Jos teille tulee riita ennen johonkin lähtemistä, niin miten toimitte?
Meillä on mieheni kanssa tullut autossa nyt pari kertaa riitaa jostain mitättömästä asiasta ja molemmilla kerroilla mieheni on ilmoittanut, että saan mennä sitten itsekseni vanhemmilleni kylään ja jättänyt sitten tulematta. Mielestäni tämä on todella epäkohteliasta vanhempiani kohtaan enkä ymmärrä miten he siihen liittyvät, jos meillä on erimielisyyttä jostain.
Toimitteko te tai toimiiko teidän miehenne samalla tavalla vai pidetäänkö sovitusta kiinni ja unohdetaan mitättömät erimielisyydet kun mennään kyläilemään?
Kommentit (84)
Meillä ei ole tapana riidellä tai käsitellä erimielisyyksiä autossa, jos olisi tuskin mä lähtisin puolison kanssa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut tuollaisia riitoja vielä 25 vuoden aikana. Käyn kuitenkin aika usein yksin vanhemmillani, joten asia olisi kaikille ihan ok. Ei meidän ole pakko mennä kahdestaan joka paikkaan yleensäkään.
Vanhempani odottavat aina meidän tuloa sinne ja itse ainakin pitäisin todella epäkohteliaana, jos joku meille tulossa ollut ei tulisikaan siksi, että hänellä sattui tulemaan vaimonsa kanssa erimielisyyttä kaupassakäynnistä automatkalla. Itse en näe mitään yhteyttä noiden kahden asian välillä.
Ap
Miksi kaupassa käynnistä tulee riitaa ajomatkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olette olleet yhdessä? Minun mieheni tekee samaa, meillä on yhteinen yritys ja jos on esim joku virhe korjattavana tai asia joka pitää hoitaa mutta ei häntä kiinnosta niin uhkailee ”en tee sitten ollenkaan”
Tai nimittelee asiakasta minulle tms.
Samoin jos yhtään tulee aihe joka häntä ei kiinnosta niin tekee äkkijarrutuksen ja sanoo että jää tässä pois. Lapset kyydissä.
Kyllä, oli virhe perustaa yhteinen yritys, oudot piirteet voimistuivat lasten saannin jälkeen ja kun ikää tulee lisää. Eroan heti kun se on taloudellisesti mahdollista.
Meillä nämä vain pahenee, piikittelee jatkuvasti, valmistin lihaa perjantaina ja lauantaina pitsaa, tuli ohjeistamaan miten se pitää paistaa (hänen pitsa erikseen ja eri tavalla kun ei syö jos tomaattikastike on mehukas) oikeaoppisesti, sanoi vielä että ”eilenkään ei liha maistunut lihalta” Eilen kokkasi itselleen ja menin tekemään välipalaa lapsille niin huusi eikö täällä v.ttu saa edes kokata rauhassa. kaikille muille kuitenkin maistuu mun kokkaukset, ei enää edes satu nämä, surullista että lapset kuulee.
Lapset alle kouluikäiset, ja ei ota mitään vastuuta, sunnuntaisin viettää muutaman tunnin ja viikolla ehkä kerran puistossa, kotityöt ja suuren osan yrityksen asioista hoidan minä, yhtä pitkää päivää tehdään.
Anteeksi ap kun avauduin näin pitkään sun ketjuun, vinkkinä vaan että mies joka piikittelee ja kärttyilee luultavasti ei muutu vaan pahenee, ei kannata tehdä lapsia.Kuulostaa kauhealta :(
Kiitos, sitä se onkin. Ei enää itseni puolesta harmita mutta lasten, yritän pitää kivan ilmapiirin mutta toinen tuhoaa sen heti. Ennen lasten syntyä puhuttiin paljon miten kasvatetaan jne mutta on nykyään aivan eri mies ja pahenee vaan. Jälkikäteen ajateltuna kyllä merkkejä oli näkyvissä, olisi pitänyt uskoa niitä, nuorena sitä vaan uskoo ja toivoo.
On meille tullut riita ennen lähtöä (siis jo ennen lähtöä, ei autossa) ja olen sanonut miehelle, että saa mennä yksikseen sukulaisensa juhliin. En halunnut itkeneenä mennä paikalle, mikään meikki ei olisi riittänyt peittämään punaisia silmiä ja turvotusta.
