Helsingin Sanomien juttu onnistuneesta työhakemuskesta
Mikä on tämä ensimmäinen lause, joka voi jo itsessään pilata koko hakemukse?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
No mitä siinä sitten tämän työkkärikonsulentin mielestä pitää sanoa?
- Oli synkkä ja myrskyinen yö?
Tämä on niin hauska, että haluan joku päivä laittaa tämän cv:heni. Muuten pitäisin cv:n täysin asiallisena, mutta sinne jäisi tuo "typo". Sitten katson, miten kartalla rekrytoija itse on ja että onko oikeasti lukenut työhakemukseni. :D
Vierailija kirjoitti:
Ne jotkut pallura sinne, pallura tänne -persoonallisuustestit on kanssa yks naurunaihe. Vastasin joskus sellaiseen, mikä oli osana prosessia ja sain myöhemmin palautetta tuloksista, vaikkei minua valittukaan pestiin.
Yksi väittämä oli mm. Minusta töissä on tärkeää pitää hauskaa vs. Hoidan hommani aina loppuun. Tälle piti antaa 6 pistettä/palluraa yhteensä sen mukaan, mitä mieltä on. Annoin 1 pisteen hauskanpidolle ja loput 5 pistettä töiden hoitamiselle.
Tämän perusteella sain palautetta, jossa sanottiin, että olen hirveän vakava, en osaa pitää hauskaa enkä arvosta leppoisaa työyhteisöä.
Tällaiset päätelmät tehtiin siis palluratestin yhden väittämän perusteella minua koskaan tapaamatta.
Mua huvitti vastaavaa ennakkotehtävää soveltuvuustesteihin tehdessä kysymys "oletko käyttänyt työnantajan tarvikkeita muuhun kuin työtehtävien hoitamiseen" tai "oletko koskaan ajatellut esimiehestäsi pahaa" ja näissä skaala tosi vs. epätosi.
Eihän tossa tarvitse kuin työnantajan kynällä kirjoittaa kauppalappu tai luontaisetupuhelimella soitat yksityispuheluita (jotka siis aivan sallittu). Eipä mulla ollut syytä olla olematta rehellinen, molemmat tosia. Tuskin työpaikan saantiin vastaukseni edes vaikutti. Koko prosessi oli hidas kun mikä ja tiesin jo etten paikkaa tule saamaan, kunhan kiinnosti nähdä millainen tuo soveltuvuuskoe prosessi on kun ei koskaan aikaisemmin ollut tarvetta käydä (töitä saanut muutenkin).
Minä sain jutella organisaatiopsykologin kanssa soveltuvuuskokeiden tuloksista. Hän oli korjannut vain paperilla tehdyt testit näkemättä hakijoita. Puhelimessa hän kertoi ottaneensa minulta yhden miinuksen sen vuoksi, että olin liian itsenäinen työntekijä, eikä hän ollut varma siitä, sopisinko täysin asiantuntijatiimin jäseneksi. Kysyin (hieman sarkastisesti ehkä), voisiko hänen saamallaan mielikuvalla olla jotain tekemistä sen kanssa, että olin ollut kymmenen vuotta yksinyrittäjä ja tottunut tekemään kaikki tehtävät itse, automaattisesti ja viivyttelemättä. Hän olisi tämän tietäen ollutkin taas valmis antamaan minulle täydet pisteet, mutta se oli turhaa, koska paikkaan oli jo otettu muuan nuori ja nälkäinen mieshenkilö. Koko päivän minua testaillut HR-päällikkö kertoi, että jos olisi ollut vakipaikasta kyse, minut olisi ehdottomasti valittu, mutta viransijaisuuteen otettiin talon sisältä. Ei lohduttanut.