Minimalistin pukeutuminen
tällä palstalla on huomattu olevan minimalismiin hurahtaneita, joten teen aloituksen tänne. ;)
Itse hurahdin muutama vuosi sitten minimalismiin ja syynä samat, mitkä aika monella: haluan keskittyä elämässä tärkeämpiin asioihin, ei turhuuksiin. Asioihin, jotka oikeasti merkitsevät ja tekevät onnelliseksi. Tärkeää on myös kaaoksen nitistäminen, elämänhallinnan parantuminen ja kaikkein tärkein: Stressin minimoiminen!
Olen mm. lopettanu sisustamisen (huomasin, että täysin sillä sisäistä tyhjyyttä), myynyt kaikki turhat tavarat ja saanut ihana järjestyksen kotiin ja kaappeihin, kun tavaraa on vaan se mitä tarvitsen!! Ja se tunne, kun tarvitsee jonkun asian ja tietää just missä kaapissa se on, ei tarvii penkoa kaappeja sekaisin ja kaveilla hullunlailla kuten ennen.
No takaisin tähän otsikkoaiheeseen. Mä olen siis yrittänyt tuoda tätä minimalismia myös vaatekaapiin nyt viimeisen vuoden aikana. Se on ollut se vaikein juttu, kun olen tyypillinen vaatteita, kenkiä ja muotia rakastava nainen. Olen kuitenkin lupuut pääosin väreisstä kokonaa, eli olen ysinkertaistanut vaatekaappia niin, että siellä on vain mustaa, valkoist ja harmaata. Toimii! nyt huomaan, ettei kiinnosta edes muun väriset vaatteet. On niin helppo pukeutua tyylikkäästi. Luovuin myös suurimmasta osasta rihkamakoruja, jätin vain muutaman hienon korun. Toimii. Olen nyt paljon tyylikkäämpi ja pukeutumiseen liittyvä stressi on vähentynyt hurjasti.
Presidentti Obamakin on minimalistipukeutuja ja on rajoittanut pukeutumisensa vain mustiin ja sinisiin pukuihin, lainaten jotain psykologista tutkimusta siitä, että mitä enemmänn valintoja ihminen joutuu tekemään päivän aikana, sen vaikeampi on tehdä oikeita valintoja. Siksi Obama on yksinkertaistanutt syömisensä ja pukeutumisensta. (tulee myös mieleen eräs tuttu, joka syö samat ruuat joka päivä. vähän liian extriimiä mulle, mutta olen lukenutt joskus jonkun tutkimuksen, että jos pitää päivittäisen ruokavalion ja siihen liittyvät rutiinin mahdollisimman samoina, on helpompi pysyä hoikkana.)
Myös Mark Zuckerberg pukeutuu farkkuihin ja harmaaseen T-paitaan joka päivä. Angelina Joliella on hyvin simppeli arkipukeutuminen ja hän pukeutuu lähinnä mustaan, joskus ripauksella harmaata ja valkoista. Steve Jobsin tavaramerkki oli musta poolopaita, johon hän pukeutui vuosikaudet joka päivä. Harmi, että naisista on niin vähän vastaavia esimerkkejä, naisten pukeutumiselta odotetaan enemmän vaihtelua ja vaatteilla koreilua. Naiset myös arvotetaan ulkonäön puolesta voimakkaammin, ja se on harmi ja siihen pitäisi saada muutos.
Itse olen siirtymässä pikkuhiljaa kokomustaan vaatekaappin. Haluan yksinkertaistaa pukeutumisen niin, ettei se aiheuta ylimääräistä stressiä arkeen. Haluan käyttä ajatusenergiani ja valintaprosessini muihin asioihin. :)
Tässä muutama artikkeli, joihin olen törmännyt:
"“As Brad’ll tell you — and my kids — apparently Mommy only wears black,” [Jolie] says. Because she was a Goth, right? No, she says, it’s utilitarian, it’s practical: “I like to get up so every pair of pants goes with every top, every dress goes with every shoe. I’ve a very tiny closet. Brad’s always laughing at me. Some days, yes, I have the nightgown that looks like a dress that I can sleep in and pick the kids up at school. And maybe take a meeting if I switch into heels.”
http://unclutterer.com/2010/11/17/a-woman-in-uniform-angelina-jolie/
"“Famous business people and politicians are known to be consistent with their wardrobe because it’s their brand identity,” says Dan Schawbel, founder of Millennial Branding and author of Me 2.0. “It’s who they are, how they want to represent themselves and make a statement. It’s not about what you wear, but what you accomplish."
