Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahden lapsen päivähoito 620€!!

Vierailija
22.09.2014 |

Jo on maksut menneet melkoisiksi. Lapset on pakko pitää hoidossa, maksu on aivan hirveä suuri! Ei tässä mitään kroisoksia olla. 

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:31"]

Summa on pieni kun vertaa Pohjois-Amerikan maiden päivähoitokuluihin MUTTA. Palkkatasotkin on siellä sitten hiukan erilaisia, eli kun Suomessa meiltä kahdelta aikuiselta menee täysi päivähoitomaksu 4500e:n yhteenlasketuilla bruttotuloilla, Yhdysvalloissa sen yhden ihmisen kohtuuhyvä palkka on yli 10 000 dollaria. Täällä Suomessa jos elelee yhden ihmisen nettopalkalla, eli meillä sellaisella max 2400 nettotuloilla ja maksaa siitä KAIKEN, niin ei hyvin mene. 

Älkää siis aina verratko tuota! Ja mitä sillä rahalla täällä Suomessa pahimmillaan saa? Ylisuuret ryhmät, kelvotonta ruokaa, alati vaihtuvat hoitajat ja homeisen päiväkotirakennuksen. 

[/quote]

Tutustuhan yhdysvalloissa toimivien hoitopaikkojen ruokaan. Sipsejä, keksejä jne.

[/quote]

Kuule, olen tutustunut ja niissä kaikissa ei todellakaan tarjoilla sipsejä, keksejä ym... ellei vanhemmat sitten itse pakkaa niitä lapsilleen evääksi. Eikä ne sipsit ja keksit paljoa ravintoarvoiltaan eroa Suomen kiisseli-vaalealeipä-nakki-linjalta.

Vierailija
22/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos perheessä on kakis lasta ja kaksi aikuista saa tulot olla vähän reilu 5500e/kk että joutuu korkeimpaan maksuluokkaan ja noilla tuloilla pitäisinola vara myös tuo hoitomaksu maksaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:37"]

Helsingin kaupungin sivuilta katsoin, että täydet maksut menee, jos kolmen hengen perheen bruttotulot kuukaudessa on noin 4600 euroa. Ihan naurettavan pieni raja täysille maksuille.

[/quote]

Ja tämä 'täysi maksu' on kuitenkin alle 300. Mikähän on se todellinen hinta?

Vierailija
24/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:37"]

Helsingin kaupungin sivuilta katsoin, että täydet maksut menee, jos kolmen hengen perheen bruttotulot kuukaudessa on noin 4600 euroa. Ihan naurettavan pieni raja täysille maksuille.

[/quote]

Ja tämä 'täysi maksu' on kuitenkin alle 300. Mikähän on se todellinen hinta?

[/quote]

Joo mutta 4600 euroa BRUTTONA tienaava perhe ei todellakaan ole mikään hyvätuloinen, ja sitten sama maksu peritään, kuin hyvätuloisilta ihmisiltä. Kyllä siinä 300 euron maksut aika paljon kukkaroa verottaa.

Vierailija
25/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:39"]

Niin ja jos perheessä on kakis lasta ja kaksi aikuista saa tulot olla vähän reilu 5500e/kk että joutuu korkeimpaan maksuluokkaan ja noilla tuloilla pitäisinola vara myös tuo hoitomaksu maksaa!

[/quote]

Näissä puhutaan nyt BRUTTOtuloista, eli verot pois tuosta 5500e:sta. Tuokin summa voi koostua toisen normaalista palkasta ja toisen osa-aikatyönpalkasta, ja sitten näistä pitää pysty maksamaan verojen jälkeen kaikki sama eläminen kuin mitä muutkin maksaa PLUS sen 600e kuussa päivähoitomaksuja. 

Vierailija
26/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin aikoinaan laittamaan 1-vuotiaani hoitoon ja todeta, että sillä pienellä palkalla ei kannata työtä tehdä. Talous oli aikalailla +-0, kun molemmat vanhemmat oli töissä. En sitten jaksanut. Mielummin hoidan itse lapseni kotona saaden saman rahan, kun pistän lapsen hoitoon vieraalle käydäkseni töissä, jonka _pitäisi_ olla rahallisesti edes kannustavaa, mutta ei sitä ole. Se, että olisin jäänyt edes muutaman satasen voitolle olisi ollut jo syy jäädä töihin, mutta ne päivähoitomaksut veivät meiltä sen "voiton" (Joo, ei olla mitään insinöörejä ja eihän kaikkien sitä tarvitse ollakkaan)

Vierailija
27/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:25"]

Joku aika sitten tuli amerikkalainen ohjelma uraäideistä. Siinä kanadalainen nainen sanoi, että he harkitsivat tarkkaan lasten tekemistä. Kanadassa menee yhden (siis ihan hyväpalkkaisenkin) aikuisen koko palkka päiväkotimaksuihin, koska siellä ei ilmeisesti yhteiskunta avusta päiväkotimaksuissa kuten Suomessa. Toisen puolison palkalla sitten maksetaan asuntolainaa, asumiskustannuksia, ruokaa ja kaikki muut, mitä nyt elämisestä kulua aiheutuu. Olisi se aika homma, jos meilläkin maksaisi lapsen päiväkoti pari tonnia kuussa. Pitäisi ihan tosissaan miettiä, jääkö kotiin 7 vuodeksi.

