Minimalistin pukeutuminen
tällä palstalla on huomattu olevan minimalismiin hurahtaneita, joten teen aloituksen tänne. ;)
Itse hurahdin muutama vuosi sitten minimalismiin ja syynä samat, mitkä aika monella: haluan keskittyä elämässä tärkeämpiin asioihin, ei turhuuksiin. Asioihin, jotka oikeasti merkitsevät ja tekevät onnelliseksi. Tärkeää on myös kaaoksen nitistäminen, elämänhallinnan parantuminen ja kaikkein tärkein: Stressin minimoiminen!
Olen mm. lopettanu sisustamisen (huomasin, että täysin sillä sisäistä tyhjyyttä), myynyt kaikki turhat tavarat ja saanut ihana järjestyksen kotiin ja kaappeihin, kun tavaraa on vaan se mitä tarvitsen!! Ja se tunne, kun tarvitsee jonkun asian ja tietää just missä kaapissa se on, ei tarvii penkoa kaappeja sekaisin ja kaveilla hullunlailla kuten ennen.
No takaisin tähän otsikkoaiheeseen. Mä olen siis yrittänyt tuoda tätä minimalismia myös vaatekaapiin nyt viimeisen vuoden aikana. Se on ollut se vaikein juttu, kun olen tyypillinen vaatteita, kenkiä ja muotia rakastava nainen. Olen kuitenkin lupuut pääosin väreisstä kokonaa, eli olen ysinkertaistanut vaatekaappia niin, että siellä on vain mustaa, valkoist ja harmaata. Toimii! nyt huomaan, ettei kiinnosta edes muun väriset vaatteet. On niin helppo pukeutua tyylikkäästi. Luovuin myös suurimmasta osasta rihkamakoruja, jätin vain muutaman hienon korun. Toimii. Olen nyt paljon tyylikkäämpi ja pukeutumiseen liittyvä stressi on vähentynyt hurjasti.
Presidentti Obamakin on minimalistipukeutuja ja on rajoittanut pukeutumisensa vain mustiin ja sinisiin pukuihin, lainaten jotain psykologista tutkimusta siitä, että mitä enemmänn valintoja ihminen joutuu tekemään päivän aikana, sen vaikeampi on tehdä oikeita valintoja. Siksi Obama on yksinkertaistanutt syömisensä ja pukeutumisensta. (tulee myös mieleen eräs tuttu, joka syö samat ruuat joka päivä. vähän liian extriimiä mulle, mutta olen lukenutt joskus jonkun tutkimuksen, että jos pitää päivittäisen ruokavalion ja siihen liittyvät rutiinin mahdollisimman samoina, on helpompi pysyä hoikkana.)
Myös Mark Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja harmaaseen T-paitaan joka päivä. Angelina Joliella on hyvin simppeli arkipukeutuminen ja hän pukeutuu lähinnä mustaan, joskus ripauksella harmaata ja valkoista. Steve Jobsin tavaramerkki oli musta poolopaita, johon hän pukeutui vuosikaudet joka päivä. Harmi, että naisista on niin vähän vastaavia esimerkkejä, naisten pukeutumiselta odotetaan enemmän vaihtelua ja vaatteilla koreilua. Naiset myös arvotetaan ulkonäön puolesta voimakkaammin, ja se on harmi ja siihen pitäisi saada muutos.
Itse olen siirtymässä pikkuhiljaa kokomustaan vaatekaappin. Haluan yksinkertaistaa pukeutumisen niin, ettei se aiheuta ylimääräistä stressiä arkeen. Haluan käyttä ajatusenergiani ja valintaprosessini muihin asioihin. :)
Tässä muutama artikkeli, joihin olen törmännyt:
"“As Brad’ll tell you — and my kids — apparently Mommy only wears black,” [Jolie] says. Because she was a Goth, right? No, she says, it’s utilitarian, it’s practical: “I like to get up so every pair of pants goes with every top, every dress goes with every shoe. I’ve a very tiny closet. Brad’s always laughing at me. Some days, yes, I have the nightgown that looks like a dress that I can sleep in and pick the kids up at school. And maybe take a meeting if I switch into heels.”
http://unclutterer.com/2010/11/17/a-woman-in-uniform-angelina-jolie/
"“Famous business people and politicians are known to be consistent with their wardrobe because it’s their brand identity,” says Dan Schawbel, founder of Millennial Branding and author of Me 2.0. “It’s who they are, how they want to represent themselves and make a statement. It’s not about what you wear, but what you accomplish."
Ajatuksianne?
Kommentit (121)
31 kiittää (enimmäkseen) fiksusta keskustelusta ja jatkaa ihmettelyään...
Kuinka pitkään pidätte vaatteitanne pesemättä? Kuinka usein pesette pyykkiä? Kun esim. tuossa jonkun ihanan laittamassa vaatelistassa on kolme t-paitaa, ja niissä valkoinen ja musta, joita ei voi samassa koneellisessa pestä.
