Minimalistin pukeutuminen
tällä palstalla on huomattu olevan minimalismiin hurahtaneita, joten teen aloituksen tänne. ;)
Itse hurahdin muutama vuosi sitten minimalismiin ja syynä samat, mitkä aika monella: haluan keskittyä elämässä tärkeämpiin asioihin, ei turhuuksiin. Asioihin, jotka oikeasti merkitsevät ja tekevät onnelliseksi. Tärkeää on myös kaaoksen nitistäminen, elämänhallinnan parantuminen ja kaikkein tärkein: Stressin minimoiminen!
Olen mm. lopettanu sisustamisen (huomasin, että täysin sillä sisäistä tyhjyyttä), myynyt kaikki turhat tavarat ja saanut ihana järjestyksen kotiin ja kaappeihin, kun tavaraa on vaan se mitä tarvitsen!! Ja se tunne, kun tarvitsee jonkun asian ja tietää just missä kaapissa se on, ei tarvii penkoa kaappeja sekaisin ja kaveilla hullunlailla kuten ennen.
No takaisin tähän otsikkoaiheeseen. Mä olen siis yrittänyt tuoda tätä minimalismia myös vaatekaapiin nyt viimeisen vuoden aikana. Se on ollut se vaikein juttu, kun olen tyypillinen vaatteita, kenkiä ja muotia rakastava nainen. Olen kuitenkin lupuut pääosin väreisstä kokonaa, eli olen ysinkertaistanut vaatekaappia niin, että siellä on vain mustaa, valkoist ja harmaata. Toimii! nyt huomaan, ettei kiinnosta edes muun väriset vaatteet. On niin helppo pukeutua tyylikkäästi. Luovuin myös suurimmasta osasta rihkamakoruja, jätin vain muutaman hienon korun. Toimii. Olen nyt paljon tyylikkäämpi ja pukeutumiseen liittyvä stressi on vähentynyt hurjasti.
Presidentti Obamakin on minimalistipukeutuja ja on rajoittanut pukeutumisensa vain mustiin ja sinisiin pukuihin, lainaten jotain psykologista tutkimusta siitä, että mitä enemmänn valintoja ihminen joutuu tekemään päivän aikana, sen vaikeampi on tehdä oikeita valintoja. Siksi Obama on yksinkertaistanutt syömisensä ja pukeutumisensta. (tulee myös mieleen eräs tuttu, joka syö samat ruuat joka päivä. vähän liian extriimiä mulle, mutta olen lukenutt joskus jonkun tutkimuksen, että jos pitää päivittäisen ruokavalion ja siihen liittyvät rutiinin mahdollisimman samoina, on helpompi pysyä hoikkana.)
Myös Mark Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja harmaaseen T-paitaan joka päivä. Angelina Joliella on hyvin simppeli arkipukeutuminen ja hän pukeutuu lähinnä mustaan, joskus ripauksella harmaata ja valkoista. Steve Jobsin tavaramerkki oli musta poolopaita, johon hän pukeutui vuosikaudet joka päivä. Harmi, että naisista on niin vähän vastaavia esimerkkejä, naisten pukeutumiselta odotetaan enemmän vaihtelua ja vaatteilla koreilua. Naiset myös arvotetaan ulkonäön puolesta voimakkaammin, ja se on harmi ja siihen pitäisi saada muutos.
Itse olen siirtymässä pikkuhiljaa kokomustaan vaatekaappin. Haluan yksinkertaistaa pukeutumisen niin, ettei se aiheuta ylimääräistä stressiä arkeen. Haluan käyttä ajatusenergiani ja valintaprosessini muihin asioihin. :)
Tässä muutama artikkeli, joihin olen törmännyt:
"“As Brad’ll tell you — and my kids — apparently Mommy only wears black,” [Jolie] says. Because she was a Goth, right? No, she says, it’s utilitarian, it’s practical: “I like to get up so every pair of pants goes with every top, every dress goes with every shoe. I’ve a very tiny closet. Brad’s always laughing at me. Some days, yes, I have the nightgown that looks like a dress that I can sleep in and pick the kids up at school. And maybe take a meeting if I switch into heels.”
http://unclutterer.com/2010/11/17/a-woman-in-uniform-angelina-jolie/
"“Famous business people and politicians are known to be consistent with their wardrobe because it’s their brand identity,” says Dan Schawbel, founder of Millennial Branding and author of Me 2.0. “It’s who they are, how they want to represent themselves and make a statement. It’s not about what you wear, but what you accomplish."