[/quote]

Huh. No nyt ei enää huvitakaan niin kovasti valittaa päivähoitomaksuista, vaikka mekin maksamme kahdesta kovimman hintatason mukaan (yht. 538 eur). Välillä mies laskee lasten päivähoidon ja mun työmatkojen osuutta kaikista kustannuksista ja on sitä mieltä, että taloudellselta kannalta katsottuna minun kannattaisi jäädä kotiin. Mutta vois olla suht vaikea työllistyä yhtään minnekään, jos on täysin pois työelämästä tuon 7 vuotta. Ja toisekseen: olen parempi äiti, kun käyn välillä töissä kodin ulkopuolella.

Vierailija
28/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoito 1 kk 4 500e :) laskekaapa siitä paljon maksais tolla summalla lasten 8h päivähoito "oikeasti" kuussa :)

Vierailija
29/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:54"]

Vanhustenhoito 1 kk 4 500e :) laskekaapa siitä paljon maksais tolla summalla lasten 8h päivähoito "oikeasti" kuussa :)

[/quote]

Miksi meidän pitäisi laskea? Pitääkö aina vaan olla tyytyväinen tähän maahan ja sen paskaan verotukseen ja "palveluihin"? Meilläkin molemmat käyneet ammattikorkean ja periaatteessa kaikki eväät tienaamiseen on, paitsi, että asumme täällä periferiassa missä kaikkea verotetaan niin että on aivan turhaa edes haaveilla mistään säästämisestä. 

600e:lla kuussa saamme säilyttöä lapsemme "varhaiskasvatus"laitokseen, jossa heistä ja 43:sta muusta lapsesta pitää huolen kuusi hoitajaa. KUUSI. Jos ajatellaan, että KAIKKI tässä maassa maksaisivat edes jotain siitä päivähoidosta ja että nollamaksuluokkaa ei olisi, niin parantaisiko se mitään? Minä en ymmärrä, miksi toiset saa lapsensa hoidon ilmaiseksi, saa tukea asumiseensa ja tukea siksi että on yh, ja me muut sitten maksetaan kaikki omasta pussista ja vielä pitäisi olla niin helvetin kiitollinen jostain. 

Kokeilkaa itse: käykää kouluja ja menkää töihin, ostakaa asunto joka on melkeimpä huonolla kuin hyvällä alueella. Ottakaa kohtuusumma lainaa, ajakaa neljä vuotta vanhalla autolla uuden sijaan, olkaa ilman kulutusluottoja ja osamaksuja JA silti olette siinä tilanteessa, että kaikki menee mikä tulee. 

Reilua? Kun aina sanotaan, että käykää kouluja balabala. Kaikki on tehty, kuten pitää ja tässä sitä silti ollaan. 

Vierailija
30/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on bruttotulot juurikin tuon 5500 euroa kuukaudessa, ja totesin tämän ketjun perusteella, että meillä ei taida olla varaa hankkia toista lasta ikinä.

Vierailija
31/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa on pieni kun vertaa Pohjois-Amerikan maiden päivähoitokuluihin MUTTA. Palkkatasotkin on siellä sitten hiukan erilaisia, eli kun Suomessa meiltä kahdelta aikuiselta menee täysi päivähoitomaksu 4500e:n yhteenlasketuilla bruttotuloilla, Yhdysvalloissa sen yhden ihmisen kohtuuhyvä palkka on yli 10 000 dollaria. Täällä Suomessa jos elelee yhden ihmisen nettopalkalla, eli meillä sellaisella max 2400 nettotuloilla ja maksaa siitä KAIKEN, niin ei hyvin mene. 

Älkää siis aina verratko tuota! Ja mitä sillä rahalla täällä Suomessa pahimmillaan saa? Ylisuuret ryhmät, kelvotonta ruokaa, alati vaihtuvat hoitajat ja homeisen päiväkotirakennuksen. 

[/quote]

Tutustuhan yhdysvalloissa toimivien hoitopaikkojen ruokaan. Sipsejä, keksejä jne.

