Mitä mieltä olette ei-monogamisesta suhteesta?
Olin itse jo pitkään halunnut kokea ei-monogamisen suhteen kun moni julkisuuden nainen oli siitä puhunut eli suhteen joka ei ole yksiaviollinen vaan voi olla muidenkin kun yhden miehen kanssa ja nyt on tullut oltua tässä kaksi kuukautta ja täytyy sanoa että tämä tuntuu täydellisestä, että voi mennä sänkyyn muidenkin kuin oman miehen kanssa.
Miesystävä oli aluksi vastaan paljon, mutta sain hänet ylipuhuttua, kun ilmoitin että tämä on minulle niin tärkeää etten pysty suhdetta muuten jatkamaan. Hän tosin ei ole muiden kuin minun kanssasi, mutta minulle tämä järjestely käy.
Varsinkin ne miespuoliset ystävät joidenka kanssa olen alkanut viettämään pitkiä öitä ovat innolla lähteneet mukaan ja tuntuu että se vaan syventää ystävyyttä, kun on toisen kanssa intiimistikkin.
Saa jatkuvasti sitä suhteen alussa olevaa alkuhuumaa kokea kun tapailee mahdollisimman monia miehiä. Yökerhostakin olen monesti lähtenyt toisen miehen kanssa.
Mitä mieltä te olette ei-monogamisesta suhdemuodosta ja haluatteko kysyä jotain?
N24Hki
Kommentit (189)
Suomessa on paljon polyamorisissa suhteissa eläviä ja faktahan on, että monogaamisuus on ihmisen keksimä "ainoa oikea", myös uskonnon myötä tullut päähänpinttymä.
Ihminen ei luonnostaan ole pääosin parisuhteessa eläjä. Sitä tukee jo kiinnostavuus muihin ihmisiin seksuaalisesti tai romanttisesti, vaikka olisi jo onnellisesti parisuhteessa.
Olemme siihen vain ehdollistuneet ja jatkamme ehdollistamista muillekin. Se tulee esiin missä tahansa, mainoksissakin. Polyamoriassa ei ole mitään negatiivista sen enempää kuin monogaamisuudessakaan. Kummassakin on haasteensa ja ilonsa.
Polyamoriassa on hyvät puolensa ainakin siinä, miten talousasiat voi jakautua enemmän kuin kahden ihmisen kesken, mikäli kaikki asuvat samassa taloudessa. Kaikki on halvempaa. Jos on lapsia, on monta rakastavaa aikuista kasvattamassa ja pitämässä huolta yhdessä.
Kuten parisuhteita, myös polyamoriasuhteita on erilaisia ja erimuotoisia.
Minulle poly ei taida sopia vaan löytyisipä nyt edes se yksi ihminen jonka kanssa olla.
Vierailija kirjoitti:
Sain miehen suostuteltua ja elän nyt unelmaani, useita miehiä on viikossa ja jatkuvaa alkuhuumaa <3
jatkuva alkuhuuma kuulostaa pidemmän päälle puuduttavalta ja työläältä.
miksi seurustella, jos ei halua seurustella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain miehen suostuteltua ja elän nyt unelmaani, useita miehiä on viikossa ja jatkuvaa alkuhuumaa <3
No kun pitää saada se status että Seurustelee.
Ja turva, ettei jää yksin.
Mutta silti pitää saada testata markkina arvoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun pitää saada se status että Seurustelee.
Ja turva, ettei jää yksin.
Mutta silti pitää saada testata markkina arvoaan.
Minäminäminä. Ja lisäksi kumppanien esineellistäminen noiden ylevien tavoitteiden vuoksi joita esität.
Sinun juttusi ei oikein kuulu tähän melko asiallisena pysyneeseen keskusteluun.
ElliAus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi suhtautuu nykyään jos kerran ei halunnut alunperinkään siihen lähteä? Painostitko häntä? Oletko miettinyt että häneen voi sattua, jos olet intiimisti puolen kaupungin kanssa?
Puhut niin kuin siinä olisi jotain väärää, jos nainen on seksuaalisesti aktiivinen ja on lukemattomia kumppaneita ja yhdenyön hoitoja.
Jos kumppani on jäänyt rinnalle niin se todistaa ettei kumppaniin satu vaan hän arvostaa asiaa.
Ennen vanhaan naista haukuttiin tuollaisesta, että olisi esimerkiksi jak*rasia, halpa tai h***a, mutta onneksi tänä päivänä ihmiset ovat fiksumpia eivätkä enää käytä noita sanoja vaan ihmiset ovat oppineet arvostamaan sitä, jos nainenkin on seksuaalisesti aktiivinen.
Itse olen ollut yli 300 miehen kanssa sängyssä eikä minua silti kutsuta alentavilla nimillä vaan uskon että ihmiset arvostavat rohkeuttani.
Se että kotona on mies niin se tuo turvaa monessa mielessä, mutta kyllä ihmisille silti pitää olla oikeus tavata muitakin. Ei eläimetkään ole yksiavioisia eikä se ole luonnollista, meille on vain opetettu niin vuosisatoja.
Minusta on täysin fine jos sinä ja miehesi tulette onnelliseksi valitsemallasi tiellä, mutta itse en kelpuuttaisi kumppaniksi naista joka tarvitsee haaremillisen miehiä tai jonka ex-kumppanien määrä mitataan sadoissa. Onneksi meitä löytyy joka junaan ja kaikkiin mielihaluihin niin ei tarvitse tyytyä siihen joka ei sytytä.
Olen soolopoly, ja minulle tämä on ainakin ehdottomasti paras parisuhdemalli. En keksi oikein muita huonoja puolia kuin potentiaalisten kumppaneiden vähäisemmän määrän.
Toisaalta yhden ihmisen ei tarvitse olla minulle kaikkea, joten siitä näkökulmasta odotuksia kumppania kohtaan ovat paljon kohtuullisemmat.
Miksi tästä aiheesta jankataan nyt jatkuvasti palstalla? Jos haluatte olla yhden puolison kanssa, niin olkaa ihan rauhassa. Ei kukaan pakota panemaan kenenkään kanssa. Antakaa muidenkin elää niin kuin itse haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei ole kirjoittanut mikään ”N24Hki” vaan joku kilttis-Repe 46 v Sorvankylältä, kai te nyt sen tajuatte jopa naisvihakiimassanne.
En naisena usko että alkupostaukseen liitty mitään naisvihaa enkä kyllä usko se olisi miehen kirjoittama. Ai miksikö en, no koska on monet naiset oikeasti ajattelevat ja osa onkin ei-monogamisessa suhteessa. Esimerkiksi monet kuuluisat julkkis naistähdet tulleet asian tiimoilta ulos kuten suomalainen sometähti Miisa Nuorgam, jolla on paljon enemmän saavutuksia kuin täällä palstalla aloitusta provoksi sanovilla:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html
Kerralla yksi! Oli kyse seurustelu , kuin avo-liito tai avioliitossa.. En suostuisi moniavioiseen suhteeseen.Tehköön muut mitä lystää, ei kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei ole kirjoittanut mikään ”N24Hki” vaan joku kilttis-Repe 46 v Sorvankylältä, kai te nyt sen tajuatte jopa naisvihakiimassanne.
En naisena usko että alkupostaukseen liitty mitään naisvihaa enkä kyllä usko se olisi miehen kirjoittama. Ai miksikö en, no koska on monet naiset oikeasti ajattelevat ja osa onkin ei-monogamisessa suhteessa. Esimerkiksi monet kuuluisat julkkis naistähdet tulleet asian tiimoilta ulos kuten suomalainen sometähti Miisa Nuorgam, jolla on paljon enemmän saavutuksia kuin täällä palstalla aloitusta provoksi sanovilla:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html
Tavallisempi tapaus on kylläkin se, että mies mankuu avointa suhdetta, naista ei kiinnosta, lopulta nainen myöntyy mankumiseen ja suhde avataan. Naine löytää helposti miesseuraa ja alkukankeuden jälkeen innostuu avoimesta suhteesta. Mies taas ei löydäkään unelmiensa haaremia ja naisen menestystä seuraillessaan yksikseen muuttuu happamaksi ja kiukuttelevaksi mörökölliksi. Nainen löytää jonkun pysyvämmän partnerin, jolloin mies haluaakin sulkea jälleen suhteen. Nainen ei suostu. Tulee ero.
Näitä olen nähnyt useita, jostain syystä vaan tämä tyyppi ei näy mediassa.
Jos on sovittu selvät yhteiset säännöt ja molemmat ovat omasta aidosta halusta mukana niin mikäs siinä, hyvä juttu heille.
Sitten jos toinen on vaatinut muunlaista suhdejärjestelyä ja toinen suostuu koska ei halua menettää toista, niin mennään jo syvälle metsään.
Tai jos selvistä säännöistä ei sovita ja oletetaan vaan että ehkä tämä on toiselle ok, siinäkään ei käy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon polyamorisissa suhteissa eläviä ja faktahan on, että monogaamisuus on ihmisen keksimä "ainoa oikea", myös uskonnon myötä tullut päähänpinttymä.
Ihminen ei luonnostaan ole pääosin parisuhteessa eläjä. Sitä tukee jo kiinnostavuus muihin ihmisiin seksuaalisesti tai romanttisesti, vaikka olisi jo onnellisesti parisuhteessa.
Olemme siihen vain ehdollistuneet ja jatkamme ehdollistamista muillekin. Se tulee esiin missä tahansa, mainoksissakin. Polyamoriassa ei ole mitään negatiivista sen enempää kuin monogaamisuudessakaan. Kummassakin on haasteensa ja ilonsa.