Meillä muutenkin molemmat huolehtivat pääasiallisesti omista sukulaissuhteistaan itse. Noin kerran vuodessa tapaan miehen sukulaisia ja hän minun. Luulen, että sinunkin miehesi olisi helpottunut, jos sopisitte että hän tulee mukaan vain jos ihan itse sitä päättää ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut tuollaisia riitoja vielä 25 vuoden aikana. Käyn kuitenkin aika usein yksin vanhemmillani, joten asia olisi kaikille ihan ok. Ei meidän ole pakko mennä kahdestaan joka paikkaan yleensäkään.
Vanhempani odottavat aina meidän tuloa sinne ja itse ainakin pitäisin todella epäkohteliaana, jos joku meille tulossa ollut ei tulisikaan siksi, että hänellä sattui tulemaan vaimonsa kanssa erimielisyyttä kaupassakäynnistä automatkalla. Itse en näe mitään yhteyttä noiden kahden asian välillä.
Ap
En ole ap vaan tuon pitkän sepustuksen aiemmin kirjoittanut, meillä tulee riitaa joskus kaupassa käynnistä ihan siitä että siellä pitää käydä.
Esim ollaan käyty autolla työasioilla ja totean että täytyy käydä vielä äkkiä kaupassa niin mies kiristelee hampaita, kiroilee tai muuta vastaavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olette olleet yhdessä? Minun mieheni tekee samaa, meillä on yhteinen yritys ja jos on esim joku virhe korjattavana tai asia joka pitää hoitaa mutta ei häntä kiinnosta niin uhkailee ”en tee sitten ollenkaan”
Samoin jos yhtään tulee aihe joka häntä ei kiinnosta niin tekee äkkijarrutuksen ja sanoo että jää tässä pois. Lapset kyydissä.
Kyllä, oli virhe perustaa yhteinen yritys, oudot piirteet voimistuivat lasten saannin jälkeen ja kun ikää tulee lisää. Eroan heti kun se on taloudellisesti mahdollista.
Meillä nämä vain pahenee, piikittelee jatkuvasti, valmistin lihaa perjantaina ja lauantaina pitsaa, tuli ohjeistamaan miten se pitää paistaa (hänen pitsa erikseen ja eri tavalla kun ei syö jos tomaattikastike on mehukas) oikeaoppisesti, sanoi vielä että ”eilenkään ei liha maistunut lihalta” Eilen kokkasi itselleen ja menin tekemään välipalaa lapsille niin huusi eikö täällä v.ttu saa edes kokata rauhassa. kaikille muille kuitenkin maistuu mun kokkaukset, ei enää edes satu nämä, surullista että lapset kuulee.
Lapset alle kouluikäiset, ja ei ota mitään vastuuta, sunnuntaisin viettää muutaman tunnin ja viikolla ehkä kerran puistossa, kotityöt ja suuren osan yrityksen asioista hoidan minä, yhtä pitkää päivää tehdään.
Anteeksi ap kun avauduin näin pitkään sun ketjuun, vinkkinä vaan että mies joka piikittelee ja kärttyilee luultavasti ei muutu vaan pahenee, ei kannata tehdä lapsia.Kuulostaa kauhealta :(
Kiitos, sitä se onkin. Ei enää itseni puolesta harmita mutta lasten, yritän pitää kivan ilmapiirin mutta toinen tuhoaa sen heti. Ennen lasten syntyä puhuttiin paljon miten kasvatetaan jne mutta on nykyään aivan eri mies ja pahenee vaan. Jälkikäteen ajateltuna kyllä merkkejä oli näkyvissä, olisi pitänyt uskoa niitä, nuorena sitä vaan uskoo ja toivoo.
Kuulostaa valitettavan tutulta 😔. Olemme olleen noin 5 vuotta yhdessä ja mies on muuttunut täysin eri henkilöksi mitä hän oli kun tapasimme. Ja meilläkin miehen käytös tosissaan vain pahenee päivä päivältä ja meillä on vauva syntymässä piakkoin.
Ap
Kyllä minun vanhemmat ymmärtää, ettei mieheni ole joka kerta ole mukanani. Puolin ja toisin katsotaan ihan tapauskohtaisesti lähteekö toinen mukaan vai ei. Jos ei huvita niin ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa valitettavan tutulta 😔. Olemme olleen noin 5 vuotta yhdessä ja mies on muuttunut täysin eri henkilöksi mitä hän oli kun tapasimme. Ja meilläkin miehen käytös tosissaan vain pahenee päivä päivältä ja meillä on vauva syntymässä piakkoin.