[/quote]

Kuule, olen tutustunut ja niissä kaikissa ei todellakaan tarjoilla sipsejä, keksejä ym... ellei vanhemmat sitten itse pakkaa niitä lapsilleen evääksi. Eikä ne sipsit ja keksit paljoa ravintoarvoiltaan eroa Suomen kiisseli-vaalealeipä-nakki-linjalta.

[/quote]

Taidat taas paasata asiasta josta et tiedä: nakki, vehnäleipä-linjaa todella harvoin, kiisseleitä löytyy, mutta eivät ole äklömakeita vaan raikkaita. Ihan luksusta ei kuukaudeksi voi muutamalla kympillä varmaan vaatia ?

T.PK täti keittiöstä

Vierailija
32/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tämmöset ihmiset, mitkä valittaa päivähoito maksuista. Ootte varmaa just niitä, kun illaks tarvitte lastenhoitajaa, palkkaatte naapurin tytön ja maksatte 5 tunnista 20e. Itse olet lapsesi tehnyt ja minun mielestäni, jos on työssäkäyvä aikuinen, tuo päivähoidon summa ei kovinkaan paljon ole, sillä joku tekee TÖITÄ ja huolehtii lapsestasi sillä aikaa kun sinä teet töitä!

Vierailija
34/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taidat taas paasata asiasta josta et tiedä: nakki, vehnäleipä-linjaa todella harvoin, kiisseleitä löytyy, mutta eivät ole äklömakeita vaan raikkaita. Ihan luksusta ei kuukaudeksi voi muutamalla kympillä varmaan vaatia ?

T.PK täti keittiöstä

[/quote]

Esimerkiksi tässä kunnassa mikään täti ei enää valmista mitään, vaan lämmittää keskuskeittiöltä tulevat ateriat, ja ne ovat kaikkea muuta kuin terveellisiä ja hyviä aterioita. Gourmeeta ei kukaan vaadi, mutta todellakin lastemme päiväkodissa on melkoisen sokeriset välipalat ja epäterveelliset ruoat, kun ei tosiaan sillä pikkusummalla saa mitään ravitsevaa ;) Itsehän se juuri myönsit! 

Älkää nyt aina jaksako tuota propagandaa Suomen muka-hyvin hoidetuista asioista, ne on pelkkää kakkapuhetta todellisuuden rinnalla. Ylityökieltoja, sijaisen palkkaamisen kielto, liian vähän hoitajia, huonoa ruokaa, homeiset rakennukset, liikaa lapsia yhdessä ryhmässä... ja mikä parasta: ei tarpeeksi hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsille koska rahaa tajuttomasti nielevä subjektiivinen päivähoito-oikeus. 

Vierailija
35/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:11"]

Jo on maksut menneet melkoisiksi. Lapset on pakko pitää hoidossa, maksu on aivan hirveä suuri! Ei tässä mitään kroisoksia olla. 

[/quote]

Ja ilmaiseksiko ne pitäisi hoitaa? Olisi kannattanut harkita asioita ennen lasten hankkimista. Mielestäni kahdelta lapselta hoitomaksu voisi iloisesti olla vaikka 900 e/kk. 

Vierailija
36/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:05"]

Mua ärsyttää tämmöset ihmiset, mitkä valittaa päivähoito maksuista. Ootte varmaa just niitä, kun illaks tarvitte lastenhoitajaa, palkkaatte naapurin tytön ja maksatte 5 tunnista 20e. Itse olet lapsesi tehnyt ja minun mielestäni, jos on työssäkäyvä aikuinen, tuo päivähoidon summa ei kovinkaan paljon ole, sillä joku tekee TÖITÄ ja huolehtii lapsestasi sillä aikaa kun sinä teet töitä!

[/quote]

Kyllä minäkin teen ihan TÖITÄ ja silti valitan huonosta palvelusta. Koska se on HUONOA, kyllä! 

Vierailija
37/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:13"]joo, siksi "tehtiin" lapset yhteen putkeen pienillä ikäeroilla, ja pienimmän mennessä päiväkotiin isommat olivat 1&2-luokkalaisia. 

ei olisi mun alallani ollut varaa, tai ainakaan mitään järkeä, pistää kolmea lasta kokopäivähoitoon
[/quote]

Tiesitkö, että kolmas on käytännössä ilmaiseksi pk:ssa?

Vierailija
38/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista.

Vierailija
39/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa halpaa. Terveiset täältä Keski-Euroopasta, jossa maksan yhdestä lapsesta kuukaudessa noin 1200 e.

Vierailija
40/102 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:12"]

Onpa halpaa. Terveiset täältä Keski-Euroopasta, jossa maksan yhdestä lapsesta kuukaudessa noin 1200 e.

[/quote]

Ja palkkataso on varmaan sama, kuin Suomessa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan