Miten selvitä töistä kun lapsi terrorisoi öisin?
Erityispiirteinen lapsi kyseessä, liittyy siihen että valvoo öisin ja estää minua nukkumasta. Mies kyllästyi hankalaan arkeen ja erityistarpeiseen lapseen ja häipyi eikä juuri tapaa lasta. Olen siis yksin. ”Mummot ja kummit” auttaa sen verran että käy meillä kahvittelemassa ja pitää vartin seuraa lapselle, mutta eivät pärjää lapsen kanssa useampaa tuntia eikä varsinkaan yötä.
Lapsi on päiväkodissa ja minä päivätyössä. Ongelma on nyt se että en millään jaksa töissä kun en saa nukkua. Joinain öinä saan nukuttua kuusi tuntia, joinain kolme, mutta nämä lyhyissä pätkissä. Olen aivan järkyttävän väsynyt eikä aivoni toimi enää tämän väsymyksen takia, en muista asioita.
Työterveys sanoo että en ole sairas enkä siksi saa sairauslomaa. Ei ole mitään diagnoosia jolla kirjoittaisivat saikun eikä mitään hoitoa jota voisivat minulle tarjota. Ja ymmärrän sen, väsymys poistuisi ihan nukkumalla jos minun vain annettaisiin nukkua.
Työnantaja on hermostunut kun olen niin väsynyt että en selviä töistäni. Palkatonta he ei myönnä eikä mitään kevennyksiä, 80% työaikaa teen jo. Olen joutunut puhutteluihin kun en saa töitäni hoidettua, kerran purskahdin itkuun että yritän parhaani mutta olen niin väsynyt kun en saa nukkua. Pomo sanoi ymmärtävänsä mutta että minun oma vastuu on laittaa kotiasiat kuntoon, työnantajalla on kuulemma oikeus saada normaali työpanos palkkaa vastaan.
Mitä ihmettä teen?
Kommentit (136)
On selvää, että apua ei heru nätisti pyytämällä. Yöllinen hoitoapu on kunnalle niin kallista, että sitä pihdataan viimeiseen asti. Lapsen asuminen laitoksessa tai perhekodissa on vielä kalliimpi vaihtoehto, joten se kortti pitäisi katsoa ensin.
Jos teet jo nyt 80% työaikaa niin siinähän on sinulla yksi arkipäivä vapaata. Nuku se koko päivä kun lapsi on päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet jo nyt 80% työaikaa niin siinähän on sinulla yksi arkipäivä vapaata. Nuku se koko päivä kun lapsi on päiväkodissa.
En ole saanut pomoa suostumaan nelipäiväiseen viikkoon vaan joudun tekemään ma-pe töitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai melatoniini on kokeiltu jo?
Ei noin pienille lapsille saisi antaa. Pitää ainakin kysyä lääkäriltä lupa. Lääkkeettömät keinot aina ensisijaisia. Etenkin lapsilla.
Meillä lapsi oli reilun 2v kun lääkäri määräsi hänelle unilääkkeeksi melatoniini, oli puolivuotta käytössä ja ei jäänyt haittoja. Pakkohan tuo lapsi on saada jollakin konstia nukkumaan, ei ole lapsen eikä äidin etu että ei nuku. Tai sitten lapsi hoitoon esim laitokseen 1vk/kk jotta äiti saa nukkua ja lepoa. Ei tuollainen valvominen millään yhden päivän nukkumisella per viikko mene ohitse.
Sehän se ongelma on, että apua ei heru nätisti pyytämällä.
Pitää kertoa sama kuin täällä: et enää selviä päivästä toiseen totaalisen yksin lapsen kanssa.
Tee lasuilmoitus lapsesta, pyydä palvelutarpeen arvio, jotta saat kuulla mitä vaihtoehtoja heillä on auttamiseen. Todennäköisesti apua on enemmän päiväsaikaan, mutta sekin voisi auttaa jos saisit illan nukkua.
Jos teidän kunnassa on perhetukikeskus tai sen tyyppinen jossa yöllä henkilökunta paikalla, niin voisit pyytää että pääsette sinne esim. kuukaudeksi.
Tukiperhettä pyydä heti. Niihin on pitkät jonot, hanki lapsesi heti jonoon.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, mitä AP on tehnyt asian korjaamiseksi? Sinne lääkäriin tai neuvolaan nyt vaan lapsen kanssa ja lasua vireille! Ei auta, että tänne kirjoittelee. Tuntuu vähän provolta. Mikä tässä nyt on ongelma?
Mitä se lääkäri tai neuvola voi tehdä? Tulee kotiin yöksi hoitamaan lasta, kun äiti nukkuu? Joo ei Suomessa niin toimita, ehkä jossain haavemaailmassa kyllä. Täällä on pärjättävä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, mitä AP on tehnyt asian korjaamiseksi? Sinne lääkäriin tai neuvolaan nyt vaan lapsen kanssa ja lasua vireille! Ei auta, että tänne kirjoittelee. Tuntuu vähän provolta. Mikä tässä nyt on ongelma?
Mitä se lääkäri tai neuvola voi tehdä? Tulee kotiin yöksi hoitamaan lasta, kun äiti nukkuu? Joo ei Suomessa niin toimita, ehkä jossain haavemaailmassa kyllä. Täällä on pärjättävä yksin.
