Miten todistaa syyttömyys työnantajalle?
Olen pienehkössä firmassa töissä, jonne rekrytoitiin kuukausi sitten kaksi uutta työntekijää, minut ja eräs toinen.
Yhteensä työntkeijöitä on siis 4 joista 2 ollut jo pidemmän aikaa siellä töissä.
Tänään toinen työkavereistani soitti ja kysyi häviääkö minulta rahaa työpäivän aikana. Minulta ei ole hävinnyt, mutta tältä soittajalta on. Hän oli ollut esimieheemme yhteydessä ja tähän toiseen uuten työntekijään jolta myöskään ei ole rahaa hävinnyt. Esimies haluaa keskustella maanantaina meidän kaikkien 3 kanssa.
Miten minä pystyn todistamaan, että en ole tehnyt mitään noin idioottimaista?
Sillä työkaverini (soittajan) mukaan esimies ei kuullostanut kovin iloiselta puhelimessa.
Mitä jos meidät molemmat uudet työntekijät lempaat pihalle?
En minä pysty pienillä tuilla elättämään lastani, siksihän minä töitä hain pitkään ja nyt vihdoin sellaisen sain.
Mä en kestä tätä stressinmäärää, koko viikonloppu meni pilalle.
-mimmi
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:36"]
Sitä minäkin ensin ajattelin, että ei pelkän epäilyn takia voi potkia pihalle. Mutta ollaan molemmat vielä koeajalla.
Meidän lisäksi myyntitilaan ei pääse kuin siivoojat. Joten hyvin todennäköistä on että syyttävä sormi työnantajalta osottaa meihin kahteen uuteen.
Ja kun tiedän itse 100% varmaksi, että minä se en ole ollut, niin sen on oltava olla tuo toinen uusi.
Mutta miksi rahaa häipyy vain yhdeltä työntekijältä? Onhan minunkin lompakko taukotilassa.
-mimmi
[/quote]No eikö se olisi vähän liian ilmeistä jos rahaa olisi jäänyt häviämättä vain yhdeltä? Toisaalta, jos olisi fiksu, niin olisi vienyt kaikki rahat, myös omansa.'
Pitäisin todennäköisimpänä että rahat ovat hävinneet johonkin muualle tai on itse hukannut ja etsii nyt epättoivoisesti syyllistä.
Miten se rahansa hukannut todistaa että häneltä ylipäätään on hävinnyt rahaa ja että se on tapahtunut työpaikalla?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 21:31"]
Tosi paskamainen tää viikonloppu välissä kun ei tiedä mitä maanantaina tapahtuu. Jos mulle klo 12:00 kerrotaan että adios niin mä todellakaan tee sitä 2, 30h päivää loppuun. Tai sitten pomo tulee klo 30min ennen työpäivän päättymistä kertomaan että huomenna ei tarvii tulla.. Mutta jos pomo meidät molemmat irtisanoo niin ihmettelen kyllä oikeasti että miten nuo 2 muuta tulee siihenasti pärjäämään että 2 uutta tulee tilalle.. -mimmi
[/quote]Ehkä sillä jonka rahat on varastettu on hyvä työntekijä tiedossa, vaikka joku sukulainen?
Mähän en minkään sille voi että joku muu sössii munkin asiat tuollaisella toiminnalla.
Tai onko ketään edes mitään vienyt niin en todellakaan tiedä.
-mimmi
Mä tiedän erään naisen joka osaa esittää todella ystävällistä ja mukavaa, mutta tilaisuuden tullen puukottaa julmasti selkään. Muutenkin täysi sekopää. Olisikohan joutunut tälläisen uhriksi :(
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:42"]
Entä jos hän valehtelee savustaakseen teidät uudet jostain syystä pois? Jos mitään rahaa ei olekaan hävinnyt.
[/quote]
Mulle tuli tämä sama mieleen. Nyt ap älä tee sitä virhettä että alat siellä papalverissa luettelemaan kaikkia syitä miksi sinä et olisi tuota tehnyt, vain jos suoraan sinua syytetään puolustaudut. Jos alat heti selitteleemään, ilmeisesti kun olet vielä stressaantuvaa tyyppiä, niin kuulosta vain enemmän syylliseltä. Syyttömänhän ei tarvitse mitään stressailla eikä selitellä.