Ajatuksianne?
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:51"]
Ihan vapaasti vaan mutta kyllähän toi on ihan älyttömän tylsää. Etenkin kun valitsit väriksesi mustan. Ei tuolla tyylillä sen enempää tyhjyyttä täytetä kuin runsaalla krääsälläkään.
[/quote]
Mutta jääpähän ajatusenergiaa ja stressivapaata aikaa muiden aisoiden miettimiseen, kuin päivittäiseen asuvalinnan pohtimiseen ja muutenkin pukeutumisesta stressaamiseen. Joten taisit vähän missata minimalistisen puketumisen pointi.... Tosin jotkut ihmiset aina tahallaa ymmärtävät väärin, vääristelevät jutun, jotta pääsisivät negailemaan.
[/quote]No mä en käytä energiaa asujen miettimiseen, mutten siltikään pukeudu mustaan.
Minä kun luulin, että olen laiska pukeutuja, jota ei vaan kiinnosta, mutta ilmeisesti olenkin trendikäs minimalisti.
Mihin kaikki säästetty energia käytetään? Vai kuuluuko se siihen että pohditaan kuinka voisi olla vieläkin minimalistisempi. Tietyllä tavalla tulee tunne, että tämäkin on muotivillitys jossa haetaan tiettyä imagoa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:59"]
Miki sen värin pitää olla musta? Se on aika alleviivaaa, täältä tulee minimalisti. Itsekin haluaisin tavaraa vähentää, mutta en haluaisi pelkkää mustsaa vaikka minulla mustia asuja onkin.
Mites meikkaus ap. Oletko päätynyt siinäkin johonkin.
[/quote]
Meikkaushomma on mulla vähän vielä hakusessa. :) Mulla on yhä liikaa meikkejä ja liikaa valinnanvaraa sillä osastolla, vaikka olen jo paljon vähentänyt ja käyttänyt loppuun. Nyt tuntuu, että olen löytänyt yhden meikkivoiteen, puuterin ja ripsivärin, jotka ostan aina samaa tuotetta, ettei tarvii sillä päätään ressata.. :D
Ongelma on, että mun pitäs kehitellä itselleni yksi ja sama meikkityyli, jolla meikkaan päivästä toiseen (Dita Von Teese sanoi jossain haastattelussa, että syy miksi hän on niin taitava meikkaamaan kasvonsa on, että on meikannut samalla tavalla joka päivä jo 20 vuoden ajan) ja joka varmasti näyttää hyvältä. Mutta kuten sanoin, se on vielä vähän hakusessa.
Ai niin, hajuvesistä vielä, että olen siirtynyt yhden hajuveden periaatteeseen. Eli hajuvesipullo käytetään kokonaan loppuun ja vasta sitten ostetaan uusi hajuvesi. Ei enää riviä hajuvesipulloja ummehtumassa ennen kuin en kerkeää käyttämään.
-ap
Ihan mielenkiintoinen ajatus, en kyllä henkilökohtaisesti pystyis tohon. Mä rakastan pukeutumista ja eri vaate- ja väriyhdistelmien keksimistä ja niillä kikkailua. Nautin uusien ja kokeilevien asukokonaisuuksien pähkäilystä. En ikinä myöskään pukeudu samaan asuun, vaikka pukeudunkin samoihin vaatteisiin paljon eikä niitä vaatteita ole ihan järjetöntä määrää. Asuni on joka päivä kuin taideteos, siinä on kauniita yhteen sointuvia värejä ja materiaaleja ja oivaltavia yksityiskohtia leikkauksissa ja asusteissa. Suhtaudun vaatteisiin intohimolla, tiedän. :D
Kysymys ap:lle, mitkä ovat ne tärkeämmät asiat, joihin keskityt kun saat vaatteesi minimalistisiksi? Onko se ihmissuhteet, perhe, harrastukset vai työ? Mitä arvoja tämä minimalistisuutesi palvelee?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:59"]
Miki sen värin pitää olla musta? Se on aika alleviivaaa, täältä tulee minimalisti. Itsekin haluaisin tavaraa vähentää, mutta en haluaisi pelkkää mustsaa vaikka minulla mustia asuja onkin.
