Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä töistä kun lapsi terrorisoi öisin?

Vierailija
23.08.2021 |

Erityispiirteinen lapsi kyseessä, liittyy siihen että valvoo öisin ja estää minua nukkumasta. Mies kyllästyi hankalaan arkeen ja erityistarpeiseen lapseen ja häipyi eikä juuri tapaa lasta. Olen siis yksin. ”Mummot ja kummit” auttaa sen verran että käy meillä kahvittelemassa ja pitää vartin seuraa lapselle, mutta eivät pärjää lapsen kanssa useampaa tuntia eikä varsinkaan yötä.

Lapsi on päiväkodissa ja minä päivätyössä. Ongelma on nyt se että en millään jaksa töissä kun en saa nukkua. Joinain öinä saan nukuttua kuusi tuntia, joinain kolme, mutta nämä lyhyissä pätkissä. Olen aivan järkyttävän väsynyt eikä aivoni toimi enää tämän väsymyksen takia, en muista asioita.

Työterveys sanoo että en ole sairas enkä siksi saa sairauslomaa. Ei ole mitään diagnoosia jolla kirjoittaisivat saikun eikä mitään hoitoa jota voisivat minulle tarjota. Ja ymmärrän sen, väsymys poistuisi ihan nukkumalla jos minun vain annettaisiin nukkua.

Työnantaja on hermostunut kun olen niin väsynyt että en selviä töistäni. Palkatonta he ei myönnä eikä mitään kevennyksiä, 80% työaikaa teen jo. Olen joutunut puhutteluihin kun en saa töitäni hoidettua, kerran purskahdin itkuun että yritän parhaani mutta olen niin väsynyt kun en saa nukkua. Pomo sanoi ymmärtävänsä mutta että minun oma vastuu on laittaa kotiasiat kuntoon, työnantajalla on kuulemma oikeus saada normaali työpanos palkkaa vastaan.

Mitä ihmettä teen?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
122/136 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan lapsen huoneessa kunnon pimennysverhot ja onhan ympäristö viileä ja meluton? Itse olen todella uniherkkä ja ilman noita nukkumisesta ei tulisi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle apua nukkumiseen. Voit käydä vaikka yksityisellä lastenpsykiatrilla jos kunnallisen kautta ei saa apua. Melatoniini on pelastanut monta perhettä.

Juuri näin! Mä kärsin vuosia ja oli parisuhdekin jo koetuksella. Melatoniinilla saatiin yöt rauhoittuun. Erityispiirteinen lapsi heräili ja herätteli 6-10 kertaa yössä. Sain rytmihäiriöitä ja päivittäisen migreenin. Oli pakko hakea apua.

Vierailija
124/136 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä lapsi tekee yöllä kun terrorisoi sinun ja muiJuuden nukkumista? Lapselle voi sanoa, että nyt suu suppuun ja hän voi valvoa ihan miten tykkää omassa sängyssään, mutta muiden unta ei häiritä.

Ellei lapsi ole täysin autettavissa oleva niin kyllä pitäisi ymmärtää. Jos nukutte samassa sängyssä niin lapselle oma sänky omaan huoneeseen.

Miksi annat terrorisoida? Lapselle laitetaan rajat ja myös kehitysviivästyneelle on ok sanoa tiukastikin.

Meillä on yksi, joka aikana kokeili muiden nukkumisen terrorisointia, mutta tehtiin hyvin selkeäksi että yöt nukutaan ja jos ei sillä hetkellä nukuta niin sit ihmettelee sängyssä suu supussa ja makoilee. Lapsella autismi.

Lapsi metelöi yöllä kun valvoo. Tulee metelöimään sänkyni viereen. Kulkee ympäriinsä. Saattaa itkeä. Hän ei tottele vaikka miten tiukasti sanoisi tai jopa ärähtäisi, myöskään mikään päiväsaikainen järjen puhuminen tai hiljaa olemisesta sopiminen päivällä ei toimi. Lääkärin mukaan tällaista tämä on, kyseessä on oire jota ei kasvattamalla voi poistaa. Ei siis terrorisoi muita kun olemme vain kaksin, mies häipyi. Ei nuku vieressäni vaan ihan omassa sängyssä. Ap

Kokeile antaa nukkua samassa sängyssä. Et menetä mitään.

Vierailija
125/136 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Ihan ensin: täältä et apua löydä, mutta hakeudu esim. facebookissa johonkin ryhmään, jossa on vanhempia, joiden lapsella sama diagnoosi kuin sinun lapsellasi. Heiltä voit saada oikeasti toimivia vinkkejä. On järisyttävä kokemus, kun löytää vanhempia, joille oman perheen erityinen arki on ihan tavallista.

