Kahden lapsen päivähoito 620€!!
Jo on maksut menneet melkoisiksi. Lapset on pakko pitää hoidossa, maksu on aivan hirveä suuri! Ei tässä mitään kroisoksia olla.
Kommentit (102)
Jollain rahalla ne päiväkotimaksut on kuitenkin maksettava, jännä ajattelutapa, että 300,-/lapsi on kallis, jos todelliset kustannukset ovat vaikka luokkaa 1500,-/lapsi/kk. Pitäisikö verorahoista kerätä isompi osa, että Teidän omavastuu pienenisi esim. 100,-/kk? Jos päiväkotimaksut ovat liian kalliit, jääkää kotiin hoitamaan lapsianne ja aloittakaa ura perhepäivähoitajana, ainakin tiedätte mitä lastanhoitaminen on työnä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:18"]
Jollain rahalla ne päiväkotimaksut on kuitenkin maksettava, jännä ajattelutapa, että 300,-/lapsi on kallis, jos todelliset kustannukset ovat vaikka luokkaa 1500,-/lapsi/kk. Pitäisikö verorahoista kerätä isompi osa, että Teidän omavastuu pienenisi esim. 100,-/kk? Jos päiväkotimaksut ovat liian kalliit, jääkää kotiin hoitamaan lapsianne ja aloittakaa ura perhepäivähoitajana, ainakin tiedätte mitä lastanhoitaminen on työnä.
[/quote]
Siis ei tuo 300 euroa ole kallis, mutta minusta on vähän törkeää, että pienituloisilta (ne tulorajat) otetaan sama maksu kuin joltain 10 000 euroa kuukaudessa tienaavilta. Miksi heiltä ei sitten mene vaikka 500 euroa, kun ero todellisiin kustannuksiin on noin suuri tuossa täydessäkin maksussa.
Just näin joku täällä sanoi et jo viidentonnin bruttotuloilla menee täydet maksut, ihan samat kun 8000 tai 10000 tuloilla. Ei kyllä oikeudenmukaista ja jos joku haluaa muistuttaa verotuksesta niin kyllä Se viidentonnin perhekin maksaa ihan tarpeeksi veroja niin että netto on tosi surkea.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:18"]
[/quote]
Siis ei tuo 300 euroa ole kallis, mutta minusta on vähän törkeää, että pienituloisilta (ne tulorajat) otetaan sama maksu kuin joltain 10 000 euroa kuukaudessa tienaavilta. Miksi heiltä ei sitten mene vaikka 500 euroa, kun ero todellisiin kustannuksiin on noin suuri tuossa täydessäkin maksussa.
[/quote]
Mihin tuloluokkaan maksuista päättävät mahtavat kuulua?
Mekin maksetaan 620€ kahdesta lapsesta, sillonkun vanhempi aloitti pk ssa ni kunnallinen oli ihan tupaten täysi ja paikka olisi saatu jostain ihan väärästä suunnasta kun työpaikka. Autottomana sitten päädyttiin siihen että laitetaan lapsi lähi pk joka on yksityinen. Sinne pääsi siskokin sitten myöhemmin, ei viitsitty vaihtaa enää kunnalliseen kun on tuttu ja mukava paikka, pienet ryhmät yms.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:33"]
Just näin joku täällä sanoi et jo viidentonnin bruttotuloilla menee täydet maksut, ihan samat kun 8000 tai 10000 tuloilla. Ei kyllä oikeudenmukaista ja jos joku haluaa muistuttaa verotuksesta niin kyllä Se viidentonnin perhekin maksaa ihan tarpeeksi veroja niin että netto on tosi surkea.
[/quote]
Suurituloiset päättävät asioistamme, joten rajat ovat hyvin ymmärrettävät. Eivät he toki itse halua maksaa samassa suhteessa kun muut.
Verojahan pitää korottaa myös lapsettomilla aikuisilla, että päiväkotimaksun omavastuuosuus tippuisi.