Mites meikkaus ap. Oletko päätynyt siinäkin johonkin.
[/quote]
Meikkaushomma on mulla vähän vielä hakusessa. :) Mulla on yhä liikaa meikkejä ja liikaa valinnanvaraa sillä osastolla, vaikka olen jo paljon vähentänyt ja käyttänyt loppuun. Nyt tuntuu, että olen löytänyt yhden meikkivoiteen, puuterin ja ripsivärin, jotka ostan aina samaa tuotetta, ettei tarvii sillä päätään ressata.. :D
Ongelma on, että mun pitäs kehitellä itselleni yksi ja sama meikkityyli, jolla meikkaan päivästä toiseen (Dita Von Teese sanoi jossain haastattelussa, että syy miksi hän on niin taitava meikkaamaan kasvonsa on, että on meikannut samalla tavalla joka päivä jo 20 vuoden ajan) ja joka varmasti näyttää hyvältä. Mutta kuten sanoin, se on vielä vähän hakusessa.
Ai niin, hajuvesistä vielä, että olen siirtynyt yhden hajuveden periaatteeseen. Eli hajuvesipullo käytetään kokonaan loppuun ja vasta sitten ostetaan uusi hajuvesi. Ei enää riviä hajuvesipulloja ummehtumassa ennen kuin en kerkeää käyttämään.
-ap
[/quote]
Mikset vain luopuisi kokonaan meikistä ja hajusteista, jotka molemmat kuitenkin luovat luonnottoman illuusion kauneudesta.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:38"]
Kysymys ap:lle, mitkä ovat ne tärkeämmät asiat, joihin keskityt kun saat vaatteesi minimalistisiksi? Onko se ihmissuhteet, perhe, harrastukset vai työ? Mitä arvoja tämä minimalistisuutesi palvelee?
[/quote]
Ymmärrän mitä ajat takaa. Voin siksi paljastaa sulle, että ei mitään suurempua arvoja. Mulle minimalismi mulle merkitsee kahta asiaa:
-stressin vähentämistä jokapäiväisestä elämästä
-rahaa
Jo sillä, että asuu pienemmässä asunnossa, on vähemmän tavaraa (vain mitä tarvitsee), niin asuinkustannukset ovat pienemmät, siivoaminen helpompaa ja nopeampaa, tavaroiden löytäminen nopeampaa. Samoin pukeutuminen, vaatteet, kaikki mikä minimalismiin voi liittyä: säästyy aikaa TURHASTA stressaamisesta ja ajantuhlaamisesta, kun asiat voi tehdä yksinkertaisemminkin ja organisoidummin. KUKAPA EI SELLAISESTA TYKKÄISI! (paitsi av-negailijat, heh)
Jo pelkästään se, että voin minimalismin ansiosta löhötä sohvalla kauemmin ja kuunnella radion puheohjelmia, on mun mielestä tosi kiva juttu stressihormonitasojen laskun lisäksi.
Mieti asia näin: olet yrittäjänä työssä, jossa teet 8 tuntia joka päivä työtä. Huomaat, että kun hieman poistat joitain turhia työvaiheita ja tehtäviä ja organisoit vähän paremmin, voit itse asiassa lyhentää työpäiväsi 5 tuntiin, työn laadun tai tienaamasi rahasumman siitä kärsimättä. Miksi et siis tekisi niin? Sitä on minimalismi, ei sen kummempaa. Se, mitä sitten teet ylimääräisellä vapaa-ajallasi, on sinun oma ihana asiasi.
Mä henk koht keskityn mieluummin lemmikkeihin, ihmissuhteisiin ja matkusteluun. Säästän rahani, ajatusenergiani ja päivän valintani näihin asioihin, turhemmat asiat taas on helppo rutinoida arkeen ja "minimalisoida".
Things you own end up owning you. Kannatta katsoa minimalismin merkkkiteos Fight Club.
