Miten selvitä töistä kun lapsi terrorisoi öisin?
Erityispiirteinen lapsi kyseessä, liittyy siihen että valvoo öisin ja estää minua nukkumasta. Mies kyllästyi hankalaan arkeen ja erityistarpeiseen lapseen ja häipyi eikä juuri tapaa lasta. Olen siis yksin. ”Mummot ja kummit” auttaa sen verran että käy meillä kahvittelemassa ja pitää vartin seuraa lapselle, mutta eivät pärjää lapsen kanssa useampaa tuntia eikä varsinkaan yötä.
Lapsi on päiväkodissa ja minä päivätyössä. Ongelma on nyt se että en millään jaksa töissä kun en saa nukkua. Joinain öinä saan nukuttua kuusi tuntia, joinain kolme, mutta nämä lyhyissä pätkissä. Olen aivan järkyttävän väsynyt eikä aivoni toimi enää tämän väsymyksen takia, en muista asioita.
Työterveys sanoo että en ole sairas enkä siksi saa sairauslomaa. Ei ole mitään diagnoosia jolla kirjoittaisivat saikun eikä mitään hoitoa jota voisivat minulle tarjota. Ja ymmärrän sen, väsymys poistuisi ihan nukkumalla jos minun vain annettaisiin nukkua.
Työnantaja on hermostunut kun olen niin väsynyt että en selviä töistäni. Palkatonta he ei myönnä eikä mitään kevennyksiä, 80% työaikaa teen jo. Olen joutunut puhutteluihin kun en saa töitäni hoidettua, kerran purskahdin itkuun että yritän parhaani mutta olen niin väsynyt kun en saa nukkua. Pomo sanoi ymmärtävänsä mutta että minun oma vastuu on laittaa kotiasiat kuntoon, työnantajalla on kuulemma oikeus saada normaali työpanos palkkaa vastaan.
Mitä ihmettä teen?
Kommentit (136)
Niin oliko lapsella jokin diagnoosikin? Miten jaksaa yötkin kukkua, onko koko päivän hereillä myös?
Eikö isää saa minkäänlaiseen vastuuseen lapsen hoidosta?
Lapselle apua nukkumiseen. Voit käydä vaikka yksityisellä lastenpsykiatrilla jos kunnallisen kautta ei saa apua. Melatoniini on pelastanut monta perhettä.
Erittäin vaikea tilanne. Jos et saa ratkaistua, niin tilanne vielä pahenee. Työnantaja antaa kenkää.
Entäs jos nyt aloittaisit siitä, että veisit lapsen isälleen ja toteaisin, että nyt on hänen aika kantaa vastuuta vähän aikaa. Saisit vähän nukkua ja mietittyä löytyykö mitään muuta vaihtoehtoa…
Päiväkodin tai neuvolan kautta saat varmasti apua. Jos lapsella on diagnoosi niin varmaan sitä samaa kautta kuin tuotakin on hoidettu. Ehkä lapselle lääkitys?
Ootko yhteydessä mihinkään vertaistukiryhmään? Ehkä jollain saman kokeneella olisi antaa neuvoja ja vinkkejä, kenen puoleen kääntyä, tai ainakin myötätuntoisia kuuntelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko lapsella jokin diagnoosikin? Miten jaksaa yötkin kukkua, onko koko päivän hereillä myös?
Eikö isää saa minkäänlaiseen vastuuseen lapsen hoidosta?
On.
En tiedä miten lapsi jaksaa, on aina ollut vähäuninen, kuulemma on normaali oire tällaisilla lapsilla.
Isää ei vain kiinnosta.
Ap
Voisiko olla ihan kasvatuskysymys. Nämä supernannyt saa tv:ssa lapset nukkumaan ja olemaan ihmiaiksi ihan ohjeistamalla vanhempia. Vanhemmuus on hukassa. Oletko selvästi sanonut lapselle, että pitää nukkua ja antaa toisen nukkua vai alatko yöllä paapomaan ja lapsen pomputeltavaksi? Onhan lapsella oma huone etkä ota viereesi?
Vierailija kirjoitti:
Erittäin vaikea tilanne. Jos et saa ratkaistua, niin tilanne vielä pahenee. Työnantaja antaa kenkää.
Entäs jos nyt aloittaisit siitä, että veisit lapsen isälleen ja toteaisin, että nyt on hänen aika kantaa vastuuta vähän aikaa. Saisit vähän nukkua ja mietittyä löytyykö mitään muuta vaihtoehtoa…
On tämäkin nyt typerä neuvo. Kerroin jo aloituksessa että isä hylkäsi perheensä koska lapsi oli erityispiirteidensä vuoksi niin hankala hoidettava.
Ap
Täytyy sanoa, että vaihtoehtoina on joko hakea omaishoidon tukea ja siirtyä täysipäiväiseksi omaishoitajaksi, tai hakea lapselle laitoshoitopaikka. Ymmärrän työnantajan kommentin, sinulle kuuluu vastuu hoitaa kotiasiat kuntoon ja työnantajalla on oikeus vaatia sinulta työpanosta. Ottaisin yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja alkaisin purkaa vyyhtiä sitä kautta.