Ap
Eli miestäsi jännittää tuleva elämän muutos.😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se ole alunperinkään halunnut vanhemmillesi ja kehittää sen riidan ihan mistä tahansa.
Normaalissa parisuhteessa ei riidellä, mökötetä eikä käyttäydytä lapsellisesti jatkuvasti.
Erittäin samaa mieltä, että normaalissa parisuhteessa ei mökötetä tai käyttäydytä lapsellisesti jatkuvasti. Riitely on mielestäni normaalia, mutta ei jatkuvasti. Jos mieheni autossa matkalla alkaa yhtäkkiä syyttämään minua etten minä ole käynyt kaupassa illan ruokaa varten (kun yleensä hän on tähän saakka aina hoitanut kaupassakäynnit autolla ja minä olen tehnyt sitten ruoan), niin en tiedä mitä minun olisi pitänyt sanoa muuta kuin että miksi se olisi ollut yhtäkkiä minun tehtäväni. Ja tästä mies sai sitten riidan aikaiseksi.
Ap
Siis mies riiteli yksikseen ja sitten sanoi, ettei tule vanhemmillesi? Aika outoa, että et osallistunut koko jupinaan mitenkään.
Kuten kerroin, mies alkoi yhtäkkiä syyttämään minua jonkun asian tekemättä jättämisestä, jonka hän on tehnyt tähän saakka aina eikä siinä ole ollut tähän mennessä mitään ongelmaa kellenkään. Miehelläni on viimeaikoina muodostunut tapa syytellä minua mitä ihmeellisimmistä asioista ja aluksi korjaan asian asiallisesti, mutta kun hän jatkaa vaan täysin tuulesta temmattua syyttelyään niin minä korjaan asiaa oikeaksi. Itse en ollut todellakaan mitenkään raivona, mutta kun järkipuhe ei auttanut, alennuin nimittelemään häntä idiootiksi kun keksii täysin perättömiä asioita mistä syyttää minua. Ja tämä nimittely oli hänelle sitten liikaa. Itse en loukkaannu vastaavaan tapaan jos minua riidassa nimitellään, mutta mieheni ei kestä pienintäkään nimittelyä, joten olen yrittänyt kyllä kitkeä tuon huonon tavan itsestäni pois. Mutta pelkään, että jos en korjaa näitä jatkuvia, perättömiä syytöksiä, tilanne vain pahenee ja pahenee.
Ap
Jos olisin miehesi, niin juoksisin ja lujaa. Nimittelevä, nalkuttava, valittava puoliso tuhoaa kaiken ympärillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva mies haluaisi viettää päivästä toiseen koko päivän anoppilassa
Olimme menossa heidän pihalleen kahville kahdeksi tunniksi, viimeksi olemme nähneet kuukausi sitten. Vanhempani ovat aina olleet todella ystävällisiä miehelleni eikä mieheni ole koskaan sanonut ettei pitäisi heistä tai ettei haluaisi tavata. Mielestäni kyse ei siis ole siitä ettei mieheni olisi halunnut mennä sinne vaan mies vaan ei pääse mitättömästä suuttumuksestaan yli (koska ei edes yritä) ja sanoo sitten ettei sinne kannata mennä riitelemään. Vastaavia tilanteita on kuitenkin ollut aiemminkin emmekä koskaan ole tietenkään riidelleet vanhemmillani. Itse pääsen asioista todella nopeasti yli enkä tietenkään koskaan näytä muille ihmisille, jos minua suututtaa jokin asia. Mielestäni en voi nyt enää luottaa mieheeni lainkaan, kun hän ei pidä sovitusta kiinni. Jatkossa ei tee mieli edes yrittää lähteä hänen kanssaan mihinkään kun joko pitäisi kuunnella hiljaa aiheetonta syyttelyä koko matka tai sitten varautua siihen, että mieheni kääntyykin parkkipaikalta kotiin. Mielestäni kyse on epäluotettavuudesta. Itse pidän aina kaikesta sovitusta kiinni, vaikka mikä olisi.
Ap
Tuota, sanot ettei "mies pääse mitättömästä suuttumuksestaan yli" ja kerrot vielä haukkuvasi.
Onko tapanasi mitätöidä toisen tunteita muussakin elämässä?