Ajatuksianne?
Kommentit (121)
Aloitin vuoden alusta p333-projektin ja ilokseni olen huomannut sen toimivan erinomaisesti. Kolmen kuukauden jaksolle valitut vaatteet ovat riittäneet vallan hyvin. Ei ole yhtään ollut sellainen olo, että kuljen samoissa vaatteissa. Osa mielessä olevista vaateyhdistelmistä on jopa jäänyt toteuttamatta.
Tyhjentyneessä vaatekaapissa on tilaa säilyttää niitä puolipitoisia vaatteita siististi eikä rytätä niitä tuoliselkämykselle, josta ne sitten menisivät ennenaikaisesti pesuun, vaikka ei tarvetta vielä pesulle olisikaan. Eli pyykkimääräkin on selvästi vähentynyt.
Näinä päivinä pitäisi valita vaatteet seuraavalle jaksolle, mutta hankalaksi heittää, kun säät on näin kylmät. Minkä verran valita kesävaatteita, jos ei tämä keli tästä lämpenekään?
KonMari-tekniikalla olen menossa tätä kohti. Itselläni yksi merkittävä asia on ollut se, että heitän tavaraa roskiin. En yritä jaotella myytäviin, annettaviin tai mahdollisesti jonkun tarvitsemiin vaan kaikki roskiin.
Mielestäni minimalistin on pysyttävä myös painossaan, muuten tuo "unelmien vaatekaappi" ei voi toteutua. Jos kaapissa on vaatteita 38- ja 46 -kokoisille naisille - on valittava kumpi noista naisista haluaa olla ja pysyä sitten siinä koossa.
Itse olen todennut, että en enää pidä korkokengistä. En vaan jaksa sitä vaivaa. Nopea liikkuminen, pyörällä ajaminen, metsään loikkaus ja mukavuus.. nämä eivät toteudu korkkareilla.
Ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän jaksaa pukeutua muita miellyttääkseen tai näyttääkseen kaunista vartaloaan. Mukavuus ajaa kaiken ohi ja se on ihan ok. Terve, onnellinen ihminen näyttää aina hyvältä.
KonMarissa oli paljon hyviäkin vinkkejä, mutta se kaiken ylimääräisen tavaran laittaminen suoraan roskiin...teki oikein pahaa lukea siitä. Mä olen uutterasi yrittänyt myydä ylimääräistä vaatetta (ja muitakin tavaroita). Ei niistä juuri mitään rahaa takaisin saa, mutta tuntuu, että olen oikeasti oppinut jotain tästä kaikesta vaivannäöstä. En takuulla aio shoppailla enää entiseen malliin.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 23:32"]
Mielenkiintoinen aihe, kun olen itsekin vähän minimalismiin päin kallellaan. Vaatteita mulla kyllä on yhä tosi paljon, mutta ei ikinä mitään päällepantavaa... Valtaosa juuri sitä halpakauppojen huonolaatuista kamaa... Kaipaisin jotain pientä suunnanmuutosta tyylillisestikin. En erityisemmin pidä vaatteista ja pukeutumisesta, olisi ihanaa vaan heittää mukavat vaatteet niskaan enempiä miettimättä. Tukka- ja ihonhoitopurkkeja on joskus ollut tosi paljon, nykyään lähes vain se tarpeellinen. Meikkejä mulla on vino pino, mutta ne on mulle oudosti mielihyvää tuottava juttu enkä niitä halua vähentää.
Tykkään nykyisin ostaa vaatteista lähinnä "ei-värejä": mustaa, harmaata, valkoista, nude-beigeä. Jotenkin silmä on vaan tällä hetkellä väsynyt iloisen kirkkaisiin väreihin, jotka kyllä sopivat mulle. Samoin monet kuosit ovat nykyisin ihan liikaa: pyörittelin tänään silmiäni kaapissa olevalle leopardikuosiselle tunikalleni. :D Raidat ja pilkut ovat jees, muu tuntuu melkeinpä liialta.