Niin mitä lapsi tekee yöllä kun terrorisoi sinun ja muiden nukkumista? Lapselle voi sanoa, että nyt suu suppuun ja hän voi valvoa ihan miten tykkää omassa sängyssään, mutta muiden unta ei häiritä.
Ellei lapsi ole täysin autettavissa oleva niin kyllä pitäisi ymmärtää. Jos nukutte samassa sängyssä niin lapselle oma sänky omaan huoneeseen.
Miksi annat terrorisoida? Lapselle laitetaan rajat ja myös kehitysviivästyneelle on ok sanoa tiukastikin.
Meillä on yksi, joka aikana kokeili muiden nukkumisen terrorisointia, mutta tehtiin hyvin selkeäksi että yöt nukutaan ja jos ei sillä hetkellä nukuta niin sit ihmettelee sängyssä suu supussa ja makoilee. Lapsella autismi.
Minä tekisin tuossa niin, veisin lapsen sosiaalitoimeen ja kylmästi jättäisin sinne. Saattaisi alkaa löytyä apu lapsen ongelmiin.
Jollei muu auta, väittää olevansa unenpuutteesta itsetuhoinen tai harhainen miettivänsä ikävimpiä mahdollisia.
Noin ei voi jatkua. Ottakoot viranomaiset sitten hoitoonsa jos vika heistä on äidissä.
Perhetyöntekijä teille ja yritätte hänen avulla saada unirytmin kuntoon?
Minkä ikäinen lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä lapsi tekee yöllä kun terrorisoi sinun ja muiden nukkumista? Lapselle voi sanoa, että nyt suu suppuun ja hän voi valvoa ihan miten tykkää omassa sängyssään, mutta muiden unta ei häiritä.
Ellei lapsi ole täysin autettavissa oleva niin kyllä pitäisi ymmärtää. Jos nukutte samassa sängyssä niin lapselle oma sänky omaan huoneeseen.
Miksi annat terrorisoida? Lapselle laitetaan rajat ja myös kehitysviivästyneelle on ok sanoa tiukastikin.
Meillä on yksi, joka aikana kokeili muiden nukkumisen terrorisointia, mutta tehtiin hyvin selkeäksi että yöt nukutaan ja jos ei sillä hetkellä nukuta niin sit ihmettelee sängyssä suu supussa ja makoilee. Lapsella autismi.
Jotkut äidit (joilla normaalit lapset) luulevat, että kasvatus on se mikä auttaa, sano vaan AP lapselle illalla " Nyt suu suppuun" ja tsadaa ongelma ratkaistu!
Lapsen ikä?
Eikö lapsi saa unta illalla vai heräileekö yöllä?
Mitä tapahtuu kun herää? Syökö, huutaako, mitä?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi metelöi yöllä kun valvoo. Tulee metelöimään sänkyni viereen. Kulkee ympäriinsä. Saattaa itkeä. Hän ei tottele vaikka miten tiukasti sanoisi tai jopa ärähtäisi, myöskään mikään päiväsaikainen järjen puhuminen tai hiljaa olemisesta sopiminen päivällä ei toimi. Lääkärin mukaan tällaista tämä on, kyseessä on oire jota ei kasvattamalla voi poistaa. Ei siis terrorisoi muita kun olemme vain kaksin, mies häipyi. Ei nuku vieressäni vaan ihan omassa sängyssä. Ap
Ap sanoo, että mies häipyi. Silti täällä ehdotetaan, että isä vastuuseen ja viet vaan lapsen sinne isälle ja jätät sinne.
Kysy lääkäriltä saisiko testata melatoniinia satunnaiskäyttöön.
Nukkuuko lapsi sitten päiväunia paljonkin? Yhdet päivässä kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo, että mies häipyi. Silti täällä ehdotetaan, että isä vastuuseen ja viet vaan lapsen sinne isälle ja jätät sinne.
Isä vastuuseen kyllä. Maksakoon enemmän elareita että ap saa yöhoitajan välillä.
Nämä neuvot varmaan auttaa jonkun tavallisen lapsen äitiä.
Mutta varmasti arvaat että olen tehnyt jo paljon ennestään lapsen auttamiseksi. Hän ei joudu kauppaan juuri koskaan, päiväkodin jälkeen ei kyläillä vaan ollaan rauhassa kotona tai ulkoillaan rauhaksen kaksin. Hän ei katso telkkaria koskaan eikä pelaa mitään pädejä. Meillä on tarkat ja johdonmukaiset rutiinit, iltatoimet aloitetaan ajoissa jne. Tarjoan lapselle paljon läsnäoloa sen mitä työltäni ehdin. Lapsen isä häipyi enkä voi vaikuttaa siihen että hän ei juuri lastaan tapaa.
Ap