Jos haluaa "Suomidemokratiaa", niin toi on joku hinta. Itse maksan tosi paljon veroja ja välillä kiukuttaa, kun maksan alkoperheiden lasten hoidot. Ei todellakaan lapset syy, mutta lisääntymiskyky heillä suuri. Anteeksi suomen kieleni. Äidinkieli on norja ja olen koko elämäni verot maksanut Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:43"]
Jos haluaa "Suomidemokratiaa", niin toi on joku hinta. Itse maksan tosi paljon veroja ja välillä kiukuttaa, kun maksan alkoperheiden lasten hoidot. Ei todellakaan lapset syy, mutta lisääntymiskyky heillä suuri. Anteeksi suomen kieleni. Äidinkieli on norja ja olen koko elämäni verot maksanut Suomeen.
[/quote]
Olisi tietenkin optimaalinen tilanne, jos saisi itse päättää, miten omat verorahat käytetään. Minun rahat menisi juuri "alkoperheiden" lasten hyväksi, koska kaikkein vähiten se on niiden lasten syy, jos vanhemmat ryyppäävät. Hyvä jos saavat edes päiväkodissa "normaalia" huolenpitoa.
Omat verorahani poistaisin seuraavista kohteista; Ooppera, Baletti, joiltain kansallisteattereilta. Tulevalta Guggenheim museolta, kansanedustajien ylipitkiltä lomilta...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:39"]
Niin ja jos perheessä on kakis lasta ja kaksi aikuista saa tulot olla vähän reilu 5500e/kk että joutuu korkeimpaan maksuluokkaan ja noilla tuloilla pitäisinola vara myös tuo hoitomaksu maksaa!
[/quote]
Näissä puhutaan nyt BRUTTOtuloista, eli verot pois tuosta 5500e:sta. Tuokin summa voi koostua toisen normaalista palkasta ja toisen osa-aikatyönpalkasta, ja sitten näistä pitää pysty maksamaan verojen jälkeen kaikki sama eläminen kuin mitä muutkin maksaa PLUS sen 600e kuussa päivähoitomaksuja.
[/quote]
Jää kotiin hoitamaan lapsia jos sillä tavalla jää enemmän käteen. Ihme vinkumista, pitää olla tyhmiä ihmisiä, jos ensin hankitaan lapsia ja sitten mietitään onko varaa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:21"]Velvoitetaan ihmiset kustantamaan itse omat jäälkikasvunsa, niin loppuu valitus pikkuasioista.
[/quote]
Joo. Ja aikuisena jälkikasvu huolehtii sitten vaan omista vanhemmistaan! Pyyhkii perseet vanhustentalossa tai maksaa eläkettä omalle äiteelle.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:43"]
[/quote]
Olisi tietenkin optimaalinen tilanne, jos saisi itse päättää, miten omat verorahat käytetään. Minun rahat menisi juuri "alkoperheiden" lasten hyväksi, koska kaikkein vähiten se on niiden lasten syy, jos vanhemmat ryyppäävät. Hyvä jos saavat edes päiväkodissa "normaalia" huolenpitoa.
Omat verorahani poistaisin seuraavista kohteista; Ooppera, Baletti, joiltain kansallisteattereilta. Tulevalta Guggenheim museolta, kansanedustajien ylipitkiltä lomilta...
[/quote]
Ja minun rahat menisivät alkovanhempien ja niiden syntymään päässeiden lasten pakkosterilisointiin. Valitettavasti ihmisroskan lapsesta tulee myös useimmiten ihmisroska, harmi että kelvottoman aineksen lisääntymistä ei haluta estää.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:21"]Velvoitetaan ihmiset kustantamaan itse omat jäälkikasvunsa, niin loppuu valitus pikkuasioista.
[/quote]
Joo. Ja aikuisena jälkikasvu huolehtii sitten vaan omista vanhemmistaan! Pyyhkii perseet vanhustentalossa tai maksaa eläkettä omalle äiteelle.