Olisi kiva kuulla, mitä minimalistinen vaatekaappi tarkkaan ottaen pitää itse kullakin sisällään. Siis ihan listausta yksittäisistä vaatekappaleistakin. Uskoisin siitä syntyvän niin ideoita kuin keskusteluakin. :)
[/quote]
Varmaan aika hyviä ohjeita tulee kun googlaa "minimalist french wardrobe" eli se klassinen perusvaattekaappi ranskalaiseen tyyliin
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:32"]
Ihan selvästi nyt sekoitetaan kokovalkoisen, mustan ja mustavalkoisen elämäntavan valinneet ihmiset minimalistiin. Minimalisti ei koskaan heittäisi jo olemassa olevia vaatteitaan pois vaan käyttäisi ne minimalismin nimissä loppuun asti. Muodistaisi vähän tarvittaessa. Skandinaavinen sisustus on myös eri asia kuin minimalismi. Kaikkia näitä asioita voi toki sekoitella keskenään mutta poisheittäminen ja ostaminen ovat täysin vieraita ajatuksia minimalistille joka tekee ylijääneistä kahvinsuodattimista taidetta kotiin ja käyttää tyhjän margariinilaatikonkinkorurasiana.
Vaatekaapin tyhjennys on minimalismiin pyrkivää silloin kun sinne jää ne tarpeelliset vaatekappaleet eikä poislaitettujen tilalle tarvitse ostaa uusia. Sama kalusteiden kanssa.
[/quote]
Katsoin aiemmin annettua linkkiä amerikkaaisnaisesta, joka luennoi ranskalaisesta minimalismista. Sen yksi ydinajatuksista on "pukeudu aina parhaimpiisi". Kun vaatekaapissa on harkiten valittuja hyvälaatuisia vaatteita, joista pitää, silloinhan sitä todellakin on aina parhaimmillaan otti kaapista mitä tahansa. Jotta tuohon päästään, täytyy ei-lempivaatteista luopua eikä käyttää niittä loppuun, vaikka tuntisikin olonsa niissä vähemmän hohdokkaaksi. Jos haluaa nopeasti alkaa toteuttaa tätä pukeutumissuuntausta, ei kannata jäädä loppuunkuluttamaan maassiivista vaatevarastoaan. Siinä voi käydä vielä niin, että kuolo korjaa ennen kuin on päässyt haluamansa elämän makuun.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 08:10"]
Minimalismissa on järkvää jos se on ekologista.
[/quote]
Kaikki on järkevää jos se on ekologista..
Minimalismi voi kuitenkin palvella muitakin tarpeita.
"Ne nauraa minulle"
Mä löysin netistä hauskan suomalaisen minimalistinaisen videohaastattelun: http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/kitupiikitar-paras-alennus-on-sata-prosenttia/4278866 (artikkelin lopussa)
minimalismissa ei ole päätä eikä häntää. kauheasti vaan vaivaa turhan takia. ostaa sen mitä tarvitsee sen ihmeempiä miettimättä ja keskittyy tärkeämpiin asioihin
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:52"]
31 kiittää (enimmäkseen) fiksusta keskustelusta ja jatkaa ihmettelyään...
Kuinka pitkään pidätte vaatteitanne pesemättä? Kuinka usein pesette pyykkiä? Kun esim. tuossa jonkun ihanan laittamassa vaatelistassa on kolme t-paitaa, ja niissä valkoinen ja musta, joita ei voi samassa koneellisessa pestä.
Itse joudun ja haluankin vaihtaa puhtaan paidan joka päivä. Mahdollisesti hikoilen keskimääräistä enemmän ja/tai sit olen tarkkanenäisempi. ;) Ja reissaan välillä viikon Aasiassa tai muualla (suomalaisten mielestä) liian lämpimässä. Siellä sitten hikoilen kuin porsas ja niitä paitoja pakkaan mukaan yhden joka päivälle + yhden paluulennolle ja vielä yhden tai kaksi varalle.
