Joku sanoi täällä, että 65-vuotias on vanhus. Ehkä joskus 40-luvulla oli
Minusta 70-vuotias alkaa olla jo vanha ja 75-vuotias on vanhus. Miten teidän mielestänne?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 65-vuotiaana jäädä vanhuuseläkkeelle?
Minun isäni pääsi aikoinaan täydelle työeläkkeelle 55-vuotiaana siitä hyvästi että hän oli ollut tarkkailuokan opettaja vuosikymmeniä. Se oli aikoinaan palkkio niiden ongelmatapauksien opettamisesta. Ei hänen terveydessään ollut mitään vikaa ja hän ehti olla hyvällä eläkkeellä 25 vuotta rakentaen mm. uuden kesähuvilan ja tehden ulkomaanmatkoja äitini kanssa. He olivat kuolemaansa asti yhdessä ensimmäisessä avioliitossa. Sitä se monogamia tarkoittaa, nykynuoret.
Aviosuhde oli todennäköisesti surkea mut ei uskaltanu erota. Pelkäsi yksin jäämistä vanhana enemmän kuin uutta elämää uudessa paremmassa suhteessa. Typerä ukko.
Nuorissa on tulvaisuus kirjoitti:
On niin lohdullista, kun nuoret haukkuvat toisia ihmisiä vanhuksiksi. Olette samaa vauhtia itse vanhenemassa, sitä ei edes huomaa, koska aika rientää nopeasti.
Nuoret jaksavat tehdä toisia töitä ripeämmin, kuten siivousta, rakennushommia, asiakaspalvelua. Eli nuorille on hyväksi vain tehdä töitä. Laittakaa ajoissa säästöjä eläkevakuutukseen. Tulette tarvitsemaan näitä rahoja.
Juuri näin. Meille nykyvanhuksille eli yli 50-vuotiaille eläke posahtaa takuuvarmasti tilille eikä edes koronalla tai millään muullakaan kriisillä ole vaikutusta eläkkeeseen, mutta toisin on tulevaisuudessa. Te jotka täällä(kin) nauratte mummeleille ja papparaisille, ette tule saamaan minkäänlaista eläkettä ellette itse älyä nuorena säästää eläkepäiviä varten. Kun te olette samanikäisiä kuin me nyt, on myös tukijärjestelmät sortuneet ja se on sitten voivoi vaan, jos ei ole onnistunut keräämään eläkesäästöjä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää, että kaikki vanhemmat olisivat itsekkäitä, mukavuudenhaluisia ja laiskoja ja hoidattaisivat lapsiaan isovanhemmilla. Valitettavasti näitäkin äitejä ja isiä on, jotka haluavat siirtää vastuun lastenhoidosta iäkkäille vanhemmille ja appivanhemmille. Näillä äideillä ja isillä on kummallinen ja vääristynyt käsitys vanhemmuudesta. Lapset viettävät enemmän aikaa isovanhempiensa seurassa kuin omien vanhempiensa kanssa.
Jokainen isovanhempi voi aina sanoa EI, en hoida lastenlapsia. On ihan isovanhemman omaa typeryyttä ryhtyä aikuiselle lapselleen ilmaiseksi lastenhoitajaksi, kotiapulaiseksi ja marttyyriksi. Kannattaa opetella heti sanomaan aikuiselle lapselle, että en aio hoitaa sinun lapsiasi ja hoida lapsesi itse!
En ole tarvinnut vanhuksia hoitamaan lastenlapsia. Kotiäitinä pystyn mainiosti hoitamaan omat lapset itse. Isovanhemmilta emme tarvitse mitään apua. Isovanhemmat saavat ihan vapaasti käyttää eläkkeellä 24/7 aikansa lepäämiseen, ristikoiden tekemiseen, television katsomiseen, matkusteluun ja eläkeläiskerhoissa ramppaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole pyytäneet apua kotitöihin emmekä ole hoidattaneet lapsia isovanhemmilla. Hoidamme lapset ihan itse ja teemme kotityömme itse. Lastenhoito kuuluu lapsen omille vanhemmille - äidille ja isälle.
En vaan ymmärrä nuoria ja terveitä äitejä ja isiä, joitten mielestä lastenhoito kuuluu yhteiskunnalle, päivähoidolle, isovanhemmille ja muille sukulaisille. Jos lapset ovat mummoloissa hoidossa lähes joka viikonloppuna ja lähes kaikki koulun loma-ajat, niin kotona ja vanhemmuudessa on jotain pahasti pielessä!
Vierailija kirjoitti:
Niin nuoret, älkää enää sitten pyytäkö vanhemmiltanne apua missään lastenhoidosta yms. jos he ovat yli 60 v. Vanhukset eivät enää jaksa, kun heillä kunto on romahtanut ja muistikin on mennyt.
Niin siihen hommaan vanhukset kyllä kelpaavat eli hoitamaan lastenlapsia. Silloin vanhusten pitää olla kunnossa.
Jos olet kotiäitinä, sinulle ei kerry eläkettä. On tulossa ankea vanhuus. No ehkä voit sitten hoidella myös lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää, että kaikki vanhemmat olisivat itsekkäitä, mukavuudenhaluisia ja laiskoja ja hoidattaisivat lapsiaan isovanhemmilla. Valitettavasti näitäkin äitejä ja isiä on, jotka haluavat siirtää vastuun lastenhoidosta
iäkkäille vanhemmille ja appivanhemmille. Näillä äideillä ja isillä on kummallinen ja vääristynyt käsitys vanhemmuudesta. Lapset viettävät enemmän aikaa isovanhempiensa seurassa kuin omien vanhempiensa kanssa.Jokainen isovanhempi voi aina sanoa EI, en hoida lastenlapsia. On ihan isovanhemman omaa typeryyttä ryhtyä aikuiselle lapselleen ilmaiseksi lastenhoitajaksi, kotiapulaiseksi ja marttyyriksi. Kannattaa opetella heti sanomaan aikuiselle lapselle, että en aio hoitaa sinun lapsiasi ja hoida lapsesi itse!
En ole tarvinnut vanhuksia hoitamaan lastenlapsia. Kotiäitinä pystyn mainiosti hoitamaan omat lapset itse. Isovanhemmilta emme tarvitse mitään apua. Isovanhemmat saavat ihan vapaasti käyttää eläkkeellä 24/7 aikansa lepäämiseen, ristikoiden tekemiseen, television katsomiseen, matkusteluun ja eläkeläiskerhoissa ramppaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole pyytäneet apua kotitöihin emmekä ole hoidattaneet lapsia isovanhemmilla. Hoidamme lapset ihan itse ja teemme kotityömme itse. Lastenhoito kuuluu lapsen omille vanhemmille - äidille ja isälle.
En vaan ymmärrä nuoria ja terveitä äitejä ja isiä, joitten mielestä lastenhoito kuuluu yhteiskunnalle, päivähoidolle, isovanhemmille ja muille sukulaisille. Jos lapset ovat mummoloissa hoidossa lähes joka viikonloppuna ja lähes kaikki koulun loma-ajat, niin kotona ja vanhemmuudessa on jotain pahasti pielessä!
Vierailija kirjoitti:
Niin nuoret, älkää enää sitten pyytäkö vanhemmiltanne apua missään lastenhoidosta yms. jos he ovat yli 60 v. Vanhukset eivät enää jaksa, kun heillä kunto on romahtanut ja muistikin on mennyt.
Niin siihen hommaan vanhukset kyllä kelpaavat eli hoitamaan lastenlapsia. Silloin vanhusten pitää olla kunnossa.
Joo mutta läheskään kaikki eivät hoida lapsiaan, vaan tarvitsevat tähän vanhuksia.
En sanoisi, että 65v on vanhus. Vanhus on mielestäni sana, joka kuvaa heikentynyttä toimintakykyä tai todella korkeaa ikää. Keski-iän jälkeen tulee nykyään "kolmas ikä", koska ihmiset ovat keski-iänkin jälkeen vielä hyvässä kunnossa, eivätkä raihnaisia vanhuksia. Tiedä sitten miksi sitä puhekielessä sanoisi?