Polyamoriassa on hyvät puolensa ainakin siinä, miten talousasiat voi jakautua enemmän kuin kahden ihmisen kesken, mikäli kaikki asuvat samassa taloudessa. Kaikki on halvempaa. Jos on lapsia, on monta rakastavaa aikuista kasvattamassa ja pitämässä huolta yhdessä.
Kuten parisuhteita, myös polyamoriasuhteita on erilaisia ja erimuotoisia.
Minulle poly ei taida sopia vaan löytyisipä nyt edes se yksi ihminen jonka kanssa olla.
Tämä on aika optimistinen näkemys polyamoriasta. Vaikka minulle olisikin ok, että miehellä on toisia naisia, niin en kyllä menisi niin pitkälle että alkaisin rahoittamaan ja kasvattamaan miehen ja jonkun toisen naisen lapsia. Lapsiinhan tuo polyamoria taitaa usein kaatuakin, siinä tulee vain ihan liikaa säädettävää.
https://www.is.fi/viihde/art-2000005090358.html
"Scarlett Johansson laukoo mielipiteitä avioliitosta Playboylle – kurvikas kaunotar erosi juuri: ”Yksiavioisuus ei ole luonnollista”
Jos mun lempinäyttelijäkin noin sanoo ja miljardia naisten esikuva, niin kyllä minä ainakin uskon
N18v
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/viihde/art-2000005090358.html
"Scarlett Johansson laukoo mielipiteitä avioliitosta Playboylle – kurvikas kaunotar erosi juuri: ”Yksiavioisuus ei ole luonnollista”Jos mun lempinäyttelijäkin noin sanoo ja miljardia naisten esikuva, niin kyllä minä ainakin uskon
N18v
Niin samaa mieltä kuin voi vaan olla. Myös esikuvani Miisa Nuogram on ei-monogamisessa suhteessa ja on siitä julkisesti lehdissä puhunut miten ihanaa se on. Itse tällä hetkellä olen tälläisessä suhteessa ja se on ok minulle ja poikaystävälleni. En ole koskaan ymmärtänyt sellaisia ihmisiä, joita haittaa se millainen suhde toisilla on. Lapsia olemme myös ajatelleet hommata pian. Ainoa asia mietityttää miten lasten kulut hoidetaan ja kasvatus kun suhteeseen kuuluu monta ihmistä.
Aino, 20v
Mulle tulee mieleen tarve kontrolloida, koska pettäminen on melko yleistä. Annetaan toisen käydä luvan kanssa vieraissa tai jopa rakastaa myös toista. Pääasia on, ettei se jätä. Termittämällä ja luvan myöntämisellä tulee tunne, että tilanne on hallinnassa.
Kuinkakohan paljon tuossa asian nostamisessa julkiseen keskusteluun on tarvetta hakea hyväksyntää omille elämänvalinnoille? Mitä väliä, mitä muut ajattelevat? Ei polyamoriasta mikään normi tule koskaan. Sen säätelee jo biologia ja ihmisen taipumus mustasukkaisuuteen. Jokainen eläköön miten tykkää, mutta tuputtaminen ärsyttää. On se sitten uskovaisten tunkema "vaimo on alamainen miehelleen" tai vassari-intellektuellien "räjäytetään heteroniematiivinen ydinperhemalli" -sanoma.
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000008191981.htm
"On ok haluta muutakin kuin monogamiaa, sanoo avoimessa suhteessa elävä Emmi, 33: ”Nyt en enää tyydy mihin tahansa”
Siinä kanssa upea nainen joka uskaltaa meille muille halukkaille näyttää esimerkkiä omilla kasvoillaan! Kyllä meillä naisilla on oikeus tälläisenkiin suhteisiin vaikka meille on satoja vuosia muuta mallia syötetty mihin meidän pitäisi muka pakolla istua
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000008191981.htm
"On ok haluta muutakin kuin monogamiaa, sanoo avoimessa suhteessa elävä Emmi, 33: ”Nyt en enää tyydy mihin tahansa”
Siinä kanssa upea nainen joka uskaltaa meille muille halukkaille näyttää esimerkkiä omilla kasvoillaan! Kyllä meillä naisilla on oikeus tälläisenkiin suhteisiin vaikka meille on satoja vuosia muuta mallia syötetty mihin meidän pitäisi muka pakolla istua
Samaa ajattelin. Itsekkin olen jo nuoresta tiennyt että haluan olla useamman kuin yhden ihmisen kanssa ja mielestäni meillä naisilla on aika kuten esimerkiksi tissiflashmobissa korostaa että meillä on oikeus siihen, jos halutaan ilman että tarvii kenenkään pelätä sitä ettei sitä valintaa arvostettaisi!
Kyllä kiinnostaa, mutta mietityttää miten sitten kun lapsia hommataan jaetaan isien ja äitien roolit. Mietin että tuntuuko lapsesta oudolta että hänellä on monta isää ja äitiä?
N18
Moni asia on teoriassa hyvä mutta käytännössä ihan katastrofi.