Miksi Suomessa ei puhuta tuttipullojen Bisphenol-A pitoisuuksista?
Maailmalla on puhuttu jo kauan tuttipullojen Bisphenol-A pitoisuuksista ja sen haitallisuudesta vauvoille. Muualla myydään Bisphenol-A-vapaita tuttipulloja jne. Miksi Suomessa asiasta ei ole lainkaan käyty keskustelua?
Kommentit (57)
Oletteko lukeneet tätä?
http://kemikaalikimara.blogspot.com/
Astioista on juttua tässä kirjoituksessa:
http://kemikaalikimara.blogspot.com/2009/02/astioita-on-moneksi.html
Minkä pullon ja mistä mä ostan?
ISO KIITOS!
Kaikki laitettaisiin Prismaan, Cittariin jne. kaupoille palautetta, että olis kiva nähdä "Ei-BPA:ta" merkintä tuttipulloille, lasten astioille ja tuteille. Vähän samaan malliin, kun niistä kerrotaan, mikä sopii mikroon/astianpesukoneeseen jne.
Ehkä saatais jotain muutosta tähän aikaiseksi... paras tietty olis, jos noita BPA-tuotteita ei olis tarjolla ollenkaan mutta alkuhan on tuokin.
Prisman palaute: http://www.s-kanava.fi/valtakunnallinen/palaute?nodeid=skanava_page_cus…
Cittarin palaute: http://www.citymarket.fi/page.php?page_id=78
Mulla ainakin menee jo muovien nimet ihan sekaisin!!! Mun mielestä vois pyytää suoraan, että poistavat BPA:lliset valikoimistaan pois. Kuka niitä enää haluaa ostaa - oikeesti!! :-O
Viikko sitten oli aamulehdessä juttu tutkimuksesta, jonka mukaan muoviastioita ei saa laittaa mikroon. Siinnä ei kyllä muistaakseni eroteltu muoveja, vaan puhuttiin ihan yleisesti että kaikista muoveista irtoaa kemikaaleja mikrossa.
Ja mistähän se muovi on tehty... No öljystäpä tietenkin, joten eihän se kovin terveellistä voi olla.
Taidan ottaa puukauhat parempaan käyttöön ja jättää muoviset vähemmälle. Miettikääpä kuinka monta muovista välinettä joka päivä käytätte, meilläkin jopa hiukan rikki menneitä kulhoja...
Ja onhan vauvan pepussakin paljon muivia jos tavallisia vaippoja käyttää...
Se mikrokielto koskee melamiinisia astioita, jotka on myös aika järkyn myrkyllisiä ton BPAn lisäksi. Polypropeeniastiat (muovi nro5) on sellaista mitä voipi laitella mikroon mut eipä noi lasten astiat ole yleensä PP muovisia.
Eli käytännössä, jos niissä on nallekuvioita tms. nii ne on yleensä melamiinisia eikä sovellu mikroon!!
mitenköhän tässä asiassa sit tutit, onko se silikonitutti nyt sit mitä ainetta? pitäskö suosia luonnonkumitutteja? lasten ruokailuvälineetkin on muuten usein jotain muovia, esim ensiusikat jne.. tästä ois kiva saada oikeasti lisätietoa kun ei tälläinen tavan tallaaja muovilaatuja oikein osaa erotella/tunnistaa. minusta aivan hyvä keskustelunaihe (kerrankin)
Tän ketjun ansiosta tämä mamma vaihtoi tuttipullot ja osti ne Prismasta. Pulloissa merkintä PP. Vellit ja maidot lämmitetään mukissa ja sitten kaadetaan tuttipulloon.
Seisoskelin kyllä tovin tuolla Prisman hyllyllä ja mietin että missä se lukee mitä muovia mikäkin on ja oli muuten todella vaikea löytää sitä merkintää!
Toivottavasti pullo aika meillä kohta kuitenkin ohi.
Mä katoin Prismasta meidän mukuloille mukeja, lautasia ja kulhoja. Tosi huono tarjonta niissä muuten. Pelkkiä melamiiniastioita ja ei kai kukaan käytä enää melamiinisia lautasia! Oon tosin joskus nähnyt, ku jotkut tietämättömyyttään viskaa ne lisäksi mikroon - ehkäpä Kiinan melamiinisotkujen jälkeen kukaan ei enää niin tee?
Olis kiva ku lastenastioissa olis oikeesti myrkytön vaihtoehto!! Mä en ainakaan koske yhteenkään polykarbonaatti/melamiinituotteeseen enää näiden uutisointien jälkeen.
Olis pitänyt antaa palautetta asiakaspalvelupisteeseen... ens kerralla!
Josko se oli tämä tuttipullo-keskustelu, jota joku tuossa kaipaili?
Ei taida olla tällä kertaa. Mm. Wal-Mart on ilmoittanut poistavansa kaikki BPA-tuotteet vuoden loppuun mennessä valikoimistaan. Kolmen eri osavaltion oikeuskanslerit ovat jo vedonneet 11 alan valmistajaan lopettamaan BPAn käyttö kokonaan. Kanada on jo kieltänyt BPA-tuotteet ja ne on vedetty pois markkinoilta. Lisäksi niille ollaan laittamassa maahantuontikieltoa...
Suomeenhan ne tuotteet tuodaan, kun ne ei muille kelepaa
Nykylapset saavat jatkuvasti elimistöönsä niin paljon näitä "hormonihäiritsijöitä", että olisi todellakin hyvä, että tiedotettaisiin edes tästä!
Valmistajilla ei ole mitään intressiä lopettaa tuon aineen käyttöä, mikäli tuotteita ostetaan. Ja jos ei tiedetä, niin ostetaanhan niitä...
Autuaan tietämätön olen ollut minäkin, mutta luojan kiitos meillä on ollut alusta lähtien käytössä Mam ultivent-pullot ainoalla perheen pullovauvalla. Syynä tosin oli, että ne näytti kivoilta. Vaikka tuskin nekään aivan tuikiturvallisia ovat, kuten ei enää mikään...
wal mart ja bloolcks sanon mä. jos lapsi i mee tuttipulloa 6kk niin se on varmaan ihan sama imeekö se jotain kakkaa aventin pullosta vai lisäainetta rintamaidosta. ihan turhaa hysteriaa.
hesaria s-postilla, voisivat vaikka ens viikon sunnuntainumeroon laittaa ison myrkkymuovijutun.
jos kukaan ei osta polykarbonaattipulloja niin ei niitä kukaan valmistakaan. Kannattaa myös pyytää kauppiaita tilaamaan vaihtoehtoisia pulloja, josko se olisi viesti valmistajille.
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…