Itse joudun ja haluankin vaihtaa puhtaan paidan joka päivä. Mahdollisesti hikoilen keskimääräistä enemmän ja/tai sit olen tarkkanenäisempi. ;) Ja reissaan välillä viikon Aasiassa tai muualla (suomalaisten mielestä) liian lämpimässä. Siellä sitten hikoilen kuin porsas ja niitä paitoja pakkaan mukaan yhden joka päivälle + yhden paluulennolle ja vielä yhden tai kaksi varalle. Toki pyykkiä voi pestä ja silittää kaikilla mantereilla, mutku eihaluu. :) Itsestä joku 15 kpl puseroja tuntuisi järkevältä minimimäärältä. Jos joku haluaa ylipuhua minut hamsteroinnista, niin innolla otan mielipiteitä vastaan.
Sain pientä inspiraatiota tuosta P333:sta ja pakkasin vaatehuoneen ylähyllyille laatikoihin jemmaan sellaisia vaatteita, joita en tässä kuussa halua käyttää. Laatikoihin meni varmaan puolet esillä olevista vaatteista, ja nyt on helpompaa valita ylle jotain (tylsää).
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:00"]
Ei tässä ketjussa ole kovin montaa minimalistia, kiva että ootte tehneet syyssiivouksen vaatekaappiin, kyllä se siitä taas kun esiintyy tarvetta siihen ja tuohon tilaisuuteen:)
Hyvin istuvat, laadukkaat farkut, pari kappaletta, t-paita (lyhyt ja pitkähihainen) paitapusero ja kynähame sekä istuva bleiseri, korolliset avokkaat ja korottomat ja siinä se sitten on.
[/quote]
Jos loiskuu kahvia farkuille, täytyykö sitten köpöttää kinoksissa kynähameessa, kunnes housut on pesty ja kuivattu? Valitaanko helmikuussa korottomat vai korolliset avokkaat sen mukaan, onko kinokset jo aurattu?
Ootko ihan tosissasi? Vai pitääkö pörröinen trollinturkki niin lämpöisenä, ettet tarvi vaatteita?
-Se edelleen ihmettelevä 31
Olen ollut minimalisti jo vuosikaudet ihan olosuhteiden pakosta, koska olen köyhä. Ei ole varaa ostella mitään ylimääräistä roinaa. Vaatteet mahtuvat kepeästi yhdelle tangolle, kenkäparien määrä on yhden käden sormilla laskettavissa.
Meikkejä keräilin ennen runsain mitoin, mutta nykyään olen nekin saanut karsittua minimiin, kun olen löytänyt oman meikkityylini. Jokaista tuotetta tulee käytettyä, eikä ylimääräisiä loju nurkissa.
Kiinnostaisi tietää miten minimalismia toteutetaan käytännössä jos puoliso on hamstraaja? Itse pitäisin kotona vain välttämättömimmän, mutta mieheni hamstraa tavaraa. Hän esim. ostaa lapsille vuosikausiksi varastoon kenkiä nettikaupan alennuksesta. Onhan se hyvä saada halvalla, joo. Mutta seurauksena meillä on kaikki paikat niin täynnä tavaraa että tukehdun.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:38"]
Kiinnostaisi tietää miten minimalismia toteutetaan käytännössä jos puoliso on hamstraaja? Itse pitäisin kotona vain välttämättömimmän, mutta mieheni hamstraa tavaraa. Hän esim. ostaa lapsille vuosikausiksi varastoon kenkiä nettikaupan alennuksesta. Onhan se hyvä saada halvalla, joo. Mutta seurauksena meillä on kaikki paikat niin täynnä tavaraa että tukehdun.
[/quote]
Tähän osaan vastata. Silleen, että vähennät omia tavaroitasi niin toisella on sitten enemmän tilaa levittää omia rojujaan. :D
Ei meillä ainakaan ole miehellä paljonkaan mielipidettä siihen, mitkä liinavaatteet pitää säilyttää ja mitä keittiökippoja voi antaa pois. Olen sit toiminut oman pääni mukaan. Vaatteet, paperit ja harrasteroinat on sitten toinen tarina... Tosin jotain oma-aloitteista toosi wanhojen vaatteiden poisheittämistä on viime aikoina ollut havaittavissa. Iloisen esimerkin vaikutus vissiin. ;)
t. 31
Mä jonottelen Konmaria kirjastosta. Mielenkiinnosta kyselen, että onko täällä muita p333:slaisia?
Miksi ihmeessä roskiin? En minäkään jaksa vaatteita säilöä tai myydä, mutta kyllä vaatteissa lajittelen roskiin ja lahjoitukseen menevät. Vaiva lajittelusta on todella mitätön, ja vaate ei mene hukkaan.
