Hah! Tyytyväinenkin lapsi on viallinen, neuvolasta lähete aivokuvaan
Meidän 5v pojalla on päässä vikaa neuvolan mukaan, koska poika ei itke. Jos satuttaa itsensä, pelästyy ja itkaisee hieman. That's it, ei jää rääkymään. Vauvana ei itkenyt yhtään, nälän/märän vaipan jne ilmoitti sellaisella väsyneellä vikinällä (kuulostaapa rumalta, anteeksi) mutta ei itkenyt. Poika ei ole ikinä itkenyt kuten lapset yleensä. On hyvin tyytyväinen, hullutteleva ja tomera poika. Neuvolan mukaan nyt epäillään kasvainta aivoissa, kun poika on niin TUNTEETON. Mistä vitun muropaketin kyljestä te saatanan terveydenhoitajat koulutuksenne repäisette?
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:52"]
Esim autistiset vauvat voivat olla itkemättä. Itku on vauvan kommunikaatiota. Vauvan tarpeisiin on vaikeampi vastata ilman itkua. Itku on monella tapaa tärkeä vauva iässä, jos se puuttuu, puuttuu vauvan suojamekanisti ja tai vauvalla voi olla esim kommunikaatio vaikeuksia yms
[/quote]
Autistinen viisivuotias sen sijaan saa jo aika näyttäviä raivareita.
Ja aivokuvaa ei käytetä LAINKAAN autismikirjon tutkimuksissa.
Että se siitä sun teoriastasi.
15
[/quote]
Kyllä muuten käytetään. Meillä ainakin ko tutkimus oli osana asperger tutkimusta.
Jaa. Meillä taas ei pääse tutkimuksiin tai terapioihin vaikka tarvetta olisi. Puheterapiaan pitkät jonot samoin kuin si toimintaterapiaan. Olkaa tyytyväisiä, kun tutkitaan!
Voi jösses. Tämä neuvoloiden seulonta on mennyt ihan pelleilyksi. Vanhemmistakin tehdään ihan neuroottisia kaiken maailman epäilyillä. Huumorilla kai pitää vain suhtautua ja nauraa hihaansa hölmöilyjä. Lapset kun vaan on niin erilaisia ja kehittyvät normaalistikin kukin omaan tahtiinsa. Kunpa ne täditkin sen ymmärtäisi. Meidän poika oppi puhumaan viiveellä, jälkeenpäin miettien ajattelen että "parani kaikesta hoidosta huolimatta". Tuli siinäkin sellaisia ylilyöntejä ja hysterisointia...
Esim as- lapsi ei välttämättä saa raivareita. Yksi oire voi olla juuri poikkeavuus aisteissa. Ei ehkä tunne kipua. Meillä tehtiin myös magneettikuvaus, kun lapsen autismin kirjon mahdollisuutta tutkittiin.
Niin ja meillä poika on nyt 13v. ja en kyllä muista koska olisi itkenyt viimeksi...ehkä joskus taaperona?
Ei vauvanakaan itkenyt oikeastaan koskaan kun oli jo silloin rauhallinen ja kun vain maitoa tuli tasaiseen tahtiin niin elämä hymyili.
Ei itkenyt edes silloin kun käsi murtui pienenä pulkkamäessä vaikka kipu oli kova...oli kyllä tuskainen ja valitti järkyttyneen näköisenä että sattuu ihan kamalasti. Ihmiset nyt vaan reagoi eri tavalla.
Pojalla on yli 9 keskiarvo, on kova halailemaan, on iloinen, hyvä huumori ja on liikunnallinen eli ei ole mitään vikaa.
minusta kyllä on erittäin outoa, ettei ihminen itke.
todellakin.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:52"]
Esim autistiset vauvat voivat olla itkemättä. Itku on vauvan kommunikaatiota. Vauvan tarpeisiin on vaikeampi vastata ilman itkua. Itku on monella tapaa tärkeä vauva iässä, jos se puuttuu, puuttuu vauvan suojamekanisti ja tai vauvalla voi olla esim kommunikaatio vaikeuksia yms
[/quote]
15
[/quote]
Et taida ymmärtää autismin kirjoa, kun sanot että 5-vuotias autismi saa raivareita. Ja että aivokuvaa ei käytetä lainkaan autismin tutkimisessa? On varmaan hauskaa levitellä virheellistä tietoa keskustelupalstoilla.