Nyt takaisin minimalistisesta pukeutumisesta keskustelemiseen.
-ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 23:32"]
Olisi kiva kuulla, mitä minimalistinen vaatekaappi tarkkaan ottaen pitää itse kullakin sisällään. Siis ihan listausta yksittäisistä vaatekappaleistakin. Uskoisin siitä syntyvän niin ideoita kuin keskusteluakin. :)
[/quote]
Kapselivaatekaappi:
2 mustaa/valkoista neuletta + yksi värillinen
2 mustaa/valkoista t-paitaa + yksi värillinen
2 napitettavaa paitaa
2 kuviollista tai joitain erityisiä yksityiskohtia omaavaa paitaa
3 kpl suoria housuja, mustat, valkoiset ja harmaat
2 kpl farkkuja, denim sekä mustat/harmaat
3 kpl capreja, mustat, harmaat, värilliset
3 hametta
5 mekkoa
3 villapaitaa
2 neuletakkia
2 ulkotakkia
3 avokkaat tai kävelykengät tai ballerinat
3 sandaalit
2 saappaat/nilkkurit
Vaatteiden värit ja tyyli valitaan niin, että kaikki sopii kaiken kanssa ja yhdistellä voi loputtomiin.
Tämän listan ulkopuolelle jäävät: urheiluvaatteet, yöasut, alusvaatteet, kotona löhöilyyn tarvittavat vaatteet, poikkeukselliset juhla-asut.
turhaan miinustatte, se on vain yksi esimerkki. :D
Itse olen heittänyt kaikki rihkamakorut pois ja siirtynyt vain vihki- ja kihlasormuksen käyttöön + kello. Ei korviksia, ei kaulakorua.
Vaatekaapin päävärit ovat beige-musta-harmaa-sininen ja useimmat niistä ovat mekkoja arkeen ja juhlaan. Omistan yhdet siniset farkut, vihreät kangashousut ja mustat nahkahousut. Suurin osa vaatteistani on yksivärisiä joten ne sopivat erinomaisesti yhteen harvojen kuviollisten kanssa. Hameita on kaksi; musta ja harmaa. Kaikki vaatteeni sopivat väriltään toisiinsa (ovat kaikki kylmiä ja tummia värejä). Kaikki takkini ja kaulahuivini sopivat keskenään hyvin yhteen. Kenkäni ovat mustia; conssit, saappaat, nilkkurit ja juhlakengät. Kaikki alusvaatteet ovat mustia; sukat, alushousut, rintaliivit, sukkahousut. Kotiasuna Nanson mekko.
Vaatteeni ovat aika erikoisia (paitsi väriltään) niin tunnen itseni tyylikkääksi arkenakin. Mallit ja leikkaukset on tarkkaan harkittu juri minun vartalolleni sopivaksi. Materiaalit eivät nukkaannu nopeasti eivätkä menetä väriään. Jos menettävät, niin mustaan pyykkiin musta vaateväri niin taas on kuin uutta.
Laukkuja olen tullut haalineeksi vähän liikaa ja ne ovat turhan monivärisiä ja -tyylisiä. Kun raskin niin ostan lähitulevaisuudessa jonkin kestävän klassikkolaukun ja heitän kaikki muut juhlapikkulaukkua lukuunottamatta vaatekeräykseen.
Meikkejä minulla on enää jäljellä vain meikkivoide, puuteri, korostepuuteri, kajali, ripsari, kulmaväri ja paletti jossa on poskipuna ja tarvittaessa luomivärit. Meikkaan joka päivä samalla tavalla paitsi juhlaan lisään kajalia ja luomiväriä.
Hiukseni on joka päivä samalla tavalla; laitan papiljotit yöksi ja avaan aamulla. pesun jälkeen hiuksiin jätettävä hoitoaine ja muotoilusuihke, kuivaus ja paplarit, aamulal hiuslakkaa. Joka toinen päivä kuivashampoolla lisäaikaa pesuväleihin.
Hauskaa tässä on se, että olen tajuamattani ajautunut tähän. Vasta viimeaikoina älysin olevani minimalisti. Voitte kuvitella tämän perusteella kotini; tavaraa on niin vähän että kaikuu.
