset, aikaa läheisten ja ystävien kanssa, rahaa ja aikaa matkustella, kokkaamista, kirjojen lukemista jne. Vaikka mitä. :)
Minä olen ollut aina minimalistinen. Myös pukeutumisessa. Mutta olen kehittänyt itselleni päinvastaisen ongelman ja haluaisin enemmän vaihtelua, yksityiskohtia ja tyttömäisyyttä pukeutumiseen. Ehkä se ei lopulta olekaan minun juttuni vaan pitäisi tyytyä tähän.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:56"]
Roskiin, että pääsee nopeasti eroon. Aiempina vuosina olen siivonnut eri metodeilla ja lajitellut "annettavat, myytävät, ehkä-jonkun-tarvitsevat". Sitä vapauden tunnetta EI tule jos säkkiarmeija makaa jossain varastossa odottelemassa..
[/quote]
Mikset yhdistä annettavat, myytävät ja ehkä jonkun tarvitsevat -kasoja yhdeksi ja vie saman tien keräysastiaan? UFF:lle, Pelastusarmeijan laatikkoon tai Konttiin? Lajitteletko roskiakaan? Ja kuinka usein noita säkkiarmeijoita voi minimalistille kertyä?
Tuntuu oudolta että tästä pitää tehdä taiteen laji. Avioeron jälkeen rahatilanne oli tosi heikko ja oli pakko lopettaa kaikki kuluttaminen. Onneksi sitten rahojen vähyyden takia laihduin, olen n 36-38 kokoa.
serkkuni tuli kylään ja teki minulle vaatekokonaisuuksia, mitkä paidat, huivit , kengät jne sopii yhteen. Otin kuvan jokaisesta vaatekokonaisuudesta. Nämä,vaatteet ovat mulla töissä , pukuhuoneessa mulla on 2 kaappia käytössä. Edessä on kansio, jossa on päällimmäisenä sen aamun kokonaisuus, mulla on paidoissa juokseva nro, kun tulee 3.s käyttökerta, vien vaatteen kotiin ja pesen.
minulla on erikseen kansio talvelle, syksy + keväälle ja kesälle.
en ole muutamaan vuoteen miettinyt yhtään pukeutumistani. Minulla on kerran kuussa tyttöjen ilta ja silloin menen työvaatteet päälle sinne ja nyt on ollut joka vuosi häät, mutta koska yhtä häitä lukuunottamatta oli vieraat eri, olen kaikissa ollut samoissa vaatteissa.
kosmetiikka. Ostan aina esim mammuttimarkkinoilla Lumenen perusvoiteita, saunassa käytän Niveaa, ripsetvärjään kestovärillä, purkki kestää 2 v, plus perusripsaria käytän puoli vuotta, sitten roskiin. Kosmetiikkaan minulla menee n 30 euroa vuodessa.
ja lisäksi käyn joka ikisen laatikon, hyllyn jne läpi 2 x vuodessa ja kaikki tarpeeton menee kirppikselle. Tosin meiltä ei oikeastaan mitään tule, korkeintaan lasten pieniä vaatteita. Saan ystäviltäni lahjoituksina kirppistavaraa ja jos siellä joku käy meille, otan käyttöön.
toisaalta mulla ei hirveesti ole myös vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 12:56"]
Roskiin, että pääsee nopeasti eroon. Aiempina vuosina olen siivonnut eri metodeilla ja lajitellut "annettavat, myytävät, ehkä-jonkun-tarvitsevat". Sitä vapauden tunnetta EI tule jos säkkiarmeija makaa jossain varastossa odottelemassa..
[/quote]
Mikset yhdistä annettavat, myytävät ja ehkä jonkun tarvitsevat -kasoja yhdeksi ja vie saman tien keräysastiaan? UFF:lle, Pelastusarmeijan laatikkoon tai Konttiin? Lajitteletko roskiakaan? Ja kuinka usein noita säkkiarmeijoita voi minimalistille kertyä?
[/quote]
- tavaraa on paljon, käsittämättömän paljon
- asun kerrostalossa, ei autoa, ei peräkärryä
- lajittelen roskia jonkin verran
- en ole varsinaisesti minimalisti. Haluan omistaa vain tavaraa, joka tuottaa minulle iloa. En halua omistaa mitään turhaa. Tämä operaatio tehdään vain kerran, jonka jälkeen roskapusseja ei kerry.
Hyvä video yhden naisenn minimalistisesta pukeutumisesta:Valitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeille