Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten todistaa syyttömyys työnantajalle?

Vierailija
19.09.2014 |

Olen pienehkössä firmassa töissä, jonne rekrytoitiin kuukausi sitten kaksi uutta työntekijää, minut ja eräs toinen.
Yhteensä työntkeijöitä on siis 4 joista 2 ollut jo pidemmän aikaa siellä töissä.
Tänään toinen työkavereistani soitti ja kysyi häviääkö minulta rahaa työpäivän aikana. Minulta ei ole hävinnyt, mutta tältä soittajalta on. Hän oli ollut esimieheemme yhteydessä ja tähän toiseen uuten työntekijään jolta myöskään ei ole rahaa hävinnyt. Esimies haluaa keskustella maanantaina meidän kaikkien 3 kanssa. 

Miten minä pystyn todistamaan, että en ole tehnyt mitään noin idioottimaista? 
Sillä työkaverini (soittajan) mukaan esimies ei kuullostanut kovin iloiselta puhelimessa. 

Mitä jos meidät molemmat uudet työntekijät lempaat pihalle? 
En minä pysty pienillä tuilla elättämään lastani, siksihän minä töitä hain pitkään ja nyt vihdoin sellaisen sain.

Mä en kestä tätä stressinmäärää, koko viikonloppu meni pilalle. 

-mimmi

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä oikeasti varmaan mahdoton selvittää ellei syyllinen myönnä. Mä en itsekkään käsitä tätä tilannetta, jotenkin irtisanotuksi tulemisen tunne on vahva.

Lisäksi tosiaan samassa firmassa erihommissa työskentelee tuttaviani ja uhriksitulleen naisen kanssa on myös 1 yhteinen ystävä. Senkin vuoksi tilanne on kelju, sillä en halua itselleni mitään varkaan mainetta ja pitkiä katseita.

-mimmi

Vierailija
42/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hovimestari on murhaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurku ei auta mitkään selitykset :(

Vierailija
44/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat pomolle ja kysyt mistä on kysymys. Ei ole toisen työntekijän asia välittää tuollaista viestiä. Ihan suotta varaudut ja varsinkaan mitään ansoja ei kannata keksiä. Pomo tuntee vanhemmat työntekijät, sinä et.

Yleisin syy varkausepäilyihin on, että luullaan jotain kadonneen, vaikka näin ei olisi. Sen jälkeen sen luulijan mielikuvitus elää ja uudet työntekijät voivat herättää epäluottamusta. Esimerkiksi päiväkodeista ja koulusta on varastettu harva se päivä vaatteita tai muuta, jotka löytyvät pian syytösten jälkeen. Varkauksiakin joskus tapahtuu, mutta ei todellakaan siinä mittakaavassa, mitä vanhemmat epäilevät (ensimmäisenä) varkauksia.

Vierailija
45/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin työpaikalla oli samantapainen tilanne. Mm. äidiltäni katosi lompakosta rahaa, muutamalta muultakin oli kadonnut rahaa ja muuta pientä arvotavaraa, ja lisäksi paikan asukkailta oli kadonnut lompakoita, kelloja jne. Asiaa seurattiin jonkin aikaa, kunnes oli satavarmaa, kuka varkauksien takana oli (jäi mm. rysän päältä kiinni + muita pikkujuttuja). Tuolle annettiin ainakin alkuun kuukausi esimiehen määräämää lomaa (pakkolomaa) kun esimies oli ensin keskustellut henkilön kanssa kaksistaan. Että kyllä se kunnon työnantaja tutkii ennenkuin hutkii.

Vierailija
46/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo palaa töihin vasta maanantaina, jolloin itse olen jo ensimmäisenä työpaikalla.
Pomo on tosi tiukka ja etäinen.
Käsitän varsim hyvin mitä tässä suurella todennäköisyydellä voi käydä. Mutta samalla mietityttää se että 1 työntekijän sana 25e katoamisesta on niin painava että 2 saa kenkää. Ja mi toisena mietityttää on heidän pärjääminen siihen asti että uudet 2 työntekijää saadaan.