[/quote]
Maahanmuuttajista ehditään kyllä kouluttaa hoitajia, lisääntymisen tukemiselle verovaroin ei ole järkiperusteita.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:43"] Jos haluaa "Suomidemokratiaa", niin toi on joku hinta. Itse maksan tosi paljon veroja ja välillä kiukuttaa, kun maksan alkoperheiden lasten hoidot. Ei todellakaan lapset syy, mutta lisääntymiskyky heillä suuri. Anteeksi suomen kieleni. Äidinkieli on norja ja olen koko elämäni verot maksanut Suomeen. [/quote] Olisi tietenkin optimaalinen tilanne, jos saisi itse päättää, miten omat verorahat käytetään. Minun rahat menisi juuri "alkoperheiden" lasten hyväksi, koska kaikkein vähiten se on niiden lasten syy, jos vanhemmat ryyppäävät. Hyvä jos saavat edes päiväkodissa "normaalia" huolenpitoa. Omat verorahani poistaisin seuraavista kohteista; Ooppera, Baletti, joiltain kansallisteattereilta. Tulevalta Guggenheim museolta, kansanedustajien ylipitkiltä lomilta... [/quote] Ja minun rahat menisivät alkovanhempien ja niiden syntymään päässeiden lasten pakkosterilisointiin. Valitettavasti ihmisroskan lapsesta tulee myös useimmiten ihmisroska, harmi että kelvottoman aineksen lisääntymistä ei haluta estää.
[/quote]
Jep, kerro kerro kuvastin, ken roskasakkiin kuuluupi:)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:23"]Onneksi meillä onnistuu osittainen hoito, kun on toisella vuorotyö ja toinen on kotona aina viikonloput.
[/quote]
Meillä ihan sama! Nyt maksetaan 70% täydestä hoitomaksusta, mutta ilmeisesti sen saisi pudotettua vielä. Meillä siis 8 vapaata päivää kuussa muksuilla, mutta päiväkohtainen hoitoaika 7-10h. Kuitenkaan yli 7 tuntisia päiviä tulee todella todella harvoin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:43"] Jos haluaa "Suomidemokratiaa", niin toi on joku hinta. Itse maksan tosi paljon veroja ja välillä kiukuttaa, kun maksan alkoperheiden lasten hoidot. Ei todellakaan lapset syy, mutta lisääntymiskyky heillä suuri. Anteeksi suomen kieleni. Äidinkieli on norja ja olen koko elämäni verot maksanut Suomeen. [/quote] Olisi tietenkin optimaalinen tilanne, jos saisi itse päättää, miten omat verorahat käytetään. Minun rahat menisi juuri "alkoperheiden" lasten hyväksi, koska kaikkein vähiten se on niiden lasten syy, jos vanhemmat ryyppäävät. Hyvä jos saavat edes päiväkodissa "normaalia" huolenpitoa. Omat verorahani poistaisin seuraavista kohteista; Ooppera, Baletti, joiltain kansallisteattereilta. Tulevalta Guggenheim museolta, kansanedustajien ylipitkiltä lomilta... [/quote] Ja minun rahat menisivät alkovanhempien ja niiden syntymään päässeiden lasten pakkosterilisointiin. Valitettavasti ihmisroskan lapsesta tulee myös useimmiten ihmisroska, harmi että kelvottoman aineksen lisääntymistä ei haluta estää.
[/quote]
Jep, kerro kerro kuvastin, ken roskasakkiin kuuluupi:)
[/quote]
Puhele vaan peilillesi.
Ongelma on juuri se, että osa ei maksa mitään ja "hyvätuloiset" joutuvat maksamaan koko summan. Onneksi nuorin on jo eskarissa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:18"]Jollain rahalla ne päiväkotimaksut on kuitenkin maksettava, jännä ajattelutapa, että 300,-/lapsi on kallis, jos todelliset kustannukset ovat vaikka luokkaa 1500,-/lapsi/kk. Pitäisikö verorahoista kerätä isompi osa, että Teidän omavastuu pienenisi esim. 100,-/kk? Jos päiväkotimaksut ovat liian kalliit, jääkää kotiin hoitamaan lapsianne ja aloittakaa ura perhepäivähoitajana, ainakin tiedätte mitä lastanhoitaminen on työnä.