Itsekin jättäisin menemättä kesken riidan, sitä on inhottavaa olla todistamassa eikä se ole reilua niille sivullisillekaan. Setvikää välinne paremmalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole ap vaan tuon pitkän sepustuksen aiemmin kirjoittanut, meillä tulee riitaa joskus kaupassa käynnistä ihan siitä että siellä pitää käydä.
Esim ollaan käyty autolla työasioilla ja totean että täytyy käydä vielä äkkiä kaupassa niin mies kiristelee hampaita, kiroilee tai muuta vastaavaa
Miksi kaupassa käynnustä ei voi sopia etukäteen ei siis vasta autossa? Onko kaupassa mahdollista käydä muulloin kun samalla kun ollaan hoitamassa työasioita tai kun ollaan menossa mummolaan?
Meilläkin mies nuorena teki sitä, että kun oli puhe lähteä minun vanhemmille(jotka asui monen sadan kilomertin päässä)mies ilmeistyikin kännissä kotiin tai sitten vaan tuli kotiin ja ilmoitti, ettei lähdekään. Minä oli suotta pitkittänyt lähtöä miestä odottaessa.
No aika äkkiä opin, että jos haluan vanhemmilleni, lastaan lapset autoon ja lähden. Ilmoitin vaan miehelle, että menen. En kysellyt mukaan.
Sukulaiset ovat parinkymmenen vuoden ajan tottuneet siihen, että olen liikenteessä yksin, eikä ne juurikaan enää kysele, miksi puoliso ei tullut. Hyvin menee näinkin.
Ja on mukavanpi käydä omissa sukulaisissa yksin, kun ei tarvitse huolehtia toisen ihmisen viihtymisestä, vaan saa rauhassa turista omien sisarusten ja vanhempien kanssa.
Nyt en enää edes huolisi miestä mukaan. Onhan se lomaa kotoa, kun saa mennä mennä miten itse lystää!
AP.lle voimia tilanteeseen. Itse sain nuorena niin monesti hävetä miestäni vanhempieni edessä, kun teki noita temppujaan.
Myöhemmin opin, että minun ei kuulu kantaa syyllisyyttä/hävetä miehen tekemisiä. Ja saatoin kertoa kysyjälle, että mies ei halunnut tulla. Mitäpä sitä salailemaan ja häpeilemään. Se on miehen oma valinta ja sillä selvä.
33 lisää vielä, että mies yritää aina kun käyn lapsuuden kotonani urkkia sukulaisteni kuulumisia, mutta sanoan aina vaan, ettei sinne ihmeempiä kuulu.
Mitäpä ne asiat miehelleni kuuluu, kun ei kerran ole itse halunnut mitään yhteyttä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä taas riita tuli siitä, kun meidän tarkoituksemme oli syödä vanhemmiltani palattuamme ja mieheni aloitti sitten aiheesta ”keskustelun” näin: ”Meidän pitäisi varmaan syödäkin jokin päivällinen, mutta sinä et äitiyslomalla olevana ole kyennyt hoitamaan ruokaa meille kotiin (olin tehnyt kauppalistan kuten aina joka oli miehen puhelimessa ja kyseessä oli sunnuntai, että ajattelin miehenikin olevan yhtä paljon ”lomalla” kun minäkin) ja että miksi minun pitää jatkuvasti huolehtia siitä, että syömme”. Minä pidin itsestään selvänä, että syömme iltaruoan vanhemmiltani tultuamme ja olisin ottanut asian puheeksi sieltä lähdettyämme ja ehdottanut kaupassakäyntiä kun kotona ei ruokaa ollut. Olimme syöneet kuitenkin lounaan päivällä, että kumpikaan meistä ei ollut missään nälässä siinä vaiheessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Esim ollaan käyty autolla työasioilla ja totean että täytyy käydä vielä äkkiä kaupassa niin mies kiristelee hampaita, kiroilee tai muuta vastaavaaMeillä taas riita tuli siitä, kun meidän tarkoituksemme oli syödä vanhemmiltani palattuamme ja mieheni aloitti sitten aiheesta ”keskustelun” näin: ”Meidän pitäisi varmaan syödäkin jokin päivällinen, mutta sinä et äitiyslomalla olevana ole kyennyt hoitamaan ruokaa meille kotiin (olin tehnyt kauppalistan kuten aina joka oli miehen puhelimessa ja kyseessä oli sunnuntai, että ajattelin miehenikin olevan yhtä paljon ”lomalla” kun minäkin) ja että miksi minun pitää jatkuvasti huolehtia siitä, että syömme”. Minä pidin itsestään selvänä, että syömme iltaruoan vanhemmiltani tultuamme ja olisin ottanut asian puheeksi sieltä lähdettyämme ja ehdottanut kaupassakäyntiä kun kotona ei ruokaa ollut. Olimme syöneet kuitenkin lounaan päivällä, että kumpikaan meistä ei ollut missään nälässä siinä vaiheessa.