Ei tässä ketjussa ole kovin montaa minimalistia, kiva että ootte tehneet syyssiivouksen vaatekaappiin, kyllä se siitä taas kun esiintyy tarvetta siihen ja tuohon tilaisuuteen:)
Hyvin istuvat, laadukkaat farkut, pari kappaletta, t-paita (lyhyt ja pitkähihainen) paitapusero ja kynähame sekä istuva bleiseri, korolliset avokkaat ja korottomat ja siinä se sitten on.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:00"]
Ei tässä ketjussa ole kovin montaa minimalistia, kiva että ootte tehneet syyssiivouksen vaatekaappiin, kyllä se siitä taas kun esiintyy tarvetta siihen ja tuohon tilaisuuteen:)
Hyvin istuvat, laadukkaat farkut, pari kappaletta, t-paita (lyhyt ja pitkähihainen) paitapusero ja kynähame sekä istuva bleiseri, korolliset avokkaat ja korottomat ja siinä se sitten on.
[/quote]
Etkö usko että muutkin kuin sinä pystyvät minimalismiin?
Pikkumusta ja bleiseri vie pitkälle! Ei muuten tule koskaan räikeästi yli- eikä alipukeuduttua. Kuudetta vuotta sama käytössä ja kunto on yhä kuin uusi. Kannattaa panostaa laatuun.
Tässä minimalismin ympärillä häilyy jotain sairasta. Ei-minimalismit toivovat minimalisteille suunnilleen kuolemaa ja minimalistit nokkivat toisiaan, haastavat kuten tuo 43.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:00"]
[/quote]
Etkö usko että muutkin kuin sinä pystyvät minimalismiin?
Pikkumusta ja bleiseri vie pitkälle! Ei muuten tule koskaan räikeästi yli- eikä alipukeuduttua. Kuudetta vuotta sama käytössä ja kunto on yhä kuin uusi. Kannattaa panostaa laatuun.
[/quote]
Ei vaan nämä vaatekaappien sisällöt eivät kuulosta minimalistisilta vaan hyvin huonosti ajatelluilta Suomen oloihin. Sorge.
Minimalismi on periaatteessa ihan ok, mutta harvalle musta väri sopii. Minulle ei ainakaan, kasvojen luonnollinen hehku katoaa ja ensimmäiset rypyt korostuu. Harmaata ta sinistä mielummin.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:41"]
Toi on kyllä fiksua ja varmasti helpottaa arkea. Vähän, mutta laadukasta ja kestävää. Kaikki sopii yhteen ja olet aina itsesi näköinen. Tässä tavoitetta. Hyvä juttu!!
[/quote]
Paitsi jos "musta, harmaa ja valkoinen" ei ole itsensä näköistä.
Muihin väreihin tuota totaaliajatusta onkin jo vaikeampi soveltaa. No, yks sinisiin pukeutuva käytöskonsultti tosin tulee mieleen, mutta en kyllä haluaisi olla joku yhden värin ihme.
Mä kannatan minimalismia, mutta en pysty toteuttamaan sitä vaatteissa kovin hyvin sen vuoksi, että joka päivä tunnen tarvetta pukeutua väreihin ja ne värit vaihtelevat. Joskus on jopa lyhyitä mustia kausia ja jäkikäteen ajattelen kuinka olen pystynyt pukeutumaan mustaan, toivottavasti ymmärrän pysyä siitä nyt erossa. Kunnes taas tulee sen aika.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:51"]Ihan vapaasti vaan mutta kyllähän toi on ihan älyttömän tylsää. Etenkin kun valitsit väriksesi mustan. Ei tuolla tyylillä sen enempää tyhjyyttä täytetä kuin runsaalla krääsälläkään. [/quote] Ei välttämättä ole tylsää. ;) jos sallii itselleen asusteiden käytön ja siihen päälle vielä muuttaa kampausta ja meikkiä niin saa lukemattomia kokonaisuuksia. -ei ap
[/quote]
Ai et värjäisit tukkasi välillä punaiseksi tai ottaisit irokeesin? No joo olishan toi varmaan vaihtelua mutta ei kuulosta yhtään hohdokkaalle.