[/quote]
Minimalismissa ei ole kyse määrästä, eli ei ole itsetarkoitus sillä, että vaatteita on mahdollisimman vähän. Tarkoitus on enemmän se, että vaatteita on _tarpeeksi_ eikä yhtään enempää. Eli luovutaan _turhasta_. Ei ole olemassa mitään minimalistisääntöjä tavara- tai vaatemäärästä, jos tarvitset enemmän vaatteita kuin joku toinen minimalisti, niin sitten tarvitset. Jokaisen pitää suhteuttaa minimalismin ajatus omaan elämäntapaan ja omiin tarpeisiin. Askeettisuus on eri asia kuin minimalismi. Minimalismissa luovutaan turhasta ja ylimääräisestä. Jos on kaappi täynnä vaatteita "varmuuden vuoksi" niin se ei ole minimalismia. Jos oikeasti käyttää ja tarvitsee niitä vaatteita, se on eri juttu!
Itse olen ratkaissut pesukoneongelman sillä, että vaatteeni ovat pääosin mustia ja harmaita ja sellaisia, että voin pestä ne kaikki yhdessä ja pyyhkeet myös samaan syssyyn! Pidän yleensä noin viikon samoja vaatteita, vain sukat ja alusvaatteet vaihdan päivittäin.
Mulla alkaa hamottumaan muutenkin minimalistisen pukeutumisen idea niin, että jokainen vaate on lempivaate sen lisäksi, että vaatekaapin jokainen vaate on aktiivisesti käytössä. Vaatteen pitää olla sellainen, että kun laitan sen päälle, se on mukava ja näyttää hyvältä, omaa tyyliäni ja tunne oloni itsevarmaksi se päällä. Tavoitteenani onkin ollut, että voin jokaisesta paidastani sanoa "Ah, tää on ihana paita!". Minimalismin myötä otin jopa arkikäyttöön erään aiemmin juhlapaidaksi ostamani. :)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:52"]
31 kiittää (enimmäkseen) fiksusta keskustelusta ja jatkaa ihmettelyään...
Kuinka pitkään pidätte vaatteitanne pesemättä? Kuinka usein pesette pyykkiä? Kun esim. tuossa jonkun ihanan laittamassa vaatelistassa on kolme t-paitaa, ja niissä valkoinen ja musta, joita ei voi samassa koneellisessa pestä.
Itse joudun ja haluankin vaihtaa puhtaan paidan joka päivä. Mahdollisesti hikoilen keskimääräistä enemmän ja/tai sit olen tarkkanenäisempi. ;) Ja reissaan välillä viikon Aasiassa tai muualla (suomalaisten mielestä) liian lämpimässä. Siellä sitten hikoilen kuin porsas ja niitä paitoja pakkaan mukaan yhden joka päivälle + yhden paluulennolle ja vielä yhden tai kaksi varalle.
[/quote]
Minimalismissa ei ole kyse määrästä, eli ei ole itsetarkoitus sillä, että vaatteita on mahdollisimman vähän. Tarkoitus on enemmän se, että vaatteita on _tarpeeksi_ eikä yhtään enempää. Eli luovutaan _turhasta_. Ei ole olemassa mitään minimalistisääntöjä tavara- tai vaatemäärästä, jos tarvitset enemmän vaatteita kuin joku toinen minimalisti, niin sitten tarvitset. Jokaisen pitää suhteuttaa minimalismin ajatus omaan elämäntapaan ja omiin tarpeisiin. Askeettisuus on eri asia kuin minimalismi. Minimalismissa luovutaan turhasta ja ylimääräisestä. Jos on kaappi täynnä vaatteita "varmuuden vuoksi" niin se ei ole minimalismia. Jos oikeasti käyttää ja tarvitsee niitä vaatteita, se on eri juttu!
Itse olen ratkaissut pesukoneongelman sillä, että vaatteeni ovat pääosin mustia ja harmaita ja sellaisia, että voin pestä ne kaikki yhdessä ja pyyhkeet myös samaan syssyyn! Pidän yleensä noin viikon samoja vaatteita, vain sukat ja alusvaatteet vaihdan päivittäin.