Ne voi auttaa järjestämään apua. Ei tuollaiset kommentit yhtään auta, että vain yksin pitää muka pärjätä. Ei pidä.
Sinä tietenkin irtisanoudut töistä.
Mene lastensuojeluun ja sano ettet jaksa enää etkä selviä normaalista arjestasi. Sano, että pakko saada apua ja tämä ei voi jatkua näin. Jos ei kerralla onnistu, niin sitten vaan uudestaan niin kauan kuin tarpeen. Apua pitää vaatia, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai melatoniini on kokeiltu jo?
Ei noin pienille lapsille saisi antaa. Pitää ainakin kysyä lääkäriltä lupa. Lääkkeettömät keinot aina ensisijaisia. Etenkin lapsilla.
Meillä lapsi oli reilun 2v kun lääkäri määräsi hänelle unilääkkeeksi melatoniini, oli puolivuotta käytössä ja ei jäänyt haittoja. Pakkohan tuo lapsi on saada jollakin konstia nukkumaan, ei ole lapsen eikä äidin etu että ei nuku. Tai sitten lapsi hoitoon esim laitokseen 1vk/kk jotta äiti saa nukkua ja lepoa. Ei tuollainen valvominen millään yhden päivän nukkumisella per viikko mene ohitse.
Niin, lääkäri määräsi. Eli ap:n pitää keskustella lääkärin kanssa ensin.
Meillä 9-vuotiaalle sanoi lääkäri, että halutessaan voi koitaa 1-2 viikkoa 0,5 -1 mg. Jo 0,5 tainnutti kuin nuija, eli olisin todella tarkka minkälaista annosta antaa 4-vuotiaalle. Melatoniinia ei ole kunnolla tutkittu lapsilla, voi olla että käyttö vaikuttaa aivojen omaan melatoniinintuotantoon, etenkin puolen vuoden käytössä mikä on todella pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut pomoa suostumaan nelipäiväiseen viikkoon vaan joudun tekemään ma-pe töitä. Ap
Lapselle maksimihoitoajat, ja ehdit ottaa päiväunet työpäivän päätyttyä?
(Olettaen, että pystyt nukkumaan päivällä. Itse en edes vauvavuosina onnistunut siinä, vaikka olin valtavan väsynyt.)
Mun työkaveri oli 5 viikkoa saikulla, kun ei nukkunut lapsensa takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle maksimihoitoajat, ja ehdit ottaa päiväunet työpäivän päätyttyä?
(Olettaen, että pystyt nukkumaan päivällä. Itse en edes vauvavuosina onnistunut siinä, vaikka olin valtavan väsynyt.)
Mun työpäivän pituus on 6,5 h ja siihen päälle 1,5 h matkoihin. Eli lapsi on jo 8 h päivässä päiväkodissa 5 pvää viikossa. Oon tänään saikkupäivällä päänsäryn takia, makaan sängyssä ja yritän nukkua mutta uni ei vain tule. Ap
Laita se lapsi johonkin laitokseen asumaan ja käyt tapaamassa sitä siellä vain joskus päivällä. Sitten on sen laitoksen eikä sinun huoli jos se apina ei nuku öisin.
Kaikki yöllä häiriköivät lapset hakevat huomiota. Tee tänä iltana lapsen kanssa jotakin kivaa. Sano lapselle, että yöllä nukutaan. Hän yrittää saada huomiota viikosta kahteen. Älä reagoi mitenkään vaikka tuntuu mitenkä vaikealta. Lopulta lapsi huomaa, ettei saa huomiota ja alkaa nukkua .
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ongelma ole siinä työssä, sun työnantajassa eikä edes sinussa. Vaan siinä lapsessa. Tuo huono nukkuminen vaikuttaa häneenkin ihan yhtälailla ja tekee siitä teidän elämästä vielä enemmän kaaosta. se lapsi on saatva nukkumana NYT, eli perheneuvola tai lääkäri tai ihan mikä hyvänsä psykiatri nyt kehiin ja se lapsi kunnon yöunille. Osittain varmasti auttaa noi aiemmin mainitut rytmit, mutta saatte tuon kierteen nyt poikki, tarvitaan varmaan alkuun järeämpiä aseita.
Hahaa!
Eli tilanne johtuukin siitä, että ap ei ole keksinyt laittaa lasta kunnon yöunille! Hyvä, että tulit tähän ketjuun sen kertomaan.
Ei ole mitään hokkuspokkusta saada lasta nukkumaan, jos ei vaan nuku. Ei auta melatoniinit tai väsyttävät allergialääkkeet mitään. Rauhoittavatkaan. Jotkut erityispiirteiset vain nukkuvat tosi vähän tai eri vuorokausirytmissä. Tai nukkuvat pätkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupumus on ihan pätevä dg sairauslomaan.
Ei muuten ole, vilkases vaikka ICD-10:ä.
Minä sain uupumus diagnoosilla vuoden sairasloman.
Ei ole mahdollista, lukaises paperisi uudestaan.
Voin laittaa sinulle sen luettavaksi.
Melatoniini resepti lääkäriltä. Eikö ne isovanhemmat voisi ottaa lapsen viikonloppuisin yökylään edes joskus? Tai isä? Eikö hän koskaan tapaa lasta?