[/quote]
Tällä samalla logiikalla sanon, että subjektiivinen päivähoito-oikeus tulee poistaa tai ilman todellista tarvetta olevat voisivat esim maksaa tuplamaksun jos vievät lapsen hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 14:31"]
Summa on pieni kun vertaa Pohjois-Amerikan maiden päivähoitokuluihin MUTTA. Palkkatasotkin on siellä sitten hiukan erilaisia, eli kun Suomessa meiltä kahdelta aikuiselta menee täysi päivähoitomaksu 4500e:n yhteenlasketuilla bruttotuloilla, Yhdysvalloissa sen yhden ihmisen kohtuuhyvä palkka on yli 10 000 dollaria. Täällä Suomessa jos elelee yhden ihmisen nettopalkalla, eli meillä sellaisella max 2400 nettotuloilla ja maksaa siitä KAIKEN, niin ei hyvin mene.
Älkää siis aina verratko tuota! Ja mitä sillä rahalla täällä Suomessa pahimmillaan saa? Ylisuuret ryhmät, kelvotonta ruokaa, alati vaihtuvat hoitajat ja homeisen päiväkotirakennuksen.
[/quote]
Tutustuhan yhdysvalloissa toimivien hoitopaikkojen ruokaan. Sipsejä, keksejä jne.
[/quote]
No tässä taas toinen stereotypia, oletko varmasti tutustunut ihan paikan päällä lastentarhojen ruokaan?
Fakta on, että hyvätuloisella ihmisellä on kissanpäivät jenkeissä ja lapset saa laadukasta ruokaa ja hoitoa, mutta se myös maksaa. Laski asian miten päin tahansa niin esim insinöörit, lääkärit jne elävät ihan eri elintasolla kuin Suomessa, vaikka sitten kaikesta joutuvatkin maksamaan.
Kolikon kääntöpuoli on vähäosaisemmat ihmiset, joille USA taas on oikeasti aika p#ska maa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 18:02"] [quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:43"] Jos haluaa "Suomidemokratiaa", niin toi on joku hinta. Itse maksan tosi paljon veroja ja välillä kiukuttaa, kun maksan alkoperheiden lasten hoidot. Ei todellakaan lapset syy, mutta lisääntymiskyky heillä suuri. Anteeksi suomen kieleni. Äidinkieli on norja ja olen koko elämäni verot maksanut Suomeen. [/quote] Olisi tietenkin optimaalinen tilanne, jos saisi itse päättää, miten omat verorahat käytetään. Minun rahat menisi juuri "alkoperheiden" lasten hyväksi, koska kaikkein vähiten se on niiden lasten syy, jos vanhemmat ryyppäävät. Hyvä jos saavat edes päiväkodissa "normaalia" huolenpitoa. Omat verorahani poistaisin seuraavista kohteista; Ooppera, Baletti, joiltain kansallisteattereilta. Tulevalta Guggenheim museolta, kansanedustajien ylipitkiltä lomilta... [/quote] Ja minun rahat menisivät alkovanhempien ja niiden syntymään päässeiden lasten pakkosterilisointiin. Valitettavasti ihmisroskan lapsesta tulee myös useimmiten ihmisroska, harmi että kelvottoman aineksen lisääntymistä ei haluta estää. [/quote] Jep, kerro kerro kuvastin, ken roskasakkiin kuuluupi:) [/quote] Puhele vaan peilillesi.
[/quote]
Oli sinuun kohdistettua, taisi olla hieman liian vaikeasti ymmärrettävää.
Aina ihmettelen, miksi ihmiset jaksavat ihailla amerikan mallia, siis iso palkka ja pieni veroprosentti. Ihmiset täällä eivät oikeasti näytä tajuavan, mitä kaikkea niillä veroilla oikein maksetaan ja mitä kaikkea täytyy rapakon takana maksaa itse siitä palkasta. Alkaen nyt vaikka terveydenhuolto, hammashuolto ja koulutus.