Voit palaverissa sanoa vaikka jotain tälllaista: "Kyllähän tästä pitää tietenkin ilmoittaa poliisille niin saadaan varmemmin syyllinen kiinni, en minäkään uskalla jatkossa pitää lompakkoa missään esillä, vaikka mitään ei minulta vietykään" Se jo antaa susta syyttömän kuvan, syyllinen ei todellakaan haluaisi mitään poliisitutkintaa.
[/quote]Nyt puhutaan niin pienestä rahasummasta, että poliisi ei takulla tutki asiaa, tai jos tutkiin niin totetaa että rikos jäi toteen näyttämättä, eli rahan varastamista ei voida todentaa.
Kannattaa ottaa se kanta että minä on ole vienyt mitää ja miten se todistetaan että mitään on edes viety ja kuka on vienyt. Samaan hengenvetoon pitää vaatia työnantajalta henkilökohtaisia lukittavia kaappeja että vastaavalta sekaannukselta vältytään jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 18:43"]
Koeaikapurku ei auta mitkään selitykset :(
[/quote]Koeajan purullekkin pitää olla syy ja se ei voi olla epäily 25€ varastamisesta työkaverilta. Kyllä siihen pitää olla oikea syy ja sehän on tietysti helppo keksiä, mutta tämän jutun pohjalta se on myös helppo riitauttaa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 17:27"]
Syyllinen on se joka soitti sinulle. Nyt pitäisi vain keksiä mikä olisi motiivi hänelle lavastaa sinut rikolliseksi? Onko teillä työpaikalla joku sellainen kuvio että vain toinen uusista rekryistä saisi jatkaa koeajan jälkeen?
[/quote]Selitysten keksijä on yleensä syyllinen.
No tuo summa 25e pistää pyörittelemään silmiä. Ja sekös tässä juuri syö miestä jos tuommosen summan takia saa potkut.
Ymmärtäisin paremmin jos kyse olisi satasista.
Ja nyt kun ajatukset illan tullen tasaantuu niin on jopa loukkaavaa että luullaan vieneen 25e eli n. 8e kolmena eri päivänä...
-mimmi
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:39"]
Mua lähinnä tässä mietityttä se että olen/olemme koeajalla, jolloin irtisanominen (käsittääkseni) ei vaadi kovinkummoista syytä.
-mimmi
Valehteleeko joku, jotta saisi koeajalla olevan ihmisen pihalle? Vaadi kylmästi poliisitutkintaa. Ei kenestäkään syyttömästä saa varasta tehdä.
[/quote]
Mä kysyisin siltä työkaverilta (pomon kuullen) että miksi siinä vaiheessa kun kahtena päivänä on hävinnyt rahaa jättää edes enää käteistä samoihin tiloihin.
Ei ihan järjellisen ihmisen hommaa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 20:55"]
Miksi "mimmi" luulee, että pomoa kiinnostaa alaisten keskinäiset kähinät? Työpaikalta ei ole hävinnyt mitään. On olemassa vain yhden henkilön väite siitä, että häneltä on kadonnut jotain. Kukaan ei pysty todentamaan asiaa suuntaan tai toiseen. On olemassa vain väite, ei mitään todisteita tai perusteluja. Lisäksi ap on kuullut kaiken tältä "varkauden" uhrilta itseltään, mm. miten pomo reagoi saatuaan tietää jne. Siitäkään ei siis ole mitään takeita, että pomo olisi todella reagoinut mainitulla tavalla.
Tuolla tyypillä on joku oma agendansa, jonka motiiveja on vaikea tietää. Ensimmäisenä tulee mieleen näiden uusien työntekijöiden pelottelu ja kiusaaminen.
[/quote]Aivan näin. Ei kauppiaskaan voi syyttää näpistyksetä ketään sillä perusteella että hyllystä puuttuu tavaraa, kyllä se pitää pystyä toteen näyttämään. ap:n tilanne koeajalla on tietysti vähän tuulinen, mutta pomo pitäisi nyt saada tajuamaan heti sama mitä tässä on pohdittu. Eli onko mitään edes viety ja kuka sen olisi voinut viedä ja voiko siitä enään saada ketään oikeati kiinni. Olellisinta ehkä se että miten tämä estetään jatkossa.