Toiseksi: kyllä ihan unettomuus diagnoosilla voi saada sairaslomaa. Tuo, että et saa unta, vaikka mahdollisuus olisi, kertoo siitä, että väsymys on mennyt ihan yli.

Itselläni autistinen lapsi, joka aina ollut huono nukkumaan, mikä on näille lapsille hyvin tyypillistä. Melatoniini apuna, mutta tiedän että joissain tapauksissa vahvempiakin lääkkeitä käytetään. Myös lapsen oman kehityksen kannalta on tärkeää, että lapsi saa nukuttua.

Omaishoitajuutta kannattaa myös selvittää, olisiko mahdollista? Vammaispalvelusta on vaikea saada apua tuonikäisen hoitoon, mutta sekin kortti kannattaa katsoa. Lastensuojelu voi myös auttaa.

Vierailija
126/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Ihan ensin: täältä et apua löydä, mutta hakeudu esim. facebookissa johonkin ryhmään, jossa on vanhempia, joiden lapsella sama diagnoosi kuin sinun lapsellasi. Heiltä voit saada oikeasti toimivia vinkkejä. On järisyttävä kokemus, kun löytää vanhempia, joille oman perheen erityinen arki on ihan tavallista.

Toiseksi: kyllä ihan unettomuus diagnoosilla voi saada sairaslomaa. Tuo, että et saa unta, vaikka mahdollisuus olisi, kertoo siitä, että väsymys on mennyt ihan yli.

Itselläni autistinen lapsi, joka aina ollut huono nukkumaan, mikä on näille lapsille hyvin tyypillistä. Melatoniini apuna, mutta tiedän että joissain tapauksissa vahvempiakin lääkkeitä käytetään. Myös lapsen oman kehityksen kannalta on tärkeää, että lapsi saa nukuttua.

Omaishoitajuutta kannattaa myös selvittää, olisiko mahdollista? Vammaispalvelusta on vaikea saada apua tuonikäisen hoitoon, mutta sekin kortti kannattaa katsoa. Lastensuojelu voi myös auttaa.

Jep. Muut kuin saman kokeneet ei ymmärrä erityislapsia. Ap

Vierailija
127/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä lapsi tekee yöllä kun terrorisoi sinun ja muiden nukkumista? Lapselle voi sanoa, että nyt suu suppuun ja hän voi valvoa ihan miten tykkää omassa sängyssään, mutta muiden unta ei häiritä.

Ellei lapsi ole täysin autettavissa oleva niin kyllä pitäisi ymmärtää. Jos nukutte samassa sängyssä niin lapselle oma sänky omaan huoneeseen.

Miksi annat terrorisoida? Lapselle laitetaan rajat ja myös kehitysviivästyneelle on ok sanoa tiukastikin.

Meillä on yksi, joka aikana kokeili muiden nukkumisen terrorisointia, mutta tehtiin hyvin selkeäksi että yöt nukutaan ja jos ei sillä hetkellä nukuta niin sit ihmettelee sängyssä suu supussa ja makoilee. Lapsella autismi.

Lapsi metelöi yöllä kun valvoo. Tulee metelöimään sänkyni viereen. Kulkee ympäriinsä. Saattaa itkeä. Hän ei tottele vaikka miten tiukasti sanoisi tai jopa ärähtäisi, myöskään mikään päiväsaikainen järjen puhuminen tai hiljaa olemisesta sopiminen päivällä ei toimi. Lääkärin mukaan tällaista tämä on, kyseessä on oire jota ei kasvattamalla voi poistaa. Ei siis terrorisoi muita kun olemme vain kaksin, mies häipyi. Ei nuku vieressäni vaan ihan omassa sängyssä. Ap

Mikäs lääkäri se siis on? Erikoistunut kyseiseen asiaan? 

Kertoisitko vihdoin diagnoosin? 

Vierailija
128/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi ihan neljännes tabletti lääkärin määräämästä Melatoniinistä.

En ymmärrä, miksi ei lääkäri ole ehdottanut, jos kerran on lääkärissä käyty.

Vierailija
129/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko ollut yhteydessä lastensuojeluun?

Vierailija
130/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viero9ailija kirjoitti:

Mä sain sairaslomaa kun lapsi ei antanut nukkua.

Kuinka paljon ja millä diagnoosilla?

Ap

En ole sama, mutta itse sain sen takia kun sanoin, etten saa töitä tehtyä ja tein tyhmiä virheitä sekä, että olo on kuin olisi humalassa kun ei saanut nukuttua. Sain suoraan viikon saikkua

Mä nukuin työpöydän ääressä.

Vierailija
131/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä lapsi tekee yöllä kun terrorisoi sinun ja muiden nukkumista? Lapselle voi sanoa, että nyt suu suppuun ja hän voi valvoa ihan miten tykkää omassa sängyssään, mutta muiden unta ei häiritä.