Mulla alkaa hamottumaan muutenkin minimalistisen pukeutumisen idea niin, että jokainen vaate on lempivaate sen lisäksi, että vaatekaapin jokainen vaate on aktiivisesti käytössä. Vaatteen pitää olla sellainen, että kun laitan sen päälle, se on mukava ja näyttää hyvältä, omaa tyyliäni ja tunne oloni itsevarmaksi se päällä. Tavoitteenani onkin ollut, että voin jokaisesta paidastani sanoa "Ah, tää on ihana paita!". Minimalismin myötä otin jopa arkikäyttöön erään aiemmin juhlapaidaksi ostamani. :)
[/quote]
eikö toi ole vähän liioittelya? tuntuu sulla menneen homma överiksi jos vaatteet on noin tärkeitä. eihän ne nyt sentään ole kuin vaan vaatteita! paneudutko lapsiisi tai ystäviisi samalla tarmolla?
Miksi tämä minimalismista keskustelu herättää nälvimistä ja ilkeilyä? Aina jotain takavasemmalta pyyhältää paikalle vittuilusta elämänilon saava masentaja ja koko energia menee keskustelun sijaan nälvimiseen.
Kerrospukeutuminen auttaa vuodenaikojen vaihtelussa. Eli kesätopin alle voi laittaa pitkähihaisen, merinovillaisen alupaidan ja päälle rennosti neuletakki. Tällöin se nätti kesäpusero kurkkii avoinna olevan neuletakin alta. Tähän käyvät myös pitkähihaiset puserot, kauluspaidat, ohuet neuleet jne. Tärkeintä, kuten koko minimaalisessa vaatekaapissa on se, että eri vaatteet mätsäävät toisiinsa.
Oma ongelmani on vaihtelunhaluisuus ja se, ettei sopivia vaatteita tunnu kaupoista koskaan löytyvän. Minulla on pitkät kädet, joten melkein kaikkien paitapuseroiden ja neuleiden hihat ovat lyhyet. Jos otan isomman koon, roikkuun vaate päälläni. Nyt esimerkiksi H&M:ssa on paljon laadukkaita (niitä premium quality -puolen) luonnonvillaneuleita, joissa on tosi hyvä hinta-laatusuhde mutta ovat miltei kaikki liian lyhyitä hihoistaan. Harmillista.
Kengissä on helppo olla minimalisti: kun on vaikeat jalat, on ostettava vain oikeasti sopivia kenkiä. Niinpä talveksi on parit saappaat ja nilkkurit, kesät menee ballerinoissa. Juhlaan on kokonahkaiset mustat, klassiset avokkaat.
Vaatekaapissa on tällä hetkellä noin 50 vaatetta, poislukien alus- ja urheiluvaatteet. Silti minun tyyliäni jaksetaan kehua, mikä tuntuu etenkin tosi kivalta siksi, että ennen mietin ihan hullun lailla, mitä ihmiset pukeutumisestani ajattelevat ja vaihdoin asuja päivittäin. Nyt, kun talviaikaan on muutama hyvä neule, ja silti kutsutaan tyylikkääksi pukeutujaksi tajuan, että se tyylikkyys kumpuaa istuvista vaatteita, hiuksista, meikistä ja olemuksesta sekä iloisesti asenteesta eikä missään nimessä siitä, että vaatteita olisi joka päivälle omansa.
T. Simppelisti
En missään nimessä tituleeraa itseäni minimalistiksi, mutta olen kyllä lähivuosina innostunut tavaroiden karsimisesta ja koen, että elämänlaatuni on parantunut sen myötä. Kotini on sisustettu ja kosmetiikkahyllyt pursuaa yli äyräiden, mutta en koekaan tarvetta olla mikään oikeaoppinen minimalisti - vaan tarvetta siihen, että tavaramääräni on hyvin hallittu, kaikille on paikkansa ja etten ostele turhaa. Olen karsinut tavaramäärää entisestä todella huomattavasti, mutta mikään tarkka minimalisti ei kiinnosta, vaan juuri tällainen tuntuu hyvältä.
