Miten selvitä töistä kun lapsi terrorisoi öisin?
Erityispiirteinen lapsi kyseessä, liittyy siihen että valvoo öisin ja estää minua nukkumasta. Mies kyllästyi hankalaan arkeen ja erityistarpeiseen lapseen ja häipyi eikä juuri tapaa lasta. Olen siis yksin. ”Mummot ja kummit” auttaa sen verran että käy meillä kahvittelemassa ja pitää vartin seuraa lapselle, mutta eivät pärjää lapsen kanssa useampaa tuntia eikä varsinkaan yötä.
Lapsi on päiväkodissa ja minä päivätyössä. Ongelma on nyt se että en millään jaksa töissä kun en saa nukkua. Joinain öinä saan nukuttua kuusi tuntia, joinain kolme, mutta nämä lyhyissä pätkissä. Olen aivan järkyttävän väsynyt eikä aivoni toimi enää tämän väsymyksen takia, en muista asioita.
Työterveys sanoo että en ole sairas enkä siksi saa sairauslomaa. Ei ole mitään diagnoosia jolla kirjoittaisivat saikun eikä mitään hoitoa jota voisivat minulle tarjota. Ja ymmärrän sen, väsymys poistuisi ihan nukkumalla jos minun vain annettaisiin nukkua.
Työnantaja on hermostunut kun olen niin väsynyt että en selviä töistäni. Palkatonta he ei myönnä eikä mitään kevennyksiä, 80% työaikaa teen jo. Olen joutunut puhutteluihin kun en saa töitäni hoidettua, kerran purskahdin itkuun että yritän parhaani mutta olen niin väsynyt kun en saa nukkua. Pomo sanoi ymmärtävänsä mutta että minun oma vastuu on laittaa kotiasiat kuntoon, työnantajalla on kuulemma oikeus saada normaali työpanos palkkaa vastaan.
Mitä ihmettä teen?
Kommentit (136)
Mene lääkäriin, ja sano tuo mitä kirjoitit, sano ettet jaksa. Itse kirjoittaisin jo noilla puheilla kuukauden saikkua. Uupumus ei mene parilla yöunilla ohi, vaan sitä pitää aktiivisesti hoitaa. Lastensuojeluun myös yhteys ja apua sieltä.
Lapsi isälle parina yönä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin, ja sano tuo mitä kirjoitit, sano ettet jaksa. Itse kirjoittaisin jo noilla puheilla kuukauden saikkua. Uupumus ei mene parilla yöunilla ohi, vaan sitä pitää aktiivisesti hoitaa. Lastensuojeluun myös yhteys ja apua sieltä.
Mihinkäs se lapsi siksi aikaa kun äiti hoitaa säännöllisesti uupumusta?
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lääkärissä ja sanottiin että en ole sairas enkä uneton vaan univajeeni aiheuttaa se että lapsi ei anna nukkua. Ja tottahan se on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minun uupumus hoituisi nukkumalla öisin. Ap
Mä sain sairaslomaa kun lapsi ei antanut nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lääkärissä ja sanottiin että en ole sairas enkä uneton vaan univajeeni aiheuttaa se että lapsi ei anna nukkua. Ja tottahan se on. Ap
No, odota vähän aikaa niin kyllä tuo tilanne jonkun diagnoosin sulle aiheuttaa. Mutta aika hullua jos pitää odottaa siihen asti.
Lastensuojelun kautta voisi olla mahdollista saada lapselle lyhytaikaista hoitoa esim. yhtenä viikonloppuna kuukaudessa. Se auttaisi edes vähän. Samoin mahdollinen tukiperhe.
Lapsen päivä heijastuu yöhön. Päivässä/illassa ei ole kaikki kohdallaan jos yöt ovat levottomia.
Sanoit erityispiirteinen. Onko lääkärin diagnoosit ja terapia kunnossa?
Jos diagnoosia ei ole kyseessä voi olla vaan vaativa ja herkkä lapsi.
Hoitopäivä vie lapsen kaiken energian joten illat kannattaa rauhoittaa. Eli ei harrastuksia, kaverikyläilyjä tai kauppareissuja lapsen kanssa arkisin lainkaan. Samoin vanhempien pitää varata aikaa lapsen kanssa yhdessäoloon eli pienten lasten vanhempien pitää usein jättää omat harrastukset ja menot. Lapsi selkeästi tarvitsee vanhempien kanssa yhdessäoloa ja rauhoittumista.
Riittävästi unta eli lapsi ajoissa nukkumaan ja iltarutiinien aloittaminen ajoissa. Jos nukahtamisaika ylityy, niin lapsi kuin lapsi on levoton.
Iltarutinien aloitus pk-ikäiselle on klo 19.
Myös puhelimet ja padit pois jo klo 18. Nostavat turhaan energisyyttä illalla, kun pitää rauhoittua.
Toivottavasti näillä vinkeillä yöunikin rauhoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä että olen asioinut sosiaalitoimen kanssa kun neuvolasta vinkattiin perhetyötä avuksi. Olen saanut kyllä neuvoja lapsen suhteen mutta myös annettu ymmärtää että ei kukaan lasta puolestani tule hoitamaan vaikka yöksi. Tukiperhejonot on kuulemma pari vuotta eikä erityispiirteiselle välttämättä edes löydy. Ja meidän arki sujuu muuten ihan hyvin ja elämänhallinta on kunnossa ja jaksan muuten lapsen kanssa hyvin, ainoa ongelma on tämä nukkuminen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ja millä diagnoosilla?
Ap
Hae tukiperhettä. Saat lapsen heille viikonlopuksi kerran pari kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ja millä diagnoosilla?
Ap
Uupumus diagnoosilla ja vuoden ajan olin sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkumalla päivällä kun lapsi on päiväkodissa.
Onko teillä joku hoitokontakti johonkin, kun lapsi on erityispiirteinen? Olisiko sieltä apuja. Lapsillekin voi lääkäri määrätä ihan melatoniinia, esim. autisminkirjon lapsilla tätä käytetään kun uniongelmat ovat yleisiä.
Mitä lapsi tekee öisin kun terrosisoi? Missä nukkuu? Missä sinä nukut?
Eihän tässä ongelma ole siinä työssä, sun työnantajassa eikä edes sinussa. Vaan siinä lapsessa. Tuo huono nukkuminen vaikuttaa häneenkin ihan yhtälailla ja tekee siitä teidän elämästä vielä enemmän kaaosta. se lapsi on saatva nukkumana NYT, eli perheneuvola tai lääkäri tai ihan mikä hyvänsä psykiatri nyt kehiin ja se lapsi kunnon yöunille. Osittain varmasti auttaa noi aiemmin mainitut rytmit, mutta saatte tuon kierteen nyt poikki, tarvitaan varmaan alkuun järeämpiä aseita.
Jos mikään muu ei auta, niin ”masentumalla” saa sairaslomaa.
Eiköhän tuohon saisi apua sosiaalitoimistosta ja lasun tekemällä. Ei siis kykene lasta yksin hoitamaan.
Minkä tyyppistä työtä teet, vaatiiko valtavaa valppautta? Mene siitä mistä aita on matalin, teet minimin. Jos talous ei kaadu siihen, niin voisit etsiä uutta työpaikkaa (pienemmillä tunneilla)? Lapsi ei kuitenkaan ole niin erityispiirteinen, että voisit olla esim. omaishoitaja?
Ei ole neuvoja antaa mutta tsemppiä.