Mikäs lääkäri se siis on? Erikoistunut kyseiseen asiaan? 

Kertoisitko vihdoin diagnoosin? 

Eiköhän ole joku neuvolalääkäri kyseessä, kun ei ap vastaa. Tosiaan menkää kunnon lääkärille ap. 

Vierailija
132/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni alkoi nukkua täysiä öitä vasta kahdeksanvuotiaana. Pienenä hän heräili toistakymmentä kertaa yössä. Sai leikki-ikäisenä öisin huuto- ja raivokohtauksia.  Elämä oli hirvittävää. Ja joo, isä ei ole ollut kuvioissa koskaan. Jotenkin siitä kuitenkin selvisin. Nyt poika on aikuinen ja opiskelee yliopistossa. Mutta koville siis otti.

Vierailija
133/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat vinkit tässä ketjussa tulevat muilta erityislasten äideiltä eli ap vastaus ongelmaasi on melatoniini. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
134/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin, ja sano tuo mitä kirjoitit, sano ettet jaksa. Itse kirjoittaisin jo noilla puheilla kuukauden saikkua. Uupumus ei mene parilla yöunilla ohi, vaan sitä pitää aktiivisesti hoitaa. Lastensuojeluun myös yhteys ja apua sieltä.

Olen käynyt lääkärissä ja sanottiin että en ole sairas enkä uneton vaan univajeeni aiheuttaa se että lapsi ei anna nukkua. Ja tottahan se on. Ap

Oletko käynyt muulla lääkärillä kuin työterveyslääkärillä? Siis jollakulla ns. puolueettomalla lääkärillä. Työterveyslääkärit tuppaavat kovin usein tekemään ratkaisujaan työnantajan etu edellä.

Esimerkiksi itse en saanut työterveyslääkäriltä sairauslomaa, koska mulla ei ollut kuumetta, vaikka olin jo yli viikon ollut todella kipeä. Lopulta olo meni niin huonoksi, että menin ihan paikalliseen terveyskeskukseen. Siellä lääkäri vaivautui jopa kuuntelemaan keuhkot, ottamaan labrat ja lähetti vielä keuhkokuviinkin. Diagnoosi: kuumeeton keuhkokuume, mojova antibioottikuuri ja 10 päivää sairauslomaa.

Tuo sun työterveyslääkärisi arvio kuulostaa minusta omituiselta. Eikö hänen mielestään univajeesta johtuva uupumus muka ole sairaus, jota ei pitäisi voida edes lepäämällä hoitaa??

Vierailija
135/136 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annaleena kirjoitti:

Tämä! Jollei minkäänlaista kuria voi lapsella pitää ja rajoja asettaa niin sitten ei auta kuin kärsiä. Aloittaja on nyt saanut neuvoja kevyistä keinoista vähän järeämpiin, mutta kaikkeen tuntuu olevan joku selitys ettei voi kokeilla tms... Laita lapsi laitokseen, niissä on selkeät rajat ja päivärytmi, eiköhän opi nukkumaan, tai sitten kärsit ja menetät mielenterveytesi.

Älä höpötä, kun et näytä tajuavan edes mikä on ongelma.

Ap vaikuttaa onneksi olevan sen verran fiksumpi kuin sinä, ettei lähde toteuttamaan neuvottuja älyttömyyksiä tai rikkomaan lakia.

Mikä sun motiivi kommentissasi oli? Ilkeilynhalu?

Vierailija
136/136 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annaleena kirjoitti:

Tämä! Jollei minkäänlaista kuria voi lapsella pitää ja rajoja asettaa niin sitten ei auta kuin kärsiä. Aloittaja on nyt saanut neuvoja kevyistä keinoista vähän järeämpiin, mutta kaikkeen tuntuu olevan joku selitys ettei voi kokeilla tms... Laita lapsi laitokseen, niissä on selkeät rajat ja päivärytmi, eiköhän opi nukkumaan, tai sitten kärsit ja menetät mielenterveytesi.

Älä höpötä, kun et näytä tajuavan edes mikä on ongelma.

Ap vaikuttaa onneksi olevan sen verran fiksumpi kuin sinä, ettei lähde toteuttamaan neuvottuja älyttömyyksiä tai rikkomaan lakia.

Mikä sun motiivi kommentissasi oli? Ilkeilynhalu?

Sä taidat olla niitä äityleitä joiden mielestä lasta ei saa mitenkään komentaa, ohjata tai asettaa selkeitä rajoja. Eihän tällainen lapsen mielivaltainen käytös lopu ennenkuin se laitetaan loppumaan, vaikka sitten korvatulppien ja oven lukitsemisen avulla.