Ehkä sitä varkauden uhria harmittaa jakaa kaappi ja se haluaisi omat kaapit kaikille, tai ainakin itselleen?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:55"]
Minkälainen ihminen tämä ns varkauden kohteeksi joutunut muuten on? Syön hattuni jos häneltä on oikeasti varastettu yhtään mitään, koko juttu haisee kauas.
[/quote]
tää mullekin tuli ekana mieleen. Firmaan on palkattu kaksi uutta työntekijää, joista nää kaksi vanhaa ei nyt jostain syystä pidä. Kokevat uhkana tms? Ja ovat nähtävästi päättäneet savustaa tulokkaat ulos samantien sepittelemällä ihan ihme tarinoita. Ap, kerää rohkeutesi ja kysy näiltä vanhoilta työnekijöiltä, että MIKÄ tässä on ongelmana? Pää pystyyn, et ole tehnyt mitään väärää. Keskity työntekoon ja näytä näille "savustajille" ettet ole säikyteltävissä. Luultavasti luovuttavat ja jättävät teidät rauhaan.
Työtilat on sellaiset, että juu työntekijälle saisi kyllä edes jonkinmoiset lukolliset kaapit.
Mutta miten tää homma voi mennä niin, että vaikka mua tai kumpaakaan meistä uusista ei voi todeta syylliseksi niin siltikin me tavallaan ollaan. Millä tarkoitan sitä, että työtodistus tulee olemaan naurettava ja jos mahd. uusi työnantaja soittaisi ja kysyisi tältä työnantajalta kokemuksia minusta tai tästä toisesta niin ei hän meitä ylistäisi tai kehuisi.
Lisäksi esim. minulla kun on useampi tuttava & ystävä samassa paikkaa töissä saissi tod.näk ainakin kauttarantain kuulla tilanteesta ja homma menisi rikkinäistä puhelinta pitkin eteenpäin...
Tää tuntuu olevan jo valmis paskakaivo ennen kun edes mitään lopullista on päätetty.
Potkut kadonneen 25e vuoksi on jo pohjanoteeraus, mutta niinkuin joka sanoi jos pomo tai kukatahansa päätyy mua tästä syyttämään ja potkut antamaan niin ehkä tämä ei ollut SE työpaikka minulle.
-mimmi
Sä olet niin ylianalysoiva ihminen... teitä ei voi erottaa jos teitä ei ole pukukopissa rahan häviämisen aikaan nähty. :)
Järki mullakin sanoo niin. Mutta silti tuo koeaika kummittelee..
Mä oon miettinyt tässä tuon puhelun jälkeen yli ja ympäri tätä asiaa ja tosiaan taitaa mennä ylianalysoivan puolelle pikkuhiljaa :D
-mimmi
Minusta 25e on erittäin pieni summa siihen nähdä mitä se nyt mahdollisesti saa aikaan.
Olen itseasiassa alkanut jo katsomaan uusia työpaikkoja. Vaikka tämä ei johtaisikaan irtisanomiseen, on mielestäni loukkaavaa edes epäillä varastaneen moista summaa joltain.
Voiko oikeasti toisen työntekijän sana työkaveria/työkavereita kohtaan olla niin painava, että se aiheuttaa irtisanomisen. Etenkin kun tässä ei ole edes firman rahoista tai tavarasta kyse, vaan työntekijältä on hävinnyt
se 25e. Perjantaina kuulemma 5e viety. Siis oikeasti ?!?
Tää on jotain mitä en vaan pysty käsittämään.
-mimmi
Palaan asiaan huomenna...
-mimmi
Tosi paskamainen tää viikonloppu välissä kun ei tiedä mitä maanantaina tapahtuu.
Jos mulle klo 12:00 kerrotaan että adios niin mä todellakaan tee sitä 2, 30h päivää loppuun. Tai sitten pomo tulee klo 30min ennen työpäivän päättymistä kertomaan että huomenna ei tarvii tulla..
Mutta jos pomo meidät molemmat irtisanoo niin ihmettelen kyllä oikeasti että miten nuo 2 muuta tulee siihenasti pärjäämään että 2 uutta tulee tilalle..
-mimmi