Ostan vaatteita harvoin ja panostan laatuun. Vaatekaappini on nykyään mielestäni hyvin rakennettu, melkein kaikki sopii toistensa kanssa jne jne. En pukeudu mitenkään kynähame-suorat housut tyyliin, vaan farkut, t-paita, neuletakki linja on itselleni ominaisin. Rentoa, mutta siistiä. Koruilla, meikillä ja pienillä asusteilla sitten muutetaan asua. Tähän vaatemäärän karsimiseen itselläni oli kuitenkin pääsyy se, että en ole erityisen kiinnostunut vaatteista tai pukeutumisesta. Haluan näyttää siistiltä ja kivalta, mutta mikään "tyylileikittely" ei kiinnosta tippaakaan. Koen arkeni olevan huomattavasti helpompaa, kun valinnanvaraa on vähemmän ja niiden valintaan on käytetty enemmän aikaa. Voi vähän niinkuin vetää mitä tahansa päällensä ja silti näyttää kivalta. Myös laatuun panostaminen on ollut tosi hyvä valinta, koska ekologiset arvot ovat sydäntäni lähellä ja huonolaatuiset vaatteet saivat aina ärsyyntymään. Käyn nykyään pari kertaa vuodessa vaatekaupoilla täsmäiskuilla, eli etsimässä tiettyjä vaatteita tarpeeseen. Muuten vaan en kaupoilla pyöri, koska en enää nauti siitä. Ennen pidin kovastikin, mutta kai oman arvomaailman muutos sitten vei sen "ostamisen ilon" ja ihan hyvä näin.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:46"]
Miksi tämä minimalismista keskustelu herättää nälvimistä ja ilkeilyä? Aina jotain takavasemmalta pyyhältää paikalle vittuilusta elämänilon saava masentaja ja koko energia menee keskustelun sijaan nälvimiseen.
[/quote]
Puhut varmaan mm. minusta. Sanan säilä kyllä heilahtaa helposti, varsinkin typeryydelle. En erityisemmin nauti sivaltamisesta, mutta on sillekin joskus paikkansa. Perusteeton disautus on yksi niistä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:58"]
[/quote]
Puhut varmaan mm. minusta. Sanan säilä kyllä heilahtaa helposti, varsinkin typeryydelle. En erityisemmin nauti sivaltamisesta, mutta on sillekin joskus paikkansa. Perusteeton disautus on yksi niistä.
[/quote]
Kannattaa aloittaa oma ketju minimalistien haukkumiseen, eikä saastuttaa tätä positiivisessa hengessä aloitettua keskustelua. Meitä on kuitenkin aika paljon muitakin, jotka tuskailemme vaateongelmien kanssa ja tässä on hyvä saada vinkkejä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:58"]
[/quote]
[/quote]
Kannattaa aloittaa oma ketju minimalistien haukkumiseen, eikä saastuttaa tätä positiivisessa hengessä aloitettua keskustelua. Meitä on kuitenkin aika paljon muitakin, jotka tuskailemme vaateongelmien kanssa ja tässä on hyvä saada vinkkejä.
[/quote]
Olen itse minimalisti joka turhautuu minimalismin haukkumiseen ilman kunnollisia perusteita.
Älkää nyt pliis pilatko tätä ketjua jatkamalla tuota jankutusta.
Asiaan.
Esimerkki kapselivaatekaapista: http://en.wikipedia.org/wiki/Capsule_wardrobe
Tässä toinen esimerkki: http://theproject333.com/how-to-build-a-capsule-wardrobe/
How to create a minimalist french wardrobe: http://www.paulamontessketchbook.com/2011/11/going-minimalist-5-piece-french-wardrobe/
Näky joka jäi mieleen, varakkaalla perheellä oli herran ja rouvan vaatehuone erikseen, rouvan paitapuseroita oli 3 metrin rivi.
Vaatteita on oltava sen verran että ne riittäisivät vaikka kuukauden jos jostain syystä mahdoton pyykätä.
Kenkiä tarvitaan 1-2 jokaiseen käyttötarkoitukseen.
Ostan kirppareilta, tarjouksista, ompelen itse. Parempi laatu kestää kauemmin.