Joku sanoi täällä, että 65-vuotias on vanhus. Ehkä joskus 40-luvulla oli
Minusta 70-vuotias alkaa olla jo vanha ja 75-vuotias on vanhus. Miten teidän mielestänne?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan vanhusten palvelutalossa, hoitokodissa, vanhainkodissa tai kotihoidossa voi työskennellä iäkkäämpänäkin. Työ on hidastahtista, leppoista ]
Tervetuloa katsomaan hoivakotiin onko työ hidastahtista ja leppoista. 😡
Onko mikään työ enää hidastahtista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun anoppini pääsi 90-luvulla eläkkeelle 57 v rannekanavaoireyhtymän vuoksi. Hän oli keittäjä, eikä kyennyt kantamaan kattiloita enää. Täysin terve muuten.
Jo silloin ihmettelin, miksi häntä ei siirretä kaupungille muihin tehtäviin.
Niin mihinkäs töihin sellainen pystyy, jos ranteet ovat p**kana?
Eikö nykyään leikata tätä vaivaa.
Kyllä niitä leikattiin jo tuolloin, mutta tulokset eivät aina olleet hyviä. Tuollainen kattiloiden nostelu ei välttämättä enää onnistu.
Ehkä tänä päivänä yritettäisiin uudelleenkouluttaa tai etsiä toisenlaista työtä.
Varmaan joo, mutta 90-luvun lamassa oli paljon nuorempia työttömiä ja uudelleenkoulutettavia, joten vanhempien eläkkeelle pääsemistä helpotettiin.
Niin mutta pääsisikö nyt eläkkeelle 50-vuotias, jos tulisi lama?
Ei 90-luvullakaan päässyt, piti olla joku sairaus taustalla. Ja eläkkeelle päässeet olivat lähempänä 6-kymppiä, eivät olleet 50 vuotiaita.
Mun eno joutui alle 50 eläkkeelle ehkä sydänvaivoista, mutta on edelleen vaan elossa ja asuu kotona. Moni jäi selkävaivoista, niistä ei millään enää tahdo päästä eläkkeelle.
Miksi loukkaannutaan sanasta vanha? Ihmisen elämänkaari: Lapsi, nuori, keski-ikäinen, vanha.
Mielestäni 65 - vuotias ei ole keski-ikäinen, niin sitten on enää yksi ikäkausi vanha (vanhus). Vanha voi olla hyväkuntoinen ja ihan skarppi, mutta eikö tässä määritellä ikää? Sittenkö vasta on vanha jos toimintakyky on jo huono.
Minä tunnustan olevani vanha. Olen 67-vuotias. Olen melko hyväkuntoinen, mutta kaukana nuoruudesta. Ryppyjäkin tulee joka päivä lisää, ihan niinkuin vanhuuteen kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös 65-vuotiaana jäädä vanhuuseläkkeelle?
Minun isäni pääsi aikoinaan täydelle työeläkkeelle 55-vuotiaana siitä hyvästi että hän oli ollut tarkkailuokan opettaja vuosikymmeniä. Se oli aikoinaan palkkio niiden ongelmatapauksien opettamisesta. Ei hänen terveydessään ollut mitään vikaa ja hän ehti olla hyvällä eläkkeellä 25 vuotta rakentaen mm. uuden kesähuvilan ja tehden ulkomaanmatkoja äitini kanssa. He olivat kuolemaansa asti yhdessä ensimmäisessä avioliitossa. Sitä se monogamia tarkoittaa, nykynuoret.
Vierailija kirjoitti:
Se on kiinni toimintakyvystä, ei iästä.
Oma isäni juoksee vielä 67-vuotiaana maratoneja ja käy vaellusreissuilla. Kaverin isä oli saman ikäisenä jo sairastunut alzheimeriin.
Mitä enemmän ihmiselle tulee ikää, sitä suuremmaksi ne terveyserot samanikäisten välillä kasvavat riippuen sekä perintötekijöistä että elämäntavoista kuten liikunta- ja ruokailutottumuksista. Jos joku on viettänyt erityisen raskasta elämää, niin hän saattaa jo 40-vuotiaana työnnellä rollaattoria samalla kuin joku 70-vuotias tekee edelleen reippaita kävelylenkkejä.
Minua on haukuttu mummoksi. Olen 50 +
Moni 65-vuotias on ryypännyt ja polttanut terveytensä tärviölle mutta moni on elämänsä kunnossa. Päässyt jo eläkkeelle ja jos lapsia, muuttaneet omilleen. Joka iässä on erilaisia ihmisiä, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus on aina 10 vuotta vanhempi kuin sinä itse.
Alle 20-vuotiailla juu. Aikuisilla ei.
Parikymppisenä ihmetteli, onko elämää yli 30-vuotiaana. Nyt oon just yli 60 ja mun mielestä vanhus on yli seitsemänkymppinen, joten allekirjoitan tän täysin.
"Mun sieluniko vanhentuis, -- ei milloinkaan. Se on kuin taivaan tähtönen; ikuinen loistossaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 65-vuotiaana jäädä vanhuuseläkkeelle?