Ketähän sitten arvostellaan jos sieltä löytyisikin jotain..
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:58"]
Ei sun oo pakko sinne mennä
[/quote]
Ei neuvolaankaan ole "pakko mennä", mutta kuitenkin on, ellei halua sossuja peräänsä.
[/quote]
Ei siitä mitään sossuja peräänsä saa. Itse emme ole koskaan käyttäneet julkisia terveydenhoitopalveluita, ei myöskään neuvoloita, vaan yksityisellä hoidettu lastenkin terveystarkastukset ja terveydenhuolto. Ei ole mitään sossuja perään tullut. Eikä voisikaan tulla, koska kerran ei ole lain mukaan pakollista käyttää noita palveluita.
Ketähän sitten arvostellaan jos jotain löytyykin?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:52"] Esim autistiset vauvat voivat olla itkemättä. Itku on vauvan kommunikaatiota. Vauvan tarpeisiin on vaikeampi vastata ilman itkua. Itku on monella tapaa tärkeä vauva iässä, jos se puuttuu, puuttuu vauvan suojamekanisti ja tai vauvalla voi olla esim kommunikaatio vaikeuksia yms [/quote] Autistinen viisivuotias sen sijaan saa jo aika näyttäviä raivareita. Ja aivokuvaa ei käytetä LAINKAAN autismikirjon tutkimuksissa. Että se siitä sun teoriastasi. 15 [/quote] Kyllä muuten käytetään. Meillä ainakin ko tutkimus oli osana asperger tutkimusta.
[/quote]
Ei käytetä. Aspperger ei näy millään tavalla aivokuvassa. Ainoa, mitä aivokuvalla voitaisiin todeta, on poossulkemisdiagnostiikan kautta sen, ettei kyse ole vaikkapa aivovauriosta. Mutta autismitutkimuksia ei koskaan aloiteta magneettikuvauksella, eikä se ole keskeinen autismikirjon diagnostiikassa, likään kaikille ei sitä edes tehdä lainkaan.
15
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:52"] Esim autistiset vauvat voivat olla itkemättä. Itku on vauvan kommunikaatiota. Vauvan tarpeisiin on vaikeampi vastata ilman itkua. Itku on monella tapaa tärkeä vauva iässä, jos se puuttuu, puuttuu vauvan suojamekanisti ja tai vauvalla voi olla esim kommunikaatio vaikeuksia yms [/quote] Autistinen viisivuotias sen sijaan saa jo aika näyttäviä raivareita. Ja aivokuvaa ei käytetä LAINKAAN autismikirjon tutkimuksissa. Että se siitä sun teoriastasi. 15 [/quote] Kyllä muuten käytetään. Meillä ainakin ko tutkimus oli osana asperger tutkimusta.
[/quote]
Ei käytetä. Aspperger ei näy millään tavalla aivokuvassa. Ainoa, mitä aivokuvalla voitaisiin todeta, on poossulkemisdiagnostiikan kautta sen, ettei kyse ole vaikkapa aivovauriosta. Mutta autismitutkimuksia ei koskaan aloiteta magneettikuvauksella, eikä se ole keskeinen autismikirjon diagnostiikassa, likään kaikille ei sitä edes tehdä lainkaan.
15
[/quote]
Ei aloiteta, mutta voi olla osana tutkimusta. Meillä ainakin oli. Miksi siis väität, ettei koskaan ole. Mitään muuta kuin autismin kirjon häiriötä ei epäilty, mutta toki aina poissuljetaan muutakin.
Itse olen ollut sellainen, että olin vauvana aina hyväntuulinen, itkun kuulemma ekan kerran puolivuotiaana ja parivuotiaana oli muutaman viikon paha uhma. Muuten olen ollut aina hyväntuulinen ja tasainen. Sellainen olen nyt aikuisenakin. Nuorin lapsistani on samanlainen, nyt alakoululainen. Olen itse vaan ollut ihan kiitollinen tästä luonteenpiirteestäni. Minä ja lapseni emme kuitenkaan ole millään tavalla tunteettomia, vaikka tällaisia olemmekin.