Roskiin, että pääsee nopeasti eroon. Aiempina vuosina olen siivonnut eri metodeilla ja lajitellut "annettavat, myytävät, ehkä-jonkun-tarvitsevat". Sitä vapauden tunnetta EI tule jos säkkiarmeija makaa jossain varastossa odottelemassa..
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:56"]
Ja vaikka olisikin kaikki mustaa, voi kasvojen lähelle laittaa huivia, liiviä, neuletta tai bleiseriä tuomaan väriä.
[/quote]
No ei voi kun se huivikin on musta ja taitaa olla "ylimääräinen kappale" mukaminimalistin vaatekomerossa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:56"]
Ja vaikka olisikin kaikki mustaa, voi kasvojen lähelle laittaa huivia, liiviä, neuletta tai bleiseriä tuomaan väriä.
[/quote]
No ei voi kun se huivikin on musta ja taitaa olla "ylimääräinen kappale" mukaminimalistin vaatekomerossa.
[/quote]
Missä se ketjun minimalismijumala on kun siltä pitäisi neuvoa kysellä.
Ihan selvästi nyt sekoitetaan kokovalkoisen, mustan ja mustavalkoisen elämäntavan valinneet ihmiset minimalistiin. Minimalisti ei koskaan heittäisi jo olemassa olevia vaatteitaan pois vaan käyttäisi ne minimalismin nimissä loppuun asti. Muodistaisi vähän tarvittaessa. Skandinaavinen sisustus on myös eri asia kuin minimalismi. Kaikkia näitä asioita voi toki sekoitella keskenään mutta poisheittäminen ja ostaminen ovat täysin vieraita ajatuksia minimalistille joka tekee ylijääneistä kahvinsuodattimista taidetta kotiin ja käyttää tyhjän margariinilaatikonkinkorurasiana.
Vaatekaapin tyhjennys on minimalismiin pyrkivää silloin kun sinne jää ne tarpeelliset vaatekappaleet eikä poislaitettujen tilalle tarvitse ostaa uusia. Sama kalusteiden kanssa.
En tajua miksi joillain on pakko määrittää oikea ja väärä minimalismi. Ihan kuin meillä taidekoulussa 16-vuotiaana luokiteltiin ihmiset taiteilijoihin ja tekotaiteilijoihin.. :D
Itse tiedän täyttäväni teidän tiukimmankin seulan, mutta noin yleisesti ärsyttää. Ettekö te nyt voi vaan keskustella tuomitsematta? Miksi pitää nokitella?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:32"]
Ihan selvästi nyt sekoitetaan kokovalkoisen, mustan ja mustavalkoisen elämäntavan valinneet ihmiset minimalistiin. Minimalisti ei koskaan heittäisi jo olemassa olevia vaatteitaan pois vaan käyttäisi ne minimalismin nimissä loppuun asti. Muodistaisi vähän tarvittaessa. Skandinaavinen sisustus on myös eri asia kuin minimalismi. Kaikkia näitä asioita voi toki sekoitella keskenään mutta poisheittäminen ja ostaminen ovat täysin vieraita ajatuksia minimalistille joka tekee ylijääneistä kahvinsuodattimista taidetta kotiin ja käyttää tyhjän margariinilaatikonkinkorurasiana.
Vaatekaapin tyhjennys on minimalismiin pyrkivää silloin kun sinne jää ne tarpeelliset vaatekappaleet eikä poislaitettujen tilalle tarvitse ostaa uusia. Sama kalusteiden kanssa.
[/quote]
Ihan selvästi sekoitetaan ekologisuus ja minimalismi. Minimalismi on nimenomaan sitä, että kaikki ärsykkeet ja materia karsitana minimiin. Joku harjoittaa minimalismia vaatekaapissaan määrällisesti, muttei värillisesti. Joku vaihtaa vaatekaapin sisältöä useionkin, mutta vaatteiden kokonaismäärä on jatkuvasti minimi. Minimalismi voi ulottua kuitenkin myös kulutukseen ja silloin se menee ekologisuuden puolelle.
Minimalismissa on järkvää jos se on ekologista.
Wanha keskustelu, mutta olisi mukava lukea muiden kokemuksia.
Kaiken löytää helposti, kun on avarampi vaatekaappi, eikö siinä ole joku arvo.
Näitä tarjoustuotteita, joista harvat edes olivat yhteensopivia, joskus haalittu.
Vierailija kirjoitti:
Koko loppuelämä mustaa? No, kaikilla on makunsa.
Entivanhaan tuo oli aika yleistä. Kveekarit ja körtit tulee etsimättä mieleen.
Kuningatar Vikoriakin pukeutui vuosikymmeniä mustaan miehensä kuoltua. Oli siihen aikaan muutenkin tapana, että leski piti mustaa lopun ikäänsä.
Roskiin heittämisessä ei ole kyllä mitään järkeä. Lahjoituskirppareita on jokaisessa pienessä kylässäkin. Tai kysy Facen kirpparilla, jos joku tahtoo koko kokoelman niin tulevat hakemaan kotoa.