Minun isäni pääsi aikoinaan täydelle työeläkkeelle 55-vuotiaana siitä hyvästi että hän oli ollut tarkkailuokan opettaja vuosikymmeniä. Se oli aikoinaan palkkio niiden ongelmatapauksien opettamisesta. Ei hänen terveydessään ollut mitään vikaa ja hän ehti olla hyvällä eläkkeellä 25 vuotta rakentaen mm. uuden kesähuvilan ja tehden ulkomaanmatkoja äitini kanssa. He olivat kuolemaansa asti yhdessä ensimmäisessä avioliitossa. Sitä se monogamia tarkoittaa, nykynuoret.
Harmi, kun enää ei pääse edes erityisopet eläkkelle, vaikka olisi kokonaista erityisluokkaa opettanut. Mun yksi tuttu yritti etsiä alaa, josta voisi päästä eläkkeelle nuorempana. Sitten tuli vastaan juuri erityisluokanopettaja, mutta sitten huomattiin, ettei siitä työstä enää pääse eläkkeelle 55 v.
Mun yksi tuttuni, joka täyttää 90. Ei ole aiemmin käyttänyt isestään nimitystä vanhus, mutta aloitti tämän sanan käyttämisen silloin, kun joutui palvelukotiin. Sitä ennen hän ponnisteli..... enkä kuullut mitään vanhuus -ruikutuksia. Olen tässä niin vanha, etten enää voi mennä ........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisenä ihmetteli, onko elämää yli 30-vuotiaana. Nyt oon just yli 60 ja mun mielestä vanhus on yli seitsemänkymppinen, joten allekirjoitan tän täysin.
Joo 15-vuotiaana 20-vuotiaskin oli vanhus.
Isoäidin vuoden nuorempi sisko täytti juuri 105v, oma isoäitini on kyllä jo kuollut, tämä sisko asuu kotonaan, ajatukset ovat järkeviä, jalka vähän kipeä, mutta kävelemään pääsee. Välissä on vielä 80v äitini, eli lähipiirissä on kaksi vanhempaa sukupolvea, en kauheasti vielä osaa ajatella, että olisin 5v päästä vanhus.
60v
Vierailija kirjoitti:
Miksi loukkaannutaan sanasta vanha? Ihmisen elämänkaari: Lapsi, nuori, keski-ikäinen, vanha.
Mielestäni 65 - vuotias ei ole keski-ikäinen, niin sitten on enää yksi ikäkausi vanha (vanhus). Vanha voi olla hyväkuntoinen ja ihan skarppi, mutta eikö tässä määritellä ikää? Sittenkö vasta on vanha jos toimintakyky on jo huono.
Minä tunnustan olevani vanha. Olen 67-vuotias. Olen melko hyväkuntoinen, mutta kaukana nuoruudesta. Ryppyjäkin tulee joka päivä lisää, ihan niinkuin vanhuuteen kuuluukin.
Kai tuossa nuoren ja keski-ikäisenkin välissä on joku vaihe vai jatkuuko nuoruus 40v vai alkaako keski-ikä 20v?
Mun mutsi, joka on syntynyt vuonna 1952, kertoi, että hänen oma mummo näytti viisikymppisenä kahdeksankymppiseltä ja hän kulki mustissa mekoissa musta huivi päällään.
Tähän voi kliseisesti sanoa, että ihminen on niin vanha kuin tuntee olevansa. Tunnen paljon vanhuksia, jotka käyvät aktiivisesti harrastuksissa, matkailevat (no ei nyt) ja ovat ylipäänsä kiinnostuneita maailman tapahtumista. Sitten taas omassa suvussani on heittäydytty vanhoiksi jo tosi aikaisin. Isäni sai kiikkustuolin viisikymppislahjaksi. Mummoni ei käynyt viisikymppisestä eteenpäin itse kaupassa, kun oli niin vanha, eli yli yhdeksänkymppiseksi. Surettaa äitinikin, joka kahdeksankymppisenä lähinnä odottaa kuolemaa :( Ja siis kyllä näillä aktiivisillakin kropassa on kremppaa, se asenne on vain niin eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo 15-vuotiaana 20-vuotiaskin oli vanhus.
15 v on jo niin huonokuntoinen ja kangistunut, ettei saa edes varpaita suuhun kuten vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnustan olevani vanha. Olen 67-vuotias. Olen melko hyväkuntoinen, mutta kaukana nuoruudesta. Ryppyjäkin tulee joka päivä lisää, ihan niinkuin vanhuuteen kuuluukin.Kai tuossa nuoren ja keski-ikäisenkin välissä on joku vaihe vai jatkuuko nuoruus 40v vai alkaako keski-ikä 20v?
Jotkut sanoo sitä aikuisuudeksi, mutta keski-ikä alkaa joidenkin mielestä jo 35-vuotiaana.
Joo sitä kyllä huomaa vuosi toisensa jälkeen, ettei olekaan vanha, vaikka ikää tulee. Siis itsestä tuntuu siltä, vaikka jo 10-vuotiaana 20-vuotiaskin oli hirveän vanha. Johtuukohan siitä, että mieli pysyy kuitenkin nuorena? Olen muutaman vuoden alle 60.
Niin siihen hommaan vanhukset kyllä kelpaavat eli hoitamaan lastenlapsia. Silloin vanhusten pitää olla kunnossa.