-mimmi

Vierailija
47/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 16:39"]

Tuo esiin se, että et riskeeraisi työpaikkaasi noin pienen asian takia. Oletettavasti rahaa on hävinnyt vähän suhteessa palkkaasi eli työpaikan menetys olisi sinulle taloudellisesti paljon isompi juttu kuin varkaudesta saatava lyhytaikainen hyöty. Tuskin kukaan isoja summia rahapussissaan pitää.

[/quote]

Lisään vielä, että ottaisin aikamoisena loukkauksena, jos joku pitäisi minua niin köyhänä, että täytyy 25 euroa varastaa. Jos joku alkaisi tuollaisesta syyttää, niin sanavalintani siinä tilanteessa todennäköisesti oikeuttaisivat irtisanomiseen.

Olisin sinuna aika rauhallinen, koska mitään todisteita varkaudesta ei taida olla ja syyllisestä vielä vähemmän. Miten voi joku muka todistaa, että häneltä on kadonnut rahaa? Nehän ovat voineet tippua, on ostanut jotain pientä, mitä ei muista, lapsi on lainannut kysymättä tms.

Vierailija
48/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä syyttikö uhriksi tullut puhelussaan muo vai tiedusteliko oliko multa hävinnyt jotain.
25e ei kyllä mun talous ole kiinni vaikka tuilla elo oli hanukasta. Silti ei tulisi mieleenkään viedä toiselta rahaa. Aina oon rahani niin laskenut että ne riittää, nyt kun on töissä käteen jää vähän löyhää jolla voi tehdä oojan kanssa kaikkea kivaa :)
Ellei se työpaikka nyt sitten lähde.

-mimmi

Vierailija
49/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Llk

Vierailija
50/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma palkkasi kaksi uutta, rahaa alkaa toisilta häviämään ja sen takia ne kaksi saa lähteä että pääsisi helpommalla. Oikeasti mitä vittua?

Vierailija
51/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se varas nyt niin tyhmä on ,et kamerasta huolimatta kävis toisten kukkarolla:-) Hauskoja olette:-))

Vierailija
52/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se raha häviää vain 1 henkilöltä, todisteita ei mitä ilmeisimmin ole ja kassasta taasen rahaa ei ole hävinnyt.

-mimmi

Vierailija
53/143 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hemmetti edes huomaa jos on viety 25 euroa kolmena eri päivänä!

Mä luulen, että pomo on yrmeänä korkeintaan siksi, että joutuu tällaiseen ottamaan edes kantaa. Tyyppi joka kuvittelee rahojaan pollityn, haluaa ehkä vain pelotella siinä toivossa, että saisi rahat takaisin.

En usko hetkeäkään, että tämän perusteella irtisanottaisiin. Jos sillä vanhalla tyontekijällä on jotain teitä vastaan, niin olisihan se voinut sen suoraan pomolle sanoa ja irtisanomisen peruste olisi sitten joku muu sopimattomuus tyoyhteisoon tms. Mikäli se pomo nyt ylipäätään pitää tuon vanhan tyontekijän sanomisia missään arvossa.

Vierailija
54/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko oikeasti rahaa hävinnyt? Sekin kun tulee ensi kyetä näyttämään toteen.

Vierailija
55/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se. Mä en tiedä onko oikeasti.

-mimmi

Vierailija
56/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tainnut langeta to-del-la paskaan työpaikkaan.

Vierailija
57/143 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt oikeasti! Noin pieniä summia ja eri päivinä samalta ihmiseltä ... sen verran voi vaikka unohtaa, eli onko ostanut jotain. Sitä paitsi harvemmin nykyään kukaan pitää kovin paljon käteistä mukana.

Ja miksi se ei jo ensimmäisen tai viimeistään toisen katoamiskerran jälkeen olisi pitänyt rahojaan vaikka taskussa?

Vierailija
58/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meineensa puolesta oletin että kerrankin olis oikeasti luotettava työpaikka jossa mm palkat tulisi ajoissa.
Vaan sitten henkilökunta on mätää...

-mimmi

Vierailija
59/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syyttömyyttään tarvitse todistaa vaan se, että olet syyllinen.

Vierailija
60/143 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa mut syylliseksi todistaminen on mahdotonta. Mutta se että kiinnostaako työnantajaa selvitellä miten asianlaita on vai saako molemmat lähtöpassit.

-mimmi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi