Joku sanoi täällä, että 65-vuotias on vanhus. Ehkä joskus 40-luvulla oli
Minusta 70-vuotias alkaa olla jo vanha ja 75-vuotias on vanhus. Miten teidän mielestänne?
Kommentit (214)
65-vuotias alkaa olla kognitiivisilta kyvyiltään vajavainen työelämän tarpeisiin. Toki ikääntyvät aivot osittain myös kompensoivat rakenteellista ja aineenvaihdunnallista rappeutumistaan, mutta vaatimukset nykytyöelämässä ovat kovat.
Seesteinen puistossa käyskentely pikkulintujen laulua kiireettömästi ihastellen toki sopii ikääntyneelle 60v+ väestönosalle korvaavaksi ajanvietteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 65v ja käyn ihan normaalisti vielä töissä.
Olen terve, vireä enkä väsy töistä.
Harrastan uimista ja patikointia.
Enkä todellakaan tunne itseäni vanhukseksi😄
Vanhus ei olekaan sama asia kuin raihnainen ja työkyvytön. Vanhus on vain ikäluokka siinä missä teini, keski-ikäinen jne. Vanhus-niminen ikäluokka alkaa 65-vuodesta. Jos esimerkiksi tarvitset psykiatrista hoitoa, menet ikäsi puolesta vanhuspsykiatrian puolelle, vaikka kuinka olisit virkeässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 65-vuotiaana jäädä vanhuuseläkkeelle?
Ei välttämättä. Mutta vanhuuseläkkeen ikäraja on tosiaan 65. Ennen sitä ei voi saada vanhuuseläkettä kuin poikkeustapauksissa, jolloin puhutaan varhennetusta vanhuuseläkkeestä. Sille ehtona on 63-vuoden ikä.
Ja höpönlöpö!
Voit koska tahansa tarkistaa asian Kelan sivuilta. Sieltä minäkin tuon tiedon hain :D
Vierailija kirjoitti:
65-vuotias alkaa olla kognitiivisilta kyvyiltään vajavainen työelämän tarpeisiin. Toki ikääntyvät aivot osittain myös kompensoivat rakenteellista ja aineenvaihdunnallista rappeutumistaan, mutta vaatimukset nykytyöelämässä ovat kovat.
Seesteinen puistossa käyskentely pikkulintujen laulua kiireettömästi ihastellen toki sopii ikääntyneelle 60v+ väestönosalle korvaavaksi ajanvietteeksi.
Monet valtionpäämiehet ovat varsin iäkkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinpä tuo 72-vuotias presidenttimme näyttää selviävän muustakin kuin pikkulintujen laulun kuuntelusta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet valtionpäämiehet ovat varsin iäkkäitä.
Juuri näin. Biden ja Sale. Yhtä ähinää ja nönnötystä heidän ulosantinsa. Ei taida ihan täysillä enää leikata.
Ihminen on juuri sen ikäinen jollainen hän tuntee olevansa sekä henkisesti että fyysisesti. Itse olen 69-vuotias ja vielä ihan kohtuullisen hyvässä kunnossa. Muutama vuosi sitten asioin Turun joukkoliikennetoimistossa ja vaihdoin aikuisten bussikorttini seniorikortiksi. Tuntui mukavalta. Kiitokset joukkoliikennetoimistolle siitä ettei se käytä vanhus-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinpä tuo 72-vuotias presidenttimme näyttää selviävän muustakin kuin pikkulintujen laulun kuuntelusta :D
Hyvin?? Sinutkin aivopesty näemmä?
Onkohan varaa enää pitää 65-vuotiaita vanhuksina,jos niitä on koko ajan enemmän ja aina vaan paremman kuntoisia.
Toki nimenä voi käyttää vanhus-sanaa, mutta ei varmaan pääse elämään 65-vuotiaana vanhuksen elämää, sillä mihinkään vanhusten hoitolaitokseen ei pääse vanhuuden perusteella, vaan sinne pääsee huonokuntoiset. Et saa muutakaan apua iän perusteella, vaan kunnon perusteella.
Äskettäin kannettiin 65-vuotiaan äitini kanssa painava kirjahylly alas toisesta kerroksesta ja sitten vielä ylös kolmanteen kerrokseen.
Äitini tekee edelleen fyysistä työtä osa-aikaisesti ja on kyllä paremmassa kunnossa kuin minä, 36v työkyvyttömyyseläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aivopesty. Ihan pystyn itse havainnoimaan, että hän pystyy hyvin tekemään muutakin kuin istumaan puistossa lintuja ihailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii mennä itse hoitamaan hänen hommiaan. Ainiin, mutta eipä riitä kapasiteetti. Ei, vaikka et ole lähelläkään kuuttakymmentä iältäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jään vanhuuseläkkeelle lokakuussa Olen 64.
Ikävä juttu teille alle 75. Te ikäännytte kaikki vieläpä yllättävän nopeasti. Kukaan tänne syntynyt ei nuorru. Lisäksi nuorena voi myös sairastua ja jopa kuolla niin, että tarvitsee apua ihan niin kuin vanhus.
Viime viikolla luin Iltalehden juttua "paikalle saapuu iäkäs noin 60v pariskunta"
Meinasin lähettää toimittajalle sähköpostia, että tulivatko rollaattoreilla vai selvisivätkö vielä kävelykeppien kanssa,
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu teille alle 75. Te ikäännytte kaikki vieläpä yllättävän nopeasti. Kukaan tänne syntynyt ei nuorru. Lisäksi nuorena voi myös sairastua ja jopa kuolla niin, että tarvitsee apua ihan niin kuin vanhus.
Miksi kuvittelit, että joku ei tuota kaikkea tiedä?
N57 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään vanhuuseläkkeelle lokakuussa Olen 64.
Myöhemmin syntyneet pääsevät eläkkeelle myöhemmin. Harva enää pääsee 64-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan vanhus jo on. Turha höpistä mitään muuta nuorekkuudesta tai muusta.
Mä voisin sanoa olevani ikäihminen vaikka eipä tuo vanhus-nimityskään haittaa. Tykkään olla tämän ikäinen niinkuin varmasti jokaisen mielestä parasta on se ikä, jota kulloinkin elää. ㋡
- n65v -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelit, että joku ei tuota kaikkea tiedä?
No on hyvä muistuttaa.
Ja höpönlöpö!