Miksi Suomessa ei puhuta tuttipullojen Bisphenol-A pitoisuuksista?
Maailmalla on puhuttu jo kauan tuttipullojen Bisphenol-A pitoisuuksista ja sen haitallisuudesta vauvoille. Muualla myydään Bisphenol-A-vapaita tuttipulloja jne. Miksi Suomessa asiasta ei ole lainkaan käyty keskustelua?
Kommentit (57)
mutta enpä nyt tule hullua hurskaammaksi...
Miten mun sitten pitää juottaa maito tuolle vauvalle?
Lasista juottaminen onnistuu kyllä, mutta pidemmän päälle saattaa olla aika hankalaa.
Bisfenoli A:ta käytetään käsittääkseni vain polykarbonaatin valmistuksessa (lyhenne PC). Tuttipulloja valmistetaan myös muistaakseni polypropeenista (lyhenne PP), joten niissä ei käsittääkseni pitäisi bisfenoli A:ta olla. Katso tuo lyhenne pullon pohjasta tai kyljestä. Molempia löytyy ihan tavallisista marketeista.
ole polykarbonattia (eli eivät kestä keittämistä).
http://www.bambino-mam.se/bambinomam/show.php?id=27682
http://www.bambino-mam.se/bambinomam/show.php?id=1174936
Merkki on Suomessa Ainu eli Ainu Mam Ultivent, hiukan taitavat olla kalliimpia kuin peruspullot.
Ulkomaisista vaihtoehdoista löydät tietoa tästä linkistä:
http://www.toxicnation.ca/node/161
Mistä tiedät, että suomessa myydään tuttipulloja joissa bisfenoli A:ta?
esim. aventin pulloissa on sitä. tämä selviää mm. aventin nettisivuilta.
itsellä käytössä myrkyttömät adiri-merkkiset silikonipullot. ja mikrobit? please. ikinä en ole pulloa keittänyt, en pc-muovista tehtyjä tai muitakaan. jos joku niin SE on normaalilla vauvalla turhaa.
Ja se on olennainen osa Polykarbonaattimuovia eli sitä muovia josta suurin osa tuttipulloista ja lasten lautasista (!) on tehty.
Ne tuotteet, joissa ei ole BPA:ta on usein myös merkattu "BPA free" merkillä. Jos näin ei ole, kannattaa katsoa PP muovia eli polypropeenituotteita.
Meidän tulisi kuluttajina vaatia kaupoilta BPA-vapaita tuotteita, koska niitä on maailmalla tarjolla. Suomessa ei kaupat välitä moisesta kun ei kuluttajat tiedä eikä myöskään välitä,
Pari viikkoa sitten Yle esitti Prismadokumentin muovien myrkyistä ja BPA oli yks ftalaattien lisäksi käsitellyistä aineista. Katsoin itse ihan huuli pyöreänä, että miten tästä ollaan Suomessa niin hiljaa.
Muovimyrkyt ovat käytännössä saaneet sen aikaan, että miesten siittiöiden määrä on romahtanut, rintasyöpien määrä räjähtänyt jne. Ja etenkin poikalasten äitien tulisi olla huolissaan sillä nämä aineet toimivat estrogeenin tavoin häiriten poikien sukuelinten kypsymistä, kivesten laskeutumista...
Tämä ei ole missään nimessä mikään imetyskeskustelu-aihe. Juovat ja syöväthän lapset myrkkymuovisista nokkamukeista/lautasista/mukeista/kulhoista jne.
Hei,
Minua kyllä kiinnostaisi tuo kosteussuojavaatteiden kemikaalijuutu myös. Kerrohan lisää.
Kosteussuojatuissa vaatteissa (mm. Gore-tex) on PFC-yhdisteitä, jotka on yhdistetty syöpiin ja jotka ovat hormonihäiritsijöitä.
tuttipullot vaihtoon.
Mun mielestä noita mam pulloja löyty ihan marketista?
Täytyy mennä katsomaan...
Jos et halua lapsenlapsia niin jatka samaan malliin.
Mikähän joukko on lastenpörssin takana? Siellä kun kirjoitetaan kuinka turvallisia tuttipullot ovat. Oikein terveydenhoitaja vannoo että polykarbonaattimuovi on turvallista. Kannattaisi ylläpitäjän hiukan päivittää sivuja.
http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=disPro&id=6
Minkä pullon ja mistä mä ostan?
ISO KIITOS!
lämmittäisin ihmiselle tarkoitetut ruuan muoviastiassa tai laittaisin jonkun syömään moisesta? T
... kyl meilläki ensin annettiin posliinilautasilta mut sen yhden päivän jälkeen, kun kolme lautasta oli rikkoutunut en enää jaksanut ja hain lasten muovilautaset kaupasta.
Seuraavan kerran katson vain tarkkaan että ne ei ole melamiinisia eikä polykarbonaattia
Niiden lasituksessa on käytetty lyijyä, joka alkaa irrota astiasta ruokaan vähitellen. Lyijyä kun kertyy elimistöön muutenkin moninkertaisesti suosituksiin nähden.
Taalla kehotetaan laittamasta minkaanlaisia muovituotteita mikroon.
Kaupoista ostetuista vesipulloista irtoaa myos kemikaaleja joten taalla suositus on ostaa oma ruostumattomasta teraksesta tehty juomapullo ja tayttaa se raanavedella (raanavesi on terveellisempaa kuin pullotettu vesi, joille ei tehda yhta paljon testeja kuin raanavedelle. Amerikkalaisista pullovesista on loydetty vaikka mita myrkkyja!)
Australiaisessa tutkimuksessa oli yhdistetty rintasyopa tai joku muu syopa (en muista tarkkaan) ja muovijuomapullot. Pahinta on kun muoviset juomapullot kuumenet autoissa ja seisovat siella kauan ja pulloista irtoaa kemikaaleja veteen. Taytta myrkkya koko vesi! Kamalaa miten ihmisia kusetetaan eika naista asioista tiedoteta vaan isot yritykset tekevat rahaa itselleen ihmisten terveyden kustannuksella!
Lisaksi kaikki sailykepurkit sisaltavat muovipinnoitteen josta irtoaa BPA:ta! joten niita tulisi valttaa. Ei ainakaan syoda suuria maaria purkkiruokia.
Ostakaa ehdottamasti lapsillenne joko BPA-vapaita tuttipulloja mielummin lasipulloja. Lisaksi katsokaa kaikki nokkamukit jos lapsenne juo niista maitoa tai muuta nestetta. Eika mitaan muovia mikroon.
ja vanhat roskikseen. Olisinpa tiennyt jo aiemmin.
Kysyn vielä et miten nuo "taikamukit", eli mamin mukeissa ei ole BPA:ta?
tässä teille tuttipullojen kettäjät
eräät muovilisäaineethan tuhoavat nykytiedon mukaan munasarjat ja kivekset.
Saa nähdä miten helposti minä tulen saamaan lapsia, olen syntynyt 80-luvun lopussa ja kuuluun juuri tähän ikäpolveen jonka hedelmällisyys on romahtanut.