Mä oon 55v ja fyysisesti huomattavasti paremmassakunnossa kuin olin joskus 25v tai 35v. Toivon olevani kymmenen vuoden päästä edelleen hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että 65v on vanhus. Vanhus on mielestäni sana, joka kuvaa heikentynyttä toimintakykyä tai todella korkeaa ikää. Keski-iän jälkeen tulee nykyään "kolmas ikä", koska ihmiset ovat keski-iänkin jälkeen vielä hyvässä kunnossa, eivätkä raihnaisia vanhuksia. Tiedä sitten miksi sitä puhekielessä sanoisi?
Niin ja siksi myös eläkeikää on nostettu, koska ihmiset ovat hyvässä kunnossa ja elävät keskimäärin 30 vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen.
Olen kuullut vanhus-sanaa käytettävän juuri heikentyneessä kunnossa olevasta. Tällöin kysymys ei ollut iästä, sillä ko henkilö ei luultavasti ollut vielä 50. Oli ryypännyt itsensä huonoon kuntoon.
Olen 28, äitini 65. En vaan pystyisi mitenkään ajattelemaan vanhuksena, vaikkei hän nyt mitenkään erityisen sporttinen tai menevä olekaan.
En parikymppisenä käyttänyt aikaani sen miettimiseen kuka on vanha tai vanhus. En käytä nyt nelikymppisenäkään.
Pomoni on 70 ja käy joka päivä töissä. Ryppyinen äijä, mut hemmetin hyväkuntoinen. Ei ole tullut mieleen kysyä, koska hän jää eläkkeelle.
Olen pian 25 enkä tunne itseäni vielä vanhukseksi. Katsellaan muutaman vuoden päästä
Vierailija kirjoitti:
Olen pian 25 enkä tunne itseäni vielä vanhukseksi. Katsellaan muutaman vuoden päästä
No niin, et ole vielä vanhus, mutta lopulta vuodet kyllä kuluvat ihmeen nopeasti. Aina vaan nopeammin vuosi toisensa jälkeen. Toki jotkut 25-vuotiaat voivat olla jo huonokuntoisia.
Tänä päivänä on keski-ikäisyyden raja on noussut. Aikaisemmin ajateltiin, että varhasikeski-ikä alkaa noin 35-vuotiaana ja varsinainen keski-ikä noin 40-vuotiaana. Keski-ikä katsottiin loppuvan noin 65 (60)-vuotiaana.
Nyt on myös keski-iän yläraha nossut, koska monet ovat töissä 70-vuotiaiksi asti eli varhaiskeski-ikäkään ei enää ala non 35-vuotiaana ja samoin keski-ikäisyyden ylärajakin on noussut eli sekin on lähemmäs 70. Syynä on tosiaan se, että ihmiset ovat ns. nuoria pidempään ja vakiintuvat myöhemmin. Samoin työssä ollaan pidempään, eikä työssä aktiivisesti käyvää yleensä kutsuta vanhuksena, vaan myöhäiskeksi-ikäisenä.
Ei kannata yleistää, että kaikki vanhemmat olisivat itsekkäitä, mukavuudenhaluisia ja laiskoja ja hoidattaisivat lapsiaan isovanhemmilla. Valitettavasti näitäkin äitejä ja isiä on, jotka haluavat siirtää vastuun lastenhoidosta iäkkäille vanhemmille ja appivanhemmille. Näillä äideillä ja isillä on kummallinen ja vääristynyt käsitys vanhemmuudesta. Lapset viettävät enemmän aikaa isovanhempiensa seurassa kuin omien vanhempiensa kanssa.
Jokainen isovanhempi voi aina sanoa EI, en hoida lastenlapsia. On ihan isovanhemman omaa typeryyttä ryhtyä aikuiselle lapselleen ilmaiseksi lastenhoitajaksi, kotiapulaiseksi ja marttyyriksi. Kannattaa opetella heti sanomaan aikuiselle lapselle, että en aio hoitaa sinun lapsiasi ja hoida lapsesi itse!