Ap
Ymmärräm miestä. En minäkään jaksaisi vierailun jälkeen alkaa miettimään tuollaisia asioita. Reissun jälkeen on aina kivempi palata suoraan kotiin, jossa on kaikki järjestyksessä, eikä alkaa heti jotain häärimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Esim ollaan käyty autolla työasioilla ja totean että täytyy käydä vielä äkkiä kaupassa niin mies kiristelee hampaita, kiroilee tai muuta vastaavaaMiksi kaupassa käynnustä ei voi sopia etukäteen ei siis vasta autossa? Onko kaupassa mahdollista käydä muulloin kun samalla kun ollaan hoitamassa työasioita tai kun ollaan menossa mummolaan?
Ei aina. Yksi auto ja se yleensä miehellä. Joskus käyn yksin kävellen ja maksan taksin takaisin ihan vain jotta hän ei ärsyynny. Jos suunnitellaan ajoissa niin hermostuu vaan enemmän kun ”ahdistuu” että pitää suunnitella.
Meillä lähtö perutaan ja jäämme kotiin pariksi päiväksi riitelemään. Siihen päälle vielä loppuviikko mykkäkoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Esim ollaan käyty autolla työasioilla ja totean että täytyy käydä vielä äkkiä kaupassa niin mies kiristelee hampaita, kiroilee tai muuta vastaavaaMeillä taas riita tuli siitä, kun meidän tarkoituksemme oli syödä vanhemmiltani palattuamme ja mieheni aloitti sitten aiheesta ”keskustelun” näin: ”Meidän pitäisi varmaan syödäkin jokin päivällinen, mutta sinä et äitiyslomalla olevana ole kyennyt hoitamaan ruokaa meille kotiin (olin tehnyt kauppalistan kuten aina joka oli miehen puhelimessa ja kyseessä oli sunnuntai, että ajattelin miehenikin olevan yhtä paljon ”lomalla” kun minäkin) ja että miksi minun pitää jatkuvasti huolehtia siitä, että syömme”. Minä pidin itsestään selvänä, että syömme iltaruoan vanhemmiltani tultuamme ja olisin ottanut asian puheeksi sieltä lähdettyämme ja ehdottanut kaupassakäyntiä kun kotona ei ruokaa ollut. Olimme syöneet kuitenkin lounaan päivällä, että kumpikaan meistä ei ollut missään nälässä siinä vaiheessa.
Ap
Miksi et sitten käynyt kaupassa vaan lähetit listan miehelle? Kamelin selkä alkaa katkeamaan? Pikku prinsessa raskaana ja olet piiska kourassa miehen selän takana vaatimassa paljon tekemättä itse mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ymmärräm miestä. En minäkään jaksaisi vierailun jälkeen alkaa miettimään tuollaisia asioita. Reissun jälkeen on aina kivempi palata suoraan kotiin, jossa on kaikki järjestyksessä, eikä alkaa heti jotain häärimään.
Matkaa vanhemmilleni ei ole montaa kilometriä. Minulla ei ole ajokorttia, joten mieheni on hoitanut ruoan ostamisen autolla nyt kun olen viimeisimmilläni raskaana. Muuten olen kyllä kävellyt lähikauppaan, mutta nyt minua on alkanut supistelemaan painavien kauppakassien kantaminen.
Eli sinusta minun olisi kuulunut käydä joko ennen reissua tai edellisenä päivänä kävellen kaupassa ja tehdä ruoka valmiiksi odottamaan kun tähän saakka mies on hoitanut kauppareissut autolla eikä se ole ollut ongelma? Lauantaina mies kävi kaupassa, mutta oli ostanut vain leipää eikä yhtäkään kauppalistalla ollutta tuotetta ”koska emme olleet erikseen sopineet hänen ostavan nekin” (en tiennyt hänen edes menneen kauppaan, mutta olin lisäillyt listaan jo perjantaina kaikkia tarvittavia ruoka-aineita ja itse aina kaupassakäydessäni katson onko listassa jotain miehen lisäämää ostettavaa).
Ap
Kuulostaa kauhealta :(