Jos vauvan itku on väsynyttä vikinää, niin ihmettelen miksi asiaa ei ole alettu tutkia aiemmin.
Suoraan sanoen terveydenhoitajat sieltä ikäryhmän vanhemmasta päästä ovat huonokäytöksisiä ja jääneet ammattitaidossa jälkeen tai sitten heillä ei alunperinkään ole ollut nykyisenlaista koulutusta. Nuoret terveydenhoitajat ovat olleet paljon fiksumpia ja kyvykkäämpiä osallistumaan keskusteluun ja vastaamaan kysymyksiin.
Omani ei myöskään juuri itke, hänellä on tuntoaisti alireagoiva, ei sen kummempia.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:52"]
[/quote]
15
[/quote]
Et taida ymmärtää autismin kirjoa, kun sanot että 5-vuotias autismi saa raivareita. Ja että aivokuvaa ei käytetä lainkaan autismin tutkimisessa? On varmaan hauskaa levitellä virheellistä tietoa keskustelupalstoilla.
[/quote]
Älä nyt ole hölmö. Autististen lasten yleisimpiä käyttäytymiseen liittyviä haasteellisuuksia on juurikin kovat ja pitkäkestoiset raivarit, joita lapset saavta rutiinien poikkeamista yms. asioista, jotka meistä normaali-ihmisistä vaikuttavat ehkä omituisilta, mutta jotka autismikirjolaiselle ovat hyvinkin loogisia. Esim. oma as-lapseni hermostui aina siirtymätilanteissa, jos asiat etenivät poikkeavasti, vaikkapa isosisko ehti laittaa kotiintullessa rappukäytävään valot, vaikka hän oli tottunut laittamaan ne itse. Sitä karjuvaa ja siskoaan takaa jahtaavaa viisivuotiasta ei todellakaan olisi kukaan sanonut TUNTEETTOMAKSI... Kipuaistimus oli ja on yhä nyt teini-iässä poikkeavaa, kuten olen moneen otteeseen sanonutkin.
Autismikirjon diagnostiikassa ei vielä SUOMESSA käytetä aivojen magneettikuvaa. Tutkimukset tehdään tarkkailemalla lapsen toimintaa erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa, haastattelemalla vanhempia. Lisäksi puhe- ja toimintaterapeutit testaavat lapsen, samoin lastenpsykiatri, lastenneurologi ja yleislääkäri. Geenitestejä ja unitutkimusta käytetään poissulkemaan mahdollisia muita sairauksia, joskus magneettikuvaa - mutta siitä ei aloiteta, eikä se ole keskeinen metodi.
Laittamasi linkit liittyvät uuteen lääketieteelliseen tutkimukseen, jolla ei ole yksittäisen tavislapsen diagnosoinnin kanssa vielä mitään tekemistä. Ehkä joskus, muttei vielä. Ekassa linkissä ei edes puhuttu magneettikuvasta, vaan silmän liiketutkimuksista.
15
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:37"]Omani ei myöskään juuri itke, hänellä on tuntoaisti alireagoiva, ei sen kummempia.
[/quote]
Hänellä on siis poikkeavuus, joka voi jopa johtaa vaaraan. Hyvä että tiedetään. Ei tutkimuksia tarvitse pelätä.
Ei itke minunkaan 1vuotias tyttöni. Eikä itkenyt edes vauvana. Väsyneenä haukottelee ja haluaa syliin, jos satuttaa itsensä menee naama yleensä ruttuun ja sano aijai.. tulee minun luokseni ja haluaa, että puhallan.
Vauvanakaan ei itkenyt nälkää jne..
Tyttö on todella iloinen, reipas, motorisesti taitava ja kehittynyt muutenkin hyvin.
Vuoden aikana olen tainnut kerran pyyhkiä kyyneleet poskilta.
Itse olin samanlainen lapsena. :)
Terveydenhoitaja täällä hymähtelee huvittuneena aggressiollesi. Tuosta tarinasta on varmasti jätetty puolet pois, lapsella on oltava muitakin oireita, jotka herättävät huolta. Ja sitä paitsi th ei tee lähetteitä mihinkään kuviin ja edes lääkäri ei vihjaile aivokasvaimesta, jos lähetteen tekee.
Täällä on tietysti hyvä